بارداری, فارما مگ

بارداری هفته به هفته چیست؟

بارداری هفته به هفته چیست؟

بارداری زمان هیجان انگیزی است که پر از نقاط عطف و یادمان های بسیاری است. کودک شما با سرعت بالایی در حال رشد و نمو میباشد. در اینجا خلاصه ای از آنچه کودک در هر هفته انجام می دهد، آورده شده است. به یاد داشته باشید که قد، وزن و سایر تکوین ها تنها یک میانگین هستند. کودک شما با سرعت خود رشد خواهد کرد. بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه ماهه بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته 13، سه ماهه دوم از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوم از هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان (کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

 

بارداری به صورت هفتگی

هفته های بارداری

 

بارداری هفته به هفته

در ویدئوی زیر مراقبت های بارداری از هفته 11 ام به بعد ارائه گردیده است.

 

 

هفته 1 و 2 بارداری

اگرچه در هفته های اول و دوم باردار نیستید، اما پزشکان از شروع آخرین قاعدگی برای تعیین تاریخ بارداری استفاده می کنند. فولیکول های موجود در تخمدان ها تا زمانی که یک یا دو فولیکول بالغ شده و حین تخمک گذاری آزاد شوند، رشد می کنند. این رخداد حدود ۱۴ روز پس از شروع قاعدگی رخ می دهد.

هفته 3 بارداری

بارداری در ابتدای هفته سوم پس از تخمک گذاری  که تخمک آزاد شده و توسط اسپرم پدر بارور می شود، روی می دهد. پس از لقاح، جنس، رنگ مو، رنگ چشم و سایر خصوصیات کودک توسط کروموزوم ها تعیین می شود.

هفته 4 بارداری

این هفته آغاز دوره رویانی در جنین است. از حالا تا ده هفته دیگر تقریبا تمام دستگاه های بدن جنین شما تکامل یافته و شروع به فعالیت می کند.

هفته 5 بارداری

برای درک اندازه کودک، به سر خودکار نگاه کنید. اکنون این جنین دارای سه لایه است. اکتودرم به پوست و سیستم عصبی آنها تبدیل می شود. مزودرم استخوان ها، عضلات و سیستم تولید مثل را ایجاد می کند. اندودرم غشا های مخاطی، ریه ها، روده ها و بخش های دیگر را بوجود می آورد.

هفته 6 بارداری

در هفته ششم از بارداری، بینی، دهان و گوش نوزاد در حال شکل گیری است و شما ممکن است احساس ناراحتی صبحگاهی و همچنین لکه بینی در بارداری داشته باشید.

 

هفته 6 بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته 6 بارداری

 

هفته 7 بارداری

در هفته هفتم از بارداری هفته به هفته، کودک شما هنوز دمی کوچک دارد و دست و پاهای او در حال درست شدن می باشند. اندازه رحم شما هم دو برابر می شود تا جای شیطنت های این کوچولو را داشته باشد.

هفته 8 بارداری

کودک شما اکنون از رویان به جنین ارتقاء یافته است و طول آن از فرق سر تا نشیمنگاه یک اینچ است و وزن آن کمتر از ۱/۸ اونس است.

هفته 9 بارداری

قلب کودک به طور منظم می تپد، انگشتان دست و پای او در حال جوانه زدن هستند و تکوین سر و مغز او ادامه دارد. به زودی همه اعضای بدن با هم شروع به کار می کنند.

هفته 10 بارداری

کودک شما دیگر یک رویان کوچک نیست. هرچند او بزرگتر از یک خرما نیست، یعنی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن تنها در حدود 2.5 سانتی متر یا کمی بیشتراست.

هفته 11 بارداری

در هفته یازدهم از بارداری، دست های نوزاد به سرعت باز و بسته می شوند و جوانه های کوچک دندان در زیر لثه نمایان می گردند.

هفته 12 بارداری

اندازه کودک شما به حدود 5 سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود 15 گرم وزن دارد. صورت او به صورت یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد.

 

هفته 12 ام بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته 12 بارداری

 

هفته 13 بارداری

این آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری شما می باشد. نوزاد اکنون اثر انگشتی یگانه برای خود دارد و قد او به 8.5 سانتیمتر می رسد.

هفته 14 بارداری

در هفته چهاردهم از بارداری، خصوصیات ریز و منحصر به فرد کودک شما در حال توسعه و شکل گیری می باشند و شما احساس انرژی بیشتر می کنید و حالت تهوع و دیگر حالت های آزار دهنده کمتر به سراغ شما می آید.

هفته 15 بارداری

در هفته پانزدهم از بارداری، جنین شما نور را می تواند احساس کند و جوانه های چشایی وی در حال ایجاد می باشند.

هفته 16 بارداری

با طولی به اندازه 11 سانتی متر و وزنی حدود 110 گرم کودک شما به اندازه یک گلابی بزرگ شده است.

هفته 17 بارداری

در هفته هفدهم از بارداری، اسکلت بدن نوزاد از حالت غضروفی نرم به استخوانی سخت تبدیل می گردد و بند ناف نیز ضخیم تر و محکمتر خواهد شد.

هفته 18 بارداری

در هفته هجدهم از بارداری، اندام تناسلی کودک شما به اندازه کافی توسعه یافته است تا در تصاویر سونوگرافی جنسیت او قابل تشخیص باشد.

هفته 19 بارداری

در هفته نوزدهم از بارداری، برای نوزاد خود آواز بخوانید و با او صحبت کنید، او احتمالاً صدای شما را می شنود. ممکن است بدلیل کش آمدن رباط ها دردی در اطراف بدن خود احساس کنید.

 

هفته 19 بارداری

مراقبت های هفته 19 بارداری

 

هفته 20 بارداری

در هفته بیستم از بارداری، نیمی از بارداری خود را با موفقیت به پایان رسانده اید، نوزاد شما هم اکنون مقدار بیشتری مواد را از طریق دهان می بلعد که خود باعث ایجاد مدفوع جنینی می شود.

هفته 21 بارداری

در هفته بیست و یکم از بارداری شما احساس می کنید نوزاد در حال حرکت است، تکان خوردن های اولیه دیگه به ضربات لگد واقعی تبدیل شده. نوزاد شما دیگر برای خودش دوتا ابرو دارد.

هفته 22 بارداری

در هفته بیست و دوم از بارداری، نوزاد شما در حال شبیه کردن خود به یک نوزاد مینیاتوری است، لگد پراکنی های نوزاد شما برای شما به قشنگترین و دلچسب ترین عادت تبدیل شده.

هفته 23 بارداری

پوست او قرمز و چروک خورده است. رگهای خونی در ریه او در حال رشد هستند تا او را برای تنفس آماده کنند.

هفته 24 بارداری

در هفته بیست و چهارم از بارداری نوزاد شما مثل بلال دراز و لاغر است و رحم شما به اندازه توپ فوتبال بزرگ شده است.

هفته 25 بارداری

در هفته بیست و پنجم از بارداری  جنین شروع به جذب چربی در بدن خود می کند و موهای براقش رشد بیشتری می نماید.

هفته 26 بارداری

در هفته بیست و ششم از بارداری، نوزاد شما مشغول استنشاق و دم و بازدم مایع آمونیاک است که تمرین خوبی برای تنفس در زندگی جدیدش در بیرون از رحم می باشد.

هفته 27 بارداری

کودک شما همه رحم شما را پر کرده در این هفته او حدود 900 گرم وزن دارد و طول بدن او نیز 36.5 سانتی متر است.

هفته 28 بارداری

مغز کودک در این هفته شروع به تکوین می کند. برجستگی ها و تورفتگی های عمیق در حال شکل گیری هستند و میزان بافت در حال افزایش است.

 

هفته 28 بارداری

مراقبت های هفته 28 بارداری

 

هفته 29 بارداری

در هفته بیست و نهم از بارداری، ماهیچه ها، شش و ریه نوزاد شما در مسیر تکامل قرار دارد. سر رشد می کند تا اتاقی برای توسعه هر چه بیشتر مغز ایجاد نماید.

هفته 30 بارداری

هفته سی ام از بارداری جنین شما تقریباً 1.4 کیلوگرم وزن دارد این در حالی است که شاید شما درگیر نوسانات خلقی، وسواس در ظاهر جدید خود و خستگی های بدنی و فکری باشید.

هفته 31 بارداری

در هفته سی و یکم از بارداری، ضربات قوی نوزاد ممکن است مانع خوابیدن راحت شما در شب گردد و همچنین شما انقباضات براکستون هیکس (انقباضات رحمی) را احساس خواهید کرد.

هفته 32 بارداری

در هفته سی و دوم از بارداری،کودک شما فربه تر از پیش شده و این مسئله می تواند منجر به سوزش سر دل و تنگی نفستان  گردد.

هفته 33 بارداری

احتمالاً بدانید که کودک شما زیاد می خوابد و ریه های آنها نیز تا این مرحله تقریباً تکامل یافته است.

هفته 34 بارداری

در هفته سی و چهارم از بارداری شش و سیستم عصبی مرکزی کودک بطور کامل تکامل یافته است و سرگیجه، خستگی شما کمتر خواهد شد.

هفته 35 بارداری

کودک شما در حال بزرگ شدن است. وزنش بیشتر از 2250 گرم شده و طول بدن او هم کمی بیشتر از 45.7 سانتی متر است.

 

هفته 35 بارداری

وضعیت مادر در هفته 35 بارداری

 

هفته 36 بارداری

در هفته سی و ششم از بارداری نوزاد ممکن است با نزدیک شدن به روز موعود، پایین آمدن او را در سمت لگن خود احساس کنید.

هفته 37 بارداری

کودک شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که به زندگی در خارج رحم ادامه دهد.

هفته 38 بارداری

در هفته سی و هشتم از بارداری نوزاد شما پنجه های قوی دارد و به زودی آن را بر روی صورت و دستهای فرد دیگر امتحان می کند. به هر حال آنچه که مهم است مواظب پره اکلامپسی و یا همان مسمومیت در بارداری باشید.

هفته 39 بارداری

کودک شما به ساختن یک لایه چربی جهت کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتی متر طول و 3150 گرم وزن دارد.

هفته 40 بارداری

در هفته چهلم و پایان بارداری، نوزاد شما خیلی کوچک است، اگر هنوز باردار هستید نگران نباشید این مسئله کاملاً طبیعی است و به زمان در نظر گرفته شده بعنوان روز اول بارداری شما مربوط می شود.

 

هفته 40 بارداری

هفته 40 ام بارداری

 

کلام پایانی

پس از سپری نمودن 40 هفته بارداری با مشخصاتی که در بالا قید شد اکنون میتوانید رفتار نوزاد را به صورت هفته به هفته پیش بینی نمایید و منتظر تولد او باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 4 =