گیاهان دارویی, فارما مگ

عصاره بنفشه درمان تب و خلط آور گیاهی

عصاره بنفشه درمان تب و خلط آور گیاهی

آغاز فصول سرد سال با افزایش و تنوع عوامل بیماری زای باکتریایی و ویروسی همراه است که باعث می شود حتی در هوای آزاد نیز ما را درگیر نمایند. استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و علائم آن بسیار موثر هستند. مصرف داروهای گیاهی به عنوان درمان بیماری های مختلف قدمتی چند هزار ساله دارد. عصاره بنفشه موجب درمان تب میگردد و خلط آور گیاهی نیز هست. در این مقاله به فواید عصاره گل بنفشه برای سلامتی و به خصوص برای درمان سرماخوردگی، نحوه و میزان مصرف آن به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

 

عصاره بنفشه درمان سرفه و سرماخوردگی

عصاره بنفشه

 

درمان سرما خوردگی و علائم آن با گل بنفشه

گل بنفشه گیاهی است کوچک، بوته‌ای، مقاوم، علفی، همیشه سبز و چند ساله که قد آن حداکثر حدود 10 تا 15 سانتیمتر می باشد. گل بنفشه معمولا در مکان ‌هایی نظیر مزارع، جنگل‌ ها، کنار رودخانه ‌ها، بیشه‌ ها، باغ ‌ها، حاشیه جاده ها و چمنزارها می روید. این گیاه سرشار از موسیلاژ و آنتی اکسیدان است. همچنین عصاره گل بنفشه دارویی گیاهی با خاصیت تب بری، ضد سرفه و خلط آور است. البته ريشه های گل بنفشه در مقایسه با ساير قسمت هاي این گياه خلط آوري بسيار قوي تري دارند. علاوه بر این، گل بنفشه باعث رفع گرفتگی صدا شده و خاصیت ملین نیز دارد که به همین واسطه ناراحتی های سینه و گلو را رفع می نماید.

 گیاه بنفشه در فارسی با نام بنفشه معطر و در کتاب های طب سنتی با نام بنفسج شناخته شده است. وجود اسید سیلیک و روتین در این گیاه، باعث ایجاد خاصیت ضد التهاب و ضد درد می باشد. در تحقیقات اخیر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد پیری بنفشه سه رنگ و اثر ضد میکروبی آن مورد اثبات قرار گرفته است. همچنین از این گیاه به عنوان ادرار آور، معرق، آرام بخش و مسکن نیز استفاده می شود. به طور کلی از بنفشه سه رنگ در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها اعم از بیماری‌ های تنفسی مانند برونشیت، آسم، سیاه ‌سرفه، زكام، علائم سرماخوردگی و تنفسی، کاهش تب، التیام سایر موارد اختلالات صفراوی و ناراحتی های ریه استفاده می شود. گیاه بنفشه از نظر طبیعت بر اساس نظر حکیمان طب سنتی سرد و مرطوب به شمار می رود. موسيلاژ، اسيد ساليسيليك، مقدار كمي اسانس و ماده اي بنام ويولين از ترکیبات شیمیایی این گیاه هستند.

 

درمان علائم کرونا با روغن بنفشه

درمان علائم سرماخوردگی با عصاره بنفشه

 

موارد مصرف عصاره بنفشه

ضد تب

ضد التهاب گلو و نرم کننده حنجره

رفع گرفتگی صدا

ضد سرفه

خلط آور

سایر فواید گل بنفشه برای سلامت بدن

بر اساس طب سنتی، بنفشه مسهل صفرا و باعث تسکین عطش، حدت خون، تب شدید و خفقان می گردد. استفاده از گل بنفشه برای نزله، زکام، سرفه، سرماخوردگی، ناراحتی های معده، کبد، طحال و درد کلیه هم به صورت خوراکی و هم استفاده موضعی گل بنفشه دم کرده بر روی عضو مفید است. چکاندن روغن بنفشه در بینی باعث درمان سینوزیت، رفع آلرژی فصلی و گرفتگی بینی می گردد.

 

درمان گلو درد و سینوزیت

درمان سینوزیت و گلو درد با روغن بنفشه

 

بر اساس نظر متخصصان گیاهان دارویی، از گل بنفشه می توان برای تسکین تورم داخلی گوش، آرامش قلب، خواب آور، رفع خشکی، گرفتگی گلو و سر درد استفاده نمود. همچنین از دیرباز، شربت گل بنفشه برای رفع تورم چشم ها، درمان یرقان، درمان تب و لرز، برطرف كردن چرك و تورم لوزه ها و صرع و برگ های آن به صورت موضعی به عنوان مرحم و ضماد در سوختگی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر این، بنفشه برای افراد مبتلا به بیماری بواسیر یا تندخو و عصبی مزاج بسیار موثر است. از دیگر فواید عصاره بنفسه می توان به تسکین سر درد و میگرن، آسم، رفع بی خوابی و برونشیت اشاره نمود. از عصاره گل بنفشه در رفع مشکلات پوستی نظیر اگزما، خارش ‌های پوستی، خارش پلک، شوره سر، رایحه درمانی، جوش صورت و نرم کننده پوست نیز استفاده می شود.

نحوه و مقدار استفاده از روغن بنفشه

روغن بنفشه از برگ ها و گلبرگ های گل بنفشه حاصل می شود. همانطور که اشاره شد این روغن برای تسکین مشکلات تنفسی رایج مانند سرماخوردگی، کرونا، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و التهاب سینوس‌ها مفید است.

برای این منظور، تنها کافی است چند قطره از این روغن را به دستگاه بخور اضافه نموده و آن را روی میز کنار خود قرار دهید. همچنین میتوان با اضافه کردن چند قطره روغن بنفشه به یک ظرف آب جوش، بخار خوشبو و مطبوع آن را استنشاق نمود.

مقدار 1 الی 3.5 قاشق سوپ خوری (15 الی 30 گرم) از گل بنفشه را در 5 لیوان آب جوش (1 لیتر) ریخته و پس از مدت 15 دقیقه آن را صاف نموده و روزانه چند بار در بین وعده های غذایی میل نمایید.

 

مقدار مصرف روغن بنفشه

نحوه و مقدار استفاده از روغن بنفشه

 

نکات قابل توجه

مصرف زیاد گل بنفشه باعث ضعف، سنگینی معده، آشفتگی حال، تهوع و استفراغ منجر خواهد شد.

در برخی افراد مصرف این عصاره ممکن است سبب ایجاد یبوست یا لینت مزاج شود.

بهتر است این عصاره بیش از 20 روز به صورت مداوم مصرف نشود.

در افرادی که دچار زخم معده فعال هستند با احتیاط مصرف شود.

برای دوران بارداری و شیردهی منع مصرف ندارد.

در افراد دیابتی مصرف با احتیاط انجام شود.

کلام پایانی

گیاه گل بنفشه با برگ های پنجه ای، متناوب و شکلی مانند قلب کشیده از مناسب ترین گیاهان دارویی جهت رفع سرفه، تسکین گلو درد و تب به شمار می رود. به دلیل وجود موسیلاژ، گل بنفشه خاصیت ضد سرفه دارد. لعاب دم کرده سرد بنفشه برای رفع سرفه خشک و گلو درد به کار می رود. همچنین شربت حاوی عصاره گل بنفشه برای به رفع ناراحتی کودکان کمک می نماید. گل بنفشه در انواع مختلفی مانند شربت، روغن، عصاره و گلبرگ خشک آن در دسترس می باشد. از دیگر خواص گل بنفشه می توان به رفع مشکلات پوستی، رفع بی خوابی و تسکین آلرژی های فصلی، کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره نمود. جهت تهیه انواع محصولات حاوی گل بنفشه به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

با ما همراه باشید با ویدئوی خواص عصاره بنفشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =