سلامت خانواده, فارما مگ

صبحانه مفید برای دانش آموزان در شروع سال تحصیلی

صبحانه مفید برای دانش آموزان در شروع سال تحصیلی

صبحانه مهمترین وعده غذایی محسوب می شود که نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد. نخوردن صبحانه موجب کاهش قند خون و اختلال در یادگیری شده و عوارضی مانند بی‌حالی، خستگی، عصبانیت و… را در پی دارد پس والدین گرامی به هیچگاه وعده صبحانه را حذف نکنید و برای فرزندان خود قبل از رفتن به مدرسه صبحانه های سالمی را تهیه کنید که ارزش غذایی داشته و برای سلامتی مفید باشند.

ویژگی های یک وعده صبحانه خوب برای دانش آموز

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی این که مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم این که انرژی طوری به بدن آنها برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

 

ویژگی های صبحانه مفید

ویژگی های صبحانه خوب برای دانش آموز

 

اهمیت صبحانه خوردن برای کودکان مدرسه ای

اهمیت خوردن صبحانه سالم به خصوص برای کودکان مدرسه ای بسیار زیاد است. زیرا کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می‌خورند نسبت به کودکان دیگر، عملکرد بهتری دارند. این کودکان همچنین برای درک مفاهیم، توجه و تمرکز بیشتری از خود نشان می‌دهند.

با توجه به متابولیسم بالای کودکان، گلوکز با سرعت بیشتری در بدن کودکان سوزانده می‌شود. بر این اساس لازم است قبل از رفتن به مدرسه برای حفظ قدرت توجه و تمرکز بیشتر، صبحانه کامل و سالمی را میل کنند. کودکان همواره در حال رشد هستند و مطمئناً نخوردن صبحانه باعث می‌شود مغز کودک انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه خود نداشته باشد.

خوردن صبحانه سالم همچنین برای کودکان مدرسه ای باعث کاهش استرس، افسردگی، اضافه وزن و چاقی در کودکان می‌شود. کودکانی که صبحانه می‌خورند نسبت به کودکان دیگر از خلق و خوی بهتری برخوردار هستند.

در این ویدئو طرز تهیه انواع صبحانه مفید برای کودکان ارائه میگردد.

بهترین گزینه ها برای صبحانه مقوی دانش آموزان

 

صبحانه مقوی دانش آموزان

بهترین صبحانه ها برای دانش آموزان

 

ساندویچ تخم مرغ پخته

طبق معمول بچه ها از تخم مرغ پخته خوش شان نمی آید. برای این کـه انها را بـه خوردن تخم مرغ پخته ترغیب کنید، می توانید با ان ساندویچ های بامزه ای شبیه پیتزا درست کنید. ابتدا باید چند تخم مرغ را بپزید تا کاملا سفت شوند، سپس روی یک تکه نان گرد یک لایه گوجه فرنگی و تخم مرغ پخته حلقه شده قرار دهید، کمی نمک و فلفل و مقدار کمی پنیر پیتزا روی ان بریزید و بـه مدت یک دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا بدون نرم شدن گوجه، پنیر آب شود.

عدسی با تکه‌های سیب‌زمینی

عدسی یکی دیگر از صبحانه های مقوی برای دانش آموزان است، برای تهیه عدسی عدس ها را همراه سیب زمینی بپزید. بگذارید عدس‌ها خوب نرم شوند ودر آخر کمی آبلیمو چاشنی کار کنید.

پنکیک خانگی

می توانید برای صبحانه فرزندتان  خیلی سریع پنکیک بپزید، بدین صورت که آرد، تخم‌مرغ و شیر را مخلوط نمایید.  تابه را داغ کنید. یک قاشق از مواد را درون تابه بریزید. بعد از سرخ شدن یک طرف پنکیک طرف دیگر آن را سرخ کنید. روی پنکیک عسل، شیره انگور یا میوه‌های فصل بریزید.

 

روش درست کردن پنکیک

پنکیک خانگی صبحانه دانش آموز

 

پنیر و گوجه و خیار

برای تهیه یک صبحانه خوشمزه حتماً لازم نیست وقت زیادی صرف کرد. شما می‌توانید با استفاده از پنیر مورد علاقه کودک خود، خیار، گوجه و مغزیجاتی مانند پسته و گردو یک ساندویچ خوشمزه برای کودک تهیه کنید. ساندویچ پنیر و گوجه و خیار همراه با گردو همچنین به عنوان یک صبحانه مقوی برای مدرسه بچه ها در نظر گرفته می‌شود.

کره بادام زمینی و شیر

کره بادام زمینی سرشاز از کالری، کربوهیدرات و پروتئین است و برای وعده صبحانه بسیار خوشمزه و مناسب است. با توجه به این که کودکان در حال رشد هستند، وجود کره بادام زمینی در برنامه غذایی هفتگی صبحانه کودک مفید خواهد بود. کره بادام زمینی را می‌توان در وعده صبحانه همراه با مواد مختلفی میل کرد. ترکیب کره بادام زمینی همراه با شیر، یک معجون فوق العاده برای بچه‌های در حال رشد است.

مخلوط خشکبار برای صبحانه

آجیل، دانه‌ها و میوه‌های خشک مانند بادام، گردو، دانه کدو، و توت خشک را مخلوط و میل کنید. اول هفته مقدار زیادی از آن را برای کل هفته مخلوط و تقسیم‌بندی کنید.

 

مغزهای مفید برای صبحانه

مخلوط خشکبار برای صبحانه دانش آموزان

 

ارده و شیره

زآن جاییکه کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز بـه مواد مغذی بیشتری دارند، مصرف شیره انگور برای آن ها میتواند علاوه بر تامین کالری، برخی مواد مورد نیاز بدن آن ها برای رشد را فراهم کند. بهمین دلیل بـه والدین توصیه می شود برای صبحانه دانش آموز از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند. شیره با ارده نیز بعلت داشتن ویتامین های A. E و C. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ماده غذایی بـه رشد کودکان و نوجوانان هم کمک شایانی می کند.

پوره سیب زمینی

سیب زمینی ها را خوب بشویید سپس سیب زمینی ها را پوست بکنید و درشت خرد کنید. سیب زمینی ها را بپزید یا بخارپز کنید. سیب زمینی ها را به همان صورت داغ رنده یا له کنید سپس کره نرم شده در دمای اتاق، شیر یا خامه، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به بافتی کرمی برسید. مقداری جعفری خرد شده روی پوره بریزید و خوب مخلوط کنید سپس مقداری از پوره را جدا کرده مانند شکل یک دایره تو خالی ایجاد کنید به همین شکل تمام پوره ها را درست کنید در یک ظرف مناسب فر قرار بدهید روی آن ها تخم مرغ بشکنید و داخل فر قرار دهید و تا پخته شدن تخم مرغ ها صبر کنید.

کره و مربا

اگر فرزند شما در وعده صبحانه دوست دارد مواد خوراکی شیرین میل کند، بهتر است کره را با مربا، مارمالاد یا عسل میل نماید. برای جذب چربی های مفید بدن نیاز به خوراکی های شیرین دارد.

 

کره و مربا

کره و مربا صبحانه دانش آموزان

 

نکات مهم تهیه صبحانه مناسب دانش آموزان

صبحانه را برای کودک جذاب نمایید؛ سعی کنید او ر ازودتر ازخواب بیدار سازید تا زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. کودکان از این که لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال می شوند. آن ها از این که نان تزیین شده ای را با مقداری پنیر می خورند لذت می برند.

به کودک اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند؛ اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر می شود. در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هرچند وقت یکبار خوردنی های جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.

هنگام صرف صبحانه با کودک همراه باشید؛ حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه راندارید لااقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او سر سفره بنشینید.

 

صبحانه دانش آموزان

تهیه صبحانه مناسب دانش آموزان

 

کلام پایانی

خوردن وعده صبحانه برای کودکان اهمیت زیادی دارد. چرا که کودکان در حال رشد هستند و مغز آن‌ها نسبت به بزرگسالان، میزان انرژی بیشتری می‌سوزاند. بر این اساس یک صبحانه مقوی برای مدرسه بچه ها باید شامل انواع گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات، ویتامین‌ها، پروتئین و غلات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =