گیاهان دارویی, فارما مگ

تقویت سیستم ایمنی با کاسنی

تقویت سیستم ایمنی با کاسنی

کاسنی یک گیاه مدیترانه‌ای است  با گل‌ های آبی که بیشتر در فصل بهار رشد می‌ کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دوچندان می‌شود. طعم کاسنی تلخ است  و مملو از روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن اسید فولیک و همچنین ویتامین های 6B ،C ،E و K است که بسیار غنی برای سلامت و تقویت ایمنی بدن می باشد. این نوع گیاه بصورت عرق و عصاره قابل دسترس است. کاسنی تقویت کننده سیستم ایمنی میباشد که با طبع سرد خود موجب تقویت پوست درمان یبوست رفع التهاب لثه و دهان و کاهش اضطراب نیز میگردد.

 

عرق کاسنی

گیاه کاسنی

 

خواص عرق کاسنی در تقویت  سیستم ایمنی

ویتامین‌های موجود در عرق کاسنی، همچون ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین طی تحقیقاتی، تاثیر عرق کاسنی در کاهش چند گونه خطرناک باکتری به اثبات رسیده است. آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در عرق کاسنی نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌ها و همچنین پیری و تخریب سلول در اثر آسیب رادیکال‌های آزاد را به‌شدت کاهش دهند. در کنار خاصیت ضدسرطان بودن، عرق کاسنی به درمان و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند، که در نتیجه‌ی آن بسیاری از بیماری‌ها همچون آرتروز که درنتیجه التهاب بافت‌ها به وجود می‌آیند درمان می‌شوند. این گیاه در رفع گلو درد ناشی از آنفولانزا، سرماخوردگی و حتی کرونا موثر است و غرغره آب دمنوش کاسنی با فلوس برای درد، ورم و سوزش گلو بسیار مفید است.

طبع عرق کاسنی

عرق کاسنی طبع سردی دارد و در از بین بردن حرارت بدن و احساس سستی و ضعف و رنگ‌پریدگی و به‌ خصوص مشکلات کبد بسیار مفید است. اگر طبع شما سرد است در استفاده از عرق کاسنی باید احتیاط کنید.

خواص کاسنی برای بدن

 

خواص کم خونی برای بدن

بهبود کم خونی با گیاه کاسنی

 

بهبود کم خونی

مصرف آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری برای بهبود کم خونی مفید است و خاصیت تقویت کنندگی دارد.

اشتها اور

افزایش اشتها از جمله خواص این گیاه دارویی  است و  مصرف این گیاه همچنین موجب کاهش کلسترول و LDL می‌شود.

کاهش اضطراب

کاسنی خاصیت آرام‌بخش دارد و موجب آرامش ذهن و کاهش اضطراب می‌شود، درنتیجه در کاهش استرس و اثرات مخرب استرس بر بدن مؤثر است. عصاره‌ی ریشه‌ کاسنی به‌خاطر خاصیت آرام‌بخش‌اش می‌تواند به داشتن خواب راحت کمک کند و علاوه‌براین از بیشتر داروهای خواب موجود در بازار بسیار سالم‌تر است. کاهش استرس و اضطراب، احتمال بیماری های قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، اختلالات شناختی و پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

درمان یبوست

درمان یبوست یکی دیگر از خواص کاسنی است. اینولین به‌عنوان یک فیبر طبیعی این خاصیت را برای مصرف‌کنندگان کاسنی به ارمغان آورده است. فیبر می‌تواند حجم مدفوع را افزایش بدهد و به حرکات لوله‌ گوارش و ترشح شیره‌ معده کمک بکند. درنتیجه گوارش بهبود یافته و میزان یبوست بسیار کاهش می‌یابد. با روان‌شدن و تنظیم فرایند گوارش احتمال بروز مشکلات و بیماری‌ های گوارشی مانند سرطان معده و روده‌ بزرگ در افراد کاهش می‌یابد.

 

درمان یبوست با گیاه کاسنی

درمان یبوست با کاسنی

 

پاک کننده و رفع امراض کبد

عرق کاسنی با نوسازی سلول های کبدی و خاصیت چربی زدایی و دفع صفرا باعث پاک شدن کبد و رفع امراض آن می شود.

رفع نفخ و چربی شکم

ریشه کاسنی خاصیت ضد نفخ داشته و خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی موجب رفع چربی ها بخصوص چربی دور شکم می شود.

ضد التهاب

کاهش التهاب و درد در میان اکثریت افراد دیده شده است. این اثر در کاهش درد ناشی از آرتروز بسیار موثر است. می تواند برای کاهش درد عضلانی و درد مفاصل به کار رود.

سلامتی مثانه و کلیه

از فایده عرق کاسنی خاصیت ادرارآوری بالایی است که با دفع سموم از بدن کلیه و مثانه را از سنگ، پاک و نارسایی آن را برطرف می سازد.

تقویت پوست

عرق کاسنی مملو از ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که بیماری‌ های پوستی مانند اگزما، جوش‌ ها و التهابات پوستی را بر طرف می کند. روشن شدن رنگ پوست با تقویت کبد از دیگر خواص کاسنی میباشد. یک قاشق مربا خوری از پودر برگ کاسنی را مقداری در آب بجوشانید، سپس کمی از آب غلیظ را صاف کرده و با 2 قاشق سوپخوری ماست مخلوط کرده و خوب بهم بزنید و به محل جوش ها بمالید.

 

کاسنی ضد جوش و آکنه

تقویت پوست با کاسنی

 

ضد پیری زودرس

ویتامین C و E در برگ کاسنی موجب رفع چین و چروک صورت و عوارض پیری زودرس شده و درحفظ جوانی بسیارموثر است.

رفع التهاب لثه و دهان

عصاره برگ های کاسنی حاوی ویتامین C است که با مالیدن برلثه یا غرغر کردن در دهان می تواند التهابات لثه و زخم دهان را برطرف سازد.

سلامت رحم

از فواید و خواص عرق کاسنی برای زنان بهبود عملکرد رحم می باشد. این مسئله باعث می شود رحم وظیفه خود را بهتر انجام دهد.

رفع خارش

اگر دچار خارش بدن هستید بهتر است آب کاسنی را به محل خارش بمالید تا خارشتان رفع گردد.

افزایش میل جنسی مردان

از جمله خواص عرق کاسنی افزایش میل جنسی مردان است. از آن جایی که کبد می تواند هورمون ها را بررسی و متعادل کند در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان موجب افزایش حجم اسپرم می شود و این مسئله تاثیر به سزایی در باروری دارد.

 

میل جنسی و کاسنی

تقویت میل جنسی مردان با کاسنی

 

نحوه مصرف کاسنی

یکی از راه‌های خوب برای استفاده بردن از خواص عرق کاسنی ریختن آن در قهوه است. از طعم عرق کاسنی در قهوه خود مطمئنا لذت خواهید برد.

به یا داشته باشید که اصل تعادل را در مصرف همه مواد غذایی رعایت کنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید.

عوارض گیاه کاسنی

با اینکه خواص کاسنی برای بدن بسیار است، ولی نباید در مصرف آن زیاده‌ روی کرد.

همچنین چنانچه به گل محمدی، گل مروارید ویا گل همیشه بهار آلرژی دارید، ممکن است به عرق کاسنی نیز واکنش‌های آلرژیک بروز دهید.

دیگر عوارض عرق کاسنی مربوط به مصرف آن در صورت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است؛ چنانچه به مشکلات صفراوی و کیسه صفرا دچار هستید ویا سابقه آن را دارید، برای مصرف عرق کاسنی با پزشک مشورت نمایید.

برای اشاره به عوارض عرق کاسنی باید بگوییم، در زمان بارداری و شیردهی به هیچ‌وجه از آن استفاده نکنید زیرا در زمان بارداری می‌تواند احتمال خونریزی و سقط جنین را افزایش دهد.

 

افزایش وزن در دوران بارداری

عوارض مصرف کاسنی در بارداری

کلام پایانی

عرق کاسنی با طبع سردی که دارد موجب تقویت سیستم ایمنی میگردد. تقویت پوست درمان یبوست رفع التهاب لثه و دهان و کاهش اضطراب از دیگر خواص کاسنی میباشند. از فواید کاسنی برای بانوان میتوان به حفظ سلامت رحم و در مردان میتوان به تقویت قوای جنسی و کیفیت باروری آنان اشاره نمود. جهت تهیه مکمل های حاوی کاسنی میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در ادامه با ما همراه باشید با ویدئوی خواص کاسنی در تقویت سیستم ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =