سلامت خانواده, فارما مگ

بهترین سن ورود کودک به مهد کودک چه سنی است؟

بهترین سن ورود کودک به مهد کودک چه سنی است؟

برای فرستادن کودک به مهد دلایل متفاوتی وجود دارد. برخی والدین به علت مشغله کاری خود مجبور به فرستادن کودک به مهدکودک می‌شوند. اما از آنجاییکه کودک در این فضا امکان ارتباط و بازی با هم سالان خود را دارد حتی خانواده هایی که شاغل نیستند نیز، ترجیح می‌دهند کودک خود را به مهدکودک بفرستند. این کار به پرورش مهارت های کودکان کمک کرده، روابط اجتماعی او را تقویت میکنند و او از آموزش‌های قبل ورود به دبستان بهره‌مند میگردد. با توجه به اینکه اغلب کودکان در سنین 5 و یا 6 سالگی، توانایی ذهنی و جسمی مورد نیاز برای آموزش دیدن در مهد کودک را دارند، سن مناسب برای فرستادن کودک به مهد نیز، 5 سالگی تعریف شده است.

 

زمان ورود به مهدکودک

بهترین زمان ورود به مهد

 

بهترین سن رفتن به مهد کودک

کودک به طور طبیعی تا حدود 2 سالگی ممکن است دچار اختلال اضطراب جدایی شود و بهتر است که نزدیک به مادرش بماند. بعد از این سن رفتن به مهدکودک برای فرزندتان مناسب می‌شود و بهتر است به جای منزل مادربزرگ و اقوام به مهدکودک رفته و در یک محیط اجتماعی قرار بگیرد. اگر شاغل نیستید، به شما توصیه می‌شود تا 2 سالگی کودکتان را به مهدکودک نفرستید. سن دو تا سه سالگی سن مناسبی است که کودک چند ساعت در روز را خارج از منزل بگذراند. در این صورت کمتر شاهد احتمال اختلال اضطراب جدایی در کودکان خواهید بود.

سن مناسب ورود به مهد کودک و مدرسه در ویدئوی زیر بررسی میگردد.

 

سن نامناسب برای فرستادن کودک به مهد

پیش از سه سالگی توصیه نمی شود که کودک را به مهد بفرستید زیرا بچه های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند و مربی مهد نمی تواند فقط به او توجه کند، بنابراین ممکن است روحیه کودک آسیب ببیند پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر و یا عضوی از خانواده پرستاری شود. همچنین زمانی که بچه‌ها وارد مهد کودک می‌شوند، باید بتوانند فعالیت‌های خودمراقبتی مثل غذاخوردن، دست‌شویی‌رفتن و پوشیدن کفش و لباس را به‌صورت مستقل انجام دهند. این مهارت‌ها در سنین ابتدایی به طور کامل در کودک ایجاد نمیشوند.

 

سن نامناسب مهدکودک

سن نامناسب برای فرستادن کودک به مهد

مزایای رفتن به مهد کودک

مهدکودک بستر مناسبی برای آمــوزش‌ کودکان متناسب با سن کودک شما می‌باشد. در مهد کودک مهارت‌هایی از جمله شمارش یا شعر‌های کودکانه یا زبان دوم به آن‌ها آموخته می‌شود.

فرستادن کودک به مهدکودک رشد اجتماعی را تسهیل می‌کند. کودک یاد می‌گیرد چگونه با کودکان هم سن خود و همینطور با مربیان تعامل کند.

مهدکودک اولین فرصت برای تجربه اســتقلال کودکان از مادر می‌شود.

کارگروهی مثل گروه سرود، نمایش‌های عروسکی و تئاتر و سایر بازی‌های گروهی که انجام می‌دهند، باعث می‌شود یاد بگیرد و بداند چطور با دیگران همکاری کرده تا به هدف مشترکی دست پیدا کنند.

فرستادن کودک به مهدکودک به پرورش قوای ذهنی و همینطور مهارت‌های جسمانی وی کمک می‌کند.

ساعاتی که کودک در مهدکودک سپری می‌کند فرصت خوبی برای مادر است تا به امور شخصی خود بپردازد یا استراحت کند.

کودک با قرار گرفتن در محیط مهد کودک برای مدرسه رفتن و ورود به محیط اجتماعی گسترده‌تر آماده می‌شود.

نحوه برخورد با کودکی که برای رفتن به مهد مقاومت می‌کند

در فرستادن کودک به مهدکودک صبور باشید و بدانید در طی فرایند اجتماعی شدن کودک، او نیاز به زمان دارد. بهتر است روزهای اول مدتی در مهدکودک حضور داشته باشید و تا حواس کودکتان پرت شد از محیط فرار نکنید. با کودک صحبت کنید و دقیق به او بگویید که کی برمی گردید. سعی کنید از قولی که داده اید تخطی نکنید. اگر روزهای اول حضورکودک در مهدکودک کوتاه مدت باشد مشکلی نیست. می‌توانید به تدریج زمان آن را افزایش دهید. می‌توانید روزهای اول یک اسباب بازی یا پتوی مورد علاقه اش را در وسایلش قرار دهید تا کودک از آن شیء آشنا قوت قلب و حس خوب بگیرد.

 

مزایای فرستادن کودک به مهد

مزایای رفتن به مهد کودک

نتایج ورود به مهد کودک در سن مناسب

اگر شروع مهد کودک را در سن درست که 5 سالگی است انجام هید، احتمال دارد کودک برای نشستن سر کلاس مشتاق‌تر باشد. اینکه کودک شما در کلاس سر جای خودش بنشیند و برنامه‌ هایی را که برایش تعیین شده انجام دهد یا نه، کاملا به سن او بستگی دارد؛ زیرا بچه‌های کوچک‌تر معمولا در انجام‌دادن این کارها کمی سرسختانه‌تر رفتار می‌کنند.

کاهش احتمال اشتباه در تشخیص ADHD

ممکن است جنب‌ و جوش‌های زیاد برخی از بچه‌ها سر کلاس، برای بچه‌ هایی که زودتر به مهد رفته‌اند، نتایج ناخواسته‌ای در پی داشته باشد. طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۸ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، احتمال تشخیص اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) در بچه‌هایی که یک ماه پیش از بازگشایی مهدها به ۵ سالگی رسیده‌اند، بیشتر است.

جدایی راحت تر از خانواده

احتمالا بچه‌های کوچک‌تر (به‌ویژه آنهایی که در هیچ برنامه پیش‌دبستانی شرکت نکرده‌اند) برای خداحافظی و جداشدن از والدین با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند (و همه ما می‌دانیم جداشدن از بچه کوچکی که چشمانی پر از اشک دارد، جلوی در مدرسه، چقدر سخت است). اگر زمان بیشتری برای استقلال به کودک بدهیم، کمک می‌کنیم که این مرحله آسان‌تر شود.

پیشرفت توانایی‌ های حرکتی کودک

بچه‌های بزرگ‌تر برای فعالیت‌های کلاسی (مثل نگه‌داشتن مداد یا استفاده از قیچی) راحت‌تر خواهند بود. توانایی انجام این کارها کمک می‌کند که اعتمادبه‌نفس کودک ساخته شود و کودک در انجام‌دادن کارهای مدرسه هیجان بیشتری را تجربه کند.

زمان بیشتر برای بازی بدون دغدغه

اگر شروع رسمی مدرسه به تعویق بیفتد، به کودک زمان بیشتری می‌دهد تا کودکی کند، از روزهای آزادش لذت ببرد و آزادانه بازی کند (برخی پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این فعالیت‌ها از فعالیت‌های آموزشی برای بچه‌های کوچک‌تر باارزش‌تر و مفیدتر خواهد بود). به‌تعویق‌انداختن ثبت‌نام در مهد کودک به شما هم یک سال زمان می‌دهد تا با کودک بیشتر وقت بگذرانید. اگر شما این امکان را دارید که در خانه و در کنار کودک‌تان باشید، از این زمان لذت خواهید برد.

ورود به مهد کودک در سن مناسب

نتایج ورود به مهد کودک در سن مناسب

 

نتایج دیر وارد شدن به مهد کودک

بنا به گفته دکتر کاترین گارفورت: در صورتی که کودک، خارج از محیط کودکستان در حال کسب مهارت های علمی و جسمی و ذهنی مناسب با سن خود باشد، به تعویق انداختن فرستادن کودک به کودکستان و یا صرف نظر از فرستادن او بسیار اشتباه است.

تفاوت فیزیکی میان بچه‌ها

ممکن است کودکی که نسبت به هم‌کلاسی‌هایش بزرگ‌تر باشد، قدش هم بلندتر باشد (یا برعکس). این موضوع به‌‌خصوص در دوره اول و دوم متوسطه اهمیت خاصی دارد. شاید هنوز به دوران نوجوانی فرزندتان فکر نمی‌کنید، اما فراموش نکنید: کودکی که از دیگر بچه‌ها در مهد بزرگ‌تر است در دوران اول و دوم متوسطه تحصیلی هم بزرگ‌تر از بقیه خواهد بود و این موضوع کم‌اهمیت نیست، به‌خصوص در دوران بلوغ بچه‌ها.

بدرفتاری کودک

در پژوهشی مشخص شد بچه‌هایی که دیرتر به مهد می‌روند، در دوره دوم متوسطه، ۲برابر بیشتر از دیگران ممکن است که مدرسه را ترک کنند. محققان بر این باورند که دلیل این امر زودتر بزرگ‌شدن بچه‌هاست. برخی از این بچه‌ها نیز بیش از هم‌سالان خود تمایل خواهند داشت که مدرسه را ترک کنند.

انتظار بیشتر، هزینه‌ های بیشتر

به‌تعویق‌انداختن شروع مدرسه می‌تواند یک سال هزینه پرستار یا پیش‌دبستانی را روی دست خانواده‌ها بگذارد. شهریه اغلب مدارس و مهد کودک‌‌ها هر سال افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند برای والدین هزینه‌بر باشد. محققان معتقدند که کودکان طبقه متوسط و مشغول از روش تاخیر در سن مهد کودک بهره نمی‌برند، اما به احتمال زیاد آسیبی نیز از این روش نخواهند دید. اما این عمل به خانواده‌هایی که منابع مالی برای یکسال اضافی ماندن در مهدکودک ندارند، فشار می‌آورد. اگر این کودکان کوچکتر ناچار به رقابت با کودکان بزرگتر و آماده‌تر شوند شکاف دستاوردی که از قبل وجود دارد تشدید می‌شود. این محققان می‌گویند ما طرفدار این نیستیم که ممنوعیت روش تاخیر در سن مهد کودک ایجاد شود، اما باید احتیاط لازم را در نظر داشت.

عدم پیدا کردن دوست مناسب

یک سال می‌تواند تغییر بزرگی در دهه اول زندگی هر شخص بگذارد. این بدین معنی‌ست که ممکن است کودکی ۶ساله که درون‌گرا و آرام است برای پیداکردن دوستی شبیه خودش، در کلاسی که مملو از بچه‌های ۵ساله جنجال‌آفرین است، دچار مشکل شود.

ترس از رفتن به مهد کودک

اگر به نظر می آید که کودک از رفتن به مهدکودک می ترسد، والدین باید او را به تدریج با محیط جدید آشنا کنند. در آغاز، مادر یا پدر می توانند همراه کودک باشند و نزدیک او بمانند تا زمانی که کودک مشغول بازی است. آنها هر روز می توانند مدت بیشتری در مهد بمانند تا اینکه کودک بخواهد جزیی از بقیه گروه کودکان شود. تاخیر در سن مهد کودک با اینکه ترس کودک را زا ورود به مهد افزایش میدهد اما همچنان رو به افزایش است. به دو دلیل، یکی اینکه حداقل سن در ایالت‌ها بیشتر شده و دیگری به این دلیل که بعضی از والدین ترجیح می‌دهند صبر کنند تا فرزندانشان به سن مدرسه برسند.

 

دیر وارد شدن به مهد کودک

نتایج دیر وارد شدن به مهد کودک

 

کلام پایانی

در جمع بندی لازم به ذکر است که باید هر کوکی را در نسبت با موقعیت خودش بسنجیم. براین‌ اساس باید دریابیم که کودک در چه سنی آمادگی شروع مدرسه و رفتن به مهد را دارد. ولی توصه کلی برای بهترین سن ورود کودک به مهد کودک سن 5 سالگی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + پانزده =