سلامت خانواده, فارما مگ

استفاده از قرص یا اسپری حشره کش برای سلامتی ضرر دارد؟

استفاده از قرص یا اسپری حشره کش برای سلامتی ضرر دارد؟

با گرم ‌تر شدن هوا، حشرات ریز و درشتی چون سوسک، پشه و مگس در طبیعت و همچنین خانه‌ ها بیشتر مشاهده می‌شوند. افراد برای راحت شدن از مزاحمت این حشرات و نیز حفظ بهداشت، با انواع حشره‌ کش‌ ها مانند قرص و اسپری ها به جنگ شان می‌روند. اما همیشه این موضوع دغدغه ای اساسی برای افراد است که آیا استفاده از قرص و اسپری حشره کش برای سلامتی انسان ضرر دارد یا حیر. در این مقاله جواب به این سوال بررسی میگردد.

 

قرص حشره کش

کاربردهای قرص و اسپری حشره کش

 

ضرر استفاده از قرص یا اسپری حشره کش برای سلامتی

هنگامی که اسپری حشره کش به مقدار زیاد در هوا پاشیده شود یا مستقیما به سمت انسان اسپری شود یا بر سطح میوه یا غذا بنشیند، احتمال بروز مسمومیت بالا می رود. گاهی نیز حشره کش ها هنگام اسپری کردن دچار اشکال می شوند و به جای این که روی هوا پاشیده شوند، به صورت مایع از جداره حشره کش حرکت و با دست فرد تماس پیدا می کنند که در این مواقع، سم حشره کش به سرعت در چربی رویی سطح پوست حل و سریعا جذب و سبب مسمومیت می شود. ضمن این که زمینه ساز ابتلا به بیماری های پوستی یا علائمی مانند تورم، قرمزی، خارش، درد یا تاول می شوند. جهت جلوگیری از بروز چنین پیشامدی لازم است علاوه بر استفاده از محصولات حشره کش معتبر، به هنگام استفاده از آنها دستکش دست کنید.

قرص‌‌ های حشره‌ کش، همان‌‌ طور که روی اعصاب حشرات اثر می‌‌ گذارند، می‌‌توانند به مرور زمان روی اعصاب پاراسمپاتیک انسان نیز تاثیر نامطلوب بگذارد. ضمن این‌ که پودر یا بخاراتی که از قرص‌ های حشره‌ کش ساطع می‌ شود می‌ تواند به ریه افراد بخصوص سالمندان راه یابد و باعث خس‌ خس سینه، تنگی نفس، سرفه‌ شدید یا حمله آسم گردد. حشره‌ کش‌ های پودری، از نوع سموم با اثر قوی و متوسط اند و می‌توانند مسمومیت‌ های جدی‌ تری را ایجاد نمایند، چراکه دارای اثرات خونی مغزی هستند.

انواع حشره کش‌ های شیمیایی خانگی

 

انواع حشره کش‌ خانگی

انواع حشره کش‌ های خانگی

 

حشره کش‌ های مایع

حشره کش‌ های پودری

قرص حشره کش

حشره کش‌ های مایع

در واقع برخی از این حشره‌کش‌ ها به صورت اسپری و آماده مصرف هستند و برخی را باید خودتان به صورت محلول درآورده و با استفاده از پمپ‌ های دستی در مکان‌ های مورد نظر استفاده نمایید. حشره‌ کش‌ های مایع برای سوسک، مورچه، ساس، بید، پشه، مگس، هزارپا، موریانه، خرخاکی و غیره قابل استفاده هستند که در اماکن مسکونی، اداری، هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات و غیره به کار برده می‌شوند.

نحوه استفاده از حشره‌ کش‌ های مایع

در محل های عبور و مرور حشرات، زیر و اطراف کابینت ها، اطراف و پشت یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، زیر سینک، درزها و شکاف ها محلول را اسپری نمایید. اگر قرار است برای خلاصی از شر حشرات موذی، از حشره‌ کش استفاده نمود، باید سعی شود هنگام اسپری کردن، میوه و غذاها را از محیط دور نمود و یا روی آنها را پوشاند. باید به اندازه 3 تا 4 پاف اسپری نمود و تا 10 دقیقه، کسی وارد اتاق نشود.

 

نحوه استفاده از حشره‌ کش‌ های مایع

نحوه استفاده از حشره‌ کش‌ مایع

 

حشره کش‌ های پودری

حشره‌ کش‌ های پودری جهت مبارزه با انواع حشرات خزنده از جمله انواع سوسک، مورچه، کک، ساس، شپش، خرخاکی و گوش خیزک میباشند. پودر حشره‌ کش را می توان در منازل، هتل ها، بیمارستان ها،‌ کارخانجات، سربازخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها، رستوران ها،‌ سیلوها، انبارهای مواد اولیه فرآورده‌ های نخی و پشمی، مؤسسات تولید و نگهداری مواد غذایی و کلیه اماکن عمومی، شهری و روستایی استفاده نمود.

نحوه استفاده از حشره‌ کش‌ های پودری

پودر حشره کش را در امتداد دیوار ها  و اطراف لوله های آب و فاضلاب، زیر فرش و مبلمان،‌ داخل سوراخ ها و شکاف ها، داخل کانال ها و در کارخانجات، کارگاه ها و انبـارها در زیر اثـاثـیه و لوازم و همچنین در کلیه مسیر و جاهایی که بطور کلی محل اختفا، استراحت و تولید مثل حشرات است بپاشید.

چسب حشره گیر

بهترین و بی ضرر ترین راه مبارزه با حشرات استفاده از برچسب رنگی چسبناکی است که بدون هیچ گونه عارضه و بویی، حشرات به طورغریزی به رنگ زرد آن جلب می شوند و به آن می چسبند و در نهایت از بین می روند.

 

چسب حشره

چسب حشره گیر

 

قرص حشره کش

قرص‌ های حشره کش معمولا فقط برای از بین بردن پشه‌ ها استفاده می‌ شوند. قرص حشره کش درون یک دستگاه برقی قرار می‌ گیرد و در فضا های بسته کارایی دارند و با قرار گرفتن در داخل دستگاه پشه‌ کش برقی اثر حشره کشی خود را منتشر می‌ نماید. قرص‌ های حشره کش حاوی ماده ای به نام پرمترین هستند. اصولا این نوع حشره کش‌ ها، با اثر گذاشتن روی سیستم اعصاب حشره‌ ها و از کار انداختن آن، باعث مرگ شان می‌شوند. بیوآلترین موجود در ترکیب این قرص یکی از سموم ضد حشرات و دفع کننده حشرات است.

نکات قابل توجه در استفاده از حشره کش ها

استفاده نادرست از قرص حشره کش برای سلامتی ضرر دارد و بیشتر مواقع به دلیل نا آگاهی و رعایت نکردن موارد ایمنی با استفاده غیر اصولی از حشره کش ها، بیشتر به خودمان آسیب می زنیم تا حشرات.

هنگام استفاده از حشره کش در و پنجره ها را کاملا بازبگذارید و پس از استفاده مدتی محل را ترک نمایید.

دستگاه حشره کش را روی فرش یا نزدیک محل خورد و خوراک و اتاق خواب قرار ندهید.

دستگاه حشره کش را در جهتی نگذارید که نور آن به صورت مستقیم به سمت شما بتابد.

 

نکات قابل توجه در استفاده از حشره کش ها

نکات مهم در استفاده از حشره کش ها

 

در صورتی که دستگاه برقی حشره کش روشن است از دست زدن به میله های آن اجتناب نمایید.

به جای استفاده مکرر از انواع حشره کش های شیمیایی خانگی، گیاهانی را از عطاری ها تهیه نمایید که دور کننده حشرات موذی اند.

هنگامی که زنان باردار، کودکان و افراد مسن در خانه هستند از انواع حشره کش استفاده ننمایید.

برای دور نمودن حشرات بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی پرعارضه از روش ‌های فیزیکی و ساده استفاده نمود. مثلا می توان از یک پشه‌ کش کوچک و سبک برای کشتن پشه‌ ها استفاده نمایید.

اقدامات لازم هنگام مسمومیت انسان با حشره کش ها

در صورتی که آلودگی از طریق تنفس باشد، سریعا فرد را به فضای آزاد ببرید تا اکسیژن دریافت نماید.

در صورتی که فرد از طریق مخاط چشم آلوده گردد، به مدت 5 دقیقه باید چشم را از داخل به خارج با آب بشوید.

 

مسمومیت با حشره کش

درمان مسمومیت انسان با حشره کش ها

 

هنگامی که فرد از طریق پوست مسموم گردد باید آن قسمت از پوست را سریعا با آب و صابون بشویید.

اگر فرد بعد از استفاده از حشره کش دچار علائم خفیفی مانند سرماخوردگی، خس خس سینه و تنگی نفس باشد و وضعیت او رو به وخامت باشد باید به اولین مرکز درمانی مراجعه نماید.

محصولات حشره کش

اسپری حشره کش تارومار

اسپری حشره کش تارومار مدل Flying Insect Killer از بین برنده کلیه حشرات از جمله مگس، پشه و زنبور میباشد. این محصول بدون ایجاد عارضه برای افراد حساس، با اثر فوری و بدون بو است.

اسپری دافع حشرات سی گل

اسپری دافع حشرات سی گل دافع بسیار فوری حشرات می باشد. این محصول با فرمول پیشرفته جهت دفع کلیه حشرات از جمله مگس، پشه و انواع زنبور تا 8 ساعت میباشد و جهت استفاده روی پوست صورت و بدن بزرگسالان و کودکان بالای یک سال تولید شده است. در تمام مناطقی از بدن که در معرض گزش قرار دارند اسپری نموده و در صورت نیاز پس از 8 ساعت تکرار نمایید. جهت استفاده روی صورت مقدار کافی از فرآورده را روی کف دست ها اسپری نموده و سپس تمام سطوح صورت به جز اطراف چشم ها، لب و مجاری بینی را با محصول آغشته نمایید. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک نمایید.

 

اسپری دافع حشرات سی گل

اسپری دافع حشرات سی گل

 

قرص حشره کش کنسل

قرص حشره کش CANCEL کنسل را با خیالی آسوده در محل کار و زندگی خود استفاده نمایید. این قرص با قرار گرفتن داخل دستگاه حشره کش با دریافت گرما اثر حشره کشی خود را منتشر نموده و همچنین رایحه ای مطبوع در فضای استفاده پخش می نماید. با دوام 24 ساعته حشره کشی این قرص با عملکردی عالی و اثر طولانی پشه ها را نابود می کند. یک عدد قرص حشره کش با نابودی پشه ها امکان یک خواب راحت را در طول شب فراهم می نماید.

کلام پایانی

حشره کش ها محصولاتی شیمیایی هستند که جهت دفع آسان حشرات به کار گرفته میشوند. این محصولات در انواع مختلف پودری، مایع و قرص موجود اند. نحوه استفاده از حشره کش های مایع به این صورت است که اسپری میگردند و قرص حشره در دستگاه قرار میگیرد. حشره کش های پودری نیز در محل مورد نظر پاشیده میشوند. در صورت استفاده از انواع حشره کش لازم است نکات قابل توجه در استفاده از آنها را مطالعه نمود. اگر حشره کش ها به صورت صحیح استفاده گردند عوارض جدی برای سلامت انسان نخواهند داشت. با این حال بهتر است موارد احتیاط در هنگام استفاده از آنها رعایت گردد. جهت تهیه انواع محصولات حشره کش میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سه =