گیاهان دارویی, فارما مگ

فواید بیشمار عناب رقیق و تصفیه کننده خون

عناب رقیق و تصفیه کننده خون

عدم تحرک و ورزش، مصرف توام غذاهایی با مزاج سرد و گرم و یا غذاهایی با مزاج سرد با غذاهای چرب و شیرین از اصلی ترین دلایل بروز افزایش غلظت خون، چربی خون، اختلال و نارسایی کبدی بوده که بیماری های بسیاری اعم از بیماری های قلبی، کبد چرب، سکته و درد های مفصلی را به دنبال خواهد داشت. افرادی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر از سایر افراد مستعد بیماری های غلظت خون، فشار خون و چربی خون می باشند. عناب رقیق و تصفیه کننده خون میباشد. با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه گیاهان دارویی در درمان غلظت خون و تصفیه آن در این مقاله به خواص عناب در این موضوع به همراه بیان سایر ویژگی های مفید آن و نکات مهم مربوطه می پردازیم. 

 

دمنوش عناب

خواص عناب

 

نقش عناب درمان غلظت خون و تصفیه کننده خون

عناب که با نام علمی Zizyphus sativa و به انگلیسی Jujube شناخته شده است، میوه درختی شبیه به درخت کنار و زیتون است که ارتفاع متوسط آن تا 10 متر میرسد. درخت عناب درخت بومی ناحیه های گرمسیری بوده و در فصل زمستان برگ های کوچک، سبز رنگ و تخم مرغی شکل آن می ریزد. میوه زیتونی شکل عناب، خواص دارویی بی شماری دارد.

بر اساس نظر حکیمان طب سنتی ایران، عناب دارای طبعی سرد و تر می باشد. البته شیخ ‌الرئیس طبع عناب تازه را سرد و دارای اعتدال در خشکی و تری برشمرده اند. بنا بر این مصرف بیش از حد عناب باعث ایجاد عوارض در افراد سرد مزاج خواهد شد و نیازمند مصرف محتاطانه است. عناب، دارای خواصی نظیر خونسازی، تصفیه کننده خون، رفع تشنگی، رفع فساد مزاج کبد و ملین می باشد.

نوشیدن شربت عناب برای کسانی که غلظت خون دارند بسیار موثر است زیرا موجب پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می گردد. همچنین برای بهره مندی از این خواص عناب می توان آویشن را به همراه چند عدد عناب دم نمود و روزی چند بار از آن نوشید. برای 1 لیتر آب جوش، 1 قاشق غذاخوری آویشن و 7 عدد عناب کافی است. مصرف این دمنوش در بهار و تابستان به سلامت کبد و رفع غلظت خون کمک به سزایی می نماید. به طور کلی نقش شربت عناب در رقیق نمودن و تصفیه خون، درمان کبد چرب، کاهش ویسکوزیته خون بسیار موثر است.

 

فواید عناب

عناب رقیق کننده خون

 

طرز تهیه و نحوه مصرف شربت عناب

شربت عناب حاصل عصاره میوه عناب بوده که تاثیر شگفت انگیزی در تصفیه و رقیق نمودن خون دارد. همچنین خواص آنتی اکسیدانی عناب باعث محافظت کبد در مقابل آسیب های احتمالی می گردد. جهت تهیه شربت عناب کافی است مقدار دلخواهی از عناب تازه و نرم را شسته و به میزان 4 الی 10 برابر مقدار عناب مورد استفاده، آب اضافه و جوشانده شود. پس از آن که عناب ها به طور کامل پخته و نرم شدند آن ها را له و مخلوط نمایید. حال مخلوط حاصل را از صافی یا آبکش رد نموده و شکر به میزان هم وزن عناب ها اضافه می نماییم.

پس از افزودن شکر لازم است شربت مجددا جوشانده شود تا به قوام برسد. البته لازم است توجه شود که جوشاندن مجدد شربت به زمان زیادی احتیاج ندارد و لازم نیست بیش از حد سفت و غلیظ گردد. پیشنهاد می شود شربت بعد از صاف شدن روی حرارت ملایم قرار گرفته تا تنها شکر ها در آن حل شوند و به قوام برسد. پس از سرد شدن شربت می توان آن را در ظروف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری شود. در زمان مصرف نیز نصف استکان از شربت را در یک لیوان آب حل نموده و میل نمایید.

 

دمنوش عناب

روش تهیه و نحوه مصرف دمنوش عناب

 

سایر خواص عناب برای سلامت بدن

پیشگیری از کرونا

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد عناب خواص دارویی بی شماری دارد. یکی از دیگر ویژگی های مهم عناب افزایش سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا می باشد. امروزه با توجه به شیوع آنفولانزا، سرماخوردگی و ویروس کرونا مصرف عناب می تواند در پیشگیری از ابتلا به آن ها موثر واقع شود.

پوست  و مو

عناب به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در خود، باعث کند شدن روند پیری پوست و روشن شدن پوست می شود. عناب خون را تصفیه نموده و موجب دفع سموم و مواد زائد از بدن می گردد. همچنین عناب برای رفع خشکی و خارش پوست و افزایش رشد موی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خواص عناب برای پوست

خواص عناب پوست و مو

 

درمان بی خوابی

میزان قابل توجه فلاونوئید ها، پلی ساکارید ها و ساپونین موجود در عناب و هسته آن خاصیت آرام بخشی داشته و در درمان بی خوابی شبانه موثر است. نوشیدن یک فنجان دمنوش عناب قبل از خواب موجب آرامش اعصاب و درمان بی خوابی به صورت کاملا طبیعی می گردد.

درمان کم خونی

از عناب می توان برای درمان کم خونی و بهبود گردش خون در بدن نیز بهره برد. زیرا عناب دارای مقدار قابل توجهی آهن و فسفر بوده که برای افزایش تولید گلبول های قرمز و گردش خون بهتر مفید است.

نکات قابل توجه

افراط در مصرف عناب موجب کاهش قدرت جنسی می شود.

مصرف عناب در افراد سرد مزاج باعث تولید گاز و نفخ می شود و بهتر است این افراد عناب را با مویز میل نمایند.

در صورت نفخ بیش از حد، انگل های روده ای و خلط بیش از حد، قبل از مصرف عناب مشورت با پزشک انجام شود.

 

نحوه مصرف عناب

هشدار مصرف عناب

 

کلام پایانی

عناب از جمله میوه های مفیدی است که علاوه بر خواص تغذیه ای کاربردهای بسیاری به عنوان گیاه دارویی دارد. عناب در ابتدا سبز است و پس از رسیدن قرمز می شود و چروک می خورد. عناب را با نام های خرمای قرمز و یا خرمای چینی می شناسند. محل پیدایش عناب در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره، جنوب و مرکز چین می باشد. عناب خون را تصفیه نموده، موجب دفع سموم بدن، روشنی پوست شده و مانع از مشکلات پوستی می شود. افرادی که دارای سابقه غلظت خون هستند معمولا مزاج گرم و سرد دارند. به همین دلیل لازم است این افراد ضمن پرهیز از هم زمانی مصرف چند نوع غذا با مزاج های مختلف، حجم غذای مصرفی و تنوع کمتری داشته باشند. همچنین بهتر است علاوه بر مصرف عناب از کارهایی مانند حجامت، ورزش، زالو درمانی و اهداء خون برای رفع غلظت خون غافل نشوند. جهت تهیه انواع محصولات حاوی عناب و بهره مندی از خواص شگفت انگیز آن به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

1 دیدگاه در “فواید بیشمار عناب رقیق و تصفیه کننده خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =