گیاهان دارویی, فارما مگ

درمان آفت و تبخال با محلول حاوی گیاه مورد

درمان آفت و تبخال با محلول حاوی گیاه مورد

امروزه استفاده از گیاهان دارویی به واسطه ارزان و در دسترس بودن و همچنین نداشتن عوارض جانبی نسبت به دارو‌های شیمیایی بسیار رونق یافته است. یکی از این گیاهان دارویی گیاه مورد است که در درمان بیماری‌هایی مثل دیابت، سرماخوردگی، التهاب پوستی، زخم‌های سطحی، اسهال و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان آفت و تبخال از جمله کاربردهای محلول های حاوی گیاه مورد است.

 

گیاه مورد ادرار آور

گیاه مورد

 

گیاه مورد برطرف کننده آفت دهان و تبخال

امروز با تحقیقات صورت گرفته خواص ضد‌ویروسی و ضد‌باکتریایی اسانس این گیاه دارویی ارزشمند به اثبات رسیده است، به طوری که دارو‌های متعددی از این گیاه برای درمان  تبخال ساخته و به بازار عرضه شده است. برای درمان خانگی تبخال کافی است کمی پودر برگ خشک شده گیاه مورد را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. ماسک مورد را برای مدت 20 دقیقه در محل جوش یا تبخال بکشید. از قدیم برگ مورد را به عنوان ماده ضد عفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌دادند و از میوه آن جهت التیام زخم‌ها بهره می‌جستند.غرغره جوشانده آن در ضدعفونی و رفع تحریک مخاط دهان، درمان زخم زبان و لثه موثر است وبوی بد دهان را از بین می برد.

در ویدئوی زیر دلایل، علائم و راه های درمان تبخال دهان و واژن بررسی میگردد.

 

گیاه مورد

گیاه مورد یا مورت دارای برگ‌هایی همیشه سبز، پایا، ساده، نوک تیز، چرمی و به رنگ سبز تیره و بسیار معطر است. مورد دارای گل‌های سفید و خوشبویی است که از اردیبهشت تا تیر ماه روی گیاه مورد ظاهر می‌شوند. میوه‌ های هسته‌ دار گیاه مورد کروی، به اندازه نخود و به رنگ آبی مایل به سیاه است که طعم گس دارد. این گیاه که طبع سرد و خشک دارد  به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین C، تانن، مواد رزینی، انواع قند و روغن های ضروری، از خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی برخوردار است.

 

درمان آفت گیاه مورد

رفع تبخال با گیاه مورد

 

مهم ترین ترکیبات شیمیایی گیاه مورد

بر اساس بررسی های انجام شده، این گیاه سرشار از ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، ترکیبات فلانوئیدی مانند میریستین، کوئرستین، اسید کاتچین، سینئول، میرتنول، پینن، ژرانیول، لینالول، کامفن، آسیل فلوروگلوسینول‌ها، تانن، ویتامین C، اسانس و مواد رزینی، اسیدهای چرب اولئیک، لینولئیک و پالمیتیک،قندهای مختلف و اسیدهای مالیک و سیتریک است.

خواص درمانی گیاه مورد

تقویت سیستم ایمنی

کمک به تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از خواص مورد است. گیاه مورد دارای خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی است و به همین دلیل از قدیم الایام از این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌کردند.

بهبود شرایط تنفسی

روغن یا اسانس گیاه مورد در آرماتراپی یا رایحه درمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسانس این گیاه برای بهبود شرایط آزاردهنده تنفسی در بیماری‌هایی مانند برونشیت و آسم استفاده می‌شود. همچنین موجب پاکسازی مجاری تنفسی، آرامش روح و کاهش تنفس تند و سوزش بینی یا حنجره می‌شود.

 

بهبود تنفس و اکسیژن خون

کنترل سطح اکسیژن با گیاه مورد

 

سلامت کلیه

یکی دیگر از خواص مورد کمک به حفظ سلامت کلیه‌ ها است. خاصیت ادرارآوری از جمله مهم‌ترین خواص مورد است. گیاه دارویی مورد موجب تحریک کلیه‌ ها برای دفع ادرار و رفع سموم از کلیه‌ها می‌شود. گیاه مورد برای درمان عفونت مجاری ادراری، درد و تورم و سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص گیاه مورد تاثیر آن در پیشگیری از سرطان است. سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین، تانن، میریستین و کاتچین در گیاه مورد موجود است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه مورد دارای خاصیت ضدسرطانی و ضد موتاژنیک هستند. بر اساس برخی مطالعات گیاه مورد حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش سلول‌های سرطان پروستات و پستان کمک کنند.

درمان دیابت

مطالعات محققان نشان می دهد ترکیبات فرار و فلاونول‌ ها موجود در گیاه مورد، در کاهش قند خون موثر است. به این ترتیب، مصرف آن در درمان بیماری دیابت بسیار مفید است.

تقویت مو

برای تقویت و سیاه کردن مو نیز میتوان از مورد استفاده کرد ضمادی از تخم یا برگ مورد تهیه کرده و بر روی موهای خود بگذارید. همینطور افرادی که شوره سر دارند می توانند مورد را با آب چغندر مخلوط کرده و بر روی سر خود بگذارند تا کم کم شوره آن از بین رود. افرادی که به علت ضعف و سستی پیاز مو و یا ضعف پوست بدن و یا تجمع مواد چربی در بن موهایشان موی بدن آن ها می ریزد اگر برگ مورد را در آب جوشانده و با این آب روزانه چند بار به بن مو ها بمالند پیاز مو را تقویت نموده و تار مو را محکم می کند و از ریزش آن جلوگیری مینمایند.

 

نرمی و لطافت مو با روغن مورد

تقویت مو با گیاه مورد

 

دیگر فواید گیاه مورد و روغن آن

از بین برنده بوی تعریق بدن

تسریع در روند ترمیم زخم و جای زخم

روغن یا پماد مورد برای درمان سوختگی

دمنوش گیاه مورد برای درمان سرفه

رفع قارچ پوست بدن با روغن مورد

درمان اگزما

برای تسکین کمر درد

درمان خارش پوست

کمک به درمان بواسیر

رفع نفخ معده و اختلالات گوارشی

خواص ضد‌التهابی گیاه مورد موثر در درمان بیماری‌های روماتیسم مفصلی

 

درمان مفاصل گیاه مورد

فواید و خواص گیاه مورد

نحوه مصرف گیاه مورد

از برگ‌ های مورد به صورت دمنوش، روغن و اسانس استفاده می‌کنند. برای تهیه دمنوش ۱ گرم برگ تازه مورد را با آب جوش روی شعله ملایم یا گرمای بخاری قرار بدهید تا دم بکشد. پس از ۳۰ دقیقه می‌توانید دمنوش مورد را مصرف کنید. روغن یا اسانس مورد نیز بسیار توصیه می‌شود. در برخی از کشور‌های آسیای جنوب شرقی از برگ‌ های گیاه مورد در آشپزی و به شکل ادویه بهره می‌برند.

عوارض مصرف نادرست مورد

گیاه دارویی مورد درکنار تمام خواص و فواید بی‌نظیری که دارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد.

استفاده از گیاه مورد و اسانس مورد برای زنان باردار ممنوع است.

 زیاده‌ روی و افراط در مصرف گیاه مورد می‌تواند خطرناک باشد و عوارضی مانند استفراغ، اسهال و مسمومیت را به دنبال داشته باشد.

مسمومیت ناشی از زیاده‌ روی در مصرف گیاه مورد به سبب وجود ترکیبات سینئول موجود در گیاه مورد است.

 

نکات قابل توجه در مصرف مورد

عوارض سوء مصرف مورد

 

کلام پایانی

گیاه مورد یا مورت با برگ‌هایی همیشه سبز از خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی برخوردار است. درمان آفت و تبخال از ویژگی های استفاده از محلول های حاوی گیاه مورد میباشد. از دیگر خواص و فواید گیاه مورد میتوان به بهبود شرایط تنفسی، تقویت سیستم ایمنی، درمان دیابت و پیشگیری از سرطان اشاره نمود. جهت تهیه محلول های حاوی گیاه مورد میتوان به وب سایت فارماکالا مراجعه نمود.

 

در ادامه با ما همراه باشید با ویدئوی خواص گیاه مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + نوزده =