گیاهان دارویی, فارما مگ

توقف رشد پروستات با گیاه گزنه

توقف رشد پروستات با گیاه گزنه

بزرگی پروستات بیماری خوش‌ خیمی‌‌ است که امروزه یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های ارولوژیک در مردان محسوب ‌می‌‌شود. حداکثر 50% از مردان در سن 51 و بالاتر دارای غده بزرگ پروستات هستند. پروستات بزرگ شده معمولاً به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نامگذاری می گردد، اما می تواند منجر به ناراحتی قابل توجهی در هنگام ادرار شود. از علائم شایع بزرگی پروستات می‌توان به احساس تخلیه‌نشدن کامل مثانه، قطره قطره آمدن ادرار و کاهش قطر و فشار جریان ادرار اشاره کرد. دانشمندان در تحقیقات خود به اثرات مثبت گیاه گزنه بر درمان بیماری خوش‌خیم بزرگی پروستات در مردان پی برده‌اند و مصرف عصاره این گیاه را به عنوان دارویی مؤثر در درمان این بیماری به شمار می‌آورند. توقف رشد پروستات از خواص گیاه گزنه میباشد.

 

خواص گیاه گزنه

گیاه گزنه

 

خواص عصاره گزنه در توقف رشد پروستات

عصاره ریشه گزنه برای درمان علامتی اختلالات ادراری مثل سوزش ادرار، تکرر ادرار، شب‌ادراری، احتباس ادراری و بزرگی خوش‌خیم پروستات توصیه شده‌ است. عصاره گزنه برای پروستات بسیار موثر است و ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون ( یک فرم قدرتمند تر از تستوسترون) جلوگیری کند. متوقف کردن این تبدیل می تواند منجر به کاهش اندازه پروستات شود. شما می توانید با مصرف عصاره گزنه اصل تورم پروستات را کاملا درمان کنید و حتی آنهایی که باید عمل جراحی انجام دهند اگر مدتی از آن استفاده کنند کاملا بهبود می‌یابند. گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. عصاره ریشه گزنه باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی پروستات می شود. همچنین مشخص شده است که گزنه با مهار آنزیم 5- آلفا ردوکتاز می تواند به عنوان یک داروی مؤثر در درمان هیپرپلازی پروستات استفاده شود.

در ویدئوی زیر انواع راه های درمان پروستات ارائه شده است.

 

گیاه گزنه

گیاه گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است‌. برگ گزنه و ریشه گزنه خواص دارویی فراوانی دارد. برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد. تماس با برگ گزنه تازه موجب ایجاد حساسیت می‌شود اما با استفاده از جوشانده گزنه و استفاده از عصاره آن می‌توانید از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوید. گزنه طبیعت گرم و خشک دارد.

 

گیاه گزنه

خواص گیاه گزنه

مواد مغذی موجود در گیاه گزنه

ویتامین‌ها

ویتامینهای A، C و K و همچنین ویتامینهای B

مواد معدنی

کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم

چربی

لینولئیک اسید، لینولنیک اسید و اسید پالمتیک، اسید استئاریک و اولئیک اسید

اسید آمینه

همه اسیدهای آمینه ضروری

پلی فنلها

کامفرول، کوئرستین، اسید کافئیک، کومارین و سایر فلاونوئیدها

رنگدانه

بتا کاروتن، لوتئین، لوتئوزانتین و سایر کاروتنوئیدها

دیگر خواص گزنه

 

سایر خواص گزنه

سلامت دستگاه ادراری با گزنه

 

سلامت دستگاه ادراری

گزنه ممکن است به خروج باکتریهای مضر از مجاری ادراری کمک کند. این گیاه برای افرادی که مشکلات ادراری از جمله بزرگی پروستات دارند، موثر است. گزنه همچنین به داروهایی که برای عفونت یا بیماریهای مرتبط با سیستم ادراری، استفاده می‌شوند، حمایت می‌کند.

سلامت رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.

کاهش التهاب

گزنه ترکیبات مختلفی دارند که ممکن است التهاب را کاهش دهد. بکار بردن کرم گزنه یا مصرف محصولات مربوط به آن، مشکلات التهاب از جمله آرتریت را کاهش می‌دهد.

کاهش آلرژیهای فصلی

آلرژیهای فصلی به هنگامی بوجود می‌آیند که یک ماده تحریک کننده همانند گرده، بدن را برای تولید بیشتر هیستامین تحریک می‌کند. هیستامین همان چیزی ست که موجب علائم مشخصه آلرژی همچون التهاب، خارش و کهیر می‌شود. گزنه، درمانی محبوب برای آلرژیهای فصلی است. این گیاه می‌تواند آلرژی ناشی از التهاب را در بدن کاهش دهد.

 

گزنه کاهش حساسیت فصلی

کاهش آلرژی های فصلی گزنه

 

توقف ریزش مو

ویتامین B و منیزیم موجب تقویت مو می‌شوند و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌ های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند . جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.

لاغری

 یکی از خواص گزنه تنظیم قند خون است و از طریق این خاصیت موجب کاهش اشتها و تاثیر در کاهش وزن می‌شود. گزنه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول مانع از جذب کلسترول بد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. برای کنترل اشتها و افزایش متابولیسم بدن به صورت منظم از گزنه استفاده کنید و از خواص گزنه برای لاغری بهره مند شوید.

مقدار و نحوه مصرف گزنه

دوز روزانه خوراکی قسمت های هوایی ۸-۱۲ گرم از گیاه خشک و خرد شده به شکل دم کرده و جوشانده میباشد.

دوز روزانه خوراکی ریشه گزنه ۴-۶ گرم از ریشه خشک و خرد شده و  همراه با گیاه حتما بایستی روزانه حداقل ۲ لیتر آب نوشیده شود.

نکات مصرف و عوارض جانبی گیاه گزنه

 

هشدار مصرف گزنه

عوارض گیاه گزنه

 

گیاه گزنه به دلیل وجود ترکیبات محرک در افراد ایجاد آلرژی می کند و استفاده موضعی یا خوراکی تازه این گیاه باعث التهاب، تاول و درماتیت می شود، که میزان این آسیب زدگی در کودکان بیشتر است. بنابراین استفاده مستقیم این گیاه بر روی پوست و یا مصرف خوراکی آن در مقدار زیاد مجاز نمی باشد و باید با احتیاط مصرف شود.

زنان باردار باید از مصرف فرآورده‌‌های تهیه شده از گزنه در دوران حاملگی اجتناب کرده و توصیه ‌می‌‌شود که مادران از مصرف بیش از حد این فرآورده‌ها در دوران شیردهی اجتناب کنند.

مصرف همزمان این گیاه با داروهای ضد التهاب باعث کاهش اثر دارو می شود.

مصرف عصاره برگ گیاه گزنه، اثر ضد التهابی دیکلوفناک را بالا می برد.

کلام پایانی

گیاه گزنه یک گیاه مغذی در طب سنتی است. سلامت دستگاه ادراری، سلامت رحم، توقف ریزش مو، لاغری و توقف رشد پروستات از خواص گیاه گزنه میباشند. مصرف این گیاه به صورت تازه معمولا موجب تحریک می‌شود اما نوع پخته یا خشک شده در فریزر آن کاملا بی خطر است و می‌توان آن را مصرف کرد  اما قبل از استفاده از آن با پزشکتان مشورت نمایید. جهت تهیه مکمل های حاوی گزنه میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

2 دیدگاه در “توقف رشد پروستات با گیاه گزنه

  1. از توضیح مفصل شما بسیار سپاسگذارم ، عالی بود.

  2. مرتضی اکبری گفت:

    سلام بسیارمفیدوقابل استفاده است.ممنونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *