گیاهان دارویی, فارما مگ

رفع زردی نوزاد با شیر خشت

رفع زردی نوزاد با شیر خشت

شایع ترین مشکلی که در بین نوزادان رایج است زردی ابتدای تولد می باشد. به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا 28 روز اول زندگی زردی گفته می‌شود. تمام نوزادان پس از تولد، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌ روبین خون می‌گردند. (یعنی بیش از 2 میلی‌گرم بر دسی‌ لیتر) اما تنها نیمی از نوزادان، زردی قابل مشاهده پیدا می‌کنند که در سطح بالای ۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قابل مشاهده است. این بیماری در موارد بسیار شدید، امکان دارد حتی در نوزادان طبیعی اختلالات جدی مغزی ایجاد کند که برای درمان آن از دارو درمانی، نور درمانی، تعویض خون و یا طب سنتی به کار گرفته می شود. در پسرها بیماری زردی نسبت به دختران رایج تر است چراکه طبع پسران نسبت به دختر ها گرم و خشک است. یکی از درمان هایی که در دیدگاه پزشکان مورد توجه قرار گرفته است استفاده از روش های درمانی طب سنتی با به کارگیری گیاهان دارویی می باشد. یکی از همین گیاهان دارویی سنتی گیاه شیر خشت و ترنجبین می باشد که برای رفع زردی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیرخشت یا ترنجبین

شیرخشت

 

خواص درمانی شیرخشت برای درمان زردی نوزاد

شیر خشت و ترنجبین شیره‌ پرورده چندنوع گیاه از طایفه‌ زبان‌گنجشک‌ (Frene) می‌باشند که خودبه‌خود و یا توسط ایجاد شکاف با دست یا در‌نتیجه‌ گزش حشرات از برگ ها و شاخه‌ های جوان  آنها به‌ دست می‌آید و بهترین و موثرترین روش برای درمان زردی نوزادان است. یکی از مهمترین راه های کاهش زردی در نوزادان استفاده از ماده گیاهی شیرخشت به همراه ترنجبین است که تا 90 درصد زردی نوزاد را کاهش داده و بهبودی حاصل می کند. حتی چنانچه مادر شیرخشت را مصرف کند میزان زردی نوزاد به حد صفر می رسد.

در مورد مکانیسم اثر شیر خشت باید گفت، با توجه به اینکه این گیاه حاوی ماده ای به نام مانیتول و پلی ساکاریدهای متعدد میباشد و میزان مانیتول موجود در آن حدود 60-40 درصد است و جذب خوراکی مانیتول نیز از دستگاه گوارش بسیار کم است، در نتیجه مصرف شیرخشت، باعث ایجاد اسهال شده و تعداد دفعات دفع مدفوع نوزاد افزایش مییابد، درنتیجه باعث دفع سرم بیلیروبین از طریق مدفوع میگردد. همچنین مکانیسم دیگر تاثیر شیرخشت برای نوزادان، از طریق فعال نمودن گیرنده های کبدی بدن نوزاد است که باعث کاهش سطح جذب سرمی بیلیروبین میشود. مصرف شیرخشت به تنهایی برای درمان زردی توصیه شده است و لیکن مصرف این دارو همراه با ترنجبین، اثربخشی بیشتری دارد. همچنین چون ترنجبین کاملا شیرین است، لذا این دارو نیاز به شیرین کردن ندارد.

 

درمان زردی نوزاد با شیر خشت

درمان زردی نوزاد با شیر خشت

 

شیر خشت

شیرخشت صمغ درختی است که در بعضی نواحی می روید، طول این درخت تا سه متر می رسد و از چوب آن عصا درست می کنند. بهترین نوع شیرخشت آن است که قطعات آن درشت، سفید، شیرین و خالص بوده و چون در دهان گذاشته شود، زود حل شده و دهان و زبان را شیرین و خنک کند. شیرینی خاصی است غیر از شیرینی شکر و عسل. باید توجه کرد که این صمغ آلوده نباشد و پاک و خالص بوده و با گرد و غبار و خاشاک مخلوط نشده باشد. دارای دکستروز ساکارز، مانیت (همان ماده شیرین که به میزان 50 – 40% وجود دارد) و نشاسته است. همچنین دارای ویتامینهای مختلف مخصوصاً ویتامین D می باشد.

نحوه مصرف شیر خشت

دستور مصرف شیر خشت به این صورت است که پنج گرم از دارو را در یک استکان کوچک آب داغ حل کرده و میل نمایید.

نحوه مصرف شیر خشت برای رفع زردی نوزاد به این صورت است که حدود یک چهارم قاشق چای خوری شیر خشک را با آب مخلوط کرده و سپس از صافی رد کنید و بعد به آرامی به نوزاد بخورانید روزی 2 الی 3 بار می توانید این محلول را به نوزاد بدهید.

ترنجبین

ترنجبین صمغی است که بر شاخه و برگ گیاهی خاردار به نام خارشتر (ALKAGI) پیدا می شود. این شاخه ها و برگها را که دارای صمغند جمع آوری کرده و در آب شستشو می دهند، سپس آن آب را می جوشانند تا بخار شود و ترنجبین به صورت بلورهایی متبلور گردد. ترنجبین که یک مادۀ قندی طبیعی است علاوه بر خواص طبی و درمانی برای شیرین کردن داروها به کار می رود و به مراتب بهتر از قند می باشد.

 

خواص ترنجبین

ترنجبین رفع زردی نوزاد

 

نحوه مصرف ترنجبین

برای کودکان بر حسب سن، یک قاشق مرباخوری تا غذا خوری از ترنجبین را در یک استکان آب جوش ریخته و به هم بزنید و میل نمایید، برای بزرگسالان 7 الی 10 مثقال ترنجبین را در یک لیوان آب جوش ریخته و میل کنید.

درمان یبوست نوزادان با شیر خشت

گیاه معجزه گر شیرخشت طبیعت گرمی داشته و پایین آورنده تب نوزادان میباشد، ضد درد معده ، مسهل و خلط آور می باشد و مهمتر از همه مناسب برای تمامی سنین می باشد .تحقیقات ثابت کرده است که شیرخشت توانایی محافظت انسان در برابر تاثیرات اتمی را دارد مصرف این ماده شگفت انگیز یبوست را در دوران نوزادی درمان میکند. شیر خشت و ترنجبین  به مقدار کم ملین و به مقدار زیاد مسهل هستند ولی اسهال آنها با سایر مسهل ها فرق دارد. معده را پاک می کنند بدون آنکه ایجاد یبوست نمایند. ضمناً اخلاط سوخته و صفرا را نیز دفع می کنند.

 

شیرخشت درمان کننده یبوست

درمان یبوست نوزادان با شیر خشت

 

رشد و استحکام استخوان بندی نوزاد با شیر خشت

مصرف شیرخشت برای اینکه استحکام بیشتری به استخوان بندی نوزادان ببخشد، بسیار تاکید شده است و همچنین رشد نوزادان و رشد دندانهای آنها با شیر خشت به طور قابل توجهی صورت می گیرد. بنابراین به جای اینکه شربت قندی به کودکان خود بدهید شربتی از ترکیب ترنجبین و شیرخشت به کودک بدهید تا مقاومت استخوان بندی او افزایش یابد.

علاوه بر آن این داروی گیاهی برطرف کننده عفونت های ادراری و خارش بدن بوده و همچنین تب بر میباشد.

هشدار مصرف شیر خشت

قبل از اینکه درمان زردی نوزاد با شیر خشت را شروع کنید، حتماً باید با پزشک متخصص اطفال مشورتی داشته باشید و در صورت تایید پزشک اقدام به استفاده از شیرخشت های اصل و مرغوب کنید.

 

روش صحیح مصرف شیر خشت

هشدار مصرف شیر خشت

 

کلام پایانی

شیر خشت صمغ درختی است که در بعضی نواحی می روید. این ماده میتواند موجب درمان زردی نوزاد گردد. درمان یبوست و رشد و  استحکام استخوان نوزاد از دیگر خواص شیر خشت میباشند. جهت تهیه مکمل های نوزادان حاوی شیر خشت جهت بهبود زردی نوزاد میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در ادامه با ما همراه باشید با ویدئوی خواص شیر خشت برای رفع زردی نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =