بارداری, فارما مگ

مراقبت های ماه هفتم بارداری

مراقبت های ماه هفتم بارداری

دوران بارداری یکی از مهمترین دوره ها برای مادران و نوزادان می باشد که سلامتی نوزاد و مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است. مراقبت های بارداری نقش بسیار مهمی در سبک زندگی سالم در دوران بارداری دارند که شامل معاینات دوره ای مخصوص در این دوران است. این مراقبت ها برای سلامت و آسایش مادر و جنین ضروری هستند. در این مقاله به بیان مراقبت های ماه هفتم بارداری میپردازیم.

 

ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری

 

مراقبت های ماه هفتم بارداری

با پایان بافتن ماه ششم بارداری و مراقبت های لازم در ماه ششم، وارد ماه هفتم بارداری میشوید. ماه هفتم بارداری شروع سه ماه آخر بارداری تان میباشد که با تغییرات فیزیکی زیادی برای مادر و جنین همراه میباشد. مراقبت های ماه هفتم بارداری نیز با نکات بسیار مهمی همراه است که مادر باید با دانستن آنها، این ماه حساس را نیز در سلامت و آرامش پشت سر بگذارد. این مراقبت ها شامل تغذیه و رژیم غذایی، استفاده از مکمل ها، ورزش کردن و مراجعه منظم به پزشک میباشند که در ادامه مفصل بیان میگردند.

در ویدئوی زیر شرایط جنین و مادر در ماه هفتم بیان میگردد.

 

تغییرات جنین در ماه هفتم بارداری

وزن جنین در این ماه افزایش پیدا میکند و در حدود 1.5 کیلوگرم میرسد.

قد جنین نیز افزایش می یابد و حدودا 46 سانتیمتر میشود.

ماه هفتم بارداری، ماه خواب جنین است و البته الگوی خاصی برای خواب دارد.

سیستم عصبی جنین در این ماه دارای رشد بالایی است و سیستم شنوایی و بینایی جنین و عملکرد مغز او تکامل می یابند.

جنین در این ماه کاملا صداهای اطراف را میتواند بشنود و به آنها عکس العمل نشان میدهد.

سیستم تنفسی جنین نیز رشد کرده و دارای عملکرد کامل میشود.

 

جنین در ماه هفتم بارداری

تغییرات جنین در ماه هفتم بارداری

 

در ماه هفتم بارداری، بدن جنین شروع به افزایش وزن و افزایش بافت چربی در زیر پوست میکند. تا در مقابل تغییرات دمای محیط  از جنین محافظت شود.

پلک های جنین در این ماه کامل میشود و جنین قادر است پلک هایش را باز و بسته کند.

موهای سر جنین در این ماه در حال ضخیم شدن هستند.

کش دادن بدن و ضربه زدن به شکم از دیگر کارهای جنین در ماه هفتم بارداری است.

وضعیت مادر در ماه هفتم بارداری

در ماه هفتم اندازه شکم به قدری است که می توانید به راحتی وظایف روزانه را انجام دهید و به راحتی بخوابید.

دراین  ماه ترشحات واژن تقریبا سفید و غلیظ می‌ شود و سینه‌ ها شروع به نشت آغوز می‌کند.

درد در قفسه سینه و تنگی نفس باعث ترسیدن شما می شود. اما نگران نباشید. این مسئله به خاطر بزرگ شدن رحم و کشیده شدن قفسه سینه است.

جنین با سرعت زیادی در رحم رشد می کند. با رشد جنین و رحم فضای لازم برای ریه ها کم می شود. گاهی در هنگام انجام فعالیت های ساده دچار تنگی نفس می شوید. آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

 

شرایط ماه هفتم بارداری

شرایط مادر در ماه هفتم بارداری

 

پوست شما کشیده می شود و به زودی احساس خارش در پوست خواهید داشت. سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید و لباس هایی نپوشید که باعث خارش بیشتر پوست شوند. از حمام آب داغ اجتناب کنید و از صابون هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید.

در هنگام بیداری به قدری خسته هستید که دوست دارید باز هم بخوابید. اما هنگامی که دراز می کشید نمی توانید بخوابید. بهترین راه در این شرایط بلند شدن و انجام کاری است که باعث خوابیدن شما شود. دراز کشیدن همیشه به شما کمک نمی کند.

انواع مراقبت‌ ها در ماه هفتم حاملگی

از زمانی که وارد ماه هفتم بارداری می‌شوید‌، باید بیشتر از قبل مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود و علائم خطر در ماه هفتم بارداری باشید.

تغذیه و رژیم غذایی

در ماه هفتم، مواد غذایی سرشار از امگا 3 مصرف کنید. کودک شما در ماه هفتم به سرعت در حال رشد بصری و شناختی است و مواد غذایی مانند ماهی، گردو و غذاهای دریایی که سرشار از امگا 3 هستند، سرعت رشد جنین را افزایش می‌دهد.

استفاده از مکمل ها

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های ماه هفتم بارداری، مصرف آهن است. آهن را می‌توانید از مواد غذایی سرشار از آهن دریافت کنید و در کنار آن نیز از مکمل آهن استفاده نمایید.

مصرف کلسیم  برای رشد و محکم شدن استخوانهای نوزاد مهم است. کلسیم را میتوانید با مصرف لبنیات تامین کنید.

منیزم برای جلوگیری از زایمان زودرس  و کاهش گرگرفتی موثر است. که در بادام زمینی، جو و … وجود دارد.

اسید فولیک و اسیدهای چرب به سلامت سیستم عصبی نوزاد و تقویت هوش کمک میکند.

 

مکمل های ماه هقتم بارداری

استفاده از مکمل ها در ماه هقتم بارداری

 

ورزش کردن

در این ماه نیز ورزش را به طور منظم و با تأیید پزشک ادامه دهید. پیاده روی‌، یوگا‌، شنا یا هر تمرین دیگری که برای شما بهتر است را انجام دهید. یک سبک زندگی فعال به زایمان آسان و بهبودی سریعتر بعد از زایمان کمک می‌کند. تمرین‌های کششی نیز کمک زیادی به شما می‌کنند.

پیاده روی

سعی کنید در سه ماه سوم بارداری هر روز پیاده روی کنید؛ پیاده روی علاوه بر اینکه شما را فعال نگه می‌دارد، از یکسری عوارض بارداری نظیر تورم، گرفتگی و واریس پا جلوگیری می‌کند. اگر بعد از اندکی قدم زدن خسته می‌شوید، مدت کوتاهی استراحت کنید و دوباره ادامه دهید.

مراجعه منظم به پزشک

در تمام دوران بارداری باید زیر نظر پزشک باشید تا به طور منظم وضعیت شما و جنین داخل شکمتان بررسی شود. در ماه هفتم بارداری و با نزدیک شدن به زمان زایمان باید بیشتر از قبل تحت نظارت پزشک باشید تا پزشک وضعیت فیزیکی شما و جنین (قد و وزن جنین) را به طور منظم بررسی کند. به طور مثال اگر وزن جنین کم باشد ،پزشک با تغییر رژیم غذایی شما، به افزایش وزن جنین کمک می‌کند.

آزمایش‌ های خونی

در طول ماه هفتم بارداری باید میزان هموگلوبین خون تحت نظارت باشد. اگر گروه خونی شما منفی باشد، پزشک آزمایش‌های خونی بیشتری را برای بررسی آنتی‌بادی‌های شما انجام می‌دهد. هر یک از جزئیات آزمایش‌ های خونی شما در ماه هفتم بارداری اهمیت زیادی دارد.

 

مراقبت های ماه هفتم بارداری

آزمایش‌ های خونی در ماه 7 بارداری

 

عدم بلند کردن اشیاء سنگین

 بلند کردن وسیله سنگین می‌تواند به شکم شما فشار بیاورد و روی رشد جنین تأثیر بگذارد.

مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر

این مواد به طور کلی برای تمام طول عمر مضر هستند و به همین ترتیب برای دوران بارداری نیز مضر می‌باشند. در دوران بارداری حتی نباید در معرض دود سیگار باشید.

وضعیت خوابیدن

در ماه هفتم بارداری باید به خوابیدن روی پهلوی سمت چپ عادت کنید زیرا در این ماه‌های آخر بارداری باید به پهلوی سمت چپ بخوابید.

زمان مناسب تزریق آمپول روگام

زمان مناسب آمپول روگام یا یا آنتی D در زنانی که گروه خونی با Rh منفی دارند، همین ماه هفتم بارداری است. تزریق آمپول روگام برای پیشگیری از یکی از عوارض بارداری به نام ناسازگاری خونی مادر و جنین انجام می‌شود.

سرگرمی‌ های مفید

برای حفظ آرامش و تمرکز در دوران بارداری بهتر است سرگرمی‌های متنوعی برای خودتان داشته باشید. حفظ آرامش برای تنظیم هورمون‌های شما ضروری هستند. در ماه هفتم بارداری در فعالیت‌های ساده مانند آبیاری گیاهان، خواندن کتاب، بافندگی و یا گوش دادن به موسیقی شرکت کنید تا آرامش جسمی و روحی شما بیشتر شود.

 

سرگرمی‌ ماه 7 بارداری

پیاده روی از سرگرمی‌ های مفید در ماه 7 بارداری

 

نکات مهم در ماه هفتم بارداری

اگر قبلاً سزارین شده‌اید و اکنون می‌خواهید برای زایمان طبیعی اقدام کنید باید تاییدیه آن را از دکتر بگیرید.

می توانید از الان برای اتاق کودک و وسایل مورد نیاز اقداماتی انجام دهید.

نسبت به علائم زایمان زودرس آگاهی کافی به دست آورید.

در مورد اسم کودک با همسر خود به نتایج قطعی برسید.

در مورد امکان برقراری رابطه جنسی در دوره بارداری از پزشک خود سوال کنید.

کلام پایانی

از زمانی که وارد ماه هفتم بارداری می‌شوید‌، باید بیشتر از قبل مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود و علائم خطر در ماه هفتم بارداری باشید. این مراقبت ها شامل تغذیه و رژیم غذایی، استفاده از مکملها، ورزش کردن و مراجعه منظم به پزشک میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =