فارما مگ, سلامت خانواده

علائم و درمان قارچ ناخن

علائم و درمان قارچ ناخن

عفونت‌ های قارچی ممکن است هر عضوی از بدن را درگیر کنند. قارچ‌ ها به طور معمول در کنار باکتری‌ های مختلف در بدن و روی سطوح بدن وجود دارند، اما زمانی که یک قارچ شروع به رشد بیش از حد می‌کند، می‌توانید به عفونت قارچی مبتلا شوید. قارچ ناخن یکی از شایع‌ ترین عفونت‌ های قارچی بدن می‌باشد. اونیکومیکوزیس که به آن کچلی نیز می‌گویند، یک عفونت قارچی است که ناخن‌های دست یا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. عفونت‌ های قارچی معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شوند، بنابراین هر گونه تفاوت در ظاهر یا احساس بد ناخن شما ممکن است در ابتدا آن‌قدر نامحسوس باشد که نتوان متوجه آن شد که به قارچ ناخن دچار شده‌اید.

علائم و درمان قارچ ناخن

در ویدئوی زیر راه های پیشگیری و درمان قارچ ناخن ارائه گردیده است.

 

 

تغییر رنگ نقطه‌ ای یا کلی ناخن به سفید، زرد یا قهوه‌ای

ضخیم شدن و شکننده شدن ناخن

تغییر شکل ناخن

جدا شدن ناخن از سطح پوست یا بوی ناخوشایند آن، از علائم قارچ ناخن میباشند. برای از بین بردن و درمان قارچ ناخن می‌توان هم از درمان خوراکی و هم از درمان موضعی استفاده کرد. درمان خوراکی معمولاً با داروهایی مانند تربینافین یا فلوکونازول انجام می‌شود که به صورت سنتی برای درمان قارچ ناخن تجویز می‌شود و این روش اغلب مؤثر است.

 

قارچ ناخن چیست

درمان قارچ ناخن

 

دلایل ایجاد قارچ ناخن

در افراد سالم و عادی، عفونت قارچی ناخن بیشتر بخاطر تعریق و رطوبت ایجاد می‌ شود.

یکی از مکان‌ های اصلی انتقال و ایجاد قارچ، دوش‌ های همگانی در استخرها یا باشگاه‌ های ورزشی هستند.

مراجعه به سالن‌ های زیبایی برای رسیدگی به ناخن‌ها نیز عامل دیگری برای ابتلا به قارچ ناخن می باشد.

اگر در این مراکز، از وسایل بهداشتی استفاده نشود، امکان انتقال و ایجاد قارچ وجود خواهد داشت.

زندگی کردن با شخصی که این مشکل را دارد نیز می‌تواند باعث انتقال قارچ شود.

 

دلایل ایجاد قارچ ناخن

استخر آلوده از دلایل ایجاد قارچ ناخن

چه کسانی در معرض ابتلا به قارچ زیر ناخن اند

ابتلا به دیابت

بیماری که باعث گردش خون ضعیف می‌شود

سنین بالای ۶۵ سال

استفاده از ناخن مصنوعی

شنا در یک استخر عمومی

وجود آسیب ناخن

داشتن آسیب پوستی در اطراف ناخن

وجود رطوبت طولانی مدت در انگشتان دست یا پا

ضعف سیستم ایمنی

استفاده از کفش‌ های پنجه بسته مانند کفش تنیس یا چکمه

درمان خانگی قارچ ناخن

 

درمان قارچ ناخن

راه های درمان خانگی قارچ ناخن

 

دهان‌شویه

نتایج برخی از شواهد علمی حاکی از آن است که دهان‌شویه درمان مناسبی برای درمان قارچ ناخن است. طی یک تحقیق که بر روی 7 مدل دهان‌شویه انجام شده است، دهان‌شویه‌ها دارای فرمولاسیون خاصی هستند که باعث از بین رفتن عفونت قارچی می‌شوند.

عصاره اسنکروت

عصاره اسنکروت یک ضد قارچ است که از خانواده گیاه گل آفتابگردان تهیه می‌شود. در یک مطالعه در سال 2008 نشان داده شده است که این عصاره درمان مؤثری برای قارچ ناخن پا دارد. ماه اول هر سه روز، ماه دوم هر دو هفته و ماه سوم هر یک‌ ماه در منطقه آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که آن را به یک ضدقارچ طبیعی تبدیل کرده است. این اسیدها سیستم قارچ را ضعیف می‌کند و باعث نابودی آن‌ها خواهد شد. برای استفاده از این روش، مقداری روغن بر روی ناخن‌های تمیز بریزید و ماساژ دهید. به روغن اجازه دهید که به طور طبیعی جذب پوست شده و خشک شود. با استفاده از روغن نارگیل، قارچ‌ها درمان خواهند شد و ناخنی براق خواهید داشت.

 

 درمان قارچ ناخن

استفاده از روغن نارگیل برای درمان قارچ ناخن

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی شامل تیمول است که طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۶ ثابت شد خاصیتی ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. برای از بین بردن قارچ ناخن باید روزانه دو بار با یک پنبه کوچک آغشته به این روغن محل آسیب دیده را مرطوب کنید. بعضی افراد برای تأثیر بیشتر روغن پونه کوهی آن را با روغن درخت چای ترکیب کرده و روزانه ۲ بار مورد استفاده قرار می‌دهند.

سیر

یکی از درمان‌های خانگی برای از بین بردن قارچ ناخن استفاده از سیر خرد شده است. هر روز 30 دقیقه سیر خرد شده را در قسمتی که قارچ دارد، قرار دهید تا سیر به مرور قارچ و میکروب‌های موجود را از بین برد.

جوش شیرین

طرف‌داران جوش شیرین ممکن است آن را به عنوان یک درمان پیشنهاد کنند زیرا می‌تواند به جذب رطوبت که ممکن است باعث قارچ ناخن پا شود کمک کند. علاوه بر این، ممکن است دارای خواص قارچ کش باشد، به این معنی که قارچ‌ها را از بین نمی برد، اما می‌تواند از رشد آنها جلوگیری کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یا ملالوکا یک اسانس روغنی با خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است. این روغن می‌تواند برای درمان قارچ ناخن پا در طب سنتی بسیار موثر باشد. برای استفاده از این درمان باید روزی دوبار مقداری روغن درخت چای را با گوش پاک‌کن بر روی ناخن و محل عفونت قرار دهید.

 

روغن درخت چای قارچ ناخن

روغن درخت چای و درمان قارچ ناخن

 

روش های درمان قارچ ناخن پا

سرکه

طبق شواهد تجربی و تحقیقات، سرکه تاثیر زیادی بر درمان قارچ ناخن دارد. به همین خاطر، برای درمان قارچ ناخن پا در طب سنتی می‌توانید مقداری سرکه به طور مستقیم بر روی ناخن بریزید و یا پاها را در یک کاسه یا تشت حاوی سرکه سیب و آب گرم قرار دهید.

عصاره گیاه زرآوند

گیاه زرآوند یک گیاه موثر برای درمان قارچ ناخن پا در طب سنتی است. این گیاه از خانواده آفتابگردان است و در اکثر مناطق ایران رشد خواهد کرد. طی تحقیقات انجام شده، زرآوند حاوی ترکیبات ضدقارچی است و می‌تواند با بیماری‌های قارچی و عفونت‌های ناشی از آن مقابله کند.

مدت زمان درمان قارچ ناخن

درمان قارچ سخت و زمان‌بر است و ممکن است بیش از ۱۸ ماه به طول بینجامد. در ۴۰ تا ۷۰ درصد از موارد نیز قارچ عود می‌کند. پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل ایجاد قارچ تا حد زیادی از ابتلا به آن جلوگیری به عمل می‌آورد. افرادی با بیماری‌های دیگر که آنها را بیشتر در معرض ابتلا به قارچ قرار می‌دهد، کار سخت‌تری برای مدیریت این بحران در پیش دارند.

 

درمان قارچ ناخن

مدت زمان درمان قارچ ناخن دست و پا

 

پیشگیری از قارچ ناخن

اقدامات بهداشتی مانند استفاده از جوراب‌ هایی که ناحیه‌ انگشتانشان تفکیک شده است یا پوشیدن دم‌ پایی لاانگشتی می‌ توانند کمی به پیشگیری از قارچ کمک کنند. رعایت بهداشت در مکان‌ های ورزشی عمومی و پرهیز از تماس با سطوح آلوده، عدم استفاده از کفش‌ های تنگ و دوری از شرایطی که مانع تنفس پا می‌ شوند نیز می‌ تواند مفید باشد. شستن روزانه‌ پا و خشک کردن بین انگشتان نیز در پیشگیری از ابتلا به قارچ مؤثر است.

کلام پایانی

نگفته نماند که ممکن است برخی مشکلات از جمله رگه‌ رگه شدن ناخن‌ ها، پیری ناخن، زردی یا سفیدی ناخن‌ ها، قرمزی یا سیاهی ناخن‌ ها، سبز شدن ناخن‌ها، وجود حفره در ناخن‌ها، تورم و قرمزی پوست اطراف ناخن و  ترومای مزمن ناخن، با قارچ ناخن، اشتباه گرفته شوند. بنابراین خود درمانی نکنید و در انتخاب پزشک خود دقت فرمایید. اگر مبتلا به دیابت و عفونت قارچی ناخن باشید، مراجعه به پزشک حائز اهمیت ویژه‌ای است. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطرات بیشتری برای ایجاد عوارض بالقوه جدی ناشی از این عفونت‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =