زیبایی, فارما مگ

نقش ال متیونین و ال سیستئین در سلامت پوست و مو

نقش ال متیونین و ال سیستئین در سلامت پوست و مو

ال متیونین (L-Methionine) از جمله آمینو اسیدهای ضروری بدن است که در تشکیل گلوتاتیون به عنوان مهم ترین آنتی اکسیدان بدن و تولید سایر پروتئین ها مورد استفاده قرار میگیرد. بدن انسان قادر به تولید این آمینو اسید نبوده و لذا لازم است از طریق رژیم غذایی یا مکمل های حاوی ال متیونین، مقدار مورد نیاز آن برای بدن تامین گردد. سیستئین (Cysteine) نیز یک آلفا اسید آمینه است که در بدن انسان توسط ترکیب پروتئین های مختلف تولید می شود. بنابراین مصرف سیستئین در رژیم غذایی ضروری نیست و میتواند از سوخت و ساز ترکیباتی مانند متیونین نیز تولید شود. ال متیونین و ال سیستئین در سلامت پوست و مو نقش چشم گیری دارد. در این مقاله سایر خواص این دو اسید آمینه، منابع غذایی آن ها و سایر نکات قابل توجه بررسی می شود.

 

ال متیونین چیست؟

ال متیونین و ال سیستئین

 

اهمیت ال متیونین و ال سیستئین برای پوست و مو

فواید ال متیونین در زیبایی پوست و مو

ال متیونین در تولید بسیاری از مواد حاوی پروتئین نقش مهمی دارد. این ماده برای دفع ترکیبات مضر از بدن مفید بوده و با تنظیم مقدار pH ادرار به سمت اسیدی بودن، مانع از بروز التهاب مثانه و سایر عفونت های مجاری ادراری می گردد. همچنین این اسید آمینه در سوخت و ساز بدن و تاثیر بیشتر آنتی بیوتیک ها عملکرد به سزایی دارد. ال متیونین یک اسید آمینه حاوی گوگرد است که وظیفه تولید کلاژن را بر عهده دارد. کلاژن برای سلامت پوست، مو و ناخن دارای اهمیت است. به طور کلی پوست، مو و ناخن متشکل از پروتئینی به نام کراتین هستند. کراتین نیز از اسید آمینه هایی نظیر متیونین، آرژنین و گلایسین تشکیل شده است.

در شرایطی که میزان مصرف پروتئین ها در رژیم غذایی کم باشد، بدن پروتئین های موجود را در اعمال ضروری همچون پشتیبانی از عملکرد عضلانی-اسکلتی و قلبی- عروقی جایگزین رشد مو می نماید. شرایط افت و فقدان بحرانی و طولانی مدت پروتئین ها باعث غفلت بدن از پوست و مو می شود. بنابراین جهت حصول به سلامت مناسب در پوست، مو و ناخن، لازم است رژیم های غذایی متعادل و مکمل های حاوی مواد مغذی بدن مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر این متیونین در پیشگیری از ریزش مو نیز موثر است. زیرا متیونین با محافظت از فولیکول های مو در مقابل شرایط استرس اکسیداتیو مانند آنتی اکسیدان عمل می نماید و در کاهش سرعت خاکستری شدن و نازک شدن مو نقش دارد.

 

نقش ال متیونین در زیبایی پوست

فواید ال متیونین در زیبایی پوست و مو

 

خواص ال سیستئین در زیبایی پوست و مو

ال سیستئین اسید آمینه تشکیل دهنده کراتین است. سیستئین در تشکیل کلاژن در پوست، حفظ خاصیت کششی پوست و سوخت و ساز بیوتین حائز اهمیت است. کراتین عنصر اصلی برای تولید مو و ناخن است و ال سیستئین جزئی از آن است. بنابر این مو دارای میزان بسیاری از ال سیستئین می باشد. سلامت مو با تبدیل سیستئین به آنتی اکسیدان هایی که از سول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکنند انجام می شود.

بر طبق مطالعات اخیر، ریزش مو بیشتر در افرادی که از رژیم های غذایی حاوی مقادیر ناچیز سیستئین استفاده می کنند و یا دارای اختلالاتی در جذب سیستئین هستند، رخ میدهد. از دیگر خواص ال سیستئین می توان به درمان ریزش مو (دوره ای یا مزمن) توسط مهار آنزیم موثر در آن، تقویت و ترمیم ناخن های شکننده و آسیب دیده، سرعت بخشیدن به تکثیر سلول های حاوی کراتین، داشتن خواص آنتی اکسیدان و افزایش ضخامت موی سر اشاره کرد.

 

ال سیستئین جلوگیری از ریزش مو

فواید ال سیستئین در رشد مو

 

منابع غذایی و میزان مصرف ال متیونین

آجیل برزیلی به عنوان بهترین منبع ال متیونین حاوی 1000 میلی گرم از این آمینو اسید در هر 100 گرم است.

دانه کنجد (حدود 586 میلی گرم ال متیونین در هر 100 گرم)

(حدود 626 میلی گرم در هر 100 گرم)

گوشت گاو (حدود 554 میلی گرم در هر 100 گرم)

فیله سینه مرغ (حدود 552 میلی گرم در هر 100 گرم)

دانه های سویا خشک شده (حدود 547 میلی گرم در هر 100 گرم)

سبزیجات سبز شامل کلم بروکلی، جوانه و اسفناج از منابع غنی این آمینو اسید  برای بدن هستند.

با وجود مصرف این منابع غذایی، برای استفاده از ال متیونین در درمان های پزشکی، یک مکمل حاوی این آمینو اسید نیز مورد نیاز است. میزان متوسط مصرف مورد نیاز ال متیونین برای هر فرد بالغ روزانه حدود 2 تا 3 گرم است.

 

منابع طبیعی و گیاهی کراتین

منابع غذایی طبیعی کراتین

منابع غذایی و میزان مصرف ال سیستئین

کلم بروکلی

مرغ

گوشت خوک

جوجه

ماهی قزل آلا و تخم مرغ منابع غذایی غنی از ال سیستئین هستند.

جوانه گندم و لبنیات مانند شیر و ماست بهترین منابع این اسید آمینه هستند.

همچنین دانه آفتابگردان، دانه های سویا و گردو منابع مناسب حاوی ال سیستئین برای گیاه خواران می باشند.

حداقل مقدار مصرف روزانه ال سیستئین 1,400 میلی گرم است.

 

منابع غذایی ال سیستئین

منابع غذایی و میزان مصرف ال سیستئین

عوارض احتمالی ناشی از کمبود ال متیونین و ال سیستئین

ال متیونین و ال سیستئین در درمان بیماری ها و مشکلاتی نظیر افزایش اسیدیته ادرار، اختلالات کبدی، بهبود زخم، افسردگی، اعتیاد به الکل، آلرژی، آسم، اثرات ضد پیری، مسمومیت با مس، عوارض جانبی تابش، مشکلات روانی و ترک دارو مفید می باشند.

میزان متیونین موجود در بدن در دفع مواد اضافی از طریق ادرار موثر است.

با کمبود متیونین و سیستئین در بدن احتمال بروز مشکلاتی اعم از احتباس مایعات، بیماری ادم، حساسیت بدن به عفونت ها، تصلب شرایین و ریزش مو را افزایش می دهد. بنابر این لازم است مقدار مورد نیاز و کافی از این آمینو اسید توسط رژیم غذایی برای بدن تامین شود.

همچنین میتوان از مکمل های حاوی متیونین جهت کمک به افزایش سطح متیونین در بدن استفاده نمود.

 

ال متیونین و ال سیستئین

مکمل ال متیونین و ال سیستئین

 

کلام پایانی

ال متیونین از جمله آمینو اسیدهای لازم بدن است که در گوشت و برخی سبزیجات یافت می شود. این آمینو اسید باعث جلوگیری از تجمع چربی در کبد شده و به فرایند های سم زدایی آن کمک می نماید. از خواص مهم دیگر ال متیونین تولید کلاژن است که عنصر مهمی برای سلامت پوست، مو و ناخن به شمار می رود. کراتین متشکل از اسید آمینه ال سیستئین می باشد. مصرف ال سیستئین به عنوان یک راهکار طبیعی برای رشد مو، بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. ال متیونین و ال سیستئین مورد نیاز بدن را علاوه بر رژیم های غذایی، می توان از طریق مکمل های حاوی آن ها نیز تامین نمود. جهت تهیه مکمل های حاوی ال متیونین و ال سیستئین و بهره مندی از خواص آن ها به وب سایت فارماکالا مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هجده =