زیبایی, فارما مگ

نحوه مدیریت کبودی

نحوه مدیریت کبودی

کبودی، عارضه ای شایع است که همه افراد را درگیر می کند. در صورت ایجاد کبودی گسترده یا بی دلیل، لازم است به پزشک مراجعه شود. در ادامه نحوه مدیریت کبودی در کمترین زمان و هزینه و حتی به صورت خانگی مطرح میگردد.

نحوه مدیریت یا درمان کبودی

 

درمان کبودی

روش درمان کبودی

 

استراحت کرده و به منظور پیشگیری از تورم و تسکین درد، ناحیه آسیب دیده را بالا نگه دارید.

طی 24 تا 48 ساعت اول پس از آسیب، از کیسه یخ استفاده کنید. کیسه یخ را در یک حوله پیچیده و آن را هر بار بیشتر از 15 دقیقه روی محل موردنظر نگه ندارید. این کار را در طول روز تکرار کنید.

پس از دو روز، از کیسه آب گرم روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید.

در ویدئوی زیر نحوه درمان کبودی ارائه میگردد.

 

کبودی

کبودی كه در پزشكی آن را كوفتگی می‌‌نامند، به دلیل آسیب دیدن عروق خونی كوچك زیر پوست در اثر ضربه دیدن ایجاد می‌شود كه در اثر آن  خون از رگ‌های خونی به بافت‌های مجاور نشت كرده و موجب كبود شدن بدن می‌شود. اكثر كبودی‌ها به رنگ ارغوانی در می‌آیند.

علل ایجاد كبودی

آسیب دیدگی حین بازی‌های ورزشی

ضربه خوردن

زمین خوردن یا لیز خوردن

استفاده از لباس‌ها و کفش‌های شیشه‌ای

واکنش‌های آلرژیک

زایمان کردن

استفاده از تجهیزات پزشکی مثل اتل ها، گچ گرفتن و …

 

دلایل ایجاد كبودی

عمل جراحی از علل ایجاد كبودی

 

بالا رفتن سن

استفراغ، سرفه یا گریه شدید

شیمی درمانی

رادیوتراپی

جراحی‌های مختلف

بستری شدن در بیمارستان

کسانی که ممکن است دچار کبودی شوند

 

علل کبودی

کسانی که ممکن است دچار کبودی شوند

 

به سرطان یا بیماری کبدی مبتلا باشد.

فردی در خانواده وجود داشته باشد که به راحتی دچار کبودی می شود.

از داروهایی برای رقیق کردن خون یا توقف انعقاد مصرف می کند.

به طور منظم از داروهای غیر استروییدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد استفاده می کند.

به یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی، بیماری فون ویلبراند یا دیگر اختلالات انعقادی خون مبتلا باشد.

میزان پلاکت خون پایین باشد.

کمبود ویتامین C یا K داشته باشد.

مراحل بهبود كبودی

رنگ كبودی با گذشت زمان تغییر می‌كند و با نگاه كردن به كبودی می‌توان حدس زد كه چه موقع به‌وجود آمده است. وقتی كبودی تازه باشد، رنگ آن قرمز و نشانه وجود خون زیر پوست است. بعد از گذشت یكی دو روز، رنگ قرمز كبودی به آبی یا بنفش متمایل می‌شود. تقریباً بعد از شش روز به رنگ سبز و بعد از هشت الی نه روز به رنگ زرد یا زرد قهوه‌ای در می‌آید و به طور كلی پس از 2 الی 3 هفته، كبودی كاملاً برطرف و رنگ پوست عادی می‌شود.

 

نحوه بهبود كبودی

مراحل بهبود كبودی

 

درمان های خانگی کبودی

یخ

یخ را بلافاصله پس از آسیب دیدن به جهت کاهش جریان خون در اطراف منطقه کبودشده قرار دهید. خنک کردن رگ‌های خونی باعث می‌شود تا مقدار خونی که به بافت‌های اطراف آن می‌رسد، کاهش پیدا کند؛ به‌این‌ترتیب از کبودی زیاد جلوگیری خواهید کرد و تورم کمتری هم ایجاد می‌شود. شما می‌توانید یک بسته یخ را در درون کیسه قرار دهید و در یک پارچه یا حوله بپیچید و به‌مدت ده دقیقه روی منطقه آسیب‌ دیده قرار دهید. مجددا ۲۰ دقیقه صبر کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید.

کمپرس با دمنوش گیاهی

از کمپرس دمنوش گیاهی برای درمان خون مردگی استفاده کنید. ۲۷۰ میلی لیتر آب یخ را در کاسه بریزید و به آن شش قطره روغن معطر مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس، روغن زنجبیل و نعناع فلفلی بیفزایید. سپس یک تکه پارچه را در مخلوط خیس کنید و روی ناحیه دچار کبودی بگذارید.

مصرف زیاد سبزیجات

مصرف زیاد میوه و سبزیجات که غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A، C، D و E هستند.

وارد کردن فشار به ناحیه‌ کبود شده

ناحیه‌ی کبودشده را با یک باند کشی ببندید. این کار به بافت‌ها فشار می‌آورد و از نشت رگ‌های خونی جلوگیری خواهد کرد. با استفاده از روش فشرده‌ سازی شدت کبودی را کاهش دهید. این روش در کاهش درد و تورم مؤثر خواهد بود.

 

درمان کبودی

راه های خانگی درمان کبودی

 

نگه داشتن ناحیه‌ کبودشده در ارتفاع

اگر پاها یا دست‌تان کبود شده، عضو کبودشده را بالاتر از ارتفاع قلب خود بگیرید. این کار به کاهش درد و خالی کردن مایع اطراف ناحیه کبودشده کمک خواهد کرد. همچنین با بالا بردن ناحیه کبودشده، فشارخون در آن ناحیه کاهش می‌یابد و فشار درد کمتری روی آن احساس خواهید کرد. اگر می‌خواهید به استراحت بپردازید، این روشی بسیار عالی خواهد بود و به روند درمان کبودی هم سرعت می‌بخشد.

ضماد گل

ابتدا موضع را در ظرف آب بسیار گرم به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید و مالش دهید تا آب خنک شود. بعد از خشک کردن موضع، روی آن ضماد گل را بگذارید که ترکیب پودر هر گل دارویی مانند گلنار، گل سرخ یا گل بابونه با کمی سرکه سیب به صورت خمیر است و آن را ببندید. این کار را سه روز تکرار کنید.

استفاده از قهوه سیاه

برای از بین بردن خون مردگی، قهوه سیاه را خرد کنید و آن را روی خون مردگی قرار دهید و با یک باند ببندید تا در عرض چند روز خون مردگی از بین برود.

استفادی از سرکه

ترکیب سرکه آب و ماساژ محل کبودی می تواند به کاهش کبودی های بدن کمک کند.

 

رفع کبودی با سرکه

روش درمان کبودی با سرکه

 

نمک دریا

نمک دریا یکی از موارد موثر در کاهش مشکلا کبودی است. شب ها قبل خواب محل کبودی را با ترکیب آب گرم و نمک ماساز دهید اما این کار را با ملایمت انجام دهید.

یونجه

آب و جوانه یونجه به درمان سریع كبودی كمك می‌كند. یونجه حاوی مقادیر بالایی مواد معدنی و ویتامین K است كه در لخته‌ شدن خون و بهبود كبودی مؤثر است. می‌توانید از جوانه آن در تهیه سالاد، سوپ و یا ساندویچ استفاده كنید. همچنین حاوی مقادیر فراوانی آنتی‌اكسیدان، اسیدفولیك و منیزیم و روی می‌باشد. تركیب آب یونجه با آب هویج به مقدار مساوی، طعم قوی یونجه را كاهش می‌دهد.

آلوئه ورا

مصرف آلوئه ورا به درمان کبودی‌ها کمک می‌کند.

 

درمان کبودی با روش های خانگی

درمان کبودی با آلوئه ورا

 

کلام پایانی

شاید بهبودی کبودی پوست شما چندین هفته طول بکشد. برای اینکه با سرعت هرچه بیشتر درمان کبودی نتیجه‌ بخش باشد، به مراقبت از بدن و استراحت خود توجه ویژه‌ ای داشته باشید. استفاده از روش‌های درمان خانگی کبودی که در اینجا به آنها اشاره شد، به‌ سرعت بهبودی شما کمک زیادی خواهد کرد. در طول دوره‌ درمان کبودی، روند بهبودی را دائما کنترل کنید؛ همچنین به‌یاد داشته باشید که کبودی‌ها می‌توانند نشانه‌ای از گرفتگی شدید ماهیچه‌ها یا شکستگی استخوان باشد که باید دراین  موارد به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 20 =