بارداری, فارما مگ

آیا تست بی بی چک صددرصد درست است؟

آیا تست بی بی چک صددرصد درست است؟

بارداری برای بسیاری از افراد از شیرین ترین لحظات زندگانی است. اما تست بارداری می تواند برای بسیاری از زنان، استرس آور باشد. چه انتظار جواب منفی و چه مثبت را داشته باشید، تست بارداری می تواند خیالتان را راحت و یا بر نگرانیتان بیفزاید. هنگامی که از بی بی چک استفاده می کنید، احتمالا اولین نکته ای که ذهنتان را درگیر می کند، این است که آیا واقعا می توان به جواب بی بی چک اعتماد کرد. اگر بی بی چک مثبت باشد، نتیجه احتمالا درست  است. به دلیل این است که تست بارداری، میزان هورمون HCG موجود در ادرار را اندازه گیری می کند. (هورمونی که پس از تشکیل رویان در رحم، وارد ادرار می شود) بنابراین اگر باردار نباشید، به هیچ عنوان هورمون HCG در ادرارتان وجود نخواهد داشت. اگر پاسخ بی بی چک منفی باشد، باز هم احتمال بارداری وجود دارد. چرا که ممکن است، تست را زودتر از موعد انجام داده باشید و مدت زمان بیشتری لازم باشد تا هورمون HCG در ادرار ظاهر شود. البته این مورد به دقت بی بی چک نیز بستگی دارد. در برخی از برندهای بی بی چک، حساسیت بالاتر بود و مقادیر کم HCG را نیز نشان می دهند. معمولا پیشنهاد کارشناسان این است که بی بی چک را حداقل 5 روز پس از موعد پریودتان انجام دهید تا به این مشکل برنخورید. اگر زودتر انجام داده اید و پاسخ منفی دریافت کرده اید، حتما چند روز بعد مجددا امتحان کنید.

 

تست بارداری خودکار در منزل

بی بی چک

 

عملکرد تست بی بی چک

زمانی که جنین در رحم مادر، لانه گزینی می کند، سلول های جفت هورمون گونادوپرین جفتی انسانی را آزاد می کنند. به همین خاطر است که میزان هورمون جفت یا HCG در ادرار مادر بالا می رود و از بارداری خبر می دهد. بیبی چک ها در واقع سطح هورمون بارداری یا HCG (گونادوپرین جفتی) را در ادرار زنان اندازه گیری می کنند. بیبی چک یک تست بارداری خانگی است که خانم ها در صورت احتمال بارداری می توانند از این وسیله استفاده کنند و در دسترس ترین، راحت ترین، ارزانترین وسیله و روش برای تشخیص بارداری در خانه است. که در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به سایر روش ها بارداری را تشخیص میدهد.

در ویدئوی زیر نحوه استفاده از بی بی چک و تفسیر نتایج آن ارائه گردیده است.

 

انواع تست بارداری

دو نوع تست بارداری وجود دارد، یکی تست ادرار خانگی یا همان بیبی چک که از داروخانه‌ها قابل تهیه است و دیگری آزمایش خون که پزشک آن را درخواست می‌دهد یا با مراجعه به آزمایشگاه و بیمارستان می‌توانید آن را انجام دهد. همه تست‌ های بارداری، مقدار گنادوتروپین جفتی انسانی یا همان hCG را که یکی از هورمون بارداری است در بدنتان اندازه می‌گیرند اما این دو نوع تست از لحاظ شیوه و زمان ردیابی این هورمون با هم متفاوتند. از انجایی که مراقبت های دوران بارداری در ماه اول ضروری است لازم است در صورت بارداری زودتر مطلع شوید تا اقدامات لازم را جهت سلامت مادر و جنین انجام دهید.

 

انواع تست بارداری

تست بارداری خانگی بیبی چک

 

انواع بی بی چک

بیبی چک نواری

این نوع بیبی چک شامل یک نوار کاغذی است که خطوط رنگی آن در تماس با ادرار نشان می دهد تست بارداری مثبت است یا منفی. این نوع بیبی چک نسبت به بقیه مدلها بیشتر استفاده می شود.

بیبی چک قطره چکانی

این مدل بیبی چک از قطره چکان برای نمونه برداری از ادرار استفاده می شود.

بیبی چک مستقیم

این نوع بیبی چک مستقیما در مسیر ادرار قرار می گیرد.

 

انواع بیبی چک

انواع بی بی چک

 

زمان مناسب استفاده از بی بی چک

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک همانی زمانی است که انتظار می رود مقدار هورمون hCGβ در ادرار شما به سطح قابل تشخیص رسیده باشد. اگر احتمالات مربوط به دیرتر انجام شدن تخمک گذاری، لقاح و به دنبال ان لازه گزینی را نیز درنظر بگیریم، بهترین زمان استفاده از بی بی چک یک هفته بعد از موعد مقرر قاعدگی است. بنابراین وقتی می پرسید که بی بی چک کی جواب میده، در پاسخ به شما می گوییم وقتی قاعدگیتان عقب افتاد بلافاصله اقدام به استفاده از بی بی چک نکنید، حداقل یک هفته صبر کرده و با رعایت نکات و دستورالعمل های دقیق، این تست بارداری خانگی را استفاده کنید. استفاده زودهنگام از بی بی چک سبب می شود که به دلیل نبودن مقدار کافی از هورمون مذکور در درون ادرار، پاسخ منفی دریافت کنید، درصورتی که باردار هستید. که به آن جواب منفی کاذب می گویند. توصیه می‌شود تست بارداری هنگام صبح انجام شود، چراکه ادرار از هر وقت دیگر غلیظ تر است. هرچه ادرار غلیظ‌تر باشد، غلظت اچ سی جی هم بیشتر است.

نحوه استفاده از بی بی چک

نحوه استفاده از آن به این شکل است که ابتدا بسته بندی محصول را باز میکنید و با استفاده از مقداری ادرار در یک لیوان یکبار مصرف و قرار دادن قسمت مشخص شده از بی بی چک در ادرار، چند دقیقه ای صبر میکنید و بی بی چک را از ادرار خارج کرده و پس از چند دقیقه پاسخ تست را بررسی میکنید.

 

نحوه استفاده از بی بی چک

نحوه استفاده از انواع بی بی چک

 

نحوه خواندن بی بی چک

مثبت بودن

اگر بعد از 40 ثانیه دو خط قرمز (خط C و خط T) در ناحیه کنترل یا پایین تر از آن ظاهر شود بیبی چک مثبت است. اگر بین 5 تا 10 دقیقه بعد دو خط قرمز ظاهر شد، نتیجه معتبر نیست و باید چند روز بعد دوباره بیبی چک استفاده کنید.

 

مثبت بی بی چک چگونه است

 

منفی بودن

اگر یک نوار رنگی در خط C ناحیه کنترل ظاهر شود، بیبی چک منفی است. هر تغییر رنگی که بعد از 10 دقیقه در بیبی چک ظاهر شود، قابل تفسیر نیست و حکم جواب منفی را دارد.

 

منفی بودن بی بی چک

غیر قابل قبول

نتیجه غیر قابل قبول بی بی چک

 

بیبی چک مثبت کاذب

 

بیبی چک مثبت کاذب

بیبی چک مثبت کاذب چیست؟

 

زمانی که باردار نیستید و جواب بیبی چک مثبت است، تست بارداری مثبت کاذب نامیده می شود. چنانچه در 8 هفته گذشته سقط داشته باشید، یا داروهای تقویت بارداری که حاوی هورمون HCG هستند را مصرف کرده باشید، این هورمون ممکن است بدون آنکه باردار باشید، خود را در ادرار نشان دهد.

دلیل دیگری که ممکن است از بی بی چک پاسخ مثبت کاذب بگیرید، این است که اگر قبل از اینکه پریودتان عقب بیفتد، تست را انجام دهید، امکان دارد که لقاح صورت گرفته باشد، اما در فرایندی که باید در دیواره رحم لانه گزینی کند، موفقیت آمیز نبوده و بارداری کنسل شود، اما به دلیل اینکه قبل از موعد پریود، تست را انجام داده اید، ممکن است پاسخ مثبت دریافت کنید. در این حالت معمولا یکی دو روز بعد، پریود خواهید شد.

عوامل مثبت کاذب شدن بیبی چک

اختلال در غده هیپوفیز مغز

تومورهای سرطانی

زایمان جدید

سقط جنین

وجود عفونت های باکتریایی در ادرار

 

دلیل مثبت کاذب بیبی چک

عوامل مثبت کاذب شدن بیبی چک

 

کلام پایانی

اکثر بی بی چک ها ادعا میکنند که بیش از 99 درصد دقت دارند؛ یعنی به‌طور ضمنی بیان می‌کنند همین‌که زمان دوره ماهانه بعدی فرا رسید، اما خونریزی دیده نشد، می‌توان از این تست‌‌ها استفاده کرد اما ‌این ادعا چندان هم صحیح نیست. واقعیت این است که میزان هورمون در ادرار در روزهای پس از لقاح، در افراد مختلف، متفاوت است. اگر پریودتان هفته‌ها به تأخیر افتاده است و نتیجه تست بارداری مثبت نمی‌شود، با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا باردارید یا برای منظم شدن سیکل قاعدگی به کمک خاصی نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =