تناسب اندام و تغذیه سالم, فارما مگ

بی سی ای ای چیست؟

انتخاب بی سی ای ای چیست؟

مصرف نوع خاصی از آمینواسیدها به نام آمینواسیدهای شاخه دار یا بی سی ای ای (BCAA) در رژیم غذایی بسیار ضروری است. BCAA در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی تاثیر به سزایی دارد. بدن انسان قادر به تولید BCAA نبوده و در نتیجه لازم است این آمینواسید جهت عضله سازی از طریق دیگری تامین شود. بی سی ای ای تاثیری چشم گیر در بدنسازی دارد که در این مقاله به بررسی آنها و بیان سایر فواید BCAA و عملکرد آن در بدن پرداخته شده است.

 

انواع بی سی ای ای

بی سی ای ای چیست؟

 

نقش بی سی ای ای در بدنسازی

بی سی ای ای نام مرکب Branched-Chain Amino Acids به معنی آمینو اسید های شاخه دار می باشد. فرم مولکولی BCAA با نام آن سنخیت دارد زیرا این ساختار شاخه شاخه است. از میان 8 آمینواسید ضروری برای عضله سازی در بدن انسان، 3 مورد آن در مکمل BCAA به نام های لیوسین، ایزولیوسین و والین موجود است. آمینو اسید لیوسین از دو مورد دیگر بدلیل تاثیرات فیزیولوژیکی افزون تر، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. آمینو اسیدهای شاخه دار در فرایند سنتز سایر آمینواسید های لازم برای آنابولیسم عضلات به عنوان ناقل نیتروژن عمل می نمایند. به عبارت دیگر، با ترکیب آمینو اسیدهای ساده تر به ماهیچه کمک میکنند تا بافت های پیچیده تری بسازد. در این فرایند، BCAA موجب تحریک تولید انسولین شده و به دنبال آن باعث افزایش مصرف آمینو اسید در عضلات می گردد. از جمله فواید BCAA در بدنسازی میتوان به مواردی همچون افزایش رشد عضلانی، کاهش درد عضلات، جلوگیری از عضله سوزی، کاهش خستگی عضلانی، کاهش سطح قند خون، رفع اختلال خواب، کمک به کاهش وزن و مبتلایان به سیروز کبدی اشاره نمود. در ادامه به تشریح موارد فوق میپردازیم.

در ویدئوی زیر فواید بی سی ای ای ارائه میگردد.

منابع غذایی حاوی بی سی ای ای

آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA را میتوان توسط مصرف مواد غذایی نظیر نخود، عدس، غلات کامل، برنج قهوه‌ای، دانه‌های کدو، لوبیا پخته شده، بادام و کشمش، پروتئین شیر، شیر و پروتئین سویا، گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ تامین نمود. همچنین مکمل های حاوی BCAA به صورت پودری و کپسولی در دسترس می باشند. مکمل های پودری و کپسولی تنها در این مورد باهم تفاوت دارند که کپسول های BCAA به مدت زمان هضم بیشتری نیازمند هستند.

 

منابع طبیعی بی سی ای ای

منابع غذایی حاوی بی سی ای ای

 

فواید مصرف مکمل های بی سی ای ای در بدنسازی

افزایش رشد عضلانی

 بی سی ای ای تاثیری مثبت در بدنسازی دارد و افزایش رشد عضلانی از اصلی ترین فواید مصرف مکمل های BCAA است. لوسیون موجود در مکمل BCAA با تحریک سنتز پروتئین عضلانی، باعث تسریع روند عضله سازی در بدن ورزشکار می شود.

کاهش درد عضلات

بر اساس برخی مطالعات، مصرف این مکمل موجب کاهش گرفتگی و درد های عضلانی بعد از تمرین می گردد. با وجود آنکه 1 تا 2 روز بعد از تمرین بدن درد مساله ای طبیعی است، با مصرف این مکمل کاهش میزان آسیب دیدگی عضلات حین تمرین و کوتاه تر بودن زمان بدن درد را شاهد خواهیم بود.

 

فواید بی سی ای ای

کاهش درد عضلانی با بی سی ای ای

 

جلوگیری از عضله ‌سوزی

مصرف مکمل BCAA باعث جلوگیری از عضله سوزی می شود. پروتئین های عضلانی همواره در حال تجزیه بوده و مجدد تولید می شوند. تعادل بین تجزیه و سنتز مقدار پروتئین موجود در عضله را مشخص می نماید. هنگامی که میزان تجزیه پروتئینی از میزان سنتز آن بیشتر باشد عضله سوزی رخ می دهد. مصرف BCAA موجب ایجاد تعادل بین تجزیه و سنتز شده مانع از عضله سوزی می گردد.

کاهش خستگی عضلانی

خستگی عضلانی ناشی از تمرین مساله ای است که ورزشکاران با آن روبرو هستند. خستگی عضلانی بدان معنا است که پس از شروع ورزش در طی چه زمانی بدن احساس خستگی کند. این موضوع به عوامل مختلفی مانند شدت ورزش، مدت زمان آن، شرایط محیطی، نوع تغذیه و سطح آمادگی بدن وابسته است. بدلیل مصرف عضلات بدن در طول انجام ورزش از آمینو اسید های شاخه دار، مقدار این آمینو اسید ها در خون کاهش می یابد. کاهش سطح آمینو اسید های شاخه دار در خون موجب افزایش سطح اسید آمینه تریپتوفان در مغز بالا می رود و در نتیجه این اسید آمینه باعث ترشح هورمون خستگی شده و خستگی عضلانی رخ می دهد. کاهش خستگی عضلانی تاثیری است که بی سی ای ای در بدنسازی دارد.

 

فواید مکمل BCAA

کاهش خستگی عضلانی با بی سی ای ای

 

مفید برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی

مصرف مکمل های حاوی BCAA در مبتلایان به سیروز کبدی باعث کاهش خستگی، بهبود ضعف عضلانی، بهبود کیفیت خواب و رفع گرفتگی عضلات می گردد. همچنین مصرف این مکمل ها منجر به کاهش تورم و مانع از مرگ های ناگهانی می شود. بنا بر این مصرف BCAA برای بیماران سیروز کبدی موثر است.

کاهش سطح قند خون و کاهش وزن

BCAA به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می نماید. همچنین این مکمل در جلوگیری از افزایش وزن و تسریع چربی سوزی در بدن موثر بوده و در شرایطی که فرد دارای رژیم کالری منفی باشد و تمرینات ورزشی را با هدف چربی سوزی دنبال کند، روند کاهش وزن را سرعت میبخشد. نتیجه پژوهشی روی دو گروه از داوطلبان کاهش وزن مشخص نمود که گروهی که روزانه بطور میانگین 15 گرم مکمل BCAA مصرف داشته اند نسبت به گروه دیگر، حتی با کالری مصرفی برابر هر دو گروه، 30 درصد موفقیت بیشتری داشتند.

 

کاهش وزن با BCAA

کاهش سطح قند خون و کاهش وزن با بی سی ای ای

 

رفع اختلال خواب

سروتونین یک ناقل عصبی است که برای خوابیدن به بدن کمک می نماید. برای رفع اختلال خواب لازم است از رژیم کم کالری، پر پروتئین و غنی شده با BCAA پیروی شود. همانطور که پیش تر اشاره شد BCAA با تریپتوفان مغز رابطه معکوس دارند و این موضوع منجر به کاهش میزان سروتونین در بدن می گردد و در نتیجه اختلال خواب رخ می دهد. لذا پیشنهاد می شود با مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب میزان سروتونین افزایش یابد.

انواع مکمل های بی سی ای ای

قرص بی سی ای ای BCAA اپکس

قرص بی سی ای ای BCAA اپکس جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن ورزشکاران مناسب بوده و از ترکیب لوسین، ایزولوسین و وازلین تشکیل‌شده است. همچنین این محصول در بالا بردن انرژی و چربی سوزی و نیز افزایش رشد عضلات تاثیر جدی دارد. جهت تهیه این مکمل میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص بی سی ای ای BCAA اپکس 90 عددی

قرص بی سی ای ای BCAA اپکس

 

کپسول پروفی بی سی ای ای 1100 BCAA مگا کپس الیمپ

کپسول پروفی بی سی ای ای 1100 مگا کپس BCAA الیمپ یک ترکیب از آمینو اسیدهای شاخه ای (لیوسین، والین، ایزولیوسین) در نسبت 2:1:1 غنی شده با ویتامین B6 که به کاهش خستگی و کوفتگی کمک می کند. این محصول برای بزرگسالانی که از لحاظ بدنی فعال هستند در نظر گرفته شده است. این 3 آمینو اسید، ساخت پروتئین را افزایش میدهند و باعث ارتقاء گردش خون، مسیرهای سیگنال دهی و متابولیسم گلوکز میشوند. همچنین در سیستم ایمنی و عملکرد مغز نقش دارند، باعث کاهش درد های عضلانی بعد از تمرین میشوند. به بازسازی سریعتر عضلات و آمادگی برای تمرین پر فشار کمک میکنند به سرعت جذب بدن شده و برای عضلات در حال کار (تمرین)، یه منبع سوخت اضافی فراهم میکنند. خستگی در تمرین را به تاخیر انداخته و امکان تمرین سخت تر و طولانی تر را میدهند.

قرص بی سی ای ای BCAA کارن

قرص بی سی ای ای BCAA کارن تامین کننده اسیدهای آمینه ضروری است که بدن قادر به تولید آن ها نیست. این مکمل برای رفع خستگی ورزشکارانی که تمرینات طولانی دارند و به منظور جلوگیری از تخریب عضلات پس از تمرین‌های قدرتی، استقامتی و بازیابی سریع تر ماهیچه‌ها در حین تمرین استفاده می‌شود. جهت تهیه این مکمل میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص بی سی ای ای BCAA کارن

قرص بی سی ای ای BCAA کارن

 

کپسول بی سی ای ای اس BCAA تی پی فارما

BCAA یکی از مکمل های محبوب برای ورزشکاران در دوره های چربی سوزی و کات عضلانی باشد. اسید های آمینه شاخه دار علاوه بر این که رشد عضلات را افزایش می دهند مانع از تخریب عضلات نیز می شوند و به همین دلیل مکمل BCAA یکی از اصلی ترین مکمل های دوره افزایش حجم برای ورزشکاران به حساب می آیند.

کپسول بی سی ای ای BCAA ویتاپی

کپسول بی سی ای ای BCAA ویتاپی یک مکمل بی نظیر است که برای جلوگیری از کاهش وزن عضلات هنگام رژیم غذایی، رشد و نگهداری توده عضلات ورزشکاران، تسریع بازتوانی، افزایش انرژی و قدرت و ترمیم بافت ماهیچه های ورزشکاران در دوره های سنگین ورزشی مناسب است. همچنین این محصول به کاهش خستگی و تنظیم انرژی بدن کمک شایانی می نماید. جهت تهیه این مکمل میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

کپسول بی سی ای ای ویتاپی

کپسول بی سی ای ای ویتاپی مکمل ورزشی

میزان و زمان مصرف مکمل بی سی ای ای

بر اساس نتایج تحقیقات، مصرف مکمل BCAA برای بزرگسالان سالم در دوزهای روزانه 20-4 گرم و دوره های هفتگی منظم بلامانع است. همچنین قبل، حین و یا بعد از تمرین های ورزشی نیز میتوان 3-2 گرم از این مکمل را مصرف نمود تا سنتز پروتئین عضلانی بیشینه شده و خستگی را به تاخیر بیندازد. به طور کلی مقدار کمینه مصرف مکمل برای زنان حداقل 9 گرم در روز و برای مردان حداقل 12 گرم در روز می باشد.

عوارض جانبی و تداخل دارویی BCAA

مصرف BCAA در دوره 6 ماهه هیچ عارضه جانبی ندارد و میتوان این مکمل را بدون نگرانی مصرف نمود اما گاها علائم درد، سر درد و حالت تهوع محتمل هستند. همچنین در صورتی که عمل جراحی در پیش است یا به‌تازگی انجام شده است، بهتر است مصرف BCAA را به تأخیر افتد.

در صورت مصرف داروهای دیابت، پارکینسون، هورمون تیروئید، کورتیکواستروئیدها (کورتون) و دیازوکساید (Proglycem) یا همان داروی کاهنده فشار خون، پیش از مصرف مکمل BCAA  بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

 

هشدار مصرف دارویی BCAA

عوارض جانبی و تداخل دارویی BCAA

 

کلام پایانی

لوسین، ایزولوسین و والین سه اسید آمینه تشکیل دهنده BCAA هستند که بدلیل داشتن ساختار اتمی غیرخطی، شاخه دار نامگذاری شده اند. اسیدهای آمینه از واحدهای سازنده پروتئین ها هستند و همان طور که می دانید پروتئین ها ساختار بدن را تشکیل می دهند. اسیدهای آمینه یا در بدن تولید می شوند (که به اسیدهای آمینه غیرضروری معروف هستند) و یا باید از رژیم غذایی تامین شوند (که به اسیدهای آمینه ضروری معروف می باشند). بدن قادر به تولید BCAA نبوده و لازم است این اسید آمینه از طریق منابع غذایی یا مکمل ها فراهم شود. از مهم ترین فواید مصرف مکمل های BCAA در بدنسازی افزایش سنتز عضلانی (آنابولیسم) و جلوگیری از تجزیه یا از بین رفتن عضلات (کاتابولیسم) می باشد. جهت تهیه مکمل های حاوی BCAA و بهره مندی از فواید آن به وبسایت فارماکالا مراجعه نمایید.

1 دیدگاه در “بی سی ای ای چیست؟

  1. میلاد گفت:

    احسنت خیلی خوب و کامل توضیح داده شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *