گیاهان دارویی, فارما مگ

درمان دیابت با خربزه تلخ یا بیترملون

درمان دیابت با خربزه تلخ یا بیترملون

خربزه تلخ یا بیترملون که به نام های هندوانه وحشی، کدو تلخ و کارلا نیز شهرت دارد، گیاهی است که با گذشت زمان و رسیده شدن تلخ می گردد. این میوه خاص دارای اندازه کوچک و کشیده با رنگ سبز روشن و تیره می باشد. از گذشته تا کنون خربزه تلخ برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر این، خربزه تلخ خواص بسیاری برای بدن به خصوص در درمان دیابت دارد. در این مقاله به خواص این میوه در درمان دیابت و سایر فواید آن برای بدن به همراه سایر نکات قابل توجه پرداخته شده است.

 

بیترملون

خربزه تلخ یا بیترملون

 

نقش بیترملون در درمان دیابت

 بیترملون یا همان خربزه تلخ عموما در مناطق متعددی مانند آسیا، آمریکا جنوبی، کارائیب و شرق آفریقا رشد می یابد. طبع این میوه سرد و تر است. بیترملون سرشار از ویتامین C و A بوده و آب تلخ آن منبع غنی از فیبر و مواد مغذی مهمی نظیر آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های دیگر است. همچنین این میوه دارای میزان بیشتری کلسیم از اسفناج، بتاکاروتن بیشتر از کلم بروکلی و پتاسیم بیشتری از موز می باشد. بیترملون در مرحله ای که به رنگ سبز یا مایل به زرد برسد در مصارف پخت و پز کاربرد دارد. همچنین برگ ها و ساقه های سبز آن در انواع سالادها می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در کشور چین در اغلب سوپ ها، غذاها و چای ها کاربرد دارد.

در ویدئوی زیر خواص بیترملون برای درمان دیابت و کاهش قند خون آورده شده است.

 

 

سه ماده Charantin ،Peptides و alkaloids که در بیترملون موجود است، تاثیر فوق العاده ای در درمان دیابت و تنظیم قند خون دارد. وجود این مواد در خربزه تلخ با ایجاد خاصیت شبه انسولینی موجب تولید انرژی توسط ورود گلوکز به سلول ها می شود. علاوه بر این، این میوه به وسیله کنترل تبدیل مواد مغذی به گلوکز موجود در جریان خون، به حفظ مواد مغذی در بدن کمک می نماید.

 

نقش بیترملون در درمان دیابت

درمان دیابت یا بیترملون

 

دیگر خواص دارویی میوه بیترملون

کاهش وزن

بیترملون به ازای هر فنجان 94 گرمی دارای 2 گرم فیبر است. فیبر به واسطه گذر آرام از مجرای گوارشی سبب احساس سیری بلند مدت و کاهش اشتها می گردد. لذا از این میوه در رژیم های غذایی کاهش وزن به عنوان ماده افزودنی مهم استفاده می شود. شرکت کنندگان در یک مطالعه تحقیقاتی طی 7 هفته با مصرف منظم 4.8 گرم از بیترملون در یک کپسول، کاهش سایز 1.3 گرم در دور کمر خود را شاهد بودند.

کاهش کلسترول بد

بیترملون در کاهش سطح کلسترول خطرناک موثر است. کاهش کلسترول موجب کاهش خطر حملات قلبی، بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. به طور کلی خربزه تلخ عملکرد طبیعی بدن در جلوگیری از خطرات مختلف سلامتی را کنترل می نماید.

درمان سنگ کلیه

بیترملون اسید هایی که موجب تولید سنگ کلیه می شوند را کاهش می دهد و بدین ترتیب به از بین بردن طبیعی سنگ کلیه کمک می نماید. برای تهیه دمنوش، پودر خربزه تلخ را با آب ترکیب کنید و مانند چای دم کنید. این چای در کمال شگفتی نیازی به شیرین شدن ندارد و دارای عطر و طعم دلپذیری است.

 

خواص دارویی بیترملون

درمان سنگ کلیه با بیترملون

 

افزایش سیستم دفاعی بدن

سیستم ایمنی قوی برای رفع عفونت و بیماری ها در بدن ضروری است. بیترملون افزایش سیستم دفاعی بدن باعث تسریع درمان سرماخوردگی یا پیشگیری از بروز آن، جلوگیری از آلرژی غذایی، درمان عفونت بطور طبیعی، کمک به سلامت گوارش، تسکین رفلاکس اسید معده و سو هاضمه می شود.

درمان افسردگی

خربزه تلخ به دلیل وجود ویتامین B9 در صورت مصرف منظم، موجب کاهش علائم افسردگی، اضطراب و درمان اختلالات روحی و روانی می شود.

سلامت پوست

غذاها، نوشیدنی ها و سایر مواد غذایی به دست آمده از بیترملون در سلامت پوست حائز اهمیت فراوانی هستند. بیترملون بر درخشان سازی پوست شهرت دارد و همچنین برای درمان آکنه، پسوریازیس و اگزما سودمند است. علاوه بر این، سوپ خربزه تلخ برای تسکین عوارض پوستی و زیبایی پوست تاثیر به سزایی دارد و خربزه تلخ دارای خاصیت پاکسازی خون می باشد.

جلوگیری از ریزش مو

آب میوه بیترملون در درمان ریزش مو و درخشندگی آن تاثیر به سزایی دارد. برای بهره مندی از خواص این میوه در زمینه سلامت مو لازم است مقداری از آب آن را با کمی شکر ترکیب کرده و روی موها ماساژ دهید.

 

جلوگیری از ریزش مو با بیترملون

سلامت پوست و مو با بیترملون

 

نحوه مصرف خربزه تلخ برای درمان دیابت و کاهش قند خون

مصرف به صورت دمنوش و جوشانده

متداول ترین روش مصرف میوه کارلا بصورت دمنوش گیاهی است. بدین منظور 2 تا 5 گرم پودر کارلا را در یک لیوان آب جوش ریخته و درب آن را میبندیم. پس از 5 دقیقه دمنوش گیاهی کارلا با خواص بی نظیر آن آماده نوشیدن است.

مصرف خربزه تلخ با ماست

می توان از پودر کارلا در ماست نیز جهت بهره مندی از خواص درمانی آن استفاده نمود. مصرف کارلا با ماست از ساده ترین راه های مصرف است که برای درمان بیماران دیابتی در کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص بیترملون 250 شاری

قرص بیترملون شاری ساخته شده از با کیفیت ترین مواد اولیه و محصولی ازکارخانه‌های معتبر دنیا، موجب کنترل قند خون در بیماران مبتلا به پیش دیابت و تنظیم متابولیسم کربوهیدرات در بدن می‌شود. همچنین این محصول سبب کاهش چربی خون نظیر کلسترول سرم و کمک به بهبود عملکرد سلولی پانکراس می گردد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص بیترملون BITTER MELON 250 شاری 30 عددی

قرص بیترملون 250 شاری

نکات قابل توجه در مصرف خربزه تلخ یا بیترملون

از جمله خطرات و عوارض مصرف خربزه تلخ می توان به اسهال، استفراغ و سایر مشکلات روده، خونریزی واژن، انقباضات و سقط جنین،کاهش خطرناک قند خون در صورت مصرف انسولین، آسیب کبدی، فاویسم (که می تواند باعث کم خونی شود) و ایجاد اختلال در کنترل قند خون در افرادی که اخیراً جراحی انجام داده اند، اشاره نمود. لذا پیشنهاد می شود از بیترملون با احتیاط در رژیم غذایی استفاده نمود.

همچنین مصرف میوه کارلا در زنان باردار و شیرده ممنوع است زیرا خربزه تلخ حاوی مؤلفه های فعال است که احتمال خونریزی، انقباضات رحمی و سقط جنین را در دوران بارداری افزایش می دهد.

کلام پایانی

خربزه تلخ میوه ای با طبع سرد است که برای رفع سردی آن بهتر است با عسل یا دارچین مصرف شود. این میوه منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی محلول در چربی است و در کشورهای آسیایی و آفریقایی به عنوان میوه افزایش طول عمر مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف خربزه تلخ یا بیترملون خواص بی شماری برای بدن نظیر کاهش وزن، درمان سنگ کلیه، سلامت پوست و مو، درمان افسردگی و به خصوص درمان دیابت و تنظیم قند خون دارد. مصرف خربزه تلخ می تواند به سلول ها برای استفاده از گلوکز و انتقال آن به ماهیچه ها، کبد و بافت های چربی کمک نماید. این میوه علاوه بر خواص و فوایدی که برای بدن دارد، ممکن است با عوارض و تداخلات دارویی نیز همراه باشد که لازم است مدنظر قرار گیرد. جهت تهیه محصولات حاوی خربزه تلخ و بهره مندی از ویژگی های آن به وب سایت فارماکالا مراجعه نمائید.

3 دیدگاه در “درمان دیابت با خربزه تلخ یا بیترملون

  1. افسانه گفت:

    بادرودوسپاس فروان ازاطاعاتیکه دادیداماپرسشی درخصوص روش مصرف تازه ی بیترملون داشتم اگرراهنمایی کنیدممنون میشم

    1. مشاور گفت:

      سلام وقت بخیر بفرمایید سوالتون رو.

  2. افسانه سلیمانی گفت:

    بادرودوسپاس فروان ازاطاعاتیکه دادیداماپرسشی درخصوص روش مصرف تازه ی بیترملون داشتم اگرراهنمایی کنیدممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =