سلامت خانواده, فارما مگ

ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات

محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات بخش بزرگ و مهمی از سبد غذایی هر خانواده را شامل میشود. استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌ها باعث افزایش سیستم دفاعی بدن میگردد. مقدار زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزیجات تامین می‌شود. میوه و سبزیجات به دلیل اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با خاک و سایر مواد آلوده در تماس هستند، برای مصرف باید به خوبی شسته و ضد عفونی شوند لذا نکته مهم قبل از مصرف، ضد عفونی کردن سبزیحات و صیفی‌جات و شستن صحیح میوه است. این روزها نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان، نحوه شستن میوه، ضد عفونی کردن و گندزدایی سبزیجات بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، به انواع روش استفاده از محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات توسط محلول ­های مختلف به همراه نکات مهم اشاره شده است.

 

محلول ضد عفونی میوه و سبزیجات

محلول ضد عفونی میوه و سبزیجات

 

روش بکارگیری محلول ضد عفونی میوه و سبزیجات

نحوه شست‌ و شوی میوه‌ های نرم

 اگر میوه‌ های نرمی‌که بافت ظریفی دارند آغشته به آلودگی قابل رویت باشند بهتر است پیش از شستن پاک شوند. در مرحله بعد یک ظرف بزرگ را پر از آب سرد نمایید و میوه‌ ها را درون آن غوطه‌ ور نموده و به آرامی‌ بشویید و سپس درون آبکش بریزید و آبکش را درون ظرف آب تمیزی به مدت 5 دقیقه قرار دهید و در نهایت کمی‌ آب روی میوه‌ ها بگیرید. به دلیل نفوذ مواد ضد عفونی ‌کننده و شوینده به بافت میوه‌ های نرم و له‌ فقط به شستن آنها با آب معمولی اکتفا کنید. لازم است بدانید استفاده از مواد ضد عفونی‌‌کننده از مدت ماندگاری میوه‌های نرم می‌ کاهد.

ضد عفونی نمودن میوه هایی از جمله توت

میوه هایی مثل توت، توت فرنگی، شاه­توت از دسته میوه هایی هستند که شستن آنها فقط با آب نمیتواند این اطمینان را به شما بدهد که عاری از تمامی آلودگی­ ها شده باشند. از این رو برای ضد عفونی کردن این نوع از میوه ­ها باید مخلوطی از 2 پیمانه آب و نصف پیمانه آب لیمو تهیه کنید و آن را بر روی میوه اسپری کنید و پس از گذشت 10 دقیقه میوه ­ها را به خوبی بشویید.

 

ضد عفونی نمودن میوه

ضد عفونی نمودن میوه هایی از جمله توت

 

شستن میوه‌ هایی با پوست ضخیم

روش استفاده از محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات برای مرکبات، کیوی، خربزه، طالبی و هندوانه به این صورت اند که می‌توانید بدون استفاده از مواد شوینده فقط با اسکاچی نرم، تمیز و آبکشی نمایید. درخصوص موز هم خوب است بدانید این میوه به دلیل آن که در تماس با آب، سریع سیاه می‌شود بهتر است قبل از مصرف با آب سرد شسته و با حوله خشک شود.

محلول ضد عفونی میوه و سبزیجات

سبزیجات و میوه‌ ها منابع غنی از ویتامین‌ ها و املاح معدنی هستند و مصرف آنها برای سلامتی بدن ضروری است. اما اگر در شستشوی آنها دقت لازم را نداشته باشیم، ممکن است عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها باشند و سلامتی بدن ما را به خطر بیندازند. شستشوی میوه‌ ها و سبزیجات تنها با آب کافی نیست و باید از مواد ضد عفونی کننده نیز استفاده نماییم. در زمان شیوع بیماری‌ هایی مثل کرونا همان‌طور که بیش از همیشه به بهداشت دست خود رسیدگی می‌کنیم، باید دقت بیشتری در شستشوی مواد غذایی که مصرف می‌کنیم نیز به خرج دهیم. میوه‌ ها و سبزیجات در صورت آلوده بودن می‌توانند عامل انتقال کرونا و دیگر بیماری‌های عفونی و ویروسی باشند.

 

محلول ضد عفونی سبزیجات

محلول ضد عفونی سبزیجات

 

انواع محلول ضد عفونی کننده خانگی برای میوه­ ها و سبزیجات

آب سرد

به گفته مرکز علمی و محیط در آمریکا سه چهارم یا بیشتر سموم را میتوان با استفاده از آب سرد از بین برد.

آب و جوش شیرین

چند قاشق جوش شیرین را داخل یک یا دو فنجان آب ریخته و خوب هم بزنید تا محلول کمی چسبناک شود. سپس ترکیب به دست آمده را داخل یک اسپری یا ظرف بریزید. سپس باید محلول را با یک برس به میوه‌ها یا سبزیجات بکشید. در مرحله آخر فراموش نکنید که باید آن میوه یا سبزیجات را با آب کاملا بشویید تا اثری از جوش شیرین بر روی آن‌ها باقی نماند.

آب نمک

2 قاشق مرباخوری و یا بیشتر بسته به میزان سبزی و میوه موجود، نمک داخل مقداری آب سرد بریزید و سپس اجازه دهید تا مواد خوراکی شما به مدت نیم ساعت داخل آن بمانند. یادتان باشد این محلول باید کمی شور باشد و نمک آن بر روی زبان حس شود.

 

آب نمک ضد عفونی کننده

محلول آب نمک برای ضدعفونی میوه

 

محلول سرکه سفید

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک کاسه آب ولرم بریزید و میوه و سبزی را به مدت نیم ساعت در آن بخیسانید، سپس با آب سرد بشویید. به گفته متخصصان اسید موجود در سرکه سفید باقی مانده سموم را از روی پوست میوه­ ها و سبزی­ ها و بیش از 90 درصد باکتری­ ها را نیز از بین می برد. علاوه بر آن، باعث حفظ تازگی آنها میگردد.

محلول جوش شیرین و آب لیمو

جوش شیرین و آب لیمو هر دو خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند و در تماس با یکدیگر واکنش هایی از خود نشان میدهند که منجر به از بین بردن آلودگی­ ها خواهند شد. از این رو یک قاشق آب لیمو ترش را همراه با 2 قاشق جوش شیرین مخلوط کرده و داخل ظرف آب سرد بریزید و اجازه دهید بر روی مواد خوراکی شما باقی بمانند.

نکات قابل توجه در استفاده از محلول ضد عفونی میوه و سبزیجات

 

نکات قابل توجه استفاده از محلول ضد عفونی

نکات مهم در استفاده از محلول ضد عفونی سبزیجات

 

قبل از ضد عفونی کردن سبزیجات باید سبزی‌ ها پاک شوند. برگ‌ های زرد، گندیده  و چوب و گل و لای را از سبزیجات جدا کنید. روی سبزیجات پاک شده آب بگیرید بعد به سراغ مرحله دوم ضد عفونی کردن سبزیجات بروید.

در این روزها ممکن است توصیه‌هایی برای ضد عفونی کردن داده شود که معمولا بعضی از این توصیه‌ ها غیر عقلانی است و باعث مسمومیت می‌شود. به عنوان مثال ممکن است برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات استفاده از الکل و وایتکس را پیشنهاد کنند که به هیچ وجه مواد ضد عفونی مناسبی برای سبزیجات و میوه‌ ها نیستند.

در زمان آبکشی دقت کنید تا هیچ کف و مایع ضد عفونی و یا ظرفشویی روی سبزیجات باقی نماند. چند مرحله آب روی سبزیجات بگیرید و سپس خالی کنید. تا حد امکان از مصرف میوه با پوست دوری کنید.

 

آبکشی محلول ضدعفونی

نیاز به آبکشی محلول ضدعفونی میوه و سبزی

 

برای ضد عفونی کردن میوه‌ نیز باید محلول ضد عفونی و یا مایع ظرفشویی را در آب حل کنید و اجازه دهید میوه‌ ها به مدت نیم ساعت در محلول بمانند.

هنگام ضد عفونی کردن میوه‌ حتماً با فرچه مخصوص شستشوی میوه و یا اسکاچ تمیز، سطح میوه را تمیز کنید تا آلودگی روی آنها باقی نماند.

لازم است بدانید مدت زمان ماندگاری میوه‌ های نشسته بیشتر از میوه‌ های شسته است، اما چون میوه باید به صورت شسته داخل یخچال قرار گیرد، باید پس از شست‌وشو کاملا خشک شوند، در دستمالی نخی قرار گیرند و داخل یک آبکش یا ظرف استیل نگهداری شوند.

اغلب افراد بر این باورند که هر چه میوه در دمای خنک‌ تر نگهداری شود عمر بیشتری خواهد داشت، اما باید بدانید سرمای زیاد باعث آسیب به بافت میوه شده و از عمر آن می‌کاهد در نتیجه طبقه وسط و جامیوه‌ ای یخچال بهترین مکان‌ برای نگهداری میوه‌ ها هستند.

 

محلول ضدعفونی میوه

نکات ضدعفونی میوه و سبزی

 

کلام پایانی

برای اطمینان کامل از سالم بودن میوه و سبزیجاتی که مصرف میکنید، بهترین روش استفاده از محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات است. میوه ­ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل میدهند و به کمک آنها میتوان تقریبا تمام ویتامین­ ها و مواد معدنی مورد نیاز را برای بدن فراهم کرد. با این حال، امروزه به دلیل استفاده گسترده از مواد شیمیایی در پرورش این محصولات و همچنین وجود انواع میکروب­ها و آلودگی­ ها در محیط، سبزی­ها و میوه­ ها در معرض آلودگی ­های محیطی بسیاری قرار دارند. بر این اساس، در صورتی که به خوبی شستشو و ضد عفونی نشوند می توانند خود عامل ایجاد و گسترش بیماری های مختلفی باشند که برخی از آنها می تواند خطرناک و حتی کشنده باشند. با اینحال برای ضد عفونی کردن و شستن میوه­ ها و سبزیجات میتوان از محلول­ های آب و جوش شیرین، آب نمک، سرکه سفید و محلول جوش شیرین و آب لیمو به عنوان محلول­ های خانگی استفاده نمود. برای پیشگیری از مشکلات و ضد عفونی نمودن مطلوب میوه­ ها و سبزیجات، مواد ضد عفونی کننده مختلفی توسط تولید کنندگان محصولات بهداشتی تهیه و روانه بازار شده است. جهت تهیه این محصولات به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو روش استفاده از محلول میوه و سبزیجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =