زیبایی, فارما مگ

خواص منتول برای زیبایی پوست و مو

خواص منتول برای زیبایی پوست و مو

منتول از گیاهان استخراج شده یا سنتز میشود و در داروهای لوزه های گلو، رول های استنشاقی داخل بینی، لوسیون ها، کرم های مسکن درد، غذاها و بسیاری محصولات دیگر یافت میشود. منتول عنصر اصلی روغن نعناع است و باعث ایجاد احساس خنکی قابل توجه میشود. روغن منتول یا نعنا دارای مواد مفید و مغذی متعدد و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری مانند نیاسین، فولات، کلسیم، مس و آهن است. است. در این مقاله به کاربردهای منتول و خواص آن برای زیبایی پوست و مو میپردازیم.

 

منتول و نعنا

منتول

کاربرد ها و فواید منتول برای پوست و مو

نعناع گیاهی معطر است که یک خانواده‌ گسترده شامل نعناع فلفلی، پونه و … را تشکیل میدهد. روغن اسانس نعناع و نعناع فلفلی را میتوان از برگ گیاه نعناع استخراج کرد و برای اهداف مختلف به کار برد. روغن نعنا بوی تند و خنکی دارد. روغن نعنا فلفلی یک روغن گیاهی مفید برای مو و پوست محسوب میشود که حاوی ترکیب شیمیایی به نام منتول است که بو، طعم و سرمای لذت بخش نعنا فلفلی را به آن هدیه میکند. نعناع درکرم‌ های موضعی جهت رفع مشکلات پوستی استفاده می‌شود. خواص تسکین‌دهنده‌ این گیاه آن را تبدیل به یک داروی مناسب برای راش (بثورات) می‌کند. نعناع اثرات بهبود دهنده‌ قوی برای پوست دارد. خواص منتول در زیبایی پوست و مو در ادامه بیان میگردد.

خواص منتول برای زیبایی پوست

 

خواص منتول

خواص منتول برای زیبایی پوست

 

رفع چربی پوست

استفاده از برگ‌های نعناع برای درمان چربی پوست قدمت طولانی دارد. منتول موجود در نعناع ترشح چربی از غدد سباسه را کاهش می‌دهد که این موضوع به‌ طور طبیعی چربی اضافی پوست را برطرف می‌کند.

تسکین خارش پوست

یکی از مهم‌ترین مزایای روغن نعنا توانایی تسکین پوست خشک یا تحریک شده است. پوست خشک عموماً دچار خارش و پوسته ‌پوسته شدن می‌شود. می‌توانید با خرید روغن نعنا و مصرف آن علاوه بر برطرف کردن خارش به پاکسازی پوست نیز کمک کنید.

کاهش آکنه

خواص ضد باکتریایی روغن نعنا می‌تواند به عنوان یک گزینه طبیعی برای پاکسازی پوست مستعد آکنه عمل کند. این روغن طبیعی به شما کمک میکند تا از بروز آکنه پیشگیری کرده و پوستی تمیز و صاف داشته باشید.

 

بهبود خارش پوست با منتول

تسکین خارش پوست با منتول

 

خواص ضدعفونی‌ و ضدالتهابی

خواص قابض، ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده‌ نعناع به کاهش جوش، راش و قرمزی پوست کمک می‌کند.

تسکین پوست آفتاب سوخته

روغن نعناع می تواند پوست آفتاب سوخته را آبرسانی کند و درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. همچنین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز موثر است.

خواص منتول برای سلامت مو

افزایش رشد مو

ماساژ دادن روغن نعناع روی پوست سر به متعادل کردن سطح PH کمک می‌کند. این موضوع در خنثی کردن اثرات تولید چربی بیش از حد مفید است‌ و از این طریق چربی مو را کاهش می‌دهد. این کار فولیکول‌ های مو را تحریک می‌ نماید و گردش خون در پوست سر را افزایش داده، در نتیجه موجب افزایش رشد و ضخامت ساقه موها میگردد. منتول موجود در نعنا فلفلی تورم، خارش، قرمزی و خشکی پوست سر را از میان برده و از بروز مجدد آنها نیز جلوگیری می نماید.

 

خواص منتول برای مو

خواص منتول برای سلامت مو

 

هیدراته کردن فولیکول‌های مو

آبرسانی کردن مو یکی دیگر از خواص نعناع به شمار می‌رود. این گیاه با هیدراته کردن فولیکول‌ها، به شما موهایی درخشان، نرم و لطیف می‌دهد. چند قطره از روغن نعناع را کف دستتان بریزید و به ‌آرامی روی موهای خود ماساژ دهید.

رفع شپش

روغن نعناع به‌عنوان دافع حشرات عمل می‌کند و استفاده از آن روی مو می‌تواند شپش را رفع کند‌. اگر دچار شپش هستید، از روغن نعناع به روش زیر استفاده نمایید. موهایتان را با روغن نعناع خوب ماساژ دهید. اجازه دهید روغن به مدت ۲۴ ساعت روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را بشویید. این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید تا به‌طور کامل از شر شپش‌ها رها شوید. اگر پوست حساسی دارید و احتمال می‌دهید پوستتان تحریک می‌شود، می‌توانید روغن نعناع را با روغن زیتون رقیق نمایید.

رفع خارش ناشی از شوره سر

روغن نعناع همچنین احساس خارش ناشی از شوره را کاهش می‌دهد‌. منتول در شامپو های ضد شوره  هم استفاده می شود. علاوه بر این، روغن نعناع باعث چرب شدن موها نشده و رایحه‌ خوبی به موهایتان می‌دهد. هنگام استفاده از ابزارهای صاف‌کننده‌ مو، می‌توانید روغن نعناع را به‌عنوان سرم محافظت‌کننده بر مو های خود بمالید.

 

خواص ضد شوره منتول

رفع خارش ناشی از شوره سر با منتول

 

فواید نعنا برای سلامتی بدن

بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از کاربردهای رایج منتول، استفاده از آن ساخت محصولات بهداشت دهان و دندان از جمله، انواع خمیردندان، محلول های دهان شویه، نخ دندان، اسپری های خوشبو کننده دهان و… اشاره کرد. علت استفاده از منتول، اسانس نعنا و اسانس پونه در این محصولات، ایجاد حس خنکی و طراوت در دهان و البته ایجاد بویی مطبوع در دهان میباشد.

بهبود علائم کولیک

تحقیقاتی وجود دارد که نشان میدهد روغن نعناع میتواند به عنوان یک درمان طبیعی کولیک مفید باشد. طبق یک مطالعه منتشر شده، استفاده از روغن نعناع به اندازه دارویی که برای درمان کولیک کودکان استفاده می شود، موثر است.

تسکین آلرژی فصلی

روغن نعناع به شدت در تسکین عضلات مجاری بینی موثر است و به تمیز کردن کثیفی و گرده از دستگاه تنفسی شما در فصل آلرژی کمک میکند. این روغن به دلیل خواص تحریک کننده، ضد التهابی و تقویت کننده یکی از بهترین روغن های اساسی برای درمان آلرژی محسوب میشود. برای کمک به تسکین علایم آلرژی فصلی، ۲ الی ۳ قطره روغن نعناع را به طور روزانه به شقیقه، سینه و پشت گردن خود بمالید.

 

فواید نعنا یا منتول

تسکین آلرژی فصلی با منتول

 

سایر کاربرد های روغن نعنا

درمان سوزش سردرد

تهوع صبحگاهی در بارداری

درد و گرفتگی در دستگاه گوارش فوقانی

اسهال

سرفه

عفونت مجاری تنفسی و سینوس‌ها

درد‌های قاعدگی

 

کاربرد های روغن نعنا

رفع درد های قاعدگی با منتول

 

استفاده غیرخوراکی و موضعی روغن نعناع، همچنین برای شرایط زیر مفید است.

درد‌های عصبی

دندان درد

عفونت دهان

رفع مشکلات مربوط به مفاصل

راش پوستی ناشی از آلرژی

دفع حشرات

 

روغن منتول موضعی

استفاده موضعی روغن منتول

 

عوارض احتمالی مصرف منتول

نعناع عوارض جانبی خاصی را به دنبال ندارد، اما کسانی که از بیماری رفلاکس معده‌-مری رنج می‌برند، باید مصرف نعناع را محدود کنند، چون ترکیبات موجود در آن عضلات مری را نرم و ریلکس می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به رفلاکس شود.

بیماران مبتلا به سوزش سر معده، رفلاکس اسید معده و سنگ کیسه‌ صفرا هم باید از مصرف نعناع خودداری کنند. مصرف برگ نعناع به زنان باردار و شیرده، و همچنین کودکان توصیه نمی‌شود.

افرادی که داروی سیکلوسپورین (داروی سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی بدن) مصرف می‌کنند، به‌هیچ وجه نباید نعناع مصرف کنند. باید توجه کرد که نعناع به‌طرز قابل‌توجهی سطح قند خون در بدن را پایین می‌آورد.

نعناع هنگام استفاده همزمان با آهن میتواند جذب آهن را کاهش دهد. اگر از مکمل های آهن و روغن نعناع استفاده میکنید، حداقل سه ساعت بین این دو فاصله زمانی بگذارید.

استفاده از روغن نعنا روی صورت یا سینه نوزادان یا خردسالان توصیه نمیشود، زیرا این امر میتواند باعث سوزش پوستی شود.

 

عوارض منتول

عوارض احتمالی مصرف منتول

 

کلام پایانی

یکی از داروهای گیاهی بی ضرر و البته بسیار پرکاربرد این روزها، منتول است. منتول از روغن نعناع استخراج می‌شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. منتول، پودری قوی با بو و طعم خنک کننده است. منتول مایع به عنوان ضد احتقان بینی و جهت برطرف نمودن دردهای موضعی، به خصوص در ناحیه سر، صورت و گردن بکار می رود. بیشتر خواص منتول در زیبایی پوست و مو میباشد. این ماده از نظر دارویی در پمادها، اسپری سرفه ها و رول های استنشاقی بینی استفاده میشود. منتول به طور کلی حاوی خواص ضد احتقان بینی، تسکین سردرد، تسکین درد موضعی، تسکین خارش و تسکین مشکلات تنفسی ریوی میباشد. هر ماده ای علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد می تواند موجب ایجاد حساسیت ها و عوارضی نیز گردد. در نتیجه توصیه می گردد قبل از استفاده از کرم های حاوی این ماده تست حساسیت آن را انجام دهید. جهت تهیه محصولات حاوی منتول و بهره­ مندی از فواید آن به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو خواص منتول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 15 =