بارداری, فارما مگ

خواص آووکادو در دوران بارداری

خواص آووکادو در دوران بارداری

آووکادو میوه ای مغذی، سرشار از خاصیت و بومی کشور مکزیک است. این میوه در آب و هوای استوایی رشد می کند. نام های دیگر این درخت، میوه گلابی تمساح و خوجدیس است و درخت آن تا بیست متر ارتفاع دارد. آووکادو خواص دارویی بسیاری در سلامت بدن و بطور خاص در دوران بارداری دارد. سایر خواص این میوه و نحوه مصرف آن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

 

خواص آووکادو

میوه آووکادو

 

فواید استفاده از آووکادو در دوران بارداری

آووکادو میوه ای سبز رنگ است که هسته‌ قهوه‌ای رنگی در مرکز خود دارد. از لحاظ ظاهری آووکادو شباهت زیادی به گلابی دارد؛ آووکادو معمولاً در هر فصلی از سال قابل دسترس است. اما نوبر این میوه در پاییز بوده که تقریباً از اوایل پاییز تا اواخر آن عرضه میشود. البته باید بدانیم آووکادوهایی که ماه مهر و اوایل پاییز به فروش می رسند، رسیده تر بوده و کیفیت بهتری دارند.

در ویدئوی زیر خواص آووکادو و نحوه مصرف آن در بارداری ارائه میشود.

 

آووکادو حاوی میزان قابل توجهی از مواد مغذی چون فولات و پتاسیم است که برای رشد و تکامل جنین مهم هستند. از این رو، در رژیم غذایی مادران بعنوان میوه ای پر اهمیت، مطرح است. آووکادو غنی از چربی های خوب و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است که تاثیرات مفیدی در بارداری دارند.

 

فواید استفاده از آووکادو در دوران بارداری

فواید آووکادو برای دوران بارداری

 

خواص دارویی اووکادو برای سلامتی

سلامت قلب

آووکادو حاوی مقادیر غنی از فولات می باشد و به همین دلیل برای سلامت قلب و جلوگیری از انواع بیماری های قلبی بسیار مفید می باشد. علاوه بر این، فیبر موجود در آووکادو می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به عارضه هایی مانند فشار خون، چاقی و بیماری های قلبی عروقی شود.

ضد سرطان

مطالعات انجام شده در مورد ترکیبات میوه آووکادو ثابت کرده است که این میوه دارای خواص ضد سرطانی می باشد. مصرف آووکادو میتواند از رشد سلول هایی که منجر به سرطان می شوند جلوگیری کند، همچنین مصرف آووکادو می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های پروستات و سینه نیز شود.

 

آووکادو ضد سرطان

خواص ضد سرطانی آووکادو

 

مفید برای دوران یائسگی

دوران یائسگی همراه با عارضه ها و مشکلات زیادی برای خانم ها میباشد که با مصرف مواد غذایی مغذی میتوانند این مشکلات را به حداقل برسانند. آووکادو به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی، میتواند اختلالاتی همچون مشکلات عصبی، یبوست، بی خوابی و … که در دوران یائسگی ایجاد میشوند را بهبود بخشد.

رفع بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان راه کارهای بسیاری پیشنهاد شده است. اما همیشه توصیه میشود که بهتر است از راه حل های طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده شود، زیرا استفاده از دهان شویه ها و خوشبو کننده ها میتوانند در طولانی مدت عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. بوی بد دهان به دو دلیل عمده ایجاد می شود که یکی وجود باکتری ها در دهان و دیگری مشکلات گوارشی میباشد. آووکادو از میوه هایی است که میتواند به راحتی بوی بد دهان را به طور کاملا طبیعی از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی سبب مقاوم تر شدن بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها و کاهش ابتلا به بیماری میشود. آووکادو به دلیل وجود مقادیر غنی از ویتامین E می تواند باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

 

بهبود سیستم ایمنی با آووکادو

تقویت سیستم ایمنی با آووکادو

 

خواص مصرف اووکادو در دوران بارداری

بالا بردن قدرت باروری

در صورت مصرف آووکادو قبل از بارداری، شاهد افزایش قدرت باروری زوجین خواهیم بود.

درمان کم خونی

کمبود آهن در دوران بارداری ممکن است منجر به کم خونی در مادر باردار شود. آووکادو حاوی مقادیر فراوانی از آهن ضروری در دوران بارداری است.

هضم مواد غذایی

بیماری های معده و یبوست مشکلات رایج دوران بارداری هستند. محتوای فیبر آووکادو، به هضم و آسان تر شدن حرکت های روده ای کمک می کند.

 

خواص آووکادو برای سلامتی

هضم مواد غذایی با آووکادو

 

منبع خوب اسید فولیک

کمبود اسید فولیک در دوران بارداری میتواند به ناهنجاری های جنین و نقایص زایمان منجر شود. آووکادو به دلیل محتوای خوب اسید فولیک برای رشد مناسب اندام های جنین ضروری است و از نقایص حین تولد جلوگیری می کند.

مقابله با حالت تهوع صبحگاهی

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری، تهوع صبحگاهی است که مادر باردار را در سه ماهه اول بارداری درگیر می کند. آووکادو غنی از ویتامین C است که در بهبود این حالت مفید است .

تسکین گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا نیز در دوران بارداری شایع است و آووکادو میتواند از بروز این حالت پیشگیری کند. آووکادو پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد و پتاسیم همراه با کلسیم موجب تسکین گرفتگی عضلات میشود.

 

آووکادو شل کننده عضلات

رفع گرفتگی عضلات با آووکادو

 

جلوگیری از اضافه وزن

آووکادو حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است که به هضم بهتر غذا کمک کرده و برای کنترل وزن نیز مفید میباشد. اضافه وزن ناخواسته از مشکلات آزار دهنده دوران بارداری است، برای جلوگیری از این مسئله از نوشیدن آب آووکادو در دوره حاملگی غافل نشوید.

سرشار از مواد معدنی

همان طور که قبلا اشاره کردیم آووکادو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز، فسفر و غیره است که همگی برای سلامت مادر و رشد جنین بسیار مهم هستند.

رشد مغز جنین

کولین از مواد مغذی مهم برای تضمین رشد مناسب مغز جنین می باشد و برای ایجاد سیستم عصبی قوی و شکل­گیری شبکه اعصاب در جنین ضروری است. یک فنجان آووکادو حدود 22 میلی گرم کولین دارد و مصرف این مقدار برای رشد مغز جنین کافی است.

 

رشد مغزی جنین با آووکادو

تاثیر آووکادو بر سلامت جنین

 

افزایش جذب مواد مغذی

آووکادو میوه ای مفید و پر خواص است ولی نکته مثبت در مورد این میوه این است که باعث جذب بهتر ترکیبات مفید موجود در دیگر خوراکی های مصرفی هم میشود. خوردن آووکادو همچنین باعث جذب بهتر آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات برگ دار یا سیب زمینی شرین شده و افزایش جذب ویتامین های محلول در چربی میگردد.

نحوه و مقدار مصرف میوه آووکادو

رعایت اعتدال در مصرف آووکادو که دارای انواع مواد معدنی است ضروری است و برای جلوگیری از عوارض جانبی باید مصرفتان را به 1 عدد در روز محدود نمایید.

مرسوم ترین روش استفاده این است که به آووکادو ادویه بزنید تا طعم دار شود و سپس میل نمایید.

همچنین می توانید در هنگام صرف نیمرو و املت، آووکادو را برش زده و روی آن قرار دهید.

روش دیگر مصرف آووکادو با نان تست است.

 

نحوه مصرف میوه آووکادو

نحوه و مقدار مصرف میوه آووکادو

 

میتوانید سس آووکادو درست کرده و مصرف نمایید.

از این میوه می توان در تهیه سالاد و سوپ هم استفاده کرد.

عوارض جانبی مصرف آووکادو برای دوران بارداری

استفاده از میوه آووکادو در دوران بارداری تقریبا مفید است و عوارض جانبی زیادی هم ندارد ولی مصرف زیاد این میوه به دلیل کالری و چربی های زیادی که دارد می تواند باعث افزایش وزن شما گردد.

اگر به لاتکس حساس هستید پس برای آووکادو هم باید نگران شوید زیرا با این نوع حساسیت مرتبط است.

از مشکلاتی که مصرف بیش از حد آووکادو می تواند برای بدن ایجاد کند میتوان به سردرد، خواب آلودگی، حالت تهوع، تب و… اشاره نمود.

 

عوارض مصرف آووکادو

عوارض آووکادو برای دوران بارداری

 

کلام پایانی

آووکادو، میوه ای به شکل گلابی و با پوستی به رنگ سبز بسیار تیره یا حتی سیاه و هسته ای نسبتا بزرگ با طبع سرد است. از خواص دارویی آووکادو میتوان به بهبود سلامت قلب، ضد سرطان، مفید برای دوران یائسگی، رفع بوی بد دهان و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین مصرف آووکادو در دوران بارداری منبع مهمی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی مهم برای رشد جنین به شمار میرود. بالابردن قدرت باروی، درمان کم خونی، کمک به هضم مواد غذایی، مقابله با حالت تهوع صبحگاهی، تسکین گرفتگی عضلات پا، جلوگیری از اضافه وزن و رشد مغز جنین از تاثیرات مصرف آووکادو در بارداری هستند. آووکادو در کنار خواص و فوایدی که برای سلامتی بدن در دوران بارداری دارد، ممکن است با عوارض جانبی همراه شود که در استفاده از آن بایستی مدنظر قرار گیرد. جهت تهیه مکمل های حاوی آووکادو و بهره مندی از خواص آن در دوران بارداری به سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

1 دیدگاه در “خواص آووکادو در دوران بارداری

  1. امیر گفت:

    عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *