سلامت خانواده, فارما مگ

علت وجود خلط در سینه

علت وجود خلط در سینه

در قسمت های مختلف بدن انسان هر روز در حالت عادی ترشحات مخاطی تولید می شود که خلط سینه نیز یکی از این ترشحات است. در هنگام سلامت بدن نازک بودن لایه مخاط باعث کمتر احساس شدن آن می شود در حالیکه در زمان بیماری یا مواقعی که در معرض ذرات معلق قرار می گیرد، خلط برای گرفتار کردن مواد خارجی و جلوگیری از ورود آن ها ضخیم تر شده و بیشتر احساس می شود. در این مقاله به علت های وجود خلط مدام در سینه حتی پس از بهبودی کامل سرماخوردگی، درمان های خانگی و درمان های دارویی رفع خلط به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

 

وود خلط در سینه پس از بهبود سرماخوردگی

خلط مدام در سینه

 

دلایل ایجاد خلط مدام سینه و راه های درمان آن

در هنگام درگیری سیستم دفاعی بدن با عوامل مزاحم، مخاط ترشح شده غلیظ تر و چسبناک تر شده که می تواند به رنگ های زرد، سبز، قهوه ای و خاکستری باشد. همچنین ممکن است برخی از انواع خلط ها دارای خون باشند که به رنگ قرمز مشاهده می شوند. علاوه بر این سرفه نیز معمولا با خلط همراه است که اغلب در اوایل صبح بروز می نماید. به طور کلی بیماری ها و شرایطی که می توانند علت وجود خلط مدام سینه باشند در زیر بیان می گردند.

آلرژی

سینوزیت

آنفولانزا

کرونا

 

عوامل و درمان خلط سینه

درمان خلط سینه پس از کرونا

 

عفونت‌ های ویروسی و باکتریایی

برونشیت حاد

رفلاکس مری و معده

سرفه

سل

سرطان ریه

شیمی درمانی

سیگار کشیدن

راهکار های خانگی درمان خلط سینه

نوشیدن مایعات

مایعات موجب رقیق شدن مخاط می شوند. مخصوصا مایعات گرم موجب تخلیه آسان تر خلط از نواحی قفسه سینه و بینی می گردند. نوشیدن مایعات به تسکین گرفتگی ها کمک نموده و مانع از تجمع خلط در سینه می شوند. پیشنهاد می شود مایعات به آرامی و به صورت جرعه جرعه مصرف شوند. برخی از مناسب ترین نوشیدنی ها یا مایعات مناسب برای رفع خلط سینه، آب ولرم به تنهایی یا همراه با کمی عسل، سوپ مرغ رقیق، آب سیب ولرم و چای سیاه یا سبز بدون کافئین هستند.

 

درمان خلط با نوشیدن مایعات

راهکار های خانگی درمان خلط سینه

 

پرهیز از تحریک‌کننده ‌ها

جهت رفع خلط گلو لازم است از عوامل آلرژی زا دوری نمود. این مواد نظیر مواد شیمیایی، عطرها و آلودگی ها سبب تحریک بینی، گلو و مجراهای تنفسی شده و در نهایت باعث افزایش تولید مخاط می شوند.

غرغره آب‌ نمک

غرغره آب نمک موجب پاکسازی پشت گلو از خلط های آویزان شده و منجر به از بین رفتن میکروب ها و تسکین گلو درد می گردد. برای این منظور ترکیب یک فنجان آب گرم با نصف قاشق چایخوری را نوشیده و بدون قورت دادن به شستشوی فضای گلو بپردازید. بعد از چند ثانیه آب نمک را بیرون ریخته و مجددا این کار را تکرار نمائید. استفاده از آب گرم به بهتر حل شدن نمک در آن کمک نموده و استفاده از آب فیلتر شده یا جوشیده به دلیل عدم وجود کلر در آن مناسب تر است و باعث تحریک گلو نمی شود.

مصرف عسل

مصرف عسل میتواند از وجود خلط مدام در سینه جلوگیری نمایند. عسل یک ماده طبیعی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروس است که به همبن علت در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. عسل به تسکین سرفه و رفع خلط کمک می نماید.

 

عسل و لیمو درمان خلط سینه

مصرف عسل راه خانگی درمان خلط سینه

 

مصرف زیاد میوه

بر طبق مطالعات اخیر، رژیم غذایی غنی از میوه و سبوس موجب رفع و کاهش مشکلات مخاطی می گردد. مصرف میوه به سبب ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در آن برای خلط های چسبناک گلو بسیار موثر است.

بلند بودن زیر سر

معمولا در صورت وجود مخاط و تولید آن در بدن خوابیدن کمی سخت می شود. صاف خوابیدن باعث تجمع مخاط در پشت گلو شده و تنفس را دشوار می نماید. بنابر این با قرار دادن چند بالش در زیر سر یا تکیه به صندلی می توان بهتر با این موضوع کنار آمد.

استفاده از رطوبت

بخار باعث رقیق و شل شدن مخاط سینه و رقع گرفتگی آن می شود. دستگاه های بخارساز خانگی، اتاق بخار یا دستگاه بخور کوچک گزینه های مناسبی برای این منظور می باشند. همچنین دستگاه های بخور رطوبت ساز سرد در مناطق گرم و خشک کمک کننده هستند. قرار دادن این دستگاه ها در کنار تختخواب، رطوبت مورد نیاز محیط را ایجاد کرده و مانع از تجمع خلط صبحگاهی می شوند.

 

رطوبت ساز و درمان خلط گلو

دستگاه بخور سرد درمان خلط گلو

 

مصرف خوراکی‌ های خاص

برخی از مواد غذایی و یا ترکیبات گیاهی برای تسکین سرفه، سرماخوردگی و تجمع مخاط سینه مفید هستند. از جمله مواد غذایی که می توانند در رفع و کاهش خلط سینه موثر باشند سیر، زنجبیل، لیمو، توت، ریشه جنسینگ، گواوا، اکیناسه، ریشه شیرین بیان، انار و انواع فلفل مانند فلفل دلمه‌ای یا فلفل چیلی میباشند.

استفاده از روغن‌ های مخصوص

برخی از روغن ها نظیر نعناع، آویشن، پوست دارچین، رزماری، علف لیمو و اکالیپتوس به عنوان ترکیبات ضد احتقان طبیعی به شمار می روند. استفاده از این روغن ها موجب نرم شدن مخاط سینه، دفع راحت تر آن و توقف رشد باکتری های مضر در دستگاه تنفسی می شود. امکان استفاده از این روغن ها به صورت خوراکی میسر نبوده و لازم است به صورت بخور مورد استفاده قرار گیرند.

روغن اکالیپتوس به منظور کاهش تولید خلط و پاکسازی قفسه‌ سینه بسیار مناسب است و به‌راحتی با چند سرفه خلط ها را از گلو خارج می نماید. همچنین اکالیپتوس برای رفع سرفه ‌های شدید بسیار موثر است. می‌توان از روغن اکالیپتوس در دستگاه ‌های بخور استفاده نمود و با تنفس بخار آن یا استفاده از کرم ‌های حاوی اکالیپتوس به تسکین خلط سینه پرداخت.

سایر درمان ‌های خلط گلو

علاوه بر درمان های طبیعی، استفاده از داروهای ضد احتقان می توانند باعث کاهش تولید مخاط و تورم بینی شده و مجراهای تنفسی را باز می نمایند. همچنین به عنوان پیشگیری یا درمان خلط ها می توان از مکمل های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن استفاده نمود. مکمل ویتامین ث، زینک و پروبیوتیک‌ ها از مهم‌ترین مکمل ها هستند.

 

راه های درمان خلط گلو

درمان ‌دارویی خلط گلو

 

محصولاتی مانند گایافنزین نیز در نازک شدن مخاط گلو و از بین بردن خلط ها در پشت و قفسه سینه بسیار موثر است. این نوع از داروها تحت عنوان اکسپکتورانت (خلط‌آور) شناخته می‌ شوند و به نازک شدن و تخلیه راحت تر خلط ها کمک می نمایند. این داروهای درمانی معمولا باید هر 12 ساعت یک بار استفاده شوند.

کلام پایانی

خلط سینه ترشحات مخاطی است که در نواحی بینی، دهان تا گلو و ریه ها تولید شده و وظیفه حفاظت از مجرای تنفسی در مقابل عفونت ها را بر عهده دارد. حالت چسبندگی مخاط باعث جذب گرد و غبار، مواد حساسیت زا و ویروس ها می شود. تولید خلط سینه در شرایط آلرژی، سرما خوردگی، عفونت های ویروسی و باکتریایی و… تشدید می شود. خلط سینه عامل نگران کننده ای نبوده و پس از چند روز و توسط درمان های خانگی و دارویی برطرف می شود. از جمله درمان های خانگی جهت رفع و درمان خلط سینه می توان به نوشیدن مایعات، مصرف میوه ها و عسل، غرغره آب نمک و بخور روغن های خاص اشاره نمود. همچنین درمان های دارویی مخصوص رفع خلط سینه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت بروز سرفه های خلط دار و مداوم با رنگ زرد مایل به سبز یا خلط خونی همراه با تب و تنگی نفس لازم است به پزشک مراجعه نمایید. جهت تهیه مکمل های درمان رفع خلط به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در ادامه با مجله فارماکالا همراه باشید با ویدئوی مربوط به درمان خلط مدام سینه

2 دیدگاه در “علت وجود خلط در سینه

  1. شراره گفت:

    دختر ۴ ساله ام حتی بعد از خوب شدن سرماخوردگیش سرفه های خلط دار داره۔ چه کنم؟ تقریبا ۱ ماه از سرماخوردگیش گذشته ولی خلط سینه هنوز خوب نشده۔

    1. دکتر داروساز گفت:

      سلام فارماکالایی عزیز، در شرایط امروز جامعه که انواع ویروس سرماخوردگی و کرونا قابل تشخیص نیستند، متاسفانه سرفه های متداوم شیوع پیدا کرده و تا حدودی طبیعی قلمداد می شود. راهکار هایی که میتوانید اجرا کنید: استفاده از اسپری های نمکی مثل دکوسالین یا دی بی سالین روزی 2 یا 3 بار، محدود کردن مصرف لبنیات تا چند هفته، تقویت سیستم ایمنی کودک با شربت های مکمل، قرار دادن دستگاه بخور و استفاده از اسپری اکالیپتوس در محیط.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =