بارداری, فارما مگ

ضرورت استفاده از قطره ویتامین آ د برای کودکان

ضرورت استفاده از قطره ویتامین آ د برای کودکان

نوزادانی که تغذیه اصلی شان شیر مادر است در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک مصرف می نمایند از همه لحاظ از جمله ابتلا به آلرژی یا بیماری های مختلف نظیر اسهال و استفراغ در شرایط بهتری قرار دارند. یکی از راه های اصلی برای کنترل کمبود مواد مغذی در کودکان و نوزادان استفاده از مکمل ها می باشد. ویتامین های آ، د و آهن در رشد و تکامل نوزاد حائز اهمیت به سزایی هستند. این دو ویتامین به میزان کمی در شیر مادر موجود است لذا لازم است به صورت قطره ویتامین آ د برای بدن نوزادان فراهم شوند. در این مقاله به ضرورت استفاده از قطره ویتامین آ د برای نوزادان و کودکان به همراه سایر نکات قابل توجه پرداخته شده است.

 

قطره ویتامین آ د نوزاد

قطره ویتامین آ د کودکان

 

اهمیت مصرف مکمل ویتامین آ د برای کودکان و نوزادان

ویتامین د مستقیما بر استحکام و رشد استخوان ها توسط جذب مواد معدنی نظیر منیزیم و کلسیم موثر است. همچنین ویتامین د علاوه بر تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل خارجی، باعث جلوگیری از حالت خود ایمنی بیماری های خاص می گردد. با وجود آن که بدن انسان قادر به تولید ویتامین د بوده و این ویتامین نیز در شیر مادر موجود است، اما این میزان برای بدن کافی نیست. بنابر این مصرف مکمل های حاوی ویتامین د و مواد غذایی غنی شده با این ویتامین مانند شیر و غلات به رفع این نیاز کمک می نمایند.

در ویدئوی زیر راه های تامین ویتامین دی برای نوزادان ارائه شده است.

 

 

ویتامین آ نیز جهت رشد، تقویت و ساخت استخوان در نوزادان و کودکان ضروری است. همچنین ویتامین آ در ساختار پوست، مو، چشم، دندان و لثه یافت می شود. ویتامین آ سیستم دفاعی بدن را افزایش می دهد و در مقابله با بیماری های مختلف نقش مهمی را ایفا می نماید. لذا کودکان و نوزادان به میزان بیشتری به این ویتامین نیازمند هستند. در مواردی که مقدار ویتامین آ در بدن کودک کم باشد، احتمال بروز اسهال، سرخک و عفونت های تنفسی افزایش می یابد.

 

ویتامین AD کودک

اهمیت مصرف مکمل ویتامین آ د نوزادان

 

عوارض کمبود ویتامین های آ و د در اطفال

کمبود ویتامین های آ و د در کودکان باعث شب کوری، اسهال، اختلال در رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلای مکرر به بیماری ها، اختلال در خون سازی، ضعیف شدن دستگاه تنفسی در مقابل عفونت ها و ابتلا به بیماری ذات الریه می شود. همواره لازم است ویتامین آ و د به صورت اضافی و ذخیره در بدن نوزاد وجود داشته باشد. کمبود ویتامین د در شیرخواري نیز منجر به بیماري ریکتز یا راشیتیسم می گردد.

نحوه و میزان مصرف قطره آ د کودک

نوزادان از 15 روزگی تا 2 سالگی لازم است روزانه با مصرف 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا قطره ویتامین آ د میزان مورد نیاز برای بدن خود را دریافت نمایند. قطره ویتامین آ د بهتر است پس از وعده شیر و یا غذای کمکی کودک به او داده شود. البته در صورتیکه نوزاد پس از شیر خوردن دچار استفراغ شود بهتر است قطره را قبل از شیر به او داد.

 

مقدار و روش مصرف ویتامین آ د

نحوه و میزان مصرف قطره آ د کودک

 

بعد از 2 سالگی کودک، مصرف قطره ویتامین آ د جهت رفع نیاز به این ویتامین‌ها ضرورتی ندارد و لازم است برای ادامه مصرف مشورت با پزشک صورت پذیرد. مصرف بیش از حد و غیر ضروری ویتامین ها و مواد معدنی در کودکان باعث افزایش نیاز آن ها در بزرگسالی می گردد که این موضوع برای سلامت او مناسب نمی باشد.

می توان بعد از 2 سالگی کودک از مواد غذایی که سرشار از ویتامین های آ و د هستند نظیر شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی های زرد مثل هویج، کدو حلوایی و میوه های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو، زردآلو، قیسی، خرمالو و طالبی، سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و جعفری کمک گرفت.

نکات قابل توجه در مصرف ویتامین آ د کودک

 

هشدار مصرف ویتامین آ د

نکات مصرف ویتامین آ د کودک

 

اگرچه استفاده از قطره ویتامین آ د برای کودکان ضرورت دارد اما نیاز بدن نوزادان هر کشور به دلیل شرایط مختلف آن کشور با دیگری متفاوت است لذا لازم است از مکمل ها و قطره ویتامین آ د ایرانی استفاده نمود. این تفکر که مکمل های ویتامین آ د خارجی بدلیل گرانتر بودن دارای خاصیت بیشتری نیز هستند اشتباه است.

همچنین متخصصان هر کشور با برآوردی که از کمبودهای تغذیه ‌ای کودکان و نوزادان، میزان لازم برای مصرف هر مکمل را تعیین می‌نمایند. استفاده از مکمل های خارجی موجب برهم خوردن تعادل و میزان لازم ویتامین ها شده و خطر جدی برای سلامت کودک دارند.

ممکن است با مصرف ویتامین آ د در کودکان و نوزادان علائمی مانند یبوست، دو بینی، اسهال، کم اشتهایی، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، تکرر ادرار (در شب ها)و درد های عضلانی–اسکلتی بروز نمایند.

قطره مولتی ویتامین برای نوزادان آهسته و با حوصله به آن ها بدهید و تمام حجم قطره مورد نیاز را یکباره در دهان نوزاد نریزید.

در صورتیکه بلافاصله پس از خوردن قطره نوزاد استفراغ کرد لازم است مجددا قطره به او داده شود.

انواع قطره ویتامین آ د برای کودک

قطره آدکیم ویتامین آ+د حکیم

ویتامین‌ها و مواد معدنی از مهم‌ترین اجزای بدن هر فردی است. برای کودکان این موارد اهمیت بیشتری می‌یابد. قطره آدکیم ویتامین آ+د ADkim حکیم جهت کمک به تامین ویتامین D و A مورد نیاز کودکان و کمک به سلامت بینایی، استخوان و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قطره آدکیم ویتامین آ+د

قطره آدکیم ویتامین آ+د

 

قطره ویتامین آ+د هگمتان داروی غرب

بدن انسان توانایی ساخت ویتامین‌ها را ندارد به همین علت این ترکیبات شیمیایی که نقش بزرگی در ساختمان و عملکرد درونی بدن بر عهده دارند، باید به میزان کافی و مداوم از طریق خوراک روزانه تامین شوند. قطره ویتامین آ+د هگمتان داروی غرب باعث رشد و نمو طبیعی بدن کودک، جلوگیری از نرمی استخوان کودک، ترمیم بافت، استخوان و پوست، چشم‌ها و واکنش‌های ایمنی سالم بدن است.

قطره دی بی ویتامین آ+د دنیای بهداشت

قطره دی بی ویتامین آ+د جهت پیشگیری از بروز کمبود ویتامین A و D مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین A یکی از حیاتی ترین مواد مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در بینایی، عملکرد عصبی، پوست سالم، رشد استخوان‌ها و به طور کلی در رشد و نمو کودکان دارد. ویتامین D نیز به جذب کلسیم کمک کرده و در تشکیل استخوان ها و دندان ها نقش مهمی ایفا می نماید. استفاده از قطره ویتامین آ د برای کودکان ضرورت دارد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قطره دی بی ویتامین آ+د DB Vitamin A+D دنیای بهداشت 15ml

قطره دی بی ویتامین آ+د دنیای بهداشت

 

قطره خوراکی ویتامین آ + د توت فرنگی ایده دارو طب

قطره خوراکی آ + د توت فرنگی ایده دارو طب مکملی مناسب کودکان است که به تامین ویتامین های آ و د موردنیاز بدن می پردازد. این محصول تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و به جذب طبیعی کلسیم و فسفر کمک می نماید.

قطره ویتامین آ+د ویوا کیدز

قطره ویتامین A+D ویواکیدز حاوی ویتامین های ضروری برای رشد جسمی و ذهنی، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ ها و تقویت سیستم ایمنی و بینایی کودک با طعم دلچسب هلو می باشد. این قطره فاقد هرگونه طعم دهنده مصنوعى و مواد نگهدارنده می باشد و حاوی سوکرالوز به عنوان شیرین کننده کم کالری مناسب کودکان دیابتی است. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قطره ویتامین آ+د ویوا کیدز

قطره ویتامین آ+د A+D ویوا کیدز

 

قطره ویتامین آ +د3 او پی دی فارما

از آن جایی که شیر مادر دارای مقادیر کمی از ویتامین د می باشد، نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند با کمبود شدید این ویتامین مواجه بوده و نیاز به مصرف مکمل حاوی این ویتامین دارند. قطره ویتامین A+D3  او پی دی فارما حاوی ویتامین های A و D3 می باشد به فرایند جذب آهن در بدن کودک کمک می نماید.

تداخلات دارویی قطره آ د نوزاد

تتراسیکلین

آنتی اسید

باربیتورات ها

فراورده های حاوی کلسیم بالا

روغن پارافین خوراکی

 

نحوه مصرف قطره آ د نوزاد

تداخلات دارویی قطره آ د نوزاد

 

موارد منع مصرف قطره ویتامین آ د برای کودک

هایپرونیامینوز

نقص فعالیت قلبی

هایپرفسفاتی

مشکلات مزمن کلیوی

حساسیت نوزاد به قطره آد

 

منع مصرف قطره ویتامین آ د

موارد منع مصرف قطره ویتامین آ د برای کودک

 

کلام پایانی

نقش ویتامین آ د در رشد و تکمل کودک غیرقابل انکار است. بدلیل آن که تنها اره تغذیه در نوزادان شیر مادر است و میزان این دو ویتامین در شیر مادر کم می باشد لازم است از بدو تولد میزان مورد نیاز بدن او بصورت مکمل یا قطره تامین گردد تا از بروز مشکلات کمبود ویتامین ها و عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری شود. ویتامین آ د برای رشد و نمو طبیعی تمامی بافت های بدن، ترمیم آنها، سلامت پوست، چشم و دستگاه ایمنی و … اهمیت زیادی دارد. بهتر است از 15 روزگی تا 2 سالگی مصرف مکمل های ویتامین آ د یا قطره ویتامین آ د تداوم یابد. جهت تهیه مکمل های حاوی ویتامین آ د و بهره مندی از فواید آن برای کودک دلبندتان به وب سایت فارماکالا مراجعه نمائید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با نحوه مصرف قطره آ د نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *