گیاهان دارویی, فارما مگ

آیا چای سبز در لاغری موثر است؟

آیا چای سبز در لاغری موثر است؟

چای سبز، نوعی چای است که از جوانه ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می آید. فرآیند تولید چای سبز دارای اکسایش بسیار کمی میباشد. از انواع مختلف چای سبز میتوان به نوع چینی و ژاپنی اشاره نمود. برگ های چای سبز بدلیل دارا بودن ترکیبات ضد التهابی و سم زدایی، باعث محافظت از بدن شما در برابر تهدید رادیکال های آزاد میشود؛ همچنان بزرگترین فایده و مزیت چای سبز، اثر آنتی اکسیدانی آن در سلامت بدن میباشد. این ماده با بالا بردن متابولیسم بدن، موجب کاهش وزن نیز میگردد. در این مقاله، تاثیر مصرف چای سبز در لاغری و سایر خواص آن بررسی شده است.

 

خواص چای سبز

چای سبز

 

خواص چای سبز در لاغری

معروف‌ ترین ترکیب زیست‌ فعال موجود در چای سبز، کافئین است. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (۲۴ تا ۴۰ میلی‌گرم) کمتر از کافئین موجود در یک فنجان قهوه (۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم) است. ولی همین مقدار کافئین چای سبز نیز تأثیرات خود را برجای می‌گذارد. کافئین یک محرک شناخته‌شده است که براساس مطالعات مختلف به چربی‌ سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌ نماید. از آنجایی که افراد دارای طبع های مختلف میباشند، چای سبز با دارا بودن طبع سرد و خشک نمیتواند تاثیر مفید و یکسانی روی همه افراد ایجاد نماید. نوشیدن چای سبز برای افرادی با طبع گرم و خشک یا گرم و تر بسیار مطلوب‌تر از سایرین است و باعث تعادل در طبع بدن آن‌ها می‌ گردد. به منظور چربی سوزی ابتدا بدن باید چربی های موجود در سلول های چربی را شکسته و آنها را به جریان خون منتقل نماید. ترکیبات فعال موجود در چای سبز با افزایش اثر برخی هورمون های چربی سوز مانند نوراپی نفرین به این روند کمک می نماید.

 

خواص چای سبز

تاثیر چای سبز بر کاهش وزن

 

آنتی اکسیدان EGCG موجود در چای سبز با مهار پروتئین خاصی که عامل تجزیه هورمون نوراپی نفرین در بدن می باشد باعث افزایش این هورمون شده و لذا تجزیه چربی ها با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. در نهایت سلول های چربی، چربی بیشتری را تجزیه نموده و این چربی پس از انتقال به جریان خون به عنوان منبع انرژی توسط سلول های مختلف بدن از جمله ماهیچه ها مصرف می شود. چای سبز، امکان کاهش وزن و لاغری به واسطه کاهش کارآیی در متابولیسم بدن را دارد. چای سبز برای لاغری به تنهایی کافی نیست. تاثیر چای سبز بر روی کاهش وزن و لاغری، زمانی بیشتر نمایان می‌شود که در کنار ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با مقدار زیادی سبزیجات، از چای سبز نیز استفاده نمایید.

در ویدئوی زیر خواص چای سبز برای کاهش وزن ارائه شده است.

 

تفاوت چای سبز و چای معمولی

تنها تفاوت اصلی چای سبز با چای سیاه یا همان چای معمولی که اغلب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، نحوه فرآوری آن‌ ها است. فرآیند تخمیر یا ماندن برگ چای سیاه، مدت زمان بیشتری به طول می انجامد در نتیجه چای به رنگ تیره در می‌آید؛ حال آنکه در چای سبز، تخمیر کامل انجام نمی‌گیرد ‌به همین دلیل رنگ آن تا اندازه‌ ای تغییر می‌ نماید.

 

تفاوت چای سبز و چای معمولی

تفاوت چای سبز و چای سیاه

 

خواص چای سبز

نوشیدن چای سبز برای جلوگیری از ابتلا به سرطان اهمیت دارد.

وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان، عامل اصلی ضد پیری بودن چای سبز است.

این دمنوش گیاهی باعث کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن میشود.

چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک پوست به ویژه پوست صورت می‌شود.

چای سبز در کاهش قابل توجه میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب بسیار موثر است.

چای سبز به واسطه از بین بردن باکتری‌های نامناسب دهان، باعث رفع بوی بد دهان و تنفس بد بو میشود.

 

خواص چای سبز

درمان بوی نامطبوع دهان با چای سبز

 

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده‌ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر استخوان است.

چای سبز فعالیت سلول‌ های مغز به ویژه بخش‌ های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌ نماید.

نوشیدن چای سبز مانع بروز بیماری‌ های کبدی به ویژه سرطان کبد می‌شود.

ویتامین C موجود در چای سبز باعث افزایش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ هایی مانند سرماخوردگی می‌ گردد.

چای سبز با خاصیت آرام بخشی، می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

تاثیر چای سبز بر سلامتی بدن

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

در حال حاضر از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته‌ قلبی و سکته مغزی هستند. بر اساس نتایج مطالعات میتوان گفت که نوشیدن چای سبز امکان بهبود برخی از عوامل اصلی خطر ابتلا به این بیماری‌ ها از جمله کاهش سطح کلسترول کل و کلسترول بد خون را دارد.

 

درمان بیماری قلبی با چای سبز

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی با چای سبز

 

درمان جوش صورت

استفاده از چای سبز به صورت موضعی باعث بهبود محسوس وضعیت آکنه های صورت میشود. همچنین گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها سودمند است.

جوان سازی و زیبایی

آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از شاخص ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول ها هستند. وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز، باعث خواص ضد پیری بودن آن است.

درمان سرطان

همانطور که اشاره شد، نوشیدن چای سبز عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است، میزان آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (لازم به ذکر است که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم برای بدن مطرح هستند).

 

درمان سرطان چای سبز

درمان ابتلا به سرطان با چای سبز

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

چای سبز با ارتقاء کیفیت و عملکرد سیستم ایمنی بدن از ابتلا به انواع عفونت‌ های ناشی از باکتری‌ ها و ویروس‌ ها جلوگیری می نماید. این خاصیت چای سبز همان است که در پیشگیری از اختلالات گوارشی، آنفولانزا، سرماخوردگی و… نقش دارد.

رفع بوی دهان

بسیاری از افراد دچار بیماری بوی بد دهان هستند که دلایل خاص خود را دارد. مصرف چای سبز به رفع بوی بد دهان کمک میکند و مانع از تشکیل پلاک‌ها بر روی دندان‌ها شده و سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند.

درمان کبد چرب با چای سبز

چای سبز سبب کاهش نفوذ چربی به کبد شده و باعث بهبود بیماری می‌شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان نوشیدن چای سبز

 

نحوه مصرف دمنوش چای سبز

زمان مناسب نوشیدن چای سبز

 

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌ های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر بهره مندی از خواص چای سبز برای کاهش وزن، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می‌شود.

نکات قابل توجه در مصرف چای سبز

افرادی که دارای مشکلات کلیوی یا کبدی، زخم معده یا اختلالات اضطرابی هستند نباید مکمل‌های چای سبز یا عصاره آن را مصرف نمایند.

افرادی که حساسیت شدید به کافئین دارند، ممکن است بی‌خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، تهوع یا ناراحتی معده را بعد از مصرف چای سبز تجربه نمایند.

 

نحوه مصرف چای سبز

نکات مصرف چای سبز

 

افراد مبتلا به کم خونی، دیابت، گلوکوم یا پوکی استخوان، لازم است قبل از مصرف چای سـبز یا مصرف عصاره، با پزشک خود مشورت نمایند.

کلام پایانی

چای سبز نوعی از چای با طبع سرد و خشک است و به همین دلیل مصرف آن برای همه افراد با طبع‌ های مختلف به یک اندازه موثر و مفید نخواهد بود. نوشیدن چای سبز برای افرادی با طبع گرم و خشک یا گرم و تر بسیار مطلوب‌ تر از سایرین است و باعث تعادل در طبع بدن آن‌ها می‌شود. از جمله خواص چای سبز میتوان به مواردی مانند کاهش ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و کبدی، ضد پیری بودن، کاهش وزن و لاغری، تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن، حفظ شادابی پوست و رفع آکنه، رفع بوی بد دهان و درمان کبد چرب اشاره نمود. با وجود خواص و فواید چای سبز برای سلامتی و کاهش وزن، منع مصرف برای برخی افراد وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. جهت تهیه محصولات چای سبز برای لاغری میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو تاثیر چای سبز بر لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *