زیبایی, فارما مگ

تفاوت آبرسان در برابر کرم مرطوب کننده

تفاوت آبرسان در برابر کرم مرطوب کننده

بدون شک داشتن پوستی سالم و زیبا آرزوی هر فردی فارغ از سن و جنسیت است. جالب است بدانید، که پوست نسبت به دیگر اعضای بدن، به آب، رطوبت و رسیدگی بیشتری نیاز دارد، تا شاداب و سالم به نظر برسد و زیبایی آن چند برابر شود. حال تصور کنید به گل و گیاهان آب ندهید و رسیدگی نکنید، می‌بینید که گیاه در مدت کوتاهی پژمرده و بی‌حال می‌شود و شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد. پوست صورت و بدن نیز دقیقا همین‌ طور است. کرم آب ‌رسان و کرم مرطوب‌ کننده دو محصول مراقبت از پوست، مو و ناخن هستند که به ‌شدت تبلیغ می‌شوند و همه ما روزانه یکی از آن‌ها را برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از خشکی مورد مصرف قرار می‌دهیم. این دو محصول می‌توانند در طول روز و خصوصاً پس از شستشو و استحمام رطوبت ازدست‌رفته پوست را مجدداً تأمین کنند. در ادامه به تفاوت آبرسان در برابر کرم مرطوب کننده خواهیم پرداخت.

 

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده و آبرسان

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده

بسیاری از افراد تصور می کنند که کرم های مرطوب کننده و کرم های آبرسان تفاوت چندانی نداشته و هر دو را یکی می دانند اما باید گفت درست است که این دو محصول، برای ایجاد رطوبت در پوست استفاده می‌شوند و در راستای جوان‌سازی و شفافیت پوست، قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما وظایف آن‌ها اندکی با هم فرق دارد. آبرسان‌ها خشکی پوست را کاهش داده و مرطوب کننده‌ها به پوست خشک کمک خواهند کرد تا رطوبت خود را از دست ندهد. پوست خشک در واقع یک نوع پوست است که طبق ژنتیک، هیچ چربی از خود ترشح نمی‌کند و به علت نبودن چربی روی پوست، آب پوست تبخیر و در نهایت، پوست خشک می‌شود. در مقابل پوست کم آب یا دهیدراته نوعی از پوست است که آبی در درون خود نداشته و مشکل آن کاملا بنیادی است. نکته مهم درباره این پوست‌ها این است که پوست کم آب صرف نظر از نوع پوست، دچار بی آبی خواهد شد و فرقی ندارد پوست شما چرب است یا خشک.

تفاوت دیگر این دو کرم، در مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. به طوری‌که کرم آبرسان حاوی اسید هیالورونیک، اسید اوره و آلوئه‌ورا است. حالت مواد آن نرم، روان، فاقد چربی و الکل است. در حالی‌که کرم مرطوب کننده غوطه‌ور در روغن است و از روغن‌هایی همچون گلیسیرین، نارگیل، زیتون، جوجوبا و شی باتر تشکیل شده است، که باعث مرطوب نگه ‌داشتن پوست می‌شود. بعد از استفاده از کرم مرطوب کننده پوست حالت روغنی و چرب پیدا می‌کند.

کرم مرطوب کننده، معمولا کمی چرب است و برای جذب سریع رطوبت و محافظت از پوست در برابر خشک شدن استفاده می‌شود. این کرم موجب به دام انداختن رطوبت برای مدت زمان طولانی در زیر پوست می‌شود و حالتی روغنی دارد. ولی در زمانی‌که پوست شما هیدراتاسیون نمی‌شود و تشنه آب است، رنگ آن کمی کدر می‌شود و شادابی و لطافت خود را از دست می‌دهد. در این مواقع باید از کرم آبرسان استفاده کنید، تا پوست‌تان را آبرسانی کند و باعث نرمی و لطافت آن بشود. حال اگر به جای کرم آبرسان از کرم مرطوب‌ کننده استفاده کنید، ممکن است پوست را صاف کند و رطوبت را در پوست نگه ‌دارد، ولی باعث آبرسانی سلول‌های پوست نمی‌شود.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت آب‌ رسان‌ها با جذب رطوبت از هوا و سپس تزریق آن به سلول‌ها توانایی پوست در جذب رطوبت و مواد مغذی افزایش می‌دهند.

 

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

 

کرم آبرسان پوست

ممکن است که تصور کنید استفاده از آبرسان فقط مخصوص افرادی است که پوستی خشک دارند. اما آبرسانی به پوست همانند آبرسانی به کلیه اعضای بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. همان‌طور که بدن‌تان برای حفظ تناسب و انجام دادن هر چه بهتر فعالیت‌هایش به آب نیاز دارد، پوست شما هم از هر نوعی (خشک، چرب، حساس، مختلط یا معمولی)که باشد به آبرسانی نیاز دارد. کرم‌های آبرسان با تامین آب برای لایه شاخی پوست (لایه اپیدرم) این خشکی را که ناشی از کاهش هیدراتور ها است جبران می‌کند و با تامین رطوبت لازم پوست، از خشکی جلوگیری می‌کند، کرم‌های آبرسان پوست حاوی روان کننده هستند و مانع از بین رفتن رطوبت و آب پوست می‌شوند.

مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده از پایه های روغنی مانند وازلین و روغن های معدنی و مواد پوشاننده ( Occlusive ) و از نرم کننده ها مانند استرم ها و روغن های گیاهی تهیه شده اند و برای پوست های خشک و فاقد چربی کاربرد دارند و ماهیت شان به صورتی است که باعث ایجاد سد محافظتی شده و مانع از خارج شدن رطوبت از پوست می شوند. مرطوب کننده ها هنگامی که روی پوست قرار می گیرند، مانند یک سد محکم روی پوست عمل می کنند و به همین ترتیب قدرت این را دارند تا بتوانند در برابر تبخیر یا شستشو پوست با آب و مواد شوینده، آب موجود در سلول های پوستی را حفظ نموده و مانع از دست رفتن آن ها شوند.

 

کرم مرطوب کننده دست و صورت

کرم مرطوب کننده انواع پوست

 

عملکرد کرم آبرسان و مرطوب کننده پوست

کرم های آبرسان و مرطوب کننده ها محصولات موضعی هستند که باعث تقویت، درمان و حفاظت از پوست در برابر عوامل خارجی می شوند و از آن جایی که 30٪ پوست انسان از چربی و آب است پس اگر پوست از حد مجاز مقدار بیشتری رطوبت و چربی از دست بدهد خشک و شکننده می شود و شادابی آن از بین می رود. پس استفاده از محصولاتی برای حفظ رطوبت و نرمی پوست ضروری است.

چطور بفهمیم که به آبرسان مرطوب کننده یا هر دوی آنها نیاز داریم؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت، با توجه به فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان، در هنگام انتخاب هر کدام باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید. برای دانستن اینکه پوست شما خشک است یا کم آب است، توجه به وضعیت پوست بسیار مهم است. پوست دارای یک سد چربی طبیعی است که از خود در برابر آسیب و از دست دادن آب محافظت می‌کند.

اگر شما مستعد داشتن پوستی خشک و پوسته ‌پوسته هستید، این نشانه‌ای کاملاً مشهود است که سلول‌ها چربی کافی برای تشکیل یک مانع محافظتی تولید نمی‌کنند که باعث می‌شود رطوبت در آن ابقاء نشود و اینجاست که مرطوب ‌کننده‌ها برای حفظ سلامت پوست از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شوند. اما ممکن است پوست شما خشک نباشد بلکه دهیدراته باشد که اگر مورد دوم درست باشد، هیدراتاسیون و به عبارتی کرم آب‌ رسان همان چیزی است که برای حفظ سلامت پوست به آن نیاز دارید.

اگر پوست‌ چربی دارید و به طور روتین و روزانه از کرم مرطوب کننده استفاده ‌می‌کنید، ممکن است به دلیل چربی موجود در کرم، چربی و آکنه روی پوست‌تان تشدید شود. بنابراین می‌توانید کرم مرطوب کننده را به طور کامل حذف کرده و یا تعداد دفعات استفاده از آن را کم‌تر کنید.

افرادی که دارای پوست خیلی خشک هستند علاوه‌ بر استفاده از کرم آبرسان قوی باید از مرطوب‌کننده نیز استفاده کنند. در این صورت باید ابتدا از کرم آبرسان استفاده کنید، تا از دی هیدراته شدن پوست جلوگیری شود و سلول‌های پوست‌تان را آبرسانی کند. همچنین در کنار کرم آبرسان می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده نیز استفاده کنید تا علاوه بر رطوبت رسانی به پوست، به حفظ چربی پوست نیز کمک کند. به این نکته هم دقت کنید، که از کرم مرطوب کننده فاقد الکل استفاده کنید تا خشکی پوست را تشدید نکند.

 

کرم مرطوب کننده برای انواع پوست

کرم مرطوب کننده انواع پوست

 

بهترین زمان مصرف مرطوب کننده و آبرسان

برای کسب بهترین نتیجه باید از مرطوب ‌کننده ها و آب ‌رسان‌ها صبح (قبل از ضد آفتاب) و شب‌ها موقع خواب استفاده شود. شما می‌توانید لوسیون‌ها یا کرم‌های مرطوب‌ کننده را پس از استفاده از آب ‌رسان‌ها استفاده کنید تا رطوبت را در پوست شما نگه ‌دارند.

راههای طبیعی برای داشتن پوست سالم و مرطوب

نور آفتاب

اگر پوست انسان همواره در معرض نور خورشید قرار بگیرد دچار لک و تیرگی میشود و حتی ممکن است اشعه های فرابنفش خورشید باعث بروز مشکلاتی اعم از سرطان پوست شود. بنابراین لازم است از پوست  با استفاده از ضد آفتاب محافظت شود.

تغذیه

هر فرد باید روزانه به مقدار 8 تا 10 لیوان آب مصرف کند و از میوه ها و سبزیجات استفاده نماید که به عنوان آنتی اکسیدان های طبیعی از پوست محافظت می کنند و همچنین توصیه می شود به جای استفاده از مکمل ها و قرص های ویتامین از میوه و سبزیجات طبیعی استفاده شود.

استراحت و نداشتن استرس

دور کردن استرس از خود و داشتن خواب کافی که برای یک فرد بزرگسال روزانه بین 7 تا 8 ساعت است.

 

ضد آفتاب برای داشتن پوست سالم

راههای طبیعی داشتن پوست مرطوب و سالم

 

کلام پایانی

همان‌طور که می‌دانید خشکی پوست عوارض زیادی در پی دارد و باعث افزایش حساست، خارش و اگزما شده و روند پیری پوست را تسریع می‌کند. برای پیشگیری از این موارد حتماً باید از محصولات آبرسان و مرطوب‌ کننده استفاده کنید. تفاوت آبرسان در برابر کرم مرطوب کننده در میزان چربی، مواد تشکیل دهنده و جذب آنها توسط انواع پوست خشک و چرب میباشد. فقط کافیست پس از شناخت نوع و جنس پوستتان اقدام به خرید کرم آبرسان و مرطوب کننده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =