سلامت خانواده, فارما مگ

علائم اومیکرون و راه پیشگیری

علائم اومیکرون و راه پیشگیری از ابتلا به آن چیست؟

باوجود گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی از شیوع ویروس کرونا در جهان، کماکان سویه‌ های جدیدی از این ویروس شناسایی شده است که هرکدام باعث نگرانی‌هایی می‌شود. در این مقاله به بررسی سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون می‌پردازیم. شیوع اومیکرون نوع جدیدی از ویروس کرونا در جهان،باعث نگرانی همه افراد شده است. دانستن علائم  اومیکرون به کاهش شیوع آن کمک بسیاری میکند. هنوز اطلاعات واضح و دقیقی در اختیار ما  نیست اما این سویه مانند سویه های پیشین علائم مختلفی را از خودش نشان می دهد و به دیگران هم انتقال پیدا می‌ کند. تحقیقات نشان می‌ دهد که علائم عفونت اومیکرون معمولاً بعد از سه روز خودش را نشان می دهد. دوره نهفتگی کوتاه تر باعث می شود که متوقف کردن اومیکرون نسبت به سویه های پیشین سخت‌ تر باشد. با توجه به جهش‌ های ویروس کرونا نمی‌توان انتظار داشت که علائم این بیماری در کشورهای مختلف مشابه باشد. علائم اومیکرون و راه های پیشگیری از ابتلا به آن در این مقاله بیان گردیده است.

 

علائم اومیکرون

علائم و نشانه های اومیکرون

 

علائم و نشانه های اومیکرون

اومیکرون پنجمین سویه ویروس کرونا است که به طور رسمی در 28 آذر 1400 در ایران شناسایی شد و خطر عفونت مجدد در این سویه، 3 برابر بیشتر از سویه‌های قبلی کروناست. علائم سویه اومیکرون خیلی شبیه به سرماخوردگی  شدید مانند سر درد، گلو درد، آبریزش بینی، خستگی و عطسه است. اما علائمی مثل تب یا سرفه‌ های متوالی ندارند. تب ناشی از سویه جدید اومیکرون معمولاً خفیف است و به خودی خود در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود خواهد یافت. در برخی بیماران از جمله کودکان، ضایعه پوستی مانند جوش دیده می‌شود.

در ویدئوی زیر علائم و نشانه های اومیکرون ارائه میگردد.

 

 

تفاوت‌های جزئی بین سرماخوردگی و بیماری ناشی از گونه اومیکرون تشخیص این دو بیماری  را از یکدیگر دشوار کرده  است. اما علائمی مانند سردرد و خستگی جزء علائم گونه اومیکرون ویروس کرونا است که معمولاً در بیماری سرماخوردگی مشاهده نمی‌شود. مهم‌ترین ویژگی اومیکرون، انتشار به سرعت بالای آن است. شواهدی وجود دارد که اومیکرون می‌تواند بسیار مسری باشد و همچنین تا حدی آنتی بادی‌ های تولید شده توسط عفونت یا واکسیناسیون را فریب دهد. با این وجود، گونه امیکرون مانند گونه دلتا باعث بروز علائم شدید نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را افزایش نمی‌دهد. در مبتلایان به اومیکرون تا کنون گزارشی درباره از دست رفتن حس بویایی و چشایی و پایین آمدن سطح اکسیژن خون و درگیر شدن ریه در این سویه مشاهده نشده است.

 

تب از علائم اومیکرون

آبریزش بینی از نشانه های اومیکرون

چگونگی جهش ویروس کرونا

ویروس‌ها موجوداتی نه کاملاً مرده و نه کاملاً زنده هستند و بعد از ورود به بدن میزبان، با تزریق محتوای ژنتیکی خود به سلول‌های میزبان و تکثیر خود به میزبان آسیب می‌زنند. در بین این تقسیمات و انتقال از میزبان‌های مختلف، ممکن است در ضمن تکثیر ویروس، اشکالاتی پیدا شود که به آن جهش می‌گویند. این جهش‌ها باعث تغییر در بخش کوچک یا عمده‌ای از ویروس می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش آسیب‌رسانی و انتشار آن یا باعث فرار از دست سیستم ایمنی میزبان شوند. ویروس‌های حاصل از این جهش‌ها تحت عنوان سویه‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند.

قشری که بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون هستند

بیشتر افرادی که در آفریقای جنوبی به این بیماری مبتلا شدند، جوان و 40 ساله بودند و این نشان می‌دهد که قشر مسن که واکسن را دریافت کردند، نسبت به بیماری مقاوم‌تر بودند.

همچنین افراد واکسینه نشده و افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون دیابت یا بیماری‌های قلبی جزو افراد پرخطر هستند.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع گونه اومیکرون

واکسیناسیون تنها راه مؤثر پیشگیری از بروز بیماری کووید-19 است. حتی اگر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اید نیز بهتر است در منزل بمانید و  از حضور در محیط‌های شلوغ دوری کنید.

استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها از اصلی‌ترین شیوه نامه‌های بهداشتی محسوب می‌شود. همچنین برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن‌ها ضروری است.

تقویت سیستم ایمنی با ویتامین د تا حد زیادی از ابتلا به این سویه جلوگیری می کند.

 

شستشوی دست و پیشگیری از اومیکرون

پیشگیری از شیوع گونه اومیکرون

 

در کنار علائمی که پیشتر برای ابتلا به کووید 19 مطرح می‌شود  کسانی که  علائم ذیل را در خود مشاهده کردند باید تست بدهند.

خارش گلو

سرفه

خستگی شدید

درد عضلانی ملایم

تعریق شبانه

داروی جدید برای  درمان  کرونا و اومیکرون

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از قرص جدیدی را که در درمان بیماری کرونا مؤثر است صادر کرد. این روش درمانی که توسط شرکت فایزر ساخته شده است، خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ در بیماران پرخطر آلوده به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. این قرص برای افراد 12سال و بالاتر که در صورت ابتلا به ویروس کرونا، درمعرض خطر بالای بیماری شدید هستند، مجاز شناخته شده است. قرص‌ها همچنین ممکن است به همان اندازه که در برابر انواع دیگر کرونا مؤثر هستند، در برابر سویه‌ی اومیکرون ویروس کرونا هم مؤثر باشند.

این داروها پروتئین‌هایی را که به ویروس کرونا کمک می‌کنند تا از خودش کپی کند، هدف قرار می‌دهند و سویه‌ تازه کشف شده، جهش‌ های زیادی در آن بخش از ویروس ندارد. این در حالی است که تا کنون اغلب آنتی‌بادی‌های مونوکلونال در برابر نوع اُمیکرون بی‌اثر به‌نظر می‌رسند. این درمان که پاکسولووید نام گرفته است، شامل 30 قرص است که طی 5 روز در خانه مصرف می‌شود. درمان باید ظرف چند روز پس از شروع علائم بیماری آغاز شود.

 

درمان کرونا

درمان کرونا و اومیکرون

 

کلام پایانی

اومیکرون پنجمین سویه ویروس کرونا است که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را افزایش نمی‌دهد. خارش گلو، سرفه، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم و تعریق شبانه از علائم و نشانه های ابتلا به اومیکرون میباشند. خوشبختانه دارو جهت درمان این بیماری توسط شرکت فایزر ساخته شده است و با اقدامات لازم مانند زدن ماسک و انجام واکسیناسیون نیز میتوان از پیشروی این بیماری جلوگیری نمود. جهت تهیه دارو و مکمل های موثر در پیشگیری از بیماری کرونا و اومیکرون میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + چهارده =