تناسب اندام و تغذیه سالم, فارما مگ

معرفی مکمل های ال گلوتامین برای بدنسازان

معرفی مکمل های ال گلوتامین برای بدنسازان

گلوتامین، اسید آمینه‌ ای می‌باشد که در بیوسنتز پروتئین نقش اساسی دارد. گلوتامین یکی از اسید آمینه‌ های غیر ضروری موجود در بدن انسان می‌باشد که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌ گردد و بیشترین اسید آمینه‌ای است که در پلاسما و عضلات اسکلتی یافت می‌شود. در ادامه مکمل های ال گلوتامین برای بدنسازان معرفی میگردند.

 

ال گلوتامین

معرفی مکمل ال گلوتامین

گلوتامین

غلظت گلوتامین خون در یک فرد سالم 3 تا 4 برابر سایر اسید‌ های آمینه است، حدودا  %60 اسید آمینه درون سلولی را تشکیل می‌دهد و تقریباً از عضلات به مقدار 9 گرم در روز به داخل خون ترشح می‌شود. این اسید آمینه  از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری فسفات تشکیل می شود. مکمل گلوتامین جز مکمل‌ هایی است که نه تنها برای بدنسازان بلکه در میان همه ورزشکاران مصرف آن بسیار رایج است. این مکمل حتی در سلامت دستگاه ایمنی و سلامت گوارش نقش ضروری دارد. پپتیدهای گلوتامین و L-گلوتامین از انواع گلوتامین هستند.

منابع طبیعی سرشار از گلوتامین

4/7 درصد پروتئین گوشت گاو

8/8 پروتئین شیر

11/1 درصد پروتئین برنج سفید

16/2 درصد پروتئین ذرت

9/1 درصد پروتئین توفو

4/3 درصد پروتئین تخم مرغ

 

منابع طبیعی ال گلوتامین

مواد غذایی طبیعی غنی از ال گلوتامین

فواید مصرف مکمل گلوتامین برای بدن انسان

-بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ‌ های خونی نیازمند استفاده از گلوتامین است.

-گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل می‌شود، مصرف مکمل گلوتامین در زمان آسیب یا ضرب دیدگی می‌تواند بهبودی را تسریع نماید و عملکرد سیستم ایمنی را بهتر کند.

-گلوتامین، برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-مکمل گلوتامین از پوشش داخلی دستگاه گوارش محافظت نموده و به درمان و پیشگیری زخم معده و بیماری‌ های التهابی روده کمک می نماید. مصرف این مکمل می‌تواند به بهبود آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر که باعث زخم معده می‌شود، کمک کند.

-مکمل گلوتامین در بیمارانی که عمل جراحی خصوصا شکم داشته‌ اند کمک می‌کند که از هدر رفتن نیتروژن جلوگیری شود و از استرس جراحی می‌کاهد.

-از دیگر فواید این مکمل درمان اضطراب، سرگیجه و حالت تهوع، ریکاوری با سرعت پایین بعد از ورزش و میل زیاد به خوردن شکر و مصرف الکل است.

فواید مکمل های ال گلوتامین برای بدنسازان

جلوگیری از عضله‌سوزی

گلوتامین در بدنسازی نامی آشنا و محبوب است. بسیاری از بدنسازان برای رشد و حفظ عضلات خود سراغ این مکمل می‌روند. در تمرین شدید و قدرتی، نیاز بدنتان به این آمینواسید افزایش یافته و باید مقدار دریافتی آن را در رژیم غذایی‌تان حتماً افزایش دهید. زیرا بعد از این تمرینِ عضله‌سازی، میزان گلوتامین بدنتان حدود %50 کاهش خواهد یافت که این یعنی احتمال عضله‌سوزی و شما با مصرف این مکمل می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید. یکی دیگر از فواید گلوتامین حفظ توده عضلانی در مواقع استرس است.

 

فواید ال گلوتامین بدنسازان

جلوگیری از عضله‌سوزی بدنسازان با مکمل ال گلوتامین

 

چربی‌سوزی و بهبود دیابت

با ورزش و مصرف این مکمل سوخت‌ و ساز بدنتان را بالا برده و به چربی‌سوزی بیشتر بعد از ورزش کمک نمایید. به همین خاطر افرادی‌ که به دنبال کات عضلاتشان هستند، از مصرف این آمینواسید استقبال می‌کنند، زیرا در وهله اول به چربی‌ سوزی کمک نموده و از طرفی سرعت و میزان عضله‌ سازی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. مصرف این مکمل پس از یک هفته نتیجه خود را نشان می‌دهد، از جمله نتایج محسوس مصرف آن، این است که هنگام ورزش انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر دچار خستگی و درد عضلانی می‌شوید.

بازسازی و رشد عضلات

گلوتامین باعث افزایش سنتز پروتئین در عضله‌ های اسکلتی و رشد عضلات می‌شود، رشد عضلانی توان میوفیبر‌ها را برای انقباض افزایش می‌دهد. مصرف این مکمل سبب سرعت بخشیدن به بازسازی عضلات پس از تمرین‌ ها و مقابله با ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که ترشح آن فرسایش و تحلیل عضلات را در پی دارد. یکی از خواص گلوتامین این است که مانع کاتابولیسم سلول های عضلات می شود. زمانی که زیاد تمرین می کنید، بدن شما آب زیادی از دست می دهد. یکی دیگر از خواص گلوتامین این است که مانع کم آبی بدن شده، در نتیجه مانع تجزیه سلول های عضلات (هنگامی که بدن به آب فراوانی نیاز دارد) می گردد.

نحوه مصرف مکمل ال گلوتامین

 

نحوه استفاده از ال گلوتامین

روش استفاده از مکمل ال گلوتامین

 

توصیه برای مصرف این مکمل در ورزشکاران خصوصا افرادی که ورزش‌ های سنگین می‌ کنند معمولا 5 تا 15 گرم در روز است.

بهترین زمان مصرف آن قبل از شروع و یا بعد از اتمام تمرینات ورزشی و عصرها و قبل از خواب میباشد.

پودر مکمل گلوتامین را می‌توان با یک لیوان آب، آب میوه و … مخلوط کرد و نوشید.

معرفی مکمل های ال گلوتامین

پودر ال-گلوتامین کارن

پودر ال-گلوتامین کارن به عنوان یک مکمل ورزشی گیاهی دارای ویژگی‌های برجسته ای شامل افزایش کارایی بدنی، پیشگیری از بروز خستگی زودرس حین تمرین، کمک به افزایش حجم و قدرت عضلات و کمک به ریکاوری سریعتر عضلانی می باشد. ال گلوتامین یکی از بهترین و ضروری ترین مکمل‌ها برای ورزشکاران است که با کمک به بالا رفتن سوخت و ساز پروتئین موجب پرورش و ورزیدگی عضلات می‌ گردد.

پودر گلوتامین+ویتامین ث اپکس

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه در ماهیچه‌ های اسکلتی و پلاسمای خون است. نیاز بدن به این اسید آمینه در حین فعالیت‌های ورزشی به منظور حفظ سطح نرمال این اسید آمینه در عضلات و خون افزایش می یابد. در عین حال، ویتامین ث برای حفظ سلامتی بدن ضروری بوده و در تشکیل کلاژن موثر است. پودر گلوتامین+ویتامین ث اپکس در طعم های بلوبری و لیمو موجود است که موجب جلوگیری از کاهش حجم عضلانی و افزایش قدرت ریکاوری عضلات در ورزشکاران و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

پودر گلوتامین ویتامین ث بلوبری

پودر گلوتامین ویتامین ث اپکس

کپسول ال-گلوتامین کارن

بدن می‌تواند گلوتامین تولید نماید، اما تقاضای بدن برای گلوتامین تحت فشار فیزیکی شدید، بالاتر از حد توانایی بدن برای ساخت و سازی آن است. هنگام تجربه استرس، میزان گلوتامین کاهش می‌یابد و بدن باید این کمبود را با مکمل غذایی جبران نماید. بیش از 61 درصد از بافت عضله ‌های چسبیده به استخوان، گلوتامین می باشد. ال-گلوتامین عمدتاً در عضلات اسکلتی ساخته و ذخیره می‌شود. کپسول ال-گلوتامین کارن برای عملکرد طبیعی بسیاری از دستگاه‌ های بدن حیاتی است. رایج‌ ترین دلیل استفاده از این مکمل توسط ورزشکاران و بدنسازان عضله‌ سازی می‌باشد.

ساشه پیور پروتئین+گلوتامین کارن

ساشه پیور پروتئین+گلوتامین Pure Protein کارن جز مکمل های بدنسازی حاوی مقادیر قابل توجهی اسید های آمینه شاخه دار و اسید های آمینه ضروری می باشد و در ساخت عضلات بسیار کارآمد است. این مکمل حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و قابل استفاده در شرایطی است که بدن نیاز به دریافت پروتئین اضافه دارد. مانند سوختگی‌ها، تروما، سرطان، سو تغذیه و قبل یا بعد از جراحی. مصرف این مکمل همراه یک رژیم غذایی مناسب هنگام انجام تمرینات بدن سازی نیز می تواند بسیار در فرایند سنتز پروتئین کمک کننده باشد و باعث افزایش آن شود. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

ساشه پیور پروتئین+گلوتامین کارن

ساشه پیور پروتئین+گلوتامین کارن

 

نکات قابل توجه در مصرف مکمل گلوتامین

مصرف این مکمل عوارضی به همراه نداشته و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید، اما اگر بیماری خاص دارید توصیه می‌کنیم که حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید. گزارشاتی که در مورد عوارض مصرف این مکمل گفته شده به مصرف بیش از 30 گرم و زیاده‌ روی در استفاده از آن مربوط می‌شود.

مصرف بیش‌ ازحد گلوتامین موجب ناراحتی معده می‌شود از این‌ رو همان‌ طور که گفته شد از مصرف زیاد آن باید خودداری نمود.

در صورت مشاهده درد قفسه سینه، مشکلات شنوایی، عفونت (تب، لرز، گلو درد) سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

واکنش های آلرژیک این مکمل بسیار محدود است اما ممکن است کهیر، مشکلات تنفسی و تورم در بدن رخ دهد.

عوارض جانبی دیگر تهوع، استفراغ، درد عضلات، احساس خستگی، سردرد، سرگیجه، واکنش پوستی، خشکی دهان و آبریزش بینی هستند.

 

نکات قابل توجه در مصرف مکمل گلوتامین

موارد احتیاط در استفاده از مکمل ال گلوتامین

 

مصرف طولانی مدت و زیاده از حد گلوتامین می تواند در دراز مدت تاثیرات منفی داشته باشد. همچنین باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شود.

این مکمل را با آب یا غذا‌های سرد مصرف نمایید، زیرا افزودن آن به نوشیدنی‌ های گرم سبب از بین رفتن تاثیرگذاری آن می‌شود.

همچنین افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی هستند نباید از این مکمل استفاده نمایند.

افراد مبتلا به سیروز، تشنج و صرع، دارای اختلالات ذهنی، خانم‌های شیرده یا باردار و کودکان و نوجوانان 3 تا 18 سال با احتیاط گلوتامین را مصرف نمایند.

کلام پایانی

گلوتامین در سلامت دستگاه ایمنی و سلامت گوارش نقش ضروری دارد و استفاده از آن در میان همه ورزشکاران بسیار رایج است. پروتئین گوشت گاو، پروتئین شیر و پروتئین برنج سفید منابع طبیعی سرشار از گلوتامین هستند. جلوگیری از عضله‌سوزی، بازسازی و رشد عضلات و چربی‌سوزی و بهبود دیابت از فواید مکمل های ال گلوتامین برای بدنسازان میباشند. جهت تهیه انواع مکمل های گلوتامین میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با مطالبی راجع به گلوتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + دوازده =