فارما مگ

پیشگیری از عفونت های استخری

راه کارهای پیشگیری از عفونت های استخری

شنا ورزشی مفرح و از پرطرفدارترین ورزش ها در میان مردم است که در فصل تابستان هواخواهان زیادی دارد. با توجه به جمعیت فراوانی که هرروز بخصوص در تابستان از فضای بسته استخرها استفاده می کنند، باید خطرات و عوارض ناشی از شنا در این اماکن و توصیه هایی که باعث کاهش عوارض می شود را به اطلاع شناگران رساند. یکی از شایع ترین بیماری هایی که در استخرها شناگران را تهدید میکند بیماری های قارچی و عفونت های پوستی است. همچنین استخرها یکی از عامل های عفونت قارچی در زنان است که این بیماری ها در فصول گرم سال شیوع بیشتری دارد. این گونه بیماری ها از طریق آب آلوده و بدن شنا گران به دیگران می تواند منتقل شود، زیرا در مدت محدودی تعداد زیادی از افراد از ان آب استفاده می کنند که همیشه می تواند خطر انتقال میکروبها و ویروس ها را در پی داشته باشد.

 

عفونت استخری چیست

عفونت استخری

 

راه های پیشگیری از انواع  عفونت در استخر

آب استخر آنقدر ها هم که می گویند قابلیت برطرف کردن ویروس ها و امراض عفونی را ندارد و قادر نیست بیماری های عفونی را از شما دور کند بهتر است بیشتر به بهداشت و سلامتی خود اهمیت دهید و هنگام شنا در آب استخر برخی موارد مهم را در نظر بگیرید. شناگران پیش از ورود به استخر از نظر سرما خوردگی، جوش و تبخال و سایر بثورات پوستی، التهاب چشمها و یا هر عفونت دیگری که بر اثر ان احتمال الودگی اب و در نهایت سایر شناگران را سبب می شود از نظر ظاهری معاینه شوند و در صورت داشتن مورد خاص ان بیماری از ورود انها به استخر جلوگیری شود.

شنا گران باید قبل از ورود به استخر دوش بگیرند و پس از خروج از استخر نیز بدن خود را با مواد شوینده خوب بشویند و سپس در صورت دارا بودن پوست خشک از لوسیونهای نرم کننده بدن استفاده کنند.

از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر جلوگیری شود.

شناگران قبل از ورود به استخر بایستی بینی و مثانه خود را تخلیه نمایند.

هر شناگر باید از ما یو، کلاه شنا، حوله، دمپایی مجزا و مخصوص به خود استفاده کنند و نباید به صورت مشترک از این وسایل استفاده کرد.

 

پیشگیری از انواع  عفونت

پیشگیری از انواع  عفونت در استخر با دوش گرفتن

 

حوضچه کوچکی برای ضد عفونی کردن شناگران قبل از ورود به استخر برای مبارزه با بیماری های قارچی و ویرال انگشتان پای شناگران احداث گردد. حوضچه اطراف استخر، محل های رخت کنی و دوش ها دائم نظافت و ضد عفونی گردد.

قبل از پریدن به داخل استخر لازم است اطلاعات کاملی درباره آب استخر از جمله میزان کلر آن داشته باشید. آب استخر باید دائم تصفیه و گند زدایی شود.

تهویه منظم و مداوم سالن رختکن، سرویس های بهداشتی و در استخرهای سرپوشیده محوطه استخر

به نظر می‌رسد این مورد بدیهی باشد، اما در هر فصل باید یادآوری کرد که مراقب باشید حتی به‌صورت تصادفی آب استخر را ننوشید و قورت ندهید. این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری می‌شود.

از گوش‌ها، چشم‌ها و پاهایتان در استخر مراقبت کنید. یک عینک مخصوص شنا با خود داشته باشید تا مانع از تماس چشم با آب کلردار شود که می‌تواند باعث قرمزی چشم شود. تعدادی گوش‌گیر در کیف شنای خود داشته باشید. عفونت گوش خارجی که نتیجه محبوس شدن آب آلوده در گوش است و سبب رشد باکتری‌ها می‌شود، از رایج‌ ترین عفونت‌ها در استخرها هستند.

در ویدئوی زیر راه کارهای پیشگیری از عفونت های استخری مطرح میگردند.

 

 

بزرگترین خطر ناشی از آفتا ب برای شناگران خصوصا شناگران در استخرهای روباز خطر آفتاب سوختگی نیست بلکه امکان ابتلا به سرطان های پوستی است. سرطان های پوست به دنبال تماس مداوم و طولانی با آفتاب ایجاد می شود و معمولا چند سال پس از تماس با آفتاب بروزمی کند. استفاده از کلاه و کرم های ضد آفتاب برای شناگران و مربیان آنها ضروری است. در استخرهای روباز بهترین ساعات شنا صبحها و شبها است و بدترین ساعات شنا بین 12 ظهر تا سه بعداز ظهر است.

مساله دیگری که موجب افزایش آلودگی استخرها می‌شود ورود ادرار و مدفوع شناگران بخصوص بچه‌ها به آب استخر است که باید با جدیت با آن برخورد شود و اگر در فردی دچار بیماری حاد، تب دار، واگیر دار و حتی اسهال هستند به شدت از ورود به آب خودداری کنند. همچنین نکته قابل ذکر این است که والدین باید به فرزندان خود یادآوری کنند که ادرار کردن در آب استخر سلامت خود و باقی افراد داخل استخر را به خطر می اندازد، زیرا این کار علاوه بر ناپسند بودن موجب بروز عفونت های روده ای، انگلی و قارچی می شود.

عفونت های قارچی یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند در استخرها میان افراد منتقل شود. این عفونت ها معمولا از طریق راه رفتن بدون دمپایی روی سطوح مرطوب منتقل می شوند و بهتر است افراد از دمپایی های شخصی که مناسب برای محیط استخر است استفاده کنند.

 

جلوگیری از عفونت استخری

جلوگیری از عفونت استخری

باورهای نادرستی دراین ‌باره وجود دارد که شنا کردن در آب کلردار و یا آب‌ نمک می‌تواند به بهبود یا تمیز کردن زخم‌ها کمک کند؛ اما درواقع یک زخم باز محلی برای ورود میکروب‌ها است. پس با یک بریدگی یا جراحت شنا نکنید.

بعضی افراد نیز به دنبال تماس با آب دچار خارش های شدید پوست و کهیر می شوند، این افراد اگر قبل از تماس با آب بدن خود را چرب کنند احتمال بروز کهیر در آنها کاهش می یابد.

بد نیست بدانید اگر خانمی به هر دلیلی به عفونت‌های ناحیه تناسلی مبتلا باشد، می‌تواند آب استخر را آلوده کند. به همین دلیل است که بسیاری از خانم‌ها و حتی دخترخانم‌ها به دلیل شنا و رفتن به استخر دچار مشکلات عفونت دستگاه تناسلی می‌شوند. برای پیشگیری از عفونت قارچی در استخر توصیه من به همه خانم‌ها و حتی دخترخانم‌ها این است که قبل از رفتن به استخر های شنا حتما برای آگاهی از سلامت خود به متخصص زنان مراجعه کنند و تحت معاینه قرار گیرند.

 

پیشگیری از عفونت استخری

پیشگیری از عفونت استخری

 

بیماری هایی که با آب آلوده استخر ها به شناگران منتقل می شود

بیماری های جلدی و پوستی

عفونت قارچی واژن

بیماری های گوارشی و اسهال

عفونت چشم و گوش و حلق و بینی

بیماری های انگلی

کلام پایانی

استخرهای آلوده حتی با وجود کلر باعث عفونت‌های در بدن انسان می‌شوند. مردم در استخر های عمومی باید یکسری از  نکات بهداشتی را  رعایت کنند تا هم سلامت فردی خود و هم سلامت عمومی افراد را به خطر نیاندازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *