تازه های پزشکی, فارما مگ

انواع کاربرد چسب های ضد درد

انواع کاربرد چسب های ضد درد

چسب های ضد درد، بعنوان یکی از رایج ترین انواع مسکن های بازار است که برای تسکین دردهای عضلانی حاد (کوتاه مدت) و مزمن (طولانی مدت) تجویز میشوند. توسط چسباندن یک چسب ضد درد روی پوست، مقدار مشخصی از داروی مسکن از طریق جریان خون جذب میشود. چسب های ضد درد برای افرادی که به دلیل سوزش معده، زخم ها یا دلایل دیگر قادر به تحمل داروهای خوراکی نیستند، یک انتخاب محبوب است. این مقاله به بررسی انواع چسب ضد درد، کاربرد های آن به همراه نحوه مصرف و سایر نکات ضروری پرداخته شده است.

 

چسب درد

چسب ضد درد

 

انواع چسب ضد درد و کاربرد های مختلف آن

چسب های ضد درد جزو وسایل طبی مدرنی هستند که میتوانند در محل درد باعث شل شدن عضلات و تسکین درد شوند. یکی از فواید مهم چسب ضد درد، جذب سریع و راحت آن به پوست است و برخلاف مسکن‌ های خوراکی نیازی به هضم و فعالیت سیستم گوارش ندارد. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که برای عمده دردهای مفصلی و عضلانی، چسب ضد درد مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود.

نحوه استفاده از چسب ضد درد در ویدئوی زیر ارائه میشود.

 

 

چسب های تسکین دهنده درد توسط پزشکان برای بیماران با بیماری های مختلف تجویز میشود. برای صدمات جزئی، مانند رگ به رگ شدن عضلات و کشیدگی ها، پزشک ممکن است چسب ضد درد حاوی دیکلوفناک و   NSAID  که در گروه داروهای آسپیرین و ایبوپروفن وجود دارد را تجویز کند. در صورت عدم شکستگی یا جراحت پوست، می توان آن را در نزدیکی ناحیه درد استفاده کرد. لیدوکائین، که با نام تجاری Lidoderm نیز شناخته می شود، در این چسب ها بکار میرود. این دارو اغلب برای بیمارانی که از بیماری زونا رنج می برند تجویز می شود، که ممکن است ماه ها یا سالها پس از عفونت ادامه یابد. چسب ضد درد موضعی لیدوکائین ۵٪  معمولاً در کمتر از چهار ساعت اثر میکند.

 

انواع چسب ضد درد

انواع چسب ضد درد و موارد مصرف آن

 

برای دردهای شدید و مزمن، پزشکان ممکن است چسب ضد درد حاوی فنتانیل را تجویز کنند که با نام تجاری Duragesic  نیز شناخته میشود. چسب فنتانیل فقط باید برای بیمارانی که درد طولانی مدت و شدیدی دارند و نمیتوانند با داروهای دیگر درمان شوند، استفاده شود. از جمله این درد ها درد شدید سرطان و کم کردن عوارض جانبی، مانند حالت تهوع و استفراغ میباشند.

انواع چسب ضد درد

چسب  ضد درد زانو

چسب زانو میتواند زانوهای اسیب دیده و مصدوم را التیام بخشد و سبب کاهش درد زانو شود. چسب زانو ممکن است به بهبود گردش خون و کاهش تورم در ناحیه آسیب دیده نیز کمک کند.

 

چسب  ضد درد زانو

چسب درد زانو

 

چسب ضد درد کمر

چسب کمر ورقه‌ صاف و چسبناکی است که مستقیماً روی پوست تمیز و خشک ناحیه‌ی دردناک چسبانده می‌شود. دارو مستقیماً از راه پوست جذب می‌شود و بدون نیاز به مالش دادن‌های خسته کننده، در جریان خون جذب شده و به مفاصل یا عضلات دردناک زیرپوست می‌رسد.

چسب ضد درد قاعدگی

آنچه که اغلب بانوان ماهی یکبار از آن رنج می‌برند درد های ابتدای دوران قاعدگی می‌باشد. چسب ضد درد دوران قاعدگی قابل استفاده برای دل درد ها و کمردرد های ناشی از درد های این ایام میباشد. این پد با دارا بودن مقادیری از آهن و کربن فعال و سایر مواد موثره با ایجاد گرما در پایین ناف، که محل اتصال می باشد، باعث کاهش چشمگیر درد در ناحیه شکمی و کمر خواهد شد.

 

چسب درد قاعدگی

چسب ضد درد قاعدگی

 

فواید چسب ضد درد

همانطور که اشاره شد، مواد مسکن موجود در چسب های ضد درد از طریق پوست جذب می شود، بنابراین بدون نیاز به هضم دارو به وسیله گردش خون و دستگاه گوارش، تاثیرگذار خواهند بود.

اثر مسکن چسب‌ های ضد درد غالبا بسیار سریع است و با توجه به جذب جلدی آن، موجب عوارضی برای معده مثل مسکن‌ های خوراکی (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و ..) نمی‌شود و فاقد هرگونه عوارض جانبی مانند مشکلات کبدی و کلیوی هستند.

چسب های ضد درد عموما درد را تا بیش از ۸ ساعت تسکین میدهد اما قرص های خوراکی باید هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار مصرف شوند.

نحوه استفاده از چسب ضد درد

توصیه میشود بیماران قبل و بعد از استفاده از چسب های تسکین درد دست خود را بشویند تا از آلوده شدن فضای فیزیکی چسب و محل درد جلوگیری شود.

 

نحوه استفاده چسب درد

نحوه استفاده از چسب ضد درد

 

لازم است چسب روی پوست خشک و تمیز استفاده شود و فقط با مواد چسبناک روی خود چسب به پوست بچسبد. پچ ضد درد فقط باید روی پوست سالم استفاده شود. از چسب های ضد درد نباید بر روی پوست ترک خورده، بریده یا خراشیده شده استفاده نمود.

برای جلوگیری از ایجاد مشکل در زمان استفاده از چسب، بهتر است ناحیه مورد نظر از مو اصلاح شود. بسته‌ بندی چسب را باز نموده و آن را مستقیم روی موضع آسیب دیده و دردناک که از قبل کاملا خشک شده، بچسبانید. بهترین زمان استفاده از چسب‌ها در طول شب است.

در دستور مصرف اکثر چسب‌ ها قید شده است که پس از چسباندن چسب روی موضع دردناک، لباس تنگ نپوشید و موضع را نبندید.

چسب نباید مدتی طولانی‌تر از زمان قید شده در دستور مصرف روی پوست بماند. همچنین فاصله‌ی زمانی بین دفعات مصرف چسب را رعایت کنید.

برای جدا کردن چسب ضد درد می‌توانید به دو شیوه عمل نمایید. در شیوه اول زیر دوش آب داغ به آرامی چسب را ماساژ داده و آن را جدا کنید. شیوه دوم به این صورت است که می‌توان با استفاده از تکه‌ای پارچه یا پنبه که در محلولی از شامپو و آب داغ خیسانده شده، چسب ضد درد را جدا نمود. به آرامی تکه پارچه را روی چسب ماساژ داده و از گوشه‌ها شروع به جدا کردن آن نمایید.

 

نحوه استفاده از چسب ضد درد

روش استفاده چسب درد

 

عوارض احتمالی و هشدار های استفاده از چسب ضد درد

در برخی موارد، پچ های ضد درد می توانند باعث تحریک، تاول یا احساس سوزش در محل استفاده شوند. این عوارض جانبی معمولاً خفیف است و بعد از چند ساعت از بین میرود.

برخی افراد دارای پوست حساس به دلیل وجود مواد چسبناک روی چسب یا در اثر تماس پوست با مواد فعال موجود در چسب دچار راش پوستی می‌شوند.

مشکلاتی در مورد استفاده از چسب های برش خورده که برای استفاده از دوز کمتری از دارو گزارش شده است، نیز وجود دارد. بنابراین چسب ها نباید بریده شوند و بیماران نباید از چسب های تسکین دهنده درد که بریده شده، پاره شده و یا آسیب دیده است استفاده کنند مگر اینکه پزشک خود این کار را انجام دهد.

 

هشدار های استفاده از چسب ضد درد

هشدار های استفاده از چسب ضد درد

 

مانند همه داروها، چسب های ضد درد باید به دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شوند. بهترین راه برای دور ریختن آن بدین صورت است که آن را تا کرده تا قسمت چسب به خود بچسبد. چسب ضد درد استفاده شده باید دور انداخته شود تا بچه ها و حیوانات اهلی با آنها در تماس نباشند.

به بیمارانی که واکنش شدید به آسپرین نشان می‌دهند، توصیه می‌شود که حتماً قبل از مصرف چسب‌ های ضد درد حاوی متیل سالیسیلات با پزشک مشورت کنند، چون احتمال بالایی وجود دارد که با مصرف چسب نیز دچار واکنش مشابهی شوند.

در دوران بارداری یا شیردهی بایستی با مشورت پزشک استفاده از چسب ضد درد صورت گیرد.

 

نکات استفاده از چسب درد

نکات قابل توجه در استفاده از چسب درد

 

کلام پایانی

چسب‌ های ضد درد یکی از بهترین راه‌ های درمان درد بدون عوارض جانبی هستند. چسب ضد درد روش بسیار مناسبی برای تسکین درد مربوط به کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات کمر، کبودی، درد رباط، آرتروز ستون فقرات، درد پایین کمر و کمردرد قاعدگی به حساب می آید. از مزیت های استفاده از این چسب ها میتوان به مواردی اعم از سریع بودن اثربخشی آنها، عدم وجود عوارض جانبی ناشی از دارو های خوراکی و نحوه استفاده آسان اشاره کرد. با وجود کاربرد ها و فواید بسیار در استفاده از چسب ضد درد، عوارض احتمالی و نکات قابل توجهی نیز وجود دارد که در هنگام استفاده باید مد نظر قرار گیرند. جهت تهیه انواع چسب های ضد درد و بهره مندی از مزایای آن به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =