تناسب اندام و تغذیه سالم, فارما مگ

جمع شدن شکم بعد از زایمان

برای جمع شدن شکم بعد از زایمان طبیعی چه باید کرد؟

داشتن شکم صاف بعد از زایمان چیزی است که هر مادری آرزویش را دارد. شاید در روزهای پایانی بارداری فکر می کردید که زایمان به معنای خداحافظی با شکم بزرگ و برجسته بارداری است اما اکنون که چند روز از زایمانتان گذشته می بینید که این شکم بزرگ هنوز به شما چسبیده و قصد رفتن ندارد. در ویدئوی زیر تعدادی از ورزش های مناسب برای جمع شدن شکم بعد از زایمان طبیعی ارائه میگردد.

 

جمع شدن شکم بعد از زایمان طبیعی

بازگشت کامل بدن شما و به ‌ویژه شکمتان به حالت قبل از بارداری زمان می‌برد. لازم نیست نگران باشید، زیرا برجستگی شکم شما پس از زایمان طی چند مرحله از بین خواهد رفت که این مراحل می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

جمع شدن رحم و تغییرات هورمونی

از لحظۀ تولد کودک شما، تغییرات هورمونی باعث انقباض و جمع شدن رحم به اندازۀ قبل از بارداری می‌شود و شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا رحم به اندازۀ طبیعی خود بازگردد.

 

ورزش برای جمع شدن شکم

جمع شدن شکم

 

از دست دادن مایعات اضافی

تمام سلول‌های بدن که در دوران بارداری متورم شده بودند، شروع به دفع مایعات اضافی می‌کنند که از طریق ادرار، ترشحات واژن و عرق کردن از بدن شما خارج می‌شود.

سوختن چربی‌های اضافی

چربی‌ای که برای تغذیۀ نوزاد به بدن شما افزوده شده است نیز شروع به سوختن می‌کند، به ‌ویژه اگر در حال شیردهی هستید و ورزش می‌کنید. اما دست‌کم چند هفته طول می‌کشد تا متوجه نتیجۀ این تغییرات شوید.

 

آب شدن شکم بعد از زایمان

جمع شدن شکم بعد از زایمان

 

علت بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان

جالب است بدانید خانم هایی که قبل از بارداری ورزش می کنند و شکم سفتی دارند. همچنین به میزان دریافت کالری از مواد غذایی توجه می کند، بعد از زایمان شکم زیاد بزرگ و شل نمی شود. افزایش وزن معمولا تا 2 کیلو دارد و بعد از شیردهی به وزن نرمال خود بازمی گردد. در صورتی که خانمی در قبل از بارداری موارد ذکرشده را رعایت نکند، بعد از بارداری انتظار وزن و اندام نرمالی داشته باشید.

ترک‌ های پوستی روی شکم نیز معمولاً شش تا ۱۲ ماه پس از زایمان کم‌رنگ‌تر می‌شود. رنگ آنها محو و از پوست اطراف روشن‌تر خواهد شد. رنگ این ترک‌ها با توجه به رنگ پوست شما متفاوت خواهد بود، اما بافت آن به همان شکل باقی خواهد ماند. خط تیره‌ رنگ روی شکم نیز در طول یک سال به تدریج محو خواهد شد، اما این خط نیز مثل ترک‌های پوستی ممکن است به ‌طور کامل ناپدید نشود.

مدت زمان بازگشتن شکم به حالت طبیعی

در حالت نرمال معمولا بین 6 تا 12 ماه زمان لازم است که وزن به دست آمده در بارداری از بین برود و شما به وزن قبل از بارداری برسید. سرعت بازگشت شکم به حالت قبلی به عواملی همچون وزنی که در دوره بارداری به دست آورده اید، رژیم غذایی و برنامه ورزشی روزانه، اندازه نوزاد و سن بستگی دارد.

 

مدت زمان لاغر شدن شکم

مدت زمان بازگشتن شکم به حالت طبیعی پس از زایمان

 

درمان های خانگی و طبیعی برای کوچک کردن شکم بعد زایمان

اکثر مادرانی که پس از زایمان نگران تناسب اندام و کوچک کردن و از بین بردن چربی های شکم خود هستند، می توانند با انجام چند روش ساده و طبیعی در خانه شکمی صاف و بدون چربی داشته باشند.

گن شکمی

یکی از موثرترین راه ها برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان، گن شکم به مدت چند ساعت است. برخی از شما قطعا با ماساژ پس از زایمان آشنا هستید. البته این یک گزینه برای مادرانی نیست که برش سزارین دارند.

رژیم لاغری

اگر شما در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کردید، کم کردن مقداری از این اضافه وزن می‌تواند به کوچک شدن شکم کمک کند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

رژیم غذایی صاف شدن شکم

رژیم غذایی لاغری شکم

 

عسل و لیمو

این یک روش ساده و خوش مزه برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی آب لیمو و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. با شکم خالی و یا قبل از غذا بخورید.

عرق کردن

تا مدت کوتاهی پس از زایمان، فوری به شدت سراغ ورزش نروید. با پیاده روی کردن، شنا کردن و دوچرخه سواری به تدریج استقامت خود را افزایش دهید. بر روی تمرینات هوازی تمرکز کنید و زمانی که چربی کلی خود را از دست دادید، روی تمرینات شکمی مانند کرانچ تمرکز کنید.

ورزش های شکم بعد از بارداری و زایمان

ورزش و استفاده از غذاهای سالم در کاهش چربی ها شکم بعد از بارداری و زایمان موثر است اما با اینحال باید ورزش های درستی را انجام دهید که تمرکز آنها بر روی چربی های شکم باشد. برای اینکه بتوانید موفق به آب کردن چربی ها شکم بعد از زایمان شوید، حداقل می بایست بین 20 الی 30 دقیقه در روز فعالیت ورزشی داشته باشید.

 

ورزش های شکم بعد از زایمان

ورزش های شکم بعد از بارداری و زایمان

 

پیاده روی سریع

5 روز در هفته را به مدت 20 الی 30 دقیقه به پیاده روی سریع اختصاص دهید.

 بعد از دو هفته اول به مرور سرعت خود را افزایش دهید.

تمرینات چرخشی

حرکات کشش و چرخشی کمر را بدون فشار در دو طرف چپ و راست بدن برای 10 الی 15 دقیقه انجام دهید.

این ورزش و حرکات بطور مستقیم به آب شدن چربی های شکم بعد از زایمان کمک می کند.

پلانک

به صورت درازکش و با تکیه روی پنجه پا، آرنج و ساعد دست، سطح بدن را در حالت یکنواخت و تخت قرار داده و تا جایی که میتوانید در این موقعیت باقی بمانید. سعی کنید در روزهای اول حداقل 20 ثانیه در این وضعیت بمایند. در ادامه این موقعیت را به 40 ثانیه برسانید. حرکت پلانک از جمله ورزش های موثر بعد از زایمان می باشد.

 

 پلانک برای لاغری شکم

پلانک برای لاغری شکم پس از زایمان

 

انقباض شکم

این حرکت ورزشی، یکی از حرکات ورزشی پیلاتس است و در شکل اصلی آن، باید پاها را کمی بالاتر از زمین نگهدارید که این کار، انجام دادن این حرکت را کمی سخت‌تر می‌کند. اکنون به روی پشت بخوابید و پاهایتان را کمی با فاصله از هم قرار دهید. کف پاهایتان را روی زمین و دست‌هایتان را در دو طرف بدن قرار دهید. یک نفس عمیق بکشید، سپس تلاش کنید، ماهیچه‌ های شکم‌تان را بیرون بکشید. اکنون مانند یک لاک‌پشت، ابتدا سر و گردن‌تان را از روی زمین بلند کنید. سپس دست‌هایتان که دو طرف بدن‌تان قرار داده‌اید، را خیلی آرام و کمی از روی زمین بلند کنید. البته آنها را خیلی بالا نبرید. در همین حال مراقب باشید تا عضلات شکم‌تان را منقبض و سپس شل کنید. در همین حالت به مدت ۲ ثانیه باقی بمانید و سپس آرام، سرتان را روی زمین بگذارید. این حرکت را ۱۰ بار انجام بدهید.

کلام پایانی

برای اینکه بتوانید مانند روزهای قبل از بارداری،‌ لاغر شوید، فقط ورزش کفایت نمی‌کند. پیش از هر چیز، یادتان باشد که اگر خودتان به نوزادتان شیر بدهید، سریع‌تر لاغر می‌شوید. مادرانی که شیر خودشان را به نوزادشان می‌دهند بسیار سریع‌تر از مادرانی که به کودکان‌شان شیرخشک می‌دهند، لاغر می‌شوند. شیردادن، در بدن مادر هورمون اکسی توسین ترشح می کند و این هورمون رحم را به اندازه قبل خود بازمی‌گرداند. آب فراوان بنوشید تا بدن‌تان مرطوب باقی بماند. رطوبت کافی بدن، عامل مهمی برای انعطاف‌پذیری پوست است و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر لاغر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =