بارداری, فارما مگ

برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد؟

برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد؟

برخی از افراد به بارداری و زایمان دوقلویی به چشم با یک تیر دو نشان زدن نگاه می کنند و معتقدند که می توان با یک بار گذرداندن دوره بارداری و یک بار انجام زایمان، صاحب دو نوزاد شد. به همین سبب به دنبال راهکارهایی برای افزایش احتمال دوقلوزایی می گردند. در این مطلب قصد داریم چند مورد از متداول ترین انواع  مکمل ها برای دوقلوزایی را به شمال معرفی کنیم، اما لازم به ذکر است که مصرف تمامی آنها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

 

باردار شدن دوقلو

روش دوقلو باردار شدن

 

راه های دوقلو باردار شدن

به بیان ساده اگر دو تخمک به صورت جداگانه در رحم بارور شوند یا یک تخمک بارور شده به دو سلول تقسیم شود و هر سلول به طور جداگانه یک جنین را تشکیل دهد، بارداری دوقلویی اتفاق می افتد. امروزه، بارداری دوقلویی نسبت به گذشته در بین بانوان شایع تر شده است. شایع ترین راه برای دوقلوزایی استفاده از داروهای کمک باروری مثل قرص کلومیفن سیترات و آمپول های HMG است. این داروها باعث تحریک تخمک گذاری می شوند. بنابراین با مصرف آن ها به جای اینکه در هر سیکل ماهانه فقط یک تخمک آزاد شود معمولا دو یا سه یا تعداد بیشتری تخمک آزاد می شود، به این ترتیب شانس دوقلوزایی و چندقلوزایی افزایش پیدا می کند. البته این داروها باید حتما با تجویز پزشک و با کنترل سونوگرافی مصرف شوند.

در ویدئوی زیر 7 روش برای دوقلو باردار شدن بیان میگردد.

 

عوامل موثر بر بارداری دوقلویی

سابقه خانوادگی و وراثت

قومیت و نژاد

خصوصیات بدنی (قد و وزن)

سن حاملگی

بارداری‌ های بیشتر

بارداری در فصل تابستان

رژیم غذایی

 

عوامل دوقلوزایی

عوامل موثر بر بارداری دوقلویی

 

منابع غذایی دوقلوزایی

سبزیجات برگ سبز

یک رژیم غذایی برای دوقلو باردار شدن، خوردن سبزیجاتی است که برگ های سبز تیره دارند. این دسته از خوراکی ها سرشار از زینک بوده و محرک تولید اسپرم هستند. بنابراین باید سبزی های که برگ سبز دارند را به رژیم غذایی همسرتان اضافه کنید. این کار باعث می شود احتمال باروری همزمان بیش از یک تخمک موقع نزدیکی بیشتر شود. خودتان هم باید  از این سبزیجات بخورید. چون سرشار از کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که به تقویت دوقلوزایی کمک می کنند.

لبنیات

از جمله غذاهایی که باعث دوقلوزایی می شوند، مواد لبنی مثل شیر، ماست، پنیر، … هستند که شانس دوقلوزایی را تا 5 برابر افزایش می دهند. چون لبنیات هورمون های رشدی دارند که به دوقلوزایی کمک می کند. این هورمون ها در شیر گاوهای پرواری بیشتر وجود دارند.

سیب زمینی شیرین

این نوع سیب زمینی، با تحریک تخمدان، باعث آزاد شدن تخمک‌های بیشتر می‌شود. وجود تخمک بیشتر احتمال بارداری دوقلو را بیشتر می‌کند.

مغز آناناس

برای رژیم غذایی دوقلوزایی می توانید مغز آناناس را امتحان کنید. مغز این میوه دارای پروتئین هایی است که به تخمک گذاری و لقاح کمک کرده و شانس دوقلوزایی را بیشتر می کند.

 

دوقلوزایی

مغز آناناس برای بارداری دوقلو

 

گوشت

هر چند کاملا اثبات نشده ولی مصرف گوشت می تواند احتمالاً دوقلوزایی را بیشتر کند. تحقیقات نشان می دهد که بارداری دوقلویی در زنانی که گیاه خواری می کنند کمتر از زنان دیگر رخ می دهد.

دانه های خوراکی

خوردن دانه های سرشار از پروتئین مثل غلات کامل، گندم سبوس دار، سویا از جمله غذاهای مناسب برای دوقلو زایی است.

روی

مصرف غذاهای حاوی روی در مردان، باعث تقویت سطح اسپرم می‌شود. به همین جهات خوردن غذاهایی مانند ماست، نخود سبز، کدو تنبل و هر غذای حاوی روی، می‌تواند احتمال دوقلوزایی را افزایش دهد. مصرف مکمل زینک پلاس برای دوقلوزایی توصیه میگردد.

 

زینک دوقلو زایی

روی برای دوقلوزایی

 

مکمل های باروری برای دوقلوزایی

مکمل های اسید فولیک

نتایج مطالعات محققان استرالیایی نشان می دهد که مصرف مکمل های اسید فولیک در دوران قبل از بارداری احتمال دوقلو باردار شدن را در بانوان افزایش می دهد. البته برخی دیگر از مطالعات نیز نتایج ضد و نقیضی را در این زمینه ارائه کرده اند. ولی به طور کلی مصرف مکمل های اسید فولیک همراه با سایر مکمل های حاوی فولات پیش از بارداری، در پیشگیری از ابتلا جنین به نقایص لوله عصبی و در نتیجه کمک به تولد نوزاد سالم بسیار موثر است. حاصل مطالعات جدید نشان می دهد که انجام درمان IVF در کنار مصرف زیاد فولات احتمال بارداری دوقلویی را در بانوان افزایش می دهد. نقش اسید فولیک در بارداری دوقلو را نمیتوان انکار کرد.

پروژسترون

پروژسترون دیواره داخلی رحم یا آندوتر را تقویت کرده و از این طریق احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می دهد. در صورتی که بیش از یک تخمک بارور شود احتمال متصل شدن نطفه ها به دیواره رحم و وقوع یک بارداری دوقلویی موفق بیشتر خواهد شد. قرص های باروری در اغلب موارد منجر به تولد دوقلوهای غیر همسان می شوند علت این امر آن است که مصرف این قرص ها احتمال آزاد شدن همزمان چند تخمک در هر سیکل قائدگی را افزایش می دهند. مجددا تاکید می کنیم، درصورتی که قصد دارید از دارو برای دوقلوزایی استفاده کنید، مشورت با پزشک متخصص زنان زایمان قبل از مصرف و در تمامی طول دوره درمان ضرورت دارد.

گنادوتروپین

گنادوتروپین با بهبود بخشیدن به کیفیت تخمک ها و کمک به بلوغ آنها احتمال بارداری دوقلویی را در بانوان افزایش می دهد. مصرف این دارو باعث تحریک تخمدان ها و در نتیجه آزاد شدن بیش از یک تخمک بالغ در طول هر چرخه تخمک گذاری می شود. پزشک در صورت صلاحدید می تواند از انواع این دارو برای دوقلو زایی استفاده کند.

 

 تاثیر مکمل باروری در دوقلوزایی

مکمل های باروری برای دوقلوزایی

 

تاثیر گیاهان دارویی و طب سنتی در دو قلوزایی

نشاسته تاپیوکا

مصرف نشاسته تاپیوکا در رژیم غذایی برای دوقلوزایی دختر و پسر بسیار موثر است. تایپوکا از ریشه گیاهی به نام کاساوا به دست می آید و برای پختن فرنی، بیسکویت و پختن غذاهای مختلف به کار می رود.

شیرین بیان

شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل کنترل میزان استروژن و تستسترون، امکان دوقلوزایی را افزایش می‌دهد.

روغن بذر کتان

بذر کتان با ایجاد تعادل در میزان ترشح پروژسترون و استروژن، چرخه قاعدگی منظمی ایجاد می‌کند. در نتیجه میزان باروری زن بالا رفته و احتمال بارداری دوقلو بیشتر خواهد شد.

ریشه ماکارو

ریشه ماکارو یکی از غذا های مفید برای دوقلوزایی است که می توانید آن را به صورت خام، خشک شده و یا پودری استفاده کنید. خوردن این ریشه علاوه بر رفع مشکلات نازایی می تواند احتمال دوقلوزایی در زنان را بیشتر کند.

 

طب سنتی در دو قلوزایی

ریشه ماکارو برای دو قلوزایی

 

کلام پایانی

لبنیات، سیب زمینی شیرین، مغز آناناس، روی و سبزیجات برگ سبز از منابع غذایی دوقلوزایی میباشند. همچنین مکمل های حاوی مکمل های اسید فولیک و ریشه ماکارو در این امر موثر اند که زیر شاخه طب سنتی به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *