گیاهان دارویی, فارما مگ

تاثیر سویا در جلوگیری از پوکی استخوان

تاثیر سویا در جلوگیری از پوکی استخوان

استخوان یک بافت زنده است و به طور مداوم از بین می رود و دوباره ساخته می شود. هورمون استروژن تعادل این دو فرایند را نسبتا برقرار می نماید تا حجم توده استخوانی حفظ شود. در دوران یائسگی، تولید استروژن کاهش چشمگیری پیدا می‌ کند و استخوان بیشتری نسبت به آنچه که ساخته می‌شود، تخریب می‌ گردد زیرا تاثیر محافظت کنندگی استروژن از دست رفته است. مصرف منظم سویا که حاوی کلسیم فراوان است، در جلوگیری از پوکی استخوان تاثیر دارد و به درمان مبتلایان به این بیماری نیز کمک نماید.

 

خواص سویا

فواید سویا در استحکام استخوان

 

تاثیر سویا در جلوگیری از پوکی استخوان

سویا حاوی فیتواستروژن هایی به نام ایزوفلاون است. این ترکیبات گیاهی از نظر ساختار شیمیایی بسیار شبیه استروژن هستند. اگر به میزان کافی سویا مصرف نماییم، بدن می‌ تواند این منبع غذایی از فیتواستروژن ها را شناسایی نموده و تشکیل استخوان ادامه پیدا کند و به این ترتیب تمایل طبیعی بدن به تخریب استخوان مهار شود. بنا براین مصرف سویا موجب جلوگیری از پوکی استخوان که یکی از بیماری های شایع استخوان است، میگردد. در این بیماری استخوان ها، کوچک و شکننده می شوند. ورزش کردن، استفاده از مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین د و سویا و مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش موثری داشته باشد.

اگر زیاد پروتئین حیوانی مصرف کنید، کلسیم از استخوان هایتان برداشته شده و از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شود، ولی سویا و به طور کلی پروتئین های گیاهی نه تنها فاقد این اثر هستند، بلکه میزان ذخیره کلسیم را زیاد می نمایند. مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستند که جلوی شکستن استخوان را می گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می شوند.

سویا و ترکیبات آن

 

سویا و ترکیبات آن

کلسیم از مواد موثر تشکیل دهنده سویا

 

سویا از دانه های خوراکی و بخشی از خانواده نخود است که امروزه از محصولات اصلی جهان محسوب میشود. سویا همچنین به شکل روغن، شیر، توفو و پروتئین تبدیل میشود و دو نوع عمده از سویا کشت میشود که زرد و سیاه هستند. سویا کم چرب و کم کالری است و منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد. دانه های سویا دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و روی می باشند که میزان مواد معدنی آن در انواع متفاوت دانه های سویا، مختلف است. پروتئین سویا، آرد سویا و دانه های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن مواد معدنی دارند.

خواص مفید دانه های سویا بر سلامتی

تامین پروتئین لازم بدن

دانه های سویا از نظر کیفیت پروتئینی با غذاهای حیوانی برابرند. تنها مصرف یک فنجان از دانه سویا، 2/57 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه به پروتئین را با کمتر از 300 کالری و فقط 2/2 گرم چربی اشباع تامین می نماید.

لاغری

بررسی های انجام شده در زمینه ترشح غدد داخلی نشان داد که ایزوفلاون های سویا از طریق تولید سلول های چربی کوچک تر و کمتر به ما کمک می نمایند که لاغر بمانیم.

 

خواص سویا

لاغری از خواص سویا

 

کاهش فشار و کلسترول بد خون

مصرف دانه های سویا باعث کاهش قابل توجه فشار خون شده و نه تنها کل مقدار کلسترول خون را بطور قابل توجهی کاهش می دهد بلکه مقدار کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

جلوگیری از سندروم های پس از یائسگی

در طی یائسگی تولید استروژن در بدن یک زن کاهش پیدا می نماید. این کاهش ناگهانی استروژن ها می تواند مشکلات بسیار زیادی را در زنان یائسه ایجاد نماید و در معرض خطر بالایی از بیماری های مرتبط با قلب دیابت، چاقی و پوکی استخوان قرار می گیرند. سویا جلوگیری از پوکی استخوان تاثیر دارد. همچنین موجب درمان افسردگی و نوسانات خلقی، بی خوابی و سایر اختلالات روانی دیگر می شود. محتوای فیتواستروژن در سویا به عنوان یک جایگزین در استروژن می باشد.

جلوگیری از سرطان پروستات

سویا یک منبع غنی از فیتواستروژن است. فیتواستروژن یک هورمون منحصر به فرد گیاهی است که مانع تولید تستوسترون در مردان می شود. این کاهش سطح تستوسترون باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود.

 

جلوگیری از سرطان پروستات

جلوگیری از سرطان پروستات با سویا

 

جلوگیری از سرطان سینه

سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. زنانی که به طور مرتب سویا مصرف می نمایند، احتمال کمتری دارد که به سرطان سینه گرفتار شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سویا با پروتئین گیاهی که دارد، می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش و خستگی را به طور زیادی کاهش دهد. مصرف سویا به عنوان یک مکمل پروتئین از افزایش کلسترول نیز جلوگیری می نماید.

یشگیری از بیماری های کلیوی

محققین بیان داشتند که وجود مقدار بالای اسیدآمینه آرژنین در دانه سویا باعث بهبود جریان خون در کلیه و بنابراین عملکرد آن می شود.

پیشگیری از دیابت نوع 2

سویا در پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می نماید و می تواند مقاومت به انسولین را با افزایش سنتز گیرنده انسولین کاهش دهد. با مصرف منظم سویا می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیگر مشکلات سلامتی مزمن را کاهش دهید و همچنین می توانید از مشکلات دیگر مرتبط با متابولیسم انسولین و قند خون جلوگیری نمایید.

 

خواص سویا در دیابت

پیشگیری از دیابت نوع 2 با سویا

 

خواص ضد التهابی

سویا حاوی خواص ضد التهابی است که به افراد مبتلا به آرتریت و سایر بیماری های التهابی کمک می نماید و می تواند به عنوان یک میان وعده توسط افراد مبتلا به آسم به منظور درمان التهاب تنفسی مصرف شود.

پیشگیری از میگرن

منیزیم موجود در سویا می تواند خطر ابتلا به سردرد میگرنی را کاهش دهد.

بهبود هوش و عملکرد مغز

سویا حاوی ماده ای به نام لیستین است که یکی از مواد مغذی حیاتی برای مغز می باشد. مصرف سویا می تواند از بیماری های مربوط به مغز، مانند آلزایمر جلوگیری نماید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف نادرست سویا

مصرف سویا و فرآورده های آن به اندازه کم و معقول مشکلات زیادی برای شما ایجاد نمی نماید، اما مصرف زیاد سویا عوارض جانبی زیر را به همراه دارد.

 

عوارض جانبی مصرف نادرست سویا

تاثیر بر بارداری از عوارض جانبی مصرف نادرست سویا

 

تاثیر بر باروری زنان

دوره های عادت ماهانه سنگین

اختلال در غدد درون ریز

خطر بالای سرطان مثانه با مصرف زیاد سویا

احتمال ابتلا به آسم

ممانعت از جذب مواد معدنی مختلف

بروز خارش و حساسیت شدید

تب یونجه

آسیب به جنین

کلام پایانی

سویا حاوی فیتواستروژن هایی به نام ایزوفلاون است که موجب جلوگیری از پوکی استخوان میگردد. در این بیماری استخوان ها، کوچک و شکننده می شوند. لاغری، جلوگیری از سندروم های پس از یائسگی و جلوگیری از سرطان پستان خواص مفید دانه های سویا بر سلامتی هستند. مصرف زیاد و نادرست سویا میتواند با عوارض جانبی همراه باشد. به این دلیل لازم است نکات قابل توجه در مصرف آن را به دقت مطالعه نماییم و یا با پزشک در خصوص نحوه مصرف صحیح مکمل حاوی سویا مشورت کنیم. جهت تهیه انواع مکمل های پوکی استخوان حاوی سویا میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو خواص سویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =