سلامت خانواده, فارما مگ

قرمزی و کبودی ناگهانی چشم

قرمزی و کبودی ناگهانی چشم

چشم ها از مهم ترین عوامل زیبایی صورت هستند و تاثیر فوق العاده ای در زیبایی، جوانی و شادابی چهره دارند. سیاهی دور و زیر چشم زیبایی صورت را خدشه دار نموده و موجب می شود ظاهر افراد پیر تر از سن آن ها به نظر بیاید. قرمزی و کبودی ناگهانی دور چشم به تنهایی نشانه بیماری خطرناکی نبوده و بروز آن نگران کننده نیست. در این مقاله به علل ایجاد سیاهی دور چشم، راهکارهای درمانی خانگی برای رفع تیرگی اطراف چشم به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

کبودی و تیرگی دور چشم و راه های رفع آن

تیرگی و کبودی اطراف چشم از جمله رایج ترین اختلالات پوستی است که ممکن است در همه افراد اعم از مرد، زن و حتی کودک بروز نماید. سیاهی دور چشم معمولا به شکل نیم دایره تیره رنگ در زیر چشم رخ می دهد. پوست زیر چشم به دلیل حساس و نازک بودن از سایر قسمت های صورت آسیب پذیر تر می باشد و این موضوع باعث می شود سیاهی و تیرگی دور چشم بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگر حالت کبودی و سیاهی بدون علت رخ داده باشد و تنها ناشی از خستگی یا کمبود خواب در روز باشد، با استراحت و خواب کافی قابل رفع است. در غیر این صورت باید به دنبال راهکاری برای درمان آن بود.

 

راه درمان کبودی ناگهانی اطراف چشم

درمان قرمزی و کبودی ناگهانی اطراف چشم

 

علل بروز سیاهی زیر و دور چشم

پوست تیره زیر یا اطراف چشم و چشم های پف آلود نشانه های کبودی و سیاهی زیر و دور چشم هستند. از جمله دلایل ایجاد کبودی و سیاهی دور و زیر چشم در زیر بیان گردیده است.

کمبود خواب

عوامل ژنتیکی

آفتاب یا نور خورشید

توتون و تنباکو

کمبود مواد غذایی

بیماری ها

سالخوردگی و پیری

اختلال در قاعدگی

مشکلات مربوط به بینی

اگزما

تماشای بیش از حد تلویزیون، موبایل و کامپیوتر

بیماری مزمن معده

وارد شدن ضربه به صورت و سر

کم خونی

کم آبی بدن

 

علل قرمزی ناگهانی دور چشم

کم آبی بدن از عوامل قرمزی ناگهانی دور چشم

 

درمان های خانگی کبودی و تیرگی اطراف چشم

استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد موجب کاهش تورم و گرفتگی رگ ها، کاهش پف زیر چشم و رفع تیرگی اطراف چشم شود. برای این منظور لازم است چند قطعه یخ را درون پارچه ای تمیز قرار داده و روی چشم بگذارید. همچنین می توان از یک دستمال مرطوب با آب سرد و قرار دادن آن روی پوست زیر چشم به مدت 20 دقیقه استفاده نمود. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ لازم است یخ ها تعویض شده و کمپرس سرد مجددا تکرار شود.

نوشیدن زیاد آب

همانطور که شاره شد یکی از دلایل بروز تیرگی اطراف چشم کمبود آب بدن و غلظت زیاد نمک در بدن است. در صورت مصرف غذاهای شور یا گریه قبل از خواب نیز سیاهی زیر چشم ایجاد می شود. نوشیدن مقدار زیاد آب به رفع این عوامل و از بین بردن تیرگی ها کمک می نماید.

استفاده از چای کیسه‌ ای

استفاده از چای کیسه ای سرد در رفع تیرگی اطراف چشم بسیار موثر است. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی است که موجب گردش خون بهتر و انقباض عروق خونی شده و مانع از تجمع خون در زیر چشم می گردد. 2 کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب گرم بخیسانید سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه در یخچال قرار دهید. پس از خنک شدن کیسه های چای را در حالت چشمان بسته روی چشم ها قرار دهید و بعد از 10 دقیقه چشم ها را با آب سرد شستشو دهید.

 

درمان کبودی دور چشم

درمان خانگی کبودی اطراف چشم با چای کیسه ای

 

خواب کافی و به موقع

همانطور که کمبود خواب مانع جذب ویتامین ها و کاهش عملکرد آدرنال می گردد، خواب سبب جذب ویتامین های کافی در بدن می شود. برای پیشگیری از بروز سیاهی اطراف چشم بهتر است خواب منظم و بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز داشته باشید.

استفاده از رژیم غذایی متعادل

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، سالم و سرشار از ویتامین های ضروری باعث کاهش تیرگی زیر چشم می شود. معمولا تیرگی ها و پف زیر چشم به دلیل کمبود ویتامین K و آنتی اکسیدان هایی است که توسط رژیم غذایی به راحتی قابل رفع هستند.

درمان آلرژی

آلرژی نیز از جمله دلایل شایع بروز تیرگی های زیر و اطراف چشم می باشد. درمان آلرژی های فصلی نظیر آنفولانزا با داروهای تجویز شده توسط پزشک یا داروهای بدون نسخه می تواند به رفع تیرگی ها کمک نماید.

روغن بادام شیرین

روغن بادام به واسطه دارا بودن مقادیر قابل توجهی ویتامین E در نرم کنندگی و سلامت پوست موثر است. لازم است توجه داشت که از روغن بادام تلخ برای درمان های پوستی استفاده نشود. برای این منظور با چند قطره روغن بادام دور چشم را ماساژ دهید و سپس اجازه دهید تا روغن تا صبح بر روی پوست اطراف چشم باقی بماند و در نهایت بشویید.

 

روغن بادام درمان کبودی اطراف چشم

درمان کبودی دور چشم با روغن بادام

 

بابونه

بابونه با خاصیت آرام بخشی می تواند به عنوان یک گزینه مناسب در رفع تیرگی ها و تسکین پوست تحریک شده دور چشم مورد استفاده قرار گیرد. بابونه را می توان به صورت چای مصرف نمود و از خواص آن بهره برد.

روغن گل رز

روغن گل رز را با ژل آلوئه ورا با نسبت مساوی مخلوط کرده و سپس 10 قطره روغن اسطوخودوس به همراه 5 قطره روغن لیمو به ترکیب اضافه می نماییم. حال ترکیب بدست آمده را در اطراف چشم ها و صورت اسپری نموده و ماساژ دهید تا خشک شود.

برگ نعناع

یک خمیر نرم شامل ترکیب تعدادی برگ نعناع له شده و کمی آب تهیه می نماییم سپس آن را روی  تیرگی دور چشم مالیده و بعد از 10 دقیقه، با آب سرد شستشو دهید. بهتر است این درمان برای حصول به نتیجه مطلوب چندین بار تکرار شود.

زرد چوبه

برای رفع تیرگی اطراف چشم با زردچوبه لازم است یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه با یک قاشق چایخوری روغن بادام ترکیب نموده و آن را روی نواحی دارای تیرگی مالیده و ماساژ دهید. بعد از مدت 20 دقیقه با آب شستشو دهید. بهتر است این راهکار درمانی 3 بار در هفته تکرار شود.

 

ماسک زرد چوبه رفع تیرگی دور چشم

درمان خانگی کبود دور چشم با زرد چوبه

 

نکات قابل توجه در کاهش تیرگی اطراف چشم

عدم مصرف فلفل، مصرف اندک ادویه و مصرف کاهو و انواع لبنیات به افراد دارای تیرگی چشم جهت کاهش کبودی آن توصیه می شود.

بهتر است در زمان پخت غذا از نمک کمتری استفاده شود و کاهش مقدار مصرفی نمک به تدریج صورت گیرد. مثلا مقدار نمک مصرفی را در ابتدا به نصف کاهش داده و به مرور روند کاهشی را بیشتر نمایید.

افرادی که دچار مشکل تیرگی زیر چشم هستند لازم است از خوردن بیش از اندازه فست فود ها خودداری نموده و هر شب از پد های گرم و سرد برای زیر چشم های استفاده نمایند.

استراحت و خواب کافی منجر به حذف استرس و نگرانی و در نهایت از بین رفتن تیرگی های اطراف چشم شود.

از شستشوی صورت خود با محصولاتی که حاوی مواد شیمیای قوی هستند، پرهیز نموده و از پاک کننده های خفیف صورت به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

 

نکات رفع قرمزی و کبودی دور چشم

نکات کاهش تیرگی دور چشم

 

کلام پایانی

گودی، پف، یا کبودی زیر و اطراف چشم به هر علتی که باشد برای همه نا خوشایند است. این موارد زیبایی صورت را کم نموده و باعث پیر تر به نظر آمدن سن می شوند.تیرگی زیر و دور چشم نشانه بیماری خاصی نبوده و پس از علت یابی می تواند رفع شود. از جمله دلایل بروز تیرگی اطراف چشم می توان به کم خوابی، کمبود آب در بدن، ضربه، کم خونی و سایر بیماری ها اشاره نمود. همچنین نوشیدن آب کافی، استفاده از رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن گل رز و بادام و استفاده از محصولات بهداشتی مخصوص رفع تیرگی اطراف چشم ها از راهکارهای خانگی از بین بردن کبودی و سیاهی پوست اطراف چشم ها هستند. جهت تهیه محصولات موثر در رفع تیرگی دور و زیر چشم به وبسایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در ادامه با مجله فارماکالا همراه باشید با ویدئوی نحوه رفع سیاهی اطراف چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سیزده =