تناسب اندام و تغذیه سالم

همه چیز درباره شکلات تلخ

همه چیز درباره شکلات تلخ

همه چیز درباره شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در بین افراد است که اکثرا به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل آشنایی با خواص شکلات تلخ و مضرات آن اهمیت زیادی دارد. شکلات‌های تلخ معمولاً حاوی مقدار کمی شکر هستند و هرچه تیره‌ تر باشند، قند کمتری در آنها وجود دارد.

کالری شکلات تلخ

درست است که شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی بوده اما باید بدانیم کالری آن زیاد می باشد و مصرف بیش از حد آن به بدن آسیب می‌رساند. بسته به نوع برند و درصد کاکائو و شکر موجود در آن، در هر ۱۰۰ گرم بین ۵۳۰ تا ۶۰۰ کالری وجود دارد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ 

شکلات تلخ حاوی فیبر و مواد مغذی

مواد معدنی فراوانی مانند مس، منگنز، پتاسیم، فسفر، سلنیوم، فیبر، آهن، منیزیم و روی در این خوراکی وجود دارد و کاکائو موجود در آن حاوی آنتی اکسیدان هایی است به نام فلاونوئید که به بدن کمک می‌کنند تا عمل دفع سموم راحت تر انجام شود. هچنین فیبر باعث کاهش سطح قند خون، کلسترول و حتی وزن خواهد شد.

شکلات تلخ و تنظیم فشار خون

یکی از مهم ترین ویژگی های شکلات تلخ، تنظیم فشار خون است. طبق تحقیقات انجام شده، میزان کاهش فشار خون در بین افرادی که شکلات تلخ می خورند بیشتر است.

شکلات تلخ و دیابت

در افراد دیابتی مصرف برخی از غذاها، تنقلات و شیرینی ها ممنوع است. اما این موضوع در رابطه با شکلات تلخ صدق نمی‌کند. افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، می‌توانند این خوراکی را بعنوان جایگزین خوراکی های ممنوع در نظر بگیرند. در واقع کاکائو، حساسیت بدن به انسولین را تحریک کرده و تاثیر مثبتی در افراد مبتلا به دیابت می‌گذارد.

شکلات تلخ و بهبود عملکرد مغز

مصرف به اندازه شکلات تلخ، عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از بروز بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون پیشگیری خواهد کرد.

شکلات تلخ و کاهش استرس

افراد پس از خوردن شکلات، احساس بهتری را تجربه کرده و میزان استرس آنها کمتر میشود. به عبارتی شکلات تلخ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های مختلف، تولید هورمون استرس را کاهش می دهد.

شکلات تلخ در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک استاندارد، مصرف کربوهیدرات معمولا به ۵ درصد کالری دریافتی در طول روز محدود می‌شود. در واقع اگر از رژیم کتو پیروی کرده و قصد مصرف شکلات تلخ را دارید، باید مصرف سایر کربوهیدرات ها را محدود کرده و اطمینان حاصل کنید که از حد مجاز تجاوز نمی‌کند. همینطور سعی کنید از شکلات هایی با کیفیت حاوی حداقل ۷۰ درصد مواد جامد کاکائو استفاده کنید، زیرا درصدهای کمتر از ۷۰% کربوهیدرات بیشتری دارند.

 

فواید شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ و بهبود سطح کلسترول

کره‌ کاکائو که در شکلات تلخ پیدا می‌شود سرشار از چربی‌های سالم و پلی‌فنل است. این ترکیبات مفید به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن کار می‌کنند و منجر به کاهش التهاب، تجزیه‌ی چربی و بهبود سطح کلسترول خون می‌شوند.

شکلات تلخ و تنظیم فشار خون

چندین پژوهش نشان می‌دهند افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی می‌تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد و از قلب در برابر بیماری‌ها و سکته‌ قلبی محافظت کند.

شکلات تلخ و آهن

با مصرف روزانه‌ شکلات تلخ می‌توان آهن کافی دریافت کرد و از کمبود آهن و کم‌خونی پیشگیری کرد.

شکلات تلخ و مراقبت از پوست

ترکیبات بیولوژیکی و فلاونول این شکلات علاوه بر افزایش هیدراتاسیون پوست، به جلوگیری از آسیب خورشیدی و بهبود جریان خون پوست کمک می کند.

شکلات تلخ و کاهش التهاب و نشانه‌های آسم

ترکیبات ضدالتهابی موجود در شکلات تلخ منجر به کاهش التهاب روده و بافت‌های قلب می‌شود. همینطور برخی مواد موجود در کاکائو هم می‌تواند سرفه و نشانه‌های آسم را کاهش دهد.

 

شکلات تلخ و لاغری

شکلات تلخ و لاغری

 

شکلات تلخ و لاغری

مصرف به اندازه شکلات تلخ، می‌تواند در کاهش وزن و لاغری مفید باشد. یکی از مزایای اصلی این ماده غذایی، توانایی آن در کاهش اشتها است.

ترکیبات موجود در شکلات تلخ موجب کاهش احساس گرسنگی می شوند و از پرخوری جلوگیری می کنند. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی کافئین و تئوبرومین است که می‌توانند در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن موثر باشند.

با این حال، مهم است که شکلات تلخ را به صورت متعادل مصرف کنید و به محتوای کالری و شکر آن توجه داشته باشید. شکلات‌هایی با محتوا کاکائو بالاتر و شکر کمتر انتخاب‌های بهتری هستند.

همچنین لازم است بدانید که مصرف شکلات تلخ باید بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم باشد تا به کاهش وزن کمک کند.

شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب است که افزایش سوخت‌ و ساز بدن را به همراه دارد و منجر به کالری‌ سوزی و چربی‌ سوزی می‌شود. به طور کلی، شکلات تلخ روی فرآیند تجزیه‌ی چربی تأثیر می‌گذارد و جذب چربی و کربوهیدرات را هم در بدن کاهش می‌دهد.

این شکلات می‌تواند احساس شادی بدهد و استرس و اضطراب را کم کند. زمانی که احساس سرخوشی داشته باشید علاوه بر اینکه بهتر می‌توانید بخوابید، سطح کلسترول و فشار خون بدن نیز پایین می‌آید.

 

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

 

ضررهای مصرف بیش از حد شکلات تلخ

زمانی که از فواید شکلات تلخ گفته میشود به این معنی نیست که در مصرف آن زیاد‌ه روی شود، چون مصرف بیش از حد مجاز آن (حدودا 30 تا 60 گرم در روز) ضررها و عوارضی را نیز دارد:

  • اضافه وزن
  • آکنه
  • اختلال خواب
  • نفخ
  • پوسیدگی دندان
  • پوکی استخوان
  • تپش قلب

شکلات تلخ دارای کافئین است و زیاده‌روی در مصرف آن ضررهایی خواهد داشت؛

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش اضطراب

کافئین موجود در شکلات تلخ ترشح آدرنالین را افزایش می‌دهد و این وضعیت باعث می‌شود شخص مضطرب شده و با نشانه‌هایی مانند عصبی شدن، بی‌قراری، نفس‌نفس زدن، استرس و… روبه‌رو شود.

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش بی‌خوابی

یکی از بهترین ویژگی‌های کافئین که شکلات دارد این است که می‌تواند خستگی را از بین ببرد و شما را بیدار نگه دارد. اما زیاده‌روی در مصرف کافئین باعث بی‌خوابی‌های آسیب‌رسان می شود و سلامت کلی را به خطر می اندازد.

اگر بدن نتواند به اندازه‌ی کافی استراحت داشته باشد و خودش را ریکاوری کند با مشکلات و بیماری‌های گوناگونی مواجه می‌شود و کارکرد مناسب خود را از دست می‌دهد.

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش اختلال در گوارش

کافئین روی فعالیت دستگاه گوارشی و روده‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر حجم بالایی از این ماده وارد بدن شود ممکن است منجر به شل شدن مدفوع یا اسهال شود و همچنین بازگشت اسید به مری را در پی داشته باشد.

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش ریسک وابستگی

شکلات حاوی کافئین است. کافئین ماده‌ای اعتیادآور است که می‌تواند به یک عادت همیشگی تبدیل شود. معمولا کسانی که کافئین مصرف می‌کنند در صورت نخوردن قهوه یا شکلات تلخ و… احساس سرحالی و با نشاطی نخواهند داشت.  این اعتیاد می‌تواند زیاده‌روی در مصرف کافئین را به دنبال داشته باشد و از جنبه‌های گوناگون روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش ضربان قلب

کافئین موجود در شکلات تلخ منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد. درست مانند فشار خون، کافئین روی افزایش ضربان قلب هم تأثیر می‌گذارد.

شکلات تلخ بیش از حد و افزایش حس خستگی

قهوه، چای و شکلات، کافئین دارند و می‌توانند سطح انرژی را افزایش دهند. با وجود این، زمانی که کافئین از بدن خارج می‌شود تأثیر آن به‌کلی از بین می‌رود و بدن حسابی خسته می‌شود. همچنین اگر به این ماده عادت کنید هم به احتمال زیاد با اثر شادابی آن روبه‌رو نخواهید شد و در عوض خستگی به سراغتان خواهد آمد.

باید توجه داشت در مصرف کافئین تعادل را برقرار شود و مثلا به جای آنکه حجم بالایی را در ابتدای روز بخورید، این مقدار را در طول روز تقسیم و مصرف کنید تا با اثر انرژی‌ بخش آن مواجه شوید.

شکلات تلخ بیش از حد و تحریک زایمان زودرس

مصرف زیاد این شکلات در زنان باردار به شدت ممنوع است، زیرا ممکن است باعث تحریک زایمان زودرس، سقط جنین و وزن کم نوزاد در هنگام تولد شود.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

 

کلام پایانی

اگر چه شکلات تلخ یک گزینه‌ سالم و عالی برای رژیم غذایی است، اما باید به خاطر داشت که این خوراکی دارای کالری بالایی است. بهترین کار برای جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف شکلات تلخ این است که تنها حجم کوچکی پس از وعده‌ غذایی خورده شود و هیچ‌ وقت گرسنگی خود را با آن برطرف نکنید. زیرا ممکن است زیاده‌روی شود و کالری مصرفی را بالا برد.

باید به نوع رژیم غذایی خود دقت داشته باشید. اگر می‌خواهید مصرف موادی مانند شکر را محدود کنید باید حجم کمتری از شکلات مصرف کنید و به سراغ شکلات‌هایی که درصد بالایی دارند بروید.

نکته‌ دیگر هم درباره‌ کافئین است. اگر به کافئین حساسیت دارید یا نمی‌خواهید آن را مصرف کنید باید حواستان به ارزش غذایی شکلات تلخ و میزان کافئین موجود در آن باشد.

با در نظر داشتن این نکات باید با برنامه‌ بهتری شکلات تلخ مصرف کنید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید و از فواید این خوراکی بی‌نظیر بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 17 =