فارما مگ

رفع سیاهی دندان کودک

راه کار های رفع سیاهی دندان کودک ناشی از قطره آهن

آهن یک ماده معدنی مهم برای بدن است. آهن باعث می‌شود خون بتواند اکسیژن را به تمامی بدن برساند. کمبود آهن موجب اختلالی به نام کم‌ خونی (آنمی) می‌شود که موجب خستگی، ضعف، رنگ ‌پریدگی پوست، کوتاهی تنفس، کاهش توانایی تمرکز، سرگیجه و افزایش ضربان قلب می‌شود. آکادمی اطفال آمریکا استفاده از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای غنی شده با آهن، سبزیجات غنی از آهن و میوه‌های حاوی ویتامین C را نیز به عنوان راهی برای دریافت آهن کافی برای کودکان نوپا توصیه می‌کند. با این وجود لازم است کودکان از قطره آهن استفاده نمایند. راه کار های رفع سیاهی دندان کودک ناشی از قطره آهن در ادامه بررسی میگردد. 

رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

 

درمان سیاهی دندان کودک

رفع سیاهی دندان کودک

 

دادن قطره آهن یکی از دغدغه‌ های والدین است. برخی از مادران از ترس سیاهی دندان ناشی از قطره آهن از دادن این قطره به کودک خودداری می‌کنند. این در حالی است که آهن برای رشد مغزی و جسمی کودک ضروری است. در این مقاله راهکارهایی برای از بین بردن سیاهی قطره آهن از روی دندان کودک به شما معرفی میشود.

رعایت بهداشت دهان و دندان، پارامتر مهمی در کنترل و کاهش جرم ها و تغییر رنگ دندان کودکان ناشی از مصرف قطره آهن، می باشد.

ما به هیچ عنوان حق قطع مصرف قطره آهن توسط دلبند مان را نداریم. بلکه لازم است به دنبال یافتن راهکارهایی برای به حداقل رساندن میزان رسوب و جرم های قطره آهن روی دندان کودکان، باشیم.

مسواک زدن کامل دو بار در روز، به‌ ویژه پس از مصرف مکمل آهن، به کاهش تغییر رنگ دندان کمک می‌کند.

نوشیدن آب خالص بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن (برای نوزادان می توانید به دوجرعه آب بسنده کنید.)

استفاده از جوش شیرین نیز راهکار دیگری برای رفع سیاهی دندان ها است. به گفته آدولفوباررا دندانپزشک اطفال استفاده از جوش شیرین در حذف این لکه ها بسیار موثر است. ولی با توجه به سن کم کودک و آزاردهنده بودن طعم جوش شیرین برای او انجام این کار می تواند تا حدودی دشوار باشد. در صورت مقاومت کودک می توانید به جای مسواک از یک تکه پارچه مرطوب استفاده کرده و آن را پس از آغشته کردن به کمی جوش شیرین با استفاده از انگشتان خود آن به آرامی بر روی دندان های کودک بکشید. باید از کودک خود بخواهید جوش شیرین را از دهان خود خارج کرده و فرو ندهد.

در صورتی که تغییر رنگ  دندان‌ها تا حد زیادی نگران‌ کننده باشد، تمیز کردن حرفه ‌ای توسط دندانپزشک هم می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب در نظر گرفته شود.

 

قطره آهن

قطره آهن و سیاهی دندان کودک

 

هدف از مصرف قطره آهن در کودکان

متاسفانه در کشور ما، اکثر نوزادان با کم خونی ناشی از فقر آهن، مواجه هستند. به همین دلیل است که مصرف قطره آهن برای نوزادان تجویز می شود. توصیه می‌شود از 6 ماهگی حتما به کودک قطره آهن بدهید.

عوارض کمبود آهن در کودکان

کاهش رشد طبیعی نظیر قد و وزن و غیره

پایین آمدن بهره هوشی نوزاد

پایین آمدن قدرت یادگیری کودک

کاهش قدرت تمرکز کودک

پایین آمدن مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها

ایجاد خستگی زودرس

احساس ضعف و بی حالی

پایین آمدن اشتهای کودک

 

عوارض کمبود آهن

عوارض کمبود آهن در کودک

 

تاثیر قطره آهن در پوسیدگی و خرابی دندان‌های کودکان

قطره آهن تاثیری در ایجاد پوسیدگی دندانی در کودکان ندارد و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌ها می‌شود که آن هم با رعایت اصول بهداشتی یعنی تمیزکردن دندان‌های شیرخوار با مسواک انگشتی یا پارچه نخی آغشته به آب و چکاندن قطره آهن در انتهای دهان قابل پیشگیری است. همچنین میتوان با جوش‌شیرین یا پروکسید هیدروژن قوی دارویی نابود می شود.البته این سیاهی مدتی بعد از اتمام دوره مصرف قطره آهن، برطرف می‌شود.

سیاه شدن دندان کودک با قطره آهن

جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک توسط قطره آهن یکی از مشکلاتی است که والدین با آن مواجه اند. قطره آهن چون حاوی یونی رنگی است که می‌تواند در بزاق حل شود و با رسوب و جذب سطحی روی دندان باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای یا سیاه در دندان شود. لکه ها ممکن است بلافاصله، یا به مرور زمان ایجاد شوند.

پیشگیری و رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

 

درمان سیاهی دندان کودک

پیشگیری از سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

 

رقیق کردن مکمل آهن در چند گرم آب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لکه‌ های دندان کمک کند.

سعی کنید مکمل را به آب پرتقال اضافه کنید چون ویتامین سی جذب آهن را تسهیل می‌کند.

آن را به شیر اضافه نکنید چون شیر می‌تواند باعث اختلال در جذب مناسب آهن شود.

قطره آهن را در حلق کودک بچکانید و از ریختن قطره آهن روی دندان های کودک اجتناب نمایید.

به عنوان یک مرحله پیشگیری اضافی، تماس مخلوط مکمل رقیق ‌شده را با دندان‌ های جلویی کاهش دهید. می‌توانید این کار را با دادن قطره آهن از طریق نی به کودک انجام دهید.

با این حال، به دقت مراقب باشید تا مطمئن شوید که کودک تمام مایع را مصرف کرده است. کاهش نیاز به مکمل به وضوح می‌تواند ایجاد لکه‌ها را کاهش دهد.

قطره آهن خارجی یا ایرانی

 

فواید قطره آهن خارجی

قطره آهن خارجی یا ایرانی

 

برندهای مختلفی برای قطره آهن کودک وجود دارد. برخی از آنها ایرانی و برخی خارجی است. گاهی شنیده می‌شود که به خانواده‌ها توصیه می‌شود برای جلوگیری از سیاهی دندان ناشی از قطره آهن از قطره‌های خارجی استفاده کنند. باید بدانید که فرقی بین قطره‌های خارجی و ایرانی از این نظر وجود ندارد. تماس هر نوع قطره آهن با دندان‌های کودک باعث تغییر رنگ و سیاهی دندان می‌شود. با این حال، این مسئله نباید موجب قطع قطره آهن توسط والدین شود.

کلام پایانی

لکه های موجود بر روی دندان های کودکان می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. به عنوان مثال مصرف آب میوه ها، داروها، ویتامین ها و حتی باکتری های بدون ضرر رنگی همگی می توانند باعث ایجاد لکه هایی در راستای دندان ها و امتداد خط لثه شوند. خوشبختانه چنانچه سیاهی دندان ناشی از قطره آهن ایجاد شده باشند دندان های کودک نوپای شما در نهایت با دندان های دائمی جایگزین خواهد شد و در این زمان کودک دیگر نیازی به مصرف مکمل های آهن نداشته و در نتیجه با مشکل سیاه شدن دندان ها مواجه نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یازده =