سلامت خانواده, فارما مگ

آیا تهوع از علائم کرونا میباشد؟

آیا تهوع از علائم کرونا میباشد؟

همه افراد حداقل یک بار حالت تهوع را تجربه نموده اند. حالت تهوع (Nausea)، احساس آزاردهنده معده و تمایل به استفراغ برای تخلیه محتویات معده می باشد. به پاکسازی و خالی نمودن معده از راه دهان که معمولا با فشار همراه است، استفراغ گفته می شود. حالت تهوع می تواند از جمله علائم بسیاری از بیماری ها باشد. با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، هر روز شاهد علائم گوارشی و تنفسی جدیدی رو به رو هستیم. در این مقاله به حالت تهوع، عوامل ایجاد آن، راهکارهای خانگی رفع آن و بررسی به عنوان علائم بیماری کرونا می پردازیم.

 

حالت تهوع و استفراغ خطرناک است؟

حالت تهوع و استفراغ

 

حالت تهوع، استفراغ و ابتلا به کرونا

ویروس کرونا از جمله بیماری های ویروسی است که باعث ایجاد بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و بیماری های تنفسی می شود. اغلب مبتلایان به ویروس کرونا یا بدون علامت هستند و یا دارای علائم خفیفی می باشند. البته افراد بالای 65 سال سن و افرادی که سابقه بیماری های زمینه ای را دارند احتمال بروز علائم شدیدتر در آن ها بالاتر است.

از رایج ترین علائم کرونا می توان به تب، خستگی و سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و درد عضلانی اشاره کرد. ممکن است برخی افراد علائم گوارشی نظیر اسهال، بی اشتهایی و استفراغ را تجربه نمایند که این موضوع در کودکان مبتلا به این ویروس شایع تر از بزرگسالان می باشد. در ادامه عوامل بروز حالت تهوع و راه های پیشگیری و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

آیا تهوع نشانه کروناست

حالت تهوع و ابتلا به کرونا

 

حالت تهوع در زنان باردار

حالت تهوع در دوران بارداری که به بیماری صبحگاهی نیز شناخته می شود، علامت مفیدی است. زیرا زنانی که حالت تهوع و استفراغ را در سه ماه اول بارداری تجربه می نمایند در مقایسه با زنان بدون حالت تهوع احتمال سقط جنین کمتری دارند. تهوع و استفراغ در بارداری نشان دهنده ترشح هورمون های مورد نیاز برای یک بارداری سالم می باشد.

در زنان باردار که صبح ها دچار حالت تهوع می شوند، پیشنهاد می شود قبل از بلند شدن از رختخواب بیسکوییت و یا شب هنگام قبل از خواب میان وعده های پروتئینی شامل پنیر و گوشت کم ‌چرب میل کنند. همچنین به خانم‌های باردار که مصرف داروهای ضدتهوع را دارند، توصیه می‌شود مکمل ویتامین B6 مصرف نمایند.

 

حالت تهوع و بارداری

حالت تهوع در زنان باردار

 

استفراغ در کودکان

کتاب خواندن، یا بازی با موبایل در ماشین در حال حرکت و یا نشستن بر روی صندلی جلو و تماشای دیگر اتومبیل‌های در حال حرکت می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و بیماری حرکت شود. همچنین غذا خوردن و بازی به صورت همزمان برای کودک مناسب نیست و حالت تهوع را تشدید می نماید.

دلایل ایجاد تهوع

دلایل استفراغ با توجه سن متفاوت هستند. در کودکان معمولا عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، حساسیت به شیر، تهوع مسافرت، پرخوری یا تغذیه بیش از حد، سرفه، یا انسداد روده و بیماری هایی که کودک در آن تب دارد باعث بروز استفراغ می شوند. حالت تهوع و استفراغ بیماری نیستند. به عبارت دیگر، بیماری ها و شرایطی می توانند باعث بروز حالت تهوع و استفراغ شوند، که در زیر بیان میگردند.

 

ایجاد تهوع

دلایل ایجاد تهوع

 

سوزش سردل یا رفلاکس معده

بیماری حرکت

مراحل اولیه بارداری

حساسیت به برخی داروها و ماشین‌گرفتگی و دریازدگی

میگرن

استرس احساسی (مانند ترس)

مسمومیت غذایی، پرخوری عصبی و سایر بیماری‌ های روانی

 

مسمومیت غذایی عامل تهوع

مسمومیت غذایی و تهوع

 

عفونت (مانند ویروس معده)

واکنش به برخی بوها و رایحه‌ها

حمله قلبی و یا تومور مغزی

ضربه به سر یا ضربه‌ مغزی

زخم معده و آپاندیس

برخی از انواع سرطان

مصرف مقدار زیاد الکل

انسداد روده

نشانه‌ ها و علائم حالت تهوع

علائم و نشانه های حالت تهوع، معمولا در قفسه سینه، شکم فوقانی یا پشت گلو احساس می شوند. حالت تهوع ممکن است با نشانه هایی نظیر سردرد، ضعف، تعریق، تجمع بزاق در دهان، تب، اسهال، گاز معده، استفراغ، سرگیجه، درد شکم و احساس کلی ناراحتی در معده همراه باشد.

 

علائم تهوع

حالت تهوع چه نشانه هایی دارد؟

 

راه های پیشگیری از تهوع

بهتر است تعداد بیشتر وعده های غذایی با حجم کم جایگزین 3 وعده غذایی سنگین شود.

صرف غذا به آهستگی انجام شود.

از خوردن غذاهای دیر هضم پرهیز شود.

در صورت حالت تهوع با استشمام بوی غذای گرم، غذا به صورت سرد مصرف شود.

در حالتی که سر 30 سانتی متر بالاتر از پا قرار گرفته باشد بعد از صرف غذا استراحت شود.

از مصرف مایعات در هنگام غذا خوردن پرهیز شود.

غذا خوردن هنگامی تداوم یابد که حالت تهوع فروکش کرده باشد.

 

قرص جوشان او آر اس دیلایت ساج پاد دارو

قرص جوشان او آر اس دیلایت ساج پاد دارو

 

برای درمان استفراغ صرفنظر از سن و علت بروز آن بهتر است مایعات بیشتری مصرف شود و تا زمانیکه استفراغ بطور کامل خاتمه نیافته غذاهای جامد مصرف نشوند. همچنین اگر حالت استفراغ و اسهال بیش از 24 ساعت ادامه داشت، محلول خوراکی او آر اس ( ORS) جهت جبران آب از دست رفته بدن پیشنهاد می شود (بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت نمایید).

در صورتیکه بروز استفراغ ناشی از درمان های سرطان باشد، مصرف دارو توسط پزشک تجویز می شود. همچنین برای درمان استفراغ ناشی از بارداری، بیماری حرکت و برخی از انواع سرگیجه هم داروهایی وجود دارند که لازم است قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت صورت گیرد.

درمان های خانگی تهوع و استفراغ

زنجبیل

زنجبیل ادویه ای پر خاصیت برای سلامت بدن است. بر اساس مطالعات اخیر، ترکیبات موجود در زنجبیل می تواند به عنوان ضد تهوع و یا کاهش حالت تهوع عمل نماید.

 

دمنوش زنجبیل و بابونه

زنجبیل برای درمان تهوع

 

رایحه‌ درمانی با نعناع

یکی دیگر از راهکار های سریع خانگی رفع حالت تهوع رایحه درمانی نعناع است. استنشاق روغن نعناع در هنگام حالت تهوع در مدت زمانی به کوتاهی 2 دقیقه باعث کاهش آن می شود. همچنین نوشیدن یک فنجان چای نعناع تاثیرات ضد تهوعی شگفت انگیزی دارد.

دمنوش رازیانه

برای نوشیدن دمنوش رازیانه، یک قاشق دانه رازیانه را در یک فنجان آب جوش ریخته و پس از 10 دقیقه از صافی رد کرده و آماده میل نمودن می باشد. علاوه بر این می توان رازیانه را به صورت جداگانه مصرف نمود.

آب سیب

آب سیب با خواص بی شمار می تواند به کاهش حالت تهوع به خصوص در زنان باردار بسیار موثر باشد.

 

آب سیب درمان استفراغ

آب سیب برای درمان تهوع

 

چای بابونه

از دیرباز چای بابونه به عنوان درمان سنتی رفع حالت تهوع مورد استفاده قرار گرفته است. این چای همچنین با خاصیت آرامش بخشی در هنگام تهوع به استراحت و خواب کافی کمک می نماید. چای بابونه از نوشیدنی های کاهنده استرس و اضطراب نیز می باشد.

دارچین

بر طبق مطالعات سال 2015، دارچین در کاهش حالت تهوع ناشی از درد قاعدگی بسیار موثر است. از دارچین به عنوان طعم دهنده در پخت غذاها به دلیل خواص بی شمار آن استفاده می شود.

کلام پایانی

بروز حالت تهوع به تنهایی نشانه ابتلا به کرونا نیست و اگر فرد هم زمان با تهوع دچار تنگی نفس شود، میزان اشباع اکسیژن در او پایین بوده و اسکن ریه درگیری ریه را تایید نماید، ابتلا به ویروس کرونا تایید می شود. حالت تهوع در اغلب موارد موقتی بوده و با استفاده از درمان های خانگی نظیر چای بابونه، دارچین، زنجبیل، دمنوش رازیانه و داروهای بدون نسخه قابل رفع است. جهت تهیه داروهای ضد تهوع و موثر در درمان حالت استفراغ در شرایط و افراد مختلف به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =