سلامت خانواده, فارما مگ

بهترین سن از پوشک گرفتن کودک چه زمانی می باشد؟

بهترین سن از پوشک گرفتن کودک چه زمانی می باشد؟

از پوشک گرفتن کودک مرحله مهمی از زندگی کودک میباشد و در صورتی که به صورت غلط انجام شود میتواند منجر به عوارض مهمی مانند مثانه عصبی، بی اختیاری ادراری در سنین بالاتر یاعود عفونت ادراری شود. بهترین سن از پوشک گرفتن کودک یکی از دغدغه‌های مادران امروزی می‌باشد. به گفته بسیاری از متخصصین در این زمینه، بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک و آموزش دستشویی رفتن به وی از سن 18 تا 24 ماهگی می‌باشد.

 

زمان از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک

 

زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک

اگرچه 18 تا 24 ماهگی بهترین زمان و سن از پوشک گفتن کودک است اما این مطمئناً در مورد همه بچه ها صدق نمی کند. بعضی از کودکان تا 4 سالگی آمادگی گرفتن از پوشک را ندارند. لازم به ذکر است که بدانید کودکان دختر سریع‌تر از کودکان پسر تمایل به جدا کردن پوشک از خود نشان می‌دهند. بنابراین اگر پسر دارید باید پوشک را مدت بیشتری تحمل کنید.

در ویدئوی زیر زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک بررسی میشود.

 

 

زمان از پوشک گرفتن بچه بستگی به این دارد که آموزش دستشویی رفتن را چه زمانی شروع کرده باشید. هرچند زمان مناسب برای تمام کودکان یکسان نیست، به طور متوسط می‌توان گفت که دو تا سه سال بازه سنی مناسبی برای آموزش دستشویی رفتن است. بنابراین اگر آموزش دستشویی رفتن به خوبی پیش رفته است، می‌توانید هر از گاه پوشک نبندید تا در نهایت بتوانید برای همیشه با پوشک خداحافظی کنید. چنانچه کودک برای گرفته شدن از پوشک و آموزش رفتن به دستشویی آمادگی نداشته باشد، حتی بهترین روش‌های از پوشک گرفتن نیز مؤثر واقع نمی‌شوند.

 

بهترین زمان از پوشک گرفتن بچه

زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک

 

نشانه های فرا رسیدن زمان مناسب از پوشک گرفتن کودکان

کودک کمتر از قبل ادرار می‌کند. کودکان تا حدود ۲۰ ماهگی به طور مداوم ادرار می‌کنند؛ ولی پس از مدتی قادر به کنترل مثانه خود هستند و از لحاظ جسمانی آماده گرفتن از پوشک اند.

دفع مدفوع کودک منظم‌تر می‌شود. در نتیجه آموزش دادن به کودک جهت رفتن به دستشویی ساده‌تر می‌شود.

کودک بیش از قبل احساس رفتن به دستشویی را ابراز می‌کند. در صورتی که کودک احساس رفتن به دستشویی را از طریق صداهای مختلف و یا حالات صورت خود ابراز می‌کند، زمان مناسب برای گرفتن کودک از پوشک فرا رسیده است.

کودک متوجه کثیف شدن پوشک شده و در نتیجه احساس نارضایتی می‌کند. امکان دارد پس از مدتی کودک تمایلی به ماندن در پوشک کثیف نداشته باشد. در این زمان مادران می‌توانند رفتن به دستشویی را به کودک آموزش دهند.

کودک توانایی پیروی از دستورالعمل های ساده را دارد.

کودک پوشکش را تا دوساعت خشک نگه داشته است.

به استفاده از توالت فرنگی علاقه نشان میدهد.

کودک توانایی نشستن روی صندلی توالت فرنگی را دارد.

کودک درخواست تعویض پوشک میدهد و یا به پوشیدن لباس زیر علاقه نشان میدهد.

 

بهترین وقت از پوشک گرفتن بچه

وقت مناسب از پوشک گرفتن کودک

 

از پوشک گرفتن کودک

طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی  از 28 ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند. اینکه کودک به پوشک دسترسی دارد یا خیر می تواند در مدت زمان لازم برای قطع استفاده از پوشک و شروع به استفاده از توالت تأثیر بگذارد. صرف نظر از سن کودک، نگه داشتن پوشک در اطراف کودک می تواند به شما نشان دهد که شما آنقدر جدی در مورد آموزش استفاده از توالت نیستید و واقعاً انتظار ندارید که او از توالت استفاده کند. تا زمانی که پوشک هنوز در دسترس او باشد، فرزند شما می داند که گزینه استفاده مداوم از آنها را دارد. از آنجا که آنها با استفاده از پوشک راحت هستند و با توالت آشنا نیست، بچه ها اغلب این مسیر را انتخاب می کنند.

اگر کودک شما بخواهد از پوشک خود استفاده کند، مشکل حتی بدتر می شود، زیرا در این صورت شما به عنوان والدین باید تصمیم بگیرید که این درخواست را برآورده کنید یا خیر. تسلیم نشدن می تواند منجر به ایجاد خشم شود، اما تحویل گرفتن پوشک می تواند باعث تاخیر بیشتر در آموزش شود. قرار دادن پوشک دور از چشم فرزندتان می تواند رفع این مسئله را رفع کند. اگر فکر می کنید کودک شما واقعاً آماده است که پوشک را کنار بگذارد، آنها را در جایی ذخیره کنید که کودک شما نمی تواند آنها را ببیند یا به آنها دسترسی پیدا کند.

 

روش از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک

 

آموزش نحوه از پوشک گرفتن کودک

کودک را با لگن دستشویی آشنا کنید

برای این‌ که کودک ترغیب شود روی لگن دستشویی بنشیند، چند کتاب جذاب که بهتر است موضوعشان دستشویی رفتن بچه ‌ها باشد را در دستشویی و در سایر نقاط خانه قرار دهید. بازی‌های عروسکی انجام دهید و بازی را به گونه ‌ای طراحی کنید که عروسک ‌ها یکی یکی نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنند و به کودک بگویند که من الان باید به دستشویی بروم و روی لگن دستشویی بنشینم.

استفاده از لباس زیر

زمانی که کودک را به دستشویی ببرید، لباس‌های او را کامل از تنش بیرون نیاورید تا احساس خوبی داشته باشد. همچنین سعی کنید لباس زیر مناسب به او بپوشانید.

تشویق و جایزه

بهتر است برای تشویق کودک به استفاده از توالت برای او جایزه تهیه کنید.

آموزش استفاده از سیفون

اجازه دهیدفرزند تان ادرار و مدفوع را درتوالت ببینید و از او بخواهید تا سیفون توالت را بکشد. اجازه دهید فرزند شما صندلی توالت را تماشا و لمس کند و با آن آشنا شود. به فرزندتان بگوییدکه صندلی توالت مطعلق به او است.

آموزش نشستن روی صندلی توالت

پس ازاینکه فرزندتان به صندلی توالت عادت کرد و به طورمنظم با لباسهای خود روی آن نشست، سعی کنید کودک خود را بدون اینکه شلوارو پوشک به تن داشته باشد، روی صندلی توالت بنشانید. مدفوع را از یک پوشک کثیف به صندلی توالت ببرید. اجازه دهید فرزند شما انتقال مدفوع از صندلی توالت به توالت را مشاهده کند.

 

آموزش نشستن روی صندلی توالت به کودک

آموزش نشستن روی صندلی توالت به کودک

 

نکات مهم در فرآیند از پوشک گرفتن کودک

در کودکان با سابقه عفونت ادراری آموزش توالت بسیار مهم میباشد و احتمال عود عفونت ادراری در این زمان بیشتر میشود.

در صورتی که کودک مبتلا به یبوست مزمن باشد ابتدا یبوست را درمان کنید و بعد مبادرت به اموزش توالت کنید.

در صورتی که در ناحیه دستگاه ادراری زخم و قرمزی و التهاب وجود دارد قبل از شروع اموزش ادرار کردن باید درمان شود.

به علت عدم تکامل اعصاب مثانه و عدم حجم مناسب مثانه از پوشک گرفتن کودک قبل از 18 ماهگی توصیه نمیشود.

کلام پایانی

به طور کلی میتوان گفت بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک و آموزش دستشویی رفتن به وی از سن 18 تا 24 ماهگی می‌باشد و به علت عدم تکامل اعصاب مثانه و عدم حجم مناسب مثانه از پوشک گرفتن کودک قبل از 18 ماهگی توصیه نمیشود. علاوه بر توجه به سن مناسب از پوشک گرفتن به نحوه انجام این کار نیز لازم است دقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یازده =