فارما مگ

شامپو بدون سولفات چیست؟

شامپو بدون سولفات چیست؟

سولفات ماده ای است که وجود آن کف غلیظ شامپو را تولید می نماید. همچنین مولکول های سولفات به چربی های مو و پوست سر متصل شده و در هنگام شستن کف شامپو از روی موها چربی ها هم به دلیل اتصال به سولفات ها شسته می شوند. متداول ترین ترکیب سولفات که در شامپو ها مورد استفاده قرار میگیرد سدیم لوریل سولفات یا به اختصار SLS و سدیم لورت سولفات یا به اختصار SLES هستند. برای افرادی با موهای چرب یا دارای شوره شامپو های حاوی سولفات مناسب است اما برای حفظ بهتر چربی و رطوبت موها بهتر است از شامپو های بدون سولفات استفاده شود. در این مقاله به انواع شامپو های بدون سولفات، فواید و کاربرد های آن و نحوه استفاده از آن به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

 

فواید شامپو فاقد سولفات

شامپو بدون سولفات

 

شامپو بدون سولفات و کاربرد های آن

افراد بسیاری برای داشتن موهایی سالم به دنبال استفاده از شامپو های بدون سولفات هستند. شامپو های معمولی با وجود قدرت پاک کنندگی بالا و تولید کف زیاد، چربی های مفید مو را از بین برده و موجب خشکی و شکنندگی موها می شوند. از دیگر معایب مصرف شامپو های سولفات دار می توان به مواردی نظیر آسیب به پوست سر، ایجاد جوش، خشک شدن موها و از بین رفتن رنگ مو اشاره نمود. بنابر این جهت مراقبت بهتر از موها و جلوگیری از آسیب های احتمالی استفاده از شامپو های بدون سولفات مناسب ترین گزینه هستند. این شامپو ها با دارا بودن قدرت پاک کنندگی ملایم، چربی طبیعی پوست و مو را حفظ نموده، رطوبت بیشتری به موها بخشیده و مانع از بروز حساسیت و خارش سر می شوند.

شامپو بدون سولفات برای افراد با موهای طبیعی بهترین انتخاب است. افرادی که موهای طبیعی و فر دارند با استفاده از این نوع شامپو ها علاوه بر حفظ چربی مو، باعث تمیزی آن نیز می شوند. همچنین پاکسازی موهای خشک و وز با شامپو بدون سولفات بهتر حاصل میشود و رطوبت موها نیز حفظ میگردد. به طور کلی استفاده از این شامپو ها برای افرادی که دارای موهای رنگ شده، آسیب دیده و خشک هستند نیز بسیار موثر است. لذا انواع این شامپو ها برای انواع مو اعم از شامپو کراتینه، شامپو موهای رنگ شده و شامپو برای موهای چرب در اختیار هستند.

 

کاربرد شامپو بدون سولفات

شامپو فاقد سولفات و کاربرد آن

فواید استفاده از شامپو های بدون سولفات

حفظ چربی و رطوبت طبیعی مو

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد از اصلی ترین فواید شامپو های بدون سولفات پاکسازی موها ضمن حفظ رطوبت و چربی سر است و در نتیجه حالت دهندگی مناسب و درخشندگی مو ها را به دنبال داشته و مانع از بروز موخوره و شکستگی مو می شود. موخوره و شکنندگی موها زمانی رخ می دهد که مو رطوبت خود را از دست بدهد. شامپو های حاوی سولفات با از بین بردن رطوبت تارهای مو امکان بروز این مشکلات را بیشتر می نمایند در حالیکه این موضوع در صورت استفاده از شامپو های بدون سولفات رخ نمی دهد.

کاهش خشکی پوست سر

شامپو های بدون سولفات با فرمولاسیون ملایم مانع از بروز التهابات پوستی و خشکی بیش از حد پوست سر می شوند. همچنین استفاده از این شامپو ها باعث کاهش خارش و سفت شدن پوست سر می شوند. در صورت تماس این شامپو ها با چشم در مقایسه با شامپو های سولفات دار سوزش و تحریک کمتری بروز می نماید.

 

رفع وز مو با شامپو بدون سولفات

کاهش خشکی پوست سر با شامپو بدون سولفات

 

جلوگیری از ریزش مو

ترکیبات سولفات علی رغم قدرت پاک کنندگی بالا به خصوص سدیم لوریل سولفات باعث آسیب به ریشه مو و ضعیف شدن آن، کاهش سرعت رشد مو و با مرور زمان ریزش مو می شوند. استفاده از شامپو های فاقد سولفات برای کنترل ریزش مو بسیار مفید تر بوده و حتی می تواند مدت زمان بیشتری در هنگام شستشو بر روی مو بماند و مشکلات مذکور را ایجاد ننماید.

حفظ رنگ مو

بسیاری از خانم ها از رنگ مو استفاده می نمایند. اگرچه ماندگاری رنگ مو به نحوه مراقبت از مو و دیگر عوامل وابسته است اما استفاده از شامپوی بدون سولفات ماندگاری رنگ موهای رنگ شده را افزایش می دهد.

 

مزایای شامپو بدون سولفات

حفظ رنگ مو با شامپو بدون سولفات

 

روش تشخیص شامپو های سولفات دار و فاقد سولفات

بر اساس استانداردهای جهانی، شامپو های حاوی سولفات لازم است دارای 10 الی 25 درصد سولفات باشند. بر طبق نظر شیمیدان ها وجود سولفات بالای 2 درصد موجب بروز خشکی و تحریک پوست می شوند. لذا شامپو هایی که حاوی میزان کمتر از 2 درصد سولفات هستند فاقد سولفات تلقی می شوند. همچنین نکته دیگر در تشخیص شامپو های بدون سولفات از سولفات دار مقدار کف تولید شده توسط آن ها می باشد. اگر میزان کف ایجاد شده مقدار زیادی باشد می توان گفت شامگو سولفات دار یا تقریبا سولفات زیادی دارد.

نام اختصاری سولفات درج شده روی شامپو در اوایل لیست ترکیبات آن بیانگر موجود بودن مقدار زیادی سولفات در شامپو می باشد و اگر این نام در اواسط یا اواخر لیست ترکیبات درج شده بود نشان دهنده میزان سولفات کم در آن است. اگر با مشاهده بطری شامپو ها، عناوینی نظیر سدیم لوریل سولفات (Sodium Lauryl Sulfate)، سدیم لورت سولفات (Sodium Laureth Sulfate) یا آمونیوم لوریل سولفات (Ammonium Lauryl Sulfate) و یا SLS یا ALS مشاهده شد باید گفت که این شامپوها سولفات دارند.

 

نحوه انتخاب شامپو بدون سولفات

نحوه تشخیص شامپو های سولفات دار و فاقد سولفات

 

انواع شامپو های بدون سولفات

شامپو هیر واتر بدون سولفات کامان

این محصول یک شامپوی فاقد سولفات است که در انواع ضد ریزش، تغذیه کننده، مناسب موی رنگ شده، کراتینه و مناسب موی چرب موجود میباشد. شامپو هیرواتر بدون سولفات کامان دارای فرمولاسیونی قدرتمند و فاقد مواد شیمیایی می‌باشد که موها را تغذیه و احیا کرده و بدون آسیب زدن به موها، لطافت و رطوبت مو را حفظ می نماید، ساختار مو را ترمیم و بازسازی نموده و بسیاری از نیازهای مو را برطرف می‌کند تا مو هایی سالم و پرپشت داشته باشید. این شامپو به واسطه داشتن انواع ویتامین، پروتئین و ترکیبات آنتی‌اکسیدان، از کدر شدن و تغییر رنگ مو جلوگیری می‌کند و با تقویت رشد موها و افزایش استحکام مو، به حفظ سلامت موها کمک می نماید، مانع ریزش مو شده و رشد مو را افزایش می‌دهد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

شامپو هیر واتر بدون سولفات کنترل کننده چربی مو DEEP CLEAN مو چرب کامان

شامپو هیر واتر بدون سولفات کامان

 

نحوه استفاده از شامپو بدون سولفات

موها را در ابتدا کاملا خیس نموده و به نیمه پشت سر خود شامپو بزنید.

مقدار بیشتری شامپو برای نیمه جلویی موها و پوست سر استفاده نمایید.

سپس پوست سر خود را به مدت 3 دقیقه ماساژ دهید و یا شامپو را به مدت 3 دقیقه روی موها نگهدارید.

همچنین می توانید 2 بار شامپو بزنید.

در نهایت موها را آبکشی نمایید.

معایب استفاده از شامپو های بدون سولفات

یک عیب عمده شامپو های فاقد سولفات قیمت نسبتا بالا و گران آن ها می باشد و همچنین معمولا این نوع شامپو ها کم یاب تر از سایر شامپو ها هستند.

 

ضرر های شامپو بدون سولفات

معایب استفاده از شامپو های فاقد سولفات

 

شامپو های فاقد سولفات قدرت پاک کنندگی کمتری داشته و بنا بر این لازم است جهت اثر بخشی مطلوب مقدار بیشتری از آن ها در هر بار استفاده، مصرف شود.

کلام پایانی

سولفات ها از جمله عوامل ایجاد کف در شامپو ها هستند و در صورت حذف آن ها از ترکیبات شامپو ها میزان کف حاصل از شامپو کاهش می یابد اما این مورد به معنی قدرت پاک کنندگی کم نبوده و کف زیاد نیز باعث شستشوی بهتر موها نمی شود. سولفات از روغن های گیاهی و وازلین بدست می آید. اصلی ترین فایده استفاده از شامپو های سولفات دار در قدرت پاک کنندگی بالا و مطلوب آن ها می باشد. این شامپو ها به طور کامل چربی ها و آلودگی های موها و پوست سر را از بین میبرند و برای افرادی با موهای چرب و دارای شوره مناسب هستند. همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و ارزان قیمت می باشند. اما از سوی دیگر ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی به موها مانند موخوره و شکنندگی مو شوند. شامپوها و نرم‌کننده‌های فاقد سولفات، به دلیل اینکه حاوی ترکیبات گیاهی هستند، برای محیط زیست خطری نداشته و ضمن پاکسازی موها موجب حفظ رطوبت و چربی مناسب پوست سر، مانع از ریزش مو، موخوره و حفظ رنگ مو می شوند. جهت تهیه محصولات و شامپو های فاقد سولفات و بهره مندی از ویژگی های آن به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در ادامه با مجله فارماکالا همراه باشید با ویدئوی مربوط به شامپو بدون سولفات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =