گیاهان دارویی, فارما مگ

رفع تپش قلب با گل گاو زبان

رفع تپش قلب با گل گاو زبان

هریک از افراد ممکن است با تغییر فصل یا سایر دلایل دچار استرس، اضطراب، عدم توانایی تمرکز، کم خوابی یا بی خوابی شوند. بروز چنین علائمی هرچند به میزان کم موجب اختلال در عملکرد طبیعی مغز و سلامت روح و روان می گردد. با این حال به منظور تقویت اعصاب و آرامش روانی، استفاده از گیاهان دارویی آرام بخشی نظیر گل گاو زبان بسیار مفید است. در این مقاله به خواص گل گاو زبان برای سلامت بدن و اعصاب و به طور خاص به رفع تپش قلب با این گیاه دارویی به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

 

گل گاو زبان آرامبخش گیاهی

گل گاو زبان

 

نقش گل گاو زبان در رفع تپش قلب

گیاه گل گاو زبان، گیاه علفی و یک ساله است که ساقه ای با طول حداکثر 60 سانتی متر دارد. ساقه های این گیاه دارای حالت شیار دار و خاردار و برگ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تارهای زبر هستند. علاوه بر این، گل های این گیاه دایره ای، کوچک و لاجوردی رنگ بوده و گل گاو زبان ایرانی، گیاهی خودرو با طبع گرم و تر است. دمنوش گل گاو زبان از قدیمی ترین نوشیدنی ها بین ایرانیان است.

خواص گل گاو زبان

آرامش بخش و نشاط آور

آرامش اعصاب، تقویت کلیه و کبد، نشاط آور، جلوگیری از افسردگی، کاهش غم و اندوه، ضد وحشت و ضد اضطراب، رفع حواس پرتی و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی از جمله خواص روانی گیاه گل گاو زبان هستند. این گیاه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی پتاسیم و کلسیم دارای خاصیت ادرار آور بوده و توسط تحریک بدن، باعث تنظیم تبادلات سلولی شده و موجب تسکین سر درد، میگرن و درمان ناراحتی های اعصاب می گردد.

ضد سرطان

گل گاو زبان حاوی منیزیم بوده که باعث خاصیت ضد سرطانی آن شده و آلکوالویید موجود در آن موجب ایجاد خاصیت ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب است. همچنین این گیاه در کاهش تب ناشی از بیماری هایی نظیر سرخک، مخملک، آبله و کهیر موثر است.

 

گل گاو زبان نشاط آور گیاهی

گل گاو زبان ضد سرطان

 

تصفیه کننده خون و درمان فشار خون

گل گاو زبان، علاوه بر خواص مذکور، تصفیه کننده خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور، شیرافزا و مسهل نیز می باشد. همچنین گل گاو زبان در درمان فشار خون بالا به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها مفید بوده و بدین ترتیب باعث بهبود گردش خون و در نتیجه درمان فشار خون بالا می گردد.

رفع سرماخوردگی و سلامت پوست

گل گاو زبان حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و فلانوئیدها است که موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می شوند. همچنین همانطور که پیش تر اشاره شد، خاصیت ضد درد بودن و ضد التهابی گل گاو زبان به درمان گلو درد، سرماخوردگی و درمان جوش و آکنه با ویتامین ث کمک می نماید.

لاغری

یکی دیگر از خواص گل گاو زبان، کمک به چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری است. علاوه بر رعایت رژیم غذایی متعادل، نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش گل گاو زبان عمل کاهش وزن و تناسب اندام را تسریع می نماید. علاوه بر این، خاصیت آرام بخشی گل گاو زبان، مانع از پرخوری عصبی می شود.

 

لاغری با گل گاو زبان

کاهش وزن با گل گاو زبان

 

درمان بیماری های دهانی

برگ تازه گیاه گل گاو زبان جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان را بهبود بخشیده و برای رفع حرارت دهان نیز مفید می باشد.

طرز تهیه  دمنوش گل گاو زبان

برای تهیه این دمنوش به 3 قاشق غذاخوری گل گاو زبان،2  عدد لیمو عمانی، 2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان و 4 لیوان آب جوش نیاز داریم. ابتدا لیمو عمانی ها را سوراخ و یا از وسط نصف نموده و به همراه گل گاو زبان و آب جوش در قوری چینی ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را در یک لیوان ریخته و به آن عسل اضافه می نماییم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط شود. حال دمنوش آماده نوشیدن است.

نکات قابل توجه

گل گاوزبان با وجود خواص درمانی فراوانی که دارد مانند هر گیاه دارویی دیگر ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.

گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای نوزادان و کودکان ممنوع است.

مصرف گل گاوزبان به زنان باردار و شیرده و افرادی که بیماری کبدی دارند توصیه نمی ‌شود.

افراط در مصرف گل گاو زبان می‌ تواند برای کبد سالم هم مضر باشد و موجب اختلالاتی در معده و دستگاه گوارش شود. معده درد در افراد درگیر با سنگ کیسه صفرا نیز می‌ تواند از عوارض زیاده ‌روی در مصرف گل گاوزبان باشد.

 

هشدار مصرف گل گاو زبان

عوارض سوء مصرف گل گاو زبان

 

از دیگر مضرات گل گاو زبان این است که احتمال خطر خون‌ ریزی در طول جراحی یا پس از آن را افرایش می دهد، به همین علت به بیمارانی که عمل جراحی دارند توصیه می‌شود که 2 هفته پیش از عمل جراحی مصرف گل ‌گاو زبان را قطع نمایند. همچنین افرادی که مبتلا به اختلال خون‌ ریزی هستند باید از مصرف گل گاو زبان خودداری نموده و یا حداقل در مصرف این دارو محتاط باشند.

گل گاو زبان ممکن است با برخی از دارو‌ های شیمیایی نظیر دارو‌ های ضد انعقاد و ضد پلاکت (مانند آسپیرین، دیکلوفناک، پلاویکس، ایبوبروفن، هپارین، وارفارین، دالتپارین، انوکساپارین)، دارو‌ های بیهوشی، دارو‌ های ضد التهابی غیراستروئیدی و دارو‌ های افزاینده تجزیه سایر دارو‌ها در کبد تداخل داشته باشد.

کلام پایانی

در برخی روزهای زندگی خستگی های روزمره، توانایی تمرکز، برنامه ریزی و خواب راحت و ادامه مسیر را از ما میگیرد. گل گاو زبان از گذشته تا کنون به عنوان نوشیدنی آرامش بخش طبیعی مورد توجه بوده است. همچنین در طب سنتی این نوشیدنی نوعی داروی گیاهی خواب آور طبیعی نیز به شمار رفته و با طبیعت گرم خود اثر نشاط‌آور، تقویت سیستم های مختلف بدن و آرامش‌ بخش می باشد. خواص گل گاو زبان تنها به آرام بخشی اعصاب محدود نشده و برای درمان بسیاری دیگر از بیماری ها نیز موثر است. دمنوش گل گاو زبان برای سرماخوردگی، گلو درد، تقویت استخوان و تقویت پوست و مو بسیار مفید است. علاوه بر این، مصرف گل گاو زبان به عنوان درمانی برای وسواس به شمار می رود. جهت تهیه انواع محصولات حاوی گل گاو زبان و بهره مندی از خواص آن به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 15 =