سلامت خانواده, فارما مگ

معرفی مکمل های مناسب برای دفع سنگ کلیه

معرفی مکمل های مناسب برای دفع سنگ کلیه

کلیه ها مسئولیت تصفیه پسماند و مایعات اضافی بدن را بر عهده دارند اما گاهی اوقات جرمی سخت در آنها شکل می گیرد که سنگ کلیه نامیده می شود. سنگ کلیه یکی از رایج‌ ترین اختلالات دستگاه ادراری است. سنگ کلیه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در جریان طبیعی ادرار و باعث ورم و درد مثانه شود. همچنین ممکن است در اثر تجمع موادی که رسوب کرده‌اند، فرد برای دفع ادرار با مشکل مواجه شود. در این مقاله مکمل های مناسب جهت دفع سنگ کلیه معرفی میگردند. همچنین علل و علائم ایجاد سنگ کلیه و راه های خانگی درمان آن در ادامه بیان میگردد.

 

دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه

سنگ‌ های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که در داخل کلیه و از موادی که به‌ طور طبیعی در بدن وجود دارند، تشکیل می‌شوند. سنگ کلیه یا سنگ ادراری (رنال کلکولوس یا نفرولیت) بيشتر در مردان و در دوره سني 30 تا 50 سال بروز مي‌ نماید و در کودکان و سالمندان کمتر ديده مي‌شود. سنگ ها از كليه تا مثانه ممكن است در هر جايي تشكيل شوند. سنگ کلیه معمولاً از اندازه یک دانه ماسه تا اندازه یک نخود متغیر است. آنها حتی می‌توانند به اندازه توپ‌ های گلف باشند. سنگ‌ های کوچک‌ تر (کمتر از اندازه نخود) می‌توانند به تنهایی از طریق مجاری ادراری خارج شوند، اما معمولا این نوع دفع سنگ کلیه با درد قابل توجهی همراه است.

 

دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه همراه با درد

 

بسته به اندازه سنگ‌ ها، فرد ممکن است وجود آنها را احساس نماید. سنگ کلیه با قطر كمتر از 7 ميلي متر خود به خود دفع مي شود. سنگ هاي بزرگتر را با استفاده از سنگ شكن يا جراحي خارج مي نمایند. هدف فوري در درمان، تسكين درد است كه در این شرایط از مسكن هاي مخدر استفاده مي شود. حمام داغ يا استفاده از گرماي مرطوب روي ناحيه پهلو ها نیز میتواند مفيد باشد. پزشک شما ممکن است از داروهایی مثل مهار کننده های آلفا استفاده نماید. این دارو ها باعث شل شدن عضلات حالب میشوند و دفع سنگ را تسهیل میبخشند. غير از مواردي كه بيمار به علت استفراغ يا نارسايي قلبي نياز به محدوديت مايعات دارد، بيماران بايد در این شرایط مصرف مايعات و برون دهی ادراري را افزايش دهند.

مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه

کلسیم

اگزالات

اسید اوریک

فسفات

سیستین (کمیاب)

زانتین (کمیاب)

علل تشكيل سنگ کلیه

 

علل تشكيل سنگ کلیه

علل ایجاد سنگ کلیه

 

غلظت موادي مثل اگزالات كلسيم، فسفات كلسيم و اسيد اوريك كه در ادرار افزايش مي يابد.

داشتن رژیم‌ های غذایی که منجر به افزایش دفع می‌شود.

داشتن سابقه خانوادگی از این بیماری

كمبود موادي مثل سيترات

كمبود مايعات در بدن بيمار و عدم نوشیدن مایعات به اندازه کافی

عفونت ادراري

انسداد در مجاری ادراری

 

انسداد مجاری ادراری

انسداد در مجاری ادراری از عوامل ایجاد سنگ کلیه

 

دوره هاي بي حركتی

اختلالات ژنتيكی

تداخلات داروها

تنگی حالب

عفونت

علائم سنگ کلیه

بعضی از سنگ‌ های کلیه درون کلیه باقی می‌ مانند و مشکل خاصی را برای فرد به وجود نمی‌ آورند. سنگ کلیه اگر ثابت باشد بی علامت خواهد بود. اما گاهی‌ اوقات، می‌تواند به میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) برود. اگر سنگ کلیه به مثانه برسد، می‌تواند با ادرار از بدن خارج شود. اما اگر سنگ در میزنای گیر بیفتد، ممکن است جریان ادرار را قطع نموده و درد زیادی برای فرد به ‌وجود آورد. سنگ کلیه در صورتی که جابه جا شود، یا به سمت میزنای حرکت نماید، بیمار با علائمی رو به رو خواهد بود که این علائم در زیر آورده شده اند.

 

علائم سنگ کلیه

نشانه های سنگ کلیه

 

درد در سمت شکم یا کشاله ران (مردان ممکن است در بیضه‌های خود درد داشته باشند).

درجه حرارت بالا

احساس عرق کردن

درد شدیدی که می‌آید و می‌رود.

احساس بیماری یا استفراغ

وجود خون در ادرار

عفونت ادراری

انسداد حالب (اورتر) و کلیه

تغییر رنگ ادرار به صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

سوزش ادرار

ادرار بدبو یا تیره

تکرر ادرار

کم شدن حجم ادرار

درمان سنگ کلیه به روش های خانگی

 

 روش های خانگی درمان سنگ کلیه

نوشیدن آب درمان خانگی دفع سنگ کلیه

 

نوشیدن آب

افزایش آب مصرفی در هنگام عبور و دفع سنگ کلیه می‌تواند به سرعت بخشیدن به این روند کمک نماید. به جای 8 لیوان آب معمول سعی کنید در هر روز 12 لیوان آب بنوشید. وقتی سنگ کلیه از دستگاه ادراری‌ تان عبور کرد، شما باید به نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در روز ادامه دهید.

روغن کرچک و کمپرس گرم

روغن کرچک خواص ضد التهابی زیادی دارد به همین دلیل برای کاهش علائم سنگ کلیه و گرفتگی عضلات شکمی، ماده‌ مناسبی است. برای استفاده از روغن کرچک، می‌توانید مقداری از آن را روی حوله‌ ای بریزید و بر روی کلیه‌‌ هایتان قرار بدهید تا از طریق پوست جذب شود. برای این کار کمپرس گرم را بر روی کلیه‌ تان قرار بدهید تا جریان خون افزایش و فشار وارد بر عضلات‌ تان کاهش یابد و راحت‌ تر سنگ کلیه را دفع نمایید.

آبلیمو و روغن زیتون

4 قاشق غذاخوری از آب لیموی تازه را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط نمایید. این ترکیب را با مقدار زیادی آب بنوشید . از این نوشیدنی، دو یا سه بار در طول روز استفاده نمایید.

 

روغن زیتون دفع سنگ کلیه

آبلیمو و روغن زیتون برای دفع سنگ کلیه

 

انار

سعی کنید که روزانه یک عدد انار کامل را بخورید و یا یک لیوان آب انار تازه بنوشید و یا اینکه با میوه های دیگر ترکیب نمایید و از آنها سالاد تهیه کنید.

آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک است که به شکستن سنگ کلیه و کاهش درد کمک می‌ نماید؛ همچنین سطوح اسید اوریک را پایین می‌ آورد و از این طریق، خطر ابتلا به سنگ‌ های بعدی را کاهش می‌دهد. با استفاده از برگ‌ های ریحان تازه یا خشک‌ شده، دمنوش گیاهی درست نموده و هر روز چند فنجان از آن بنوشید.

آب کرفس

یکی از خواص آب کرفس این است که سمومی را که در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند ازبین می‌برد؛ همچنین به سم‌ زدایی بدن کمک می‌ کند، بنابراین شما می توانید به‌ راحتی سنگ را عبور دهید و آن را دفع نمایید. یک یا چند ساقه‌ کرفس را در مخلوط‌ کن با آب مخلوط نمایید و این نوشیدنی را در طول روز بنوشید.

 

آب کرفس

آب کرفس برای دفع سنگ کلیه

 

هندوانه

یکی دیگر از خوشمزه ترین دارو های خانگی برای دفع سنگ های کلیه، هندوانه است. هنگامی که از سنگ کلیه رنج می برید، دو تا سه تکه از هندوانه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید. در کل سعی کنید که هندوانه و خربزه را به رژیم غذایی روزانه خود، وارد کنید. همچنین از سالاد های میوه که حاوی هندوانه نیز هستند، زیاد تر استفاده نمایید.

سرکه سیب

اگر شما دنبال یکی از بهترین درمان های خانگی، برای دفع سنگ کلیه می باشید، سرکه سیب بهترین آنها میباشد، 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب را به 8 لیوان آب گرم اضافه نمایید و عسل را نیز برای مزه دار کردن، به آن نیز بیفزایید. این مخلوط را به دفعات در طول روز بنوشید.

آب آلوئه ورا

این گیاه، برای دفع سنگ های کلیه مفید می باشد. میتوانید به صورت روزانه، یک چهارم فنجان از آب آلوئه ورا را به تنهایی یا مخلوط با آب گرم بنوشید.

 

آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا روش خانگی دفع سنگ کلیه

 

مکمل های مناسب برای دفع سنگ کلیه

شربت عصاره اورتیکا زردبند

شربت عصاره اورتیکا زردبند سبب افزایش حجم و جریان ادرار شده و از احتباس ادرار در مجاری جلوگیری می‌ نماید. این امر به دفع سنگ کلیه کمک نموده و به طور چشمگیری حرکت باکتری را کاهش می‌دهد. حرکت باکتری مهم‌ترین علل عفونت ادراری است، به همین دلیل کاهش حرکت از میزان عفونت می‌کاهد و به دنبال آن نیز از تشکیل کلنی باکتری جلوگیری می‌ شود.

کپسول رواتینکس روا

کپسول رواتینکس برای برطرف نمودن و خرد شدن و درمان سنگ کلیه و مجاری ادرار مصرف می‌ شود. این محصول برطرف کننده اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ ها و درد های ادراری و کلیوی است. این مکمل برای دفع سنگ کلیه مناسب میباشد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

کپسول رواتینکس روا

کپسول رواتینکس روا

 

قرص مولتی ویتامین نفروتونیک زهراوی

قرص مولتی ویتامین نفروتونیک Nephrotonic زهراوی مخصوص بیماران کلیوی است. این محصول حاوی مقادیر تنظیم‌ شده از ویتامین‌ ها و املاح محلول در آب موردنیاز بدن در دوران دیالیز است. این ویتامین‌ ها در سلامت و نگهداری بافت‌ها، تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی و حفظ سلامت دستگاه‌ های مختلف بدن بسیار موثر اند و موجب جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیوی میگردند.

قرص روکش دار کانفرون بیونوریکا

کانفرون یک فرآورده دارویی گیاهی سنتی است که به عنوان درمان کمکی در مشکلات حاد مرتبط با بیماری های التهابی مجاری ادراری و سنگ کلیه استفاده می شود. این دارو با تاثیری که بر افزایش قدرت خروج ادرار دارد، می تواند به پیشگیری از رسوب شن های کلیوی کمک نماید. کپسول کانفرون دارای اثر ضد التهابی، دیورتیک (مُدر) و ضد باکتریایی می باشند و به مثانه استراحت می دهد. جهت تهیه این محصول که از مکمل های دفع سنگ کلیه است، میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص روکش دار کانفرون بیونوریکا

قرص روکش دار کانفرون بیونوریکا

 

قرص نفروویت اسوه

مولتی ویتامین CKD نفروویت تامین کننده انواع ویتامین های مورد نیاز بدن به خصوص در بیماران کلیوی می باشد. این محصول فاقد قند بوده و در سلامت و نگهداری بافت‌ها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی و حفظ سلامت ارگان های مختلف بدن در بیماران کلیوی موثر است.

کلام پایانی

سنگ‌ های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که در داخل کلیه و از موادی که به‌ طور طبیعی در بدن وجود دارند، تشکیل می‌شوند. داشتن رژیم‌ های غذایی که منجر به افزایش دفع می‌شود، داشتن سابقه خانوادگی از این بیماری، كمبود موادي مثل سيترات و كمبود مايعات در بدن بيمار از علل تشكيل سنگ کلیه میباشند. درجه حرارت بالا، احساس عرق کردن، احساس بیماری یا استفراغ و وجود خون در ادرار از علائم رایج سنگ کلیه هستند. در صورت مشاهده این علائم در خود میتوانید از روش های خانگی درمان سنگ کلیه استفاده نمایید. جهت تهیه انواع مکمل های مناسب برای دفع سنگ کلیه نیز میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو روش درمان سنگ کلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =