تناسب اندام و تغذیه سالم, فارما مگ

عوارض و مزایای استفاده از قوزبند چیست؟

عوارض و مزایای استفاده از قوزبند

احتمالا شما هم در دوران کودکی یا نوجوانی بارها این را از پدر یا مادر خود شنیده اید که به شما گفته اند قوز نکن. در برخی موارد ممکن است متوجه تغییر در شرایط بدن و نوع نشستن و ایستادن خود نباشیم؛ پشت خود را خم کرده و قوز کنیم. زمانی که ما به مدت طولانی در حالت ایستاده یا نشسته پشت خود را خم و قوز می‌کنیم، ستون فقرات این شکل خمیدگی را به خود می‌گیرند و باعث کمردرد و سایر مشکلات می‌شوند. نشستن طولانی مدت روی صندلی که در سبک زندگی امروزه، بسیار مشهود است از عوامل مهم ایجاد قوز کمر است. به ندرت هم مشاهده می‌کنیم که قوز کمر مادرزادی ایجاد می‌شود. در این مقاله عوارض و مزایای استفاده از قوزبند بررسی میگردد.

 

دلایل بستن قوزبند

دلایل استفاده از قوزبند

 

علل و علائم ایجاد قوز

حالت اندامی نامناسب در کودکان، به ویژه قوز کردن، به عقب خم شدن هنگام نشستن روی صندلی و برداشتن کیف سنگین، باعث کشیدگی رباط‌ ها و عضله‌ های حمایت کننده‌ مهره‌ ها می‌شود. این کشش مهره‌ های سینه‌ ای را از جایگاه اصلی‌ شان رو به بیرون می‌کشد و در نتیجه بیماری قوز کمر رخ می‌دهد. برابر نبودن ارتفاع شانه‌ها، سفتی عضله‌ های همسترینگ (پشت ران)، تفاوت ارتفاع و وضعیت یک کتف با کتف دیگر و خمش رو به جلوی سر نسبت به دیگر اعضا بدن از علائم ایجاد قوز کمر است. همچنین قسمت فوقانی پشت بدن هنگام به جلو خم شدن بلندتر از حالت طبیعی به نظر می‌آید.

راه درمان قوز کمر

بهترين راه درمان قوز كمر انجام ورزش براي تقويت سرشانه‌ ها است. مانند قرار دادن دو دست در جلو سينه و باز كردن مجدد از كنار که در افزايش قدرت اين عضلات بسيار مفيد است. همچنین  با تصحیح حالات اندامی و مناسب نشستن و انجام تمرینات ساده می توان آن را درمان نمود. در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده است بهترین راه درمان استفاده از یک قوزبند است تا به ستون فقرات کمک کند و از افزایش قوز پیشگیری نماید. بايد توجه داشت كه استفاده از قوزبند بدون تجويز پزشك اثر معكوس در درمان اين عارضه دارد.

قوزبند

قوز کمر درمان‌ های مختلفی دارد ولی یکی از مهم ترین درمان‌ های آن، استفاده از قوزبند طبی می‌باشد. قوزبند وسیله‌ ای است که با تراز کردن عضلات شانه و ستون فقرات به شما کمک می‌کند تا در حالت ایستاده یا نشسته قوز نکرده و به مرور به عضلات و ستون فقراتتان آسیب وارد نکنید. هدف اصلی این وسیله آموزش برای ایجاد یک وضعیت بدنی خوب و استاندارد است تا شانه‌ها و پشت شما در شرایط ایده آلی قرارگیرد.

 

راه درمان قوز کمر با قوزبند

درمان قوز کمر با قوزبند طبی

 

عارضه‌ هایی که با قوزبند اصلاح می‌شوند

بد شکلی‌ های ستون فقرات

اسکولیوز (قوز کمر) بیش از 50 درجه که امکان جراحی نیست.

قوز کمری که در دوران بزرگسالی ایجااد شده است.

کژ پشتی

ام اس

اوتیسم

بیماری شوئرمن

شکستگی مهره‌ها

نکات قابل توجه در انتخاب قوزبند مناسب

راحتی و سایز مناسب قوزبند

قابلیت تنظیم قوزبند

جنس قوزبند طبی

محل استفاده

قیمت قوزبند طبی

نحوه بستن قوزبند طبی

 

نحوه استفاده از قوزبند

نحوه بستن قوزبند طبی

 

 ابتدا بند های شانه ای کتف بند را روی شانه قرار دهید.

 سپس استرپ های شکمی را دور کمر محکم نمایید.

 حال بند ها را به صورت ضربدری از زیر بغل و پشت عبور دهید.

 توجه داشته باشید، که بند ها را می توانید تا زمانی که محکم شوند، بکشید.

بسیاری از قوزبندها به مدت 18 ساعت در روز یا بیشتر پوشیده می‌شوند. قوزبند های تخصصی‌ تر معمولاً فقط در شب پوشیده می‌شوند. برای کودکان و نوجوانان غیر معمول نیست که از پوشیدن قوزبند در مدرسه یا در کنار دوستان خود احساس ناراحتی کنند. والدین باید نقش فعال و حمایتی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که قوزبند ها مطابق دستور پزشک پوشیده می‌شوند.

انواع قوزبند های طبی

قوزبند پلدار نئوپرن تن‌ یار

قوز کمر ممکن است بر اثر یک مشکل مادرزادی به وجود آید و یا در طول دوران رشد و نوجوانی دیده شود. اما عوامل ثانویه، مثل تخریب یا تغییر شکل مهره و ضعف عضلات ستون مهره‌ ها نیز زمینه ایجاد این مشکل هستند. قوزبند پلدار نئوپرن تن‌ یار یکی از محصولات گروه قوزبند طبی می باشد که در مواردی چون ضعف عضلات کتف، سندروم پشت گرد و… کاربرد دارد. این محصول در سایز و رنگ های مختلف موجود است.

قوزبند پلدار الاستیک تن‌ یار

قوزبند پلدار الاستیک تن‌ یار با قابلیت تنظیم ویژه‌ ای که دارد به ‌راحتی روی تنه بسته شده و با عقب و بالا بردن نوک شانه‌ ها و نزدیک نمودن کتف‌ ها به یکدیگر، فشاری مخالف وضعیت ایجادکننده قوز به وجود می‌آورد و با کاستن از قوز پشتی و حمایت از سایر بخش‌ های ستون فقرات به کاهش درد کمک می‌ نماید. این محصول در سایز و رنگ های مختلف موجود است. جهت تهیه محصول بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قوزبند پلدار الاستیک تن‌ یار TANYAR

قوزبند پلدار الاستیک تن‌ یار

 

قوز بند پلدار Aid CL121 چیپسو

شایع‌ ترین علت قوز کمر، قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است. قوز بند پلدار Posture Aid CL121 چیپسو، با داشتن دو آتل فلزی با قدرت حمایتی بالا، جهت اصلاح قوز ستون فقرات ناشی از ضعف عضلات به کار می‌رود. این محصول در شش سایز مختلف S, M, L, XL, XXL, XXXL  موجود می باشد. این محصول دارای بند قابل تنظیم نوار نئوپرن برای جلوگیری از فشار موضعی میباشد و جهت راحتی بیشتر از کتان در لایه درونی آن استفاده شده است.

مزایای استفاده از قوزبند

قوزبند با جهت دهی مناسب به وضعیت قرار گرفتن اندام های مختلف بدن همچون شانه، کتف، گردن، کمر و پشت باعث جلوگیری از پیشرفت قوز شده و درد های ناشی از این انحنا را کاهش می دهد.

این محصول برای افرادی که باید به مدت طولانی در حالت نشسته باشند و در معرض ابتلا به کیفوز و ضعف های عضلانی  هستند، توصیه می شود. زیرا وضعیت قرار گرفتن اندام های بدن را به طور صحیح حفظ می کند و  پوشیدن قوزبند می‌تواند حدود 60 تا 70 درصد از نیاز به جراحی جلوگیری نماید.

 

مزایای استفاده از قوزبند

فواید استفاده صحیح از قوزبند

 

با تنظیم کردن کش قوزبند می توان از افتاده شدن شانه ها و قوس کمر جلوگیری نمود و به مرور زمان باعث بهبود و کاهش  این عوارض شد.

یشتر ما وقتی می خواهیم فعالیت ‌های ورزشی و امور روزانه خم میشویم و این کار این باعث درد در کمر می شود با کمک قوزبند می توانیم چنین مشکلاتی را حل کنیم و کیفیت زندگی را با گذشت زمان بهبود ببخشیم. درمان کمر درد از مزایای استفاده از قوزبند میباشد.

داشتن یک قوزبند استاندارد می‌تواند اعتماد به نفس شما را زیادتر نماید؛ بدن شما را در موقعیت مناسب‌ تری قرار داده و به مرور ظاهر سالم‌تر و زیباتری به شما ببخشد. با استفاده از قوزبند شما در حین نشستن و ایستادن قوز نمی‌ کنید و این امر باعث می‌شود دچار کمر درد و شانه درد نشوید.

عوارض استفاده از قوزبند

بستن قوزبند برای افرادی که به طرز غلطی می ‌نشینند، چندان توصیه نمی ‌شود زیرا هنگامی که قوزبند بسته شد، خودش به تنبلی و تضعیف عضلات منجر خواهد شد و ضعف عضلات به مرور زمان قوز را تشدید می‌ نماید.

 

عوارض استفاده از قوزبند

عوارض استفاده نادرست از قوزبند

 

يك قوز ساده بايستي باتقويت عضلات از بين رود نه با بستن  قوزبند  زیرا بستن قوزهاي كمر با قوزبند خود مي‌تواند باعث تضعيف بيشتر عضلات كمر شود زيرا پس از اين كه قوزبندها باز مي‌شوند افتادگي عضلات كمر بيشتر مي‌شود و تنها اثر موقتي در بازكردن شانه‌ها دارد كه پس از آن نيز دوباره قوز ايجاد مي‌شود.

بايد توجه داشت كه در هر صورت نشستن‌ هاي طولاني مدت و ورزش نكردن از شايعترين علل ايجاد قوز هاي كمري محسوب مي‌شوند كه مي‌توان اين عامل را با رعايت عادات ورزشي صحيح به راحتي برطرف نمود.

کلام پایانی

درمان قوز کمر با قوزبند به تنهایی میسر نیست و مستلزم همكاری صمیمانه خود بیمار است. تغییر عادت در طرز نشستن غلط، ورزش مداوم، استفاده از قوزبند، فیزیوتراپی جهت رفع ضعف عضلات ستون فقرات، از درمان های طبی این عارضه میباشند. با آگاهی از علل و علائم ایجاد قوز میتوانید به درمان آن بپردازید. استفاده از قوزبند یکی از این راه ها میباشد. عارضه‌ هایی مانند انحراف ستون فقرات، بد شکلی‌ های ستون فقرات، اسکولیوز، ام اس، اوتیسم و بیماری شوئرمن با قوزبند اصلاح می‌شوند. عوارض و مزایای استفاده از قوزبند در این مقاله بیان گردیده است. جهت تهیه انواع قوزبند های طبی میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با مطالبی راجع به قوزبند

2 دیدگاه در “عوارض و مزایای استفاده از قوزبند چیست؟

  1. اردلان گفت:

    سلام با توجه به مقاله ای که در رابطه با قوزبند در سایت خوندم افتادگی شانه تنها یک ناهنجاری نیست بلکه نمود آن با عوارض جدی برای بدن به همراه است

  2. خسروی گفت:

    ای کاش به جای راهنمای سایز بصورت کوچک و متوسط و ….، اندازه ها را با سانتی متر بنویسید که انتخاب درستی انجام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سیزده =