سلامت خانواده, فارما مگ

عوارض قطع ناگهانی دارو

انتخاب عوارض قطع ناگهانی دارو عوارض قطع ناگهانی دارو

دارو های تیروئیدی و ضد تشنج از جمله دارو هایی اند که نمیتوان آنها را به صورت ناگهانی قطع نمود زیرا با عوارضی همراه خواهند بود که در ادامه این مقاله به بیانشان میپردازیم. جهت قطع این گونه داروها لازم است به پزشک مراجعه نموده و تحت نظر او دارو را مطابق تجویز پزشک قطع نمود.

 

قطع دارو های تیروئیدی و تشنج

دارو های تیروئیدی و ضد تشنج

قطع ناگهانی دارو های تیروئید و تشنج

قطع داروهای ضد تشنج یا مصرف نامنظم داروها در صرع بدون نظر پزشک خطرناک است. هنگامی که برخی از داروها به طور ناگهانی قطع می شوند، بیمار ممکن است دچار علائم ترک شود.  هورمون تیروئید نقش مهمی در تنظیم سطح انرژی و متابولیسم پروتئین، چربی ها و کربوهیدرات ها دارد و در میزان رشد و نمو فرد تاثیرگذار است، این هورمون برای انجام فعالیت های فیزیکی و روانی افراد و همچنین رشد طبیعی فیزیکی و ذهنی کودکان ضروری است. در مورد داروهای ضد تشنج، قطع ناگهانی آنها می تواند منجر به تشنج های طول کشیده، تشنج های سریال یا صرع استاتوس شود، حتی اگر فرد قبلاً چنین مشکلاتی نداشته باشد. اگر بیش از یک داروی ضد تشنج مصرف می کنید، قطع یکی از داروها می تواند سطح یا مقدار داروهای دیگر ضد تشنج را در بدن شما تغییر دهد. این تغییرات ناگهانی در سطح دارو می تواند در صورت کاهش بیش از حد، به تشنج یا در صورت افزایش بیش از حد به بروز عوارض جانبی منجر شود. برای اجتناب از عود کردن و شدید شدن حملات صرع، قطع داروهای ضد تشنج باید به صورت تدریجی انجام شود و در طی حدود 6 هفته قطع شود. اگر پس از قطع دارو تشنج عود کند، دارو با همان دوز قبلی شروع می‌شود.

همچنین از قطع ناگهانی دارو های تیروئید بدون مشورت با پزشک اجتناب نمایید، تیروئید درمانی معمولا تا پایان عمر ادامه دارد. حتی اگر مدتی بعد از مصرف دارو علائم بیماری از بین برود از قطع خودسرانه آن اجتناب کنید زیرا  قطع خودسرانه مصرف دارو در بیماران  مبتلا به کم کاری و پرکاری تیروئید منجر به بازگشت این بیماری می‌شود و پس از گذشت 1 تا 2 ماه تمام علائم و عوارض بیماری مجدد عود می‌کند. همچنین قطع یکباره این دارو می‌تواند به تند شدن ضربان قلب، تب و غش منجر شود. در این بیماران توصیه می‌شود یکسال پس از تحت کنترل قرار گرفتن هورمون تیروئید، مصرف داروهای خود را ادامه دهند. در صورتی که قبل از کنترل کامل شرایط بیمار مصرف داروی ضدتیروئید قطع شود، علائم و نشانه‌های آن خود را نشان می‌دهد و حتی به قلب و عروق و استخوان‌ های فرد تاثیر سوء می‌گذارد. بروز افسردگی، استرس و عصبانیت نیز از آثار روانی قطع درمان و رها کردن هورمون تیروئید به حال خود است که در میان بیماران بسیار شایع است. پس لازم است  قطع دارو حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

 

قطع ناگهانی داروی تیروئیدی

عوارض قطع ناگهانی دارو های تیروئید

 

درمان تیروئید

غده تیروئید مسئول ترشح هورمون تیروئید است اما گاهی به دلایل مختلف از جمله کاهش طبیعی ترشح این هورمون، آسیب و کم کاری تیروئید به دلیل پرتو درمانی، مصرف برخی داروهای خاص یا برداشتن این غده طی عمل جراحی سطح این هورمون در بدن کاهش می یابد. کم کاری تیروئید باعث کاهش تولید هورمون تیروئید و سطح آن در بدن شده که از علائم آن می توان به کاهش رشد، صحبت کردن کند، از دست دادن انرژی، افزایش وزن، خستگی، ریزش مو، خشکی پوست، درد عضلانی، ضربان قلب کند، یبوست، افزایش حساسیت به سرما اشاره کرد.

درمان کم کاری تیروئید همانقدر که به ظاهر آسان و بی خطر به نظر می رسد، با یک پیچینگی هایی همراه است (بخصوص در نوزادان و زنان باردار) که نیازمند دقت بیبشتری می باشد. مهمترین داروی مورد استفاده همان ترکیبات سنتتیک هورمون تیروکسین و یا T4 است که به نام لووتیروکسین معروف است. داروی لووتیروکسین باعث افزایش تولید هورمون تیروئید شده و به کاهش علائم کمک می کند.

 

درمان تیروئیدی

داروهای درمان تیروئید

 

موارد مصرف داروهای تیروئیدی

کم کاری تیروئید

پیشگیری و درمان گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) به دلیل عدم تعادل هورمونی، پرتو درمانی، عمل جراحی یا سرطان

سرطان تیروئید

علائم تشنج

احساس ناگهانی ترس یا اضطراب

احساس سنگینی در معده

سرگیجه

تغییر در بینایی

حرکت تند و سریع در دست و پا که ممکن است باعث از دست رفتن تعادل در فرد شود

سردرد

 

علائم و نشانه تشنج

علائم تشنج

 

درمان تشنج

تشنج یک اختلال الکتریکی ناگهانی و کنترل‌نشده در مغز است که می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار، حرکات یا احساسات و سطح آگاهی فرد شود. انواع مختلفی از تشنج وجود دارد که در شدت وقوع و محل وقوع در مغز با هم فرق دارند. بیشتر تشنج‌ها از 30 ثانیه تا دو دقیقه طول می‌کشند. از آنجا که برخی از تشنج‌ها می‌توانند منجر به آسیب شدید در بدن شوند یا شواهدی از یک وضعیت پزشکی اساسی هستند، اگر آن را تجربه کرده‌اید، به دنبال درمان باشید. این رخداد علائم یک مشکل مغزی است. بیشتر اختلالات و علائم تشنج را می‌توان با دارو کنترل کرد، اما مدیریت این مشکل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره فرد داشته باشد. اگر درمانی برای تشنج دریافت نکنید؛ علائم این پدیده می‌توانند بدتر و به طور مداوم طولانی‌تر شوند. تشنج‌های طولانی‌مدت می‌تواند به کم کاری مغز یا مرگ منجر شود. این اتفاق همچنین می‌تواند منجر به آسیب، مانند افتادن یا آسیب به اندام‌های بدن شود.

نحوه مصرف دارو های ضد تشنج

داروهای ضد تشنج باید به طور مرتب در هر روز مصرف شوند. برای اکثر داروهای ضد تشنج زمان مصرف صبح یا عصر فرقی نمی کند. فقط بهتر است روزانه در یک زمان مشخص و به طور منظم مصرف شوند. این باعث می شود تا سطح بدن در یک وضعیت مطلوبی قرار گیرد و از بروز تشنج جلوگیری شود. اگر در مورد زمان استفاده از داروهای تشنج خود مطمئن نیستید، می توانید با پزشک مشورت کنید.

 

دارو های ضد تشنج

نحوه مصرف دارو های ضد تشنج

 

مدت زمان استفاده از دارو به وضعیت بیماری و نحوه واکنش بدن به داروهای ضد تشنج بستگی دارد. اکثر افراد حداقل چند سال و بعضی ها تا آخر عمر باید از داروهای ضد تشنج استفاده کنند. داروهای ضد تشنج روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند. بیشتر آن ها حداقل در ابتدای درمان تا حدودی باعث خواب آلودگی یا سرگیجه می شوند. اکثر داروهای ضد تشنج می توانند افکار یا اقدامات خودکشی را القا کرده و یا باعث افسردگی شده یا آن را بدتر کنند. فردی که اضافه وزن دارد، باید از مصرف داروهای ضد تشنجی که باعث چاقی می شوند پرهیز کند.

کلام پایانی

داروهای تجویز شده توسط پزشک جهت درمان تیروئید و تشنج از جمله داروهایی هستند که نمیتوان به صورت ناگهانی قطع نمود. قطع ناگهانی دارو های ضد تشنج و تیروئید با عوارض جدی و خطرناکی همراه است که در این مقاله به آنها اشاره شد.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با ویدئوی مربوط به داروهای ضد تشنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *