سلامت خانواده, فارما مگ

سر بزرگ جنین نشانه چیست؟

سر بزرگ جنین نشانه چیست؟

در دوران  بارداری  ممکن است جنین با بیماری های مختلفی درگیر شود یا مشکلاتی برای او رخ می دهد. برخی از این بیماری ها قابل درمان هستند و صدمه ای به جنین وارد نمی کنند اما برخی از آنها ممکن است  زندگی جنین و مادر را تهدید کنند. بزرگی بیش از حد سر یکی از رایج ترین علائم هیدروسفالی جنین است که علت بروز چنین اتفاقی نیز تجمع مایع مغزی و نخاعی درون بطن ها و حفرات مغزی است. مشکلات ژنتیکی، ابتلا مادر به سرخجه و نقایص عصبی از جمله مهم ترین علت بیماری هیدروسفالی در جنین است.

 

سر بزرگ جنین

آیا سر بزرگ جنین خطرناک است؟

 

بیماری هیدروسفالی در جنین

هیدروسفالی در لغت به معنای آب در سر است و به افزایش بیش از حد مایع مغزی و نخاعی درون بطن های مغز دلالت دارد. مایع مغزی و نخاعی به طور طبیعی از ناحیه بطن های مغز تولید می شود و پیوسته در نواحی اطراف  مغز جریان دارد تا از این طریق مواد موردنیاز سلول های مغز را فراهم کند همچنین این مایع در مغز، وظیفه محافظت از مغز و نخاع را نیز برعهده دارد. البته در برخی افراد مقدار مایع مغزی و نخاعی در حالت طبیعی باقی نمی ماند و اختلالاتی هستند که موجب افزایش مقدار طبیعی مایع مغزی و نخاعی می شوند.

در صورتی که این اختلالات رخ دهد و مایع مغزی و نخاعی بیش از مقدار طبیعی در مغز جریان داشته باشد در این صورت گفته می شود بیمار به عارضه هیدروسفالی دچار شده است. مهم ترین مشخصه هیدروسفالی در جنین تازه متولد شده بزرگ شدن غیر معمول سر نوزاد است. از آنجایی که مغز نوزاد از انعطاف خیلی بالایی برخوردار است و برای جای دادن مایع اضافی نیاز به فضای بیشتری احتیاج دارد؛ استخوان جمجمه شروع به بزرگ شدن می کند و سر نوزاد بیش از حالت طبیعی بزرگ دیده می شود.

تشخیص هیدروسفالی در جنین

بعد از سه ماهه اول بارداری، بیماری هیدروسفالی زمانی که جنین هنوز در رحم مادر است، از طریق سونوگرافی تشخیص داده می شود. بنابراین تشخیص هیدروسفالی در بارداری امکان پذیر است. به این طریق با تشخیص به موقع می توان از بروز بیماری هیدروسفالی پیشگیری کرد. اگر در خانواده و یا اجداد خود سابقه ی سر بزرگ دارید، حتما این مسأله را به پزشک اطلاع دهید. پزشک برای ارزیابی، دور سر کودک را در زمان های مختلف اندازه می گیرد. سپس اگر متوجه شود که اندازه دور سر نسبت به میانگین دو انحراف معیار بیشتر است یا اینکه سرعت رشد سر به صورت ناگهانی افزایش یافته است، تشخیص ماکروسفالی می دهد. در کودکی که تشخیص ماکروسفالی گرفته است، پزشک ممکن است آزمایش های تصویر برداری نظیر سونوگرافی، CT SCAN و MRI را تجویز کند. این آزمایش ها کمک می کنند تا بفهمیم آیا علت بزرگی سر، جمع شدن آب در اطراف مغز است یا نه. اگر اینگونه باشد، این آب باعث فشار به مغز می شود و مشکلات زیادی را به همراه می آورد.

 

راه تشخیص تشخیص هیدروسفالی جنین

تشخیص هیدروسفالی در جنین

 

علت سر بزرگ جنین

علت هیدروسفالی در جنین هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما اغلب محققان بر این باورند که علت اصلی بروز چنین عارضه، وجود یک نقص عصبی و ژنتیکی در جنین است. وجود نقص عصبی موجب می شود ستون فقرات جنین بسته نشود و جنین به بیماری هایی همچون اسپینا بیفیدا یا انسفالوسل دچار شود و نتیجه چنین اختلالاتی تجمع مایع اضافی در مغز و بیماری هیدروسفالی است. بروز برخی عفونت ها در دوران بارداری از جمله دیگر علت هایی هستند که ممکن است موجب هیدروسفالی در جنین شود. اما با این وجود همچنان علت اصلی هیدروسفالی را مشکلات ژنتیکی و اختلالات کروموزمی در جنین می دانند.

علل بروز سر بزرگ نوزاد پس از تولد

ابتلا نوزاد به مننژیت یا عفونت دستگاه عصبی مرکزی

خونریزی در مغز نوزاد تازه متولد شده

زخم ها ایجاد شده در سر نوزاد قبل و بعد و یا در طول زایمان

تومورهای موجود در دستگاه عصبی مرکزی

نوزادانی که به صورت ژنتیکی جمجمه بزرگی دارند، بدون هیچ گونه مشکلی رشد خواهند کرد.

علائم هیدروسفالی در نوزاد

افزایش سریع اندازه سر

بی تابی و گریه مکرر

خواب آلودگی شدید

تشنج بدون علت

استفراغ شدید و مکرر

 

بیماری سر بزرگ نوزاد

علائم هیدروسفالی نوزاد

 

درمان هیدروسفالی جنین

خوشبختانه هیدروسفالی جزو بیماری هایی است که قابل درمان است و از طریق روش های متداولی می توان به درمان این اختلال پرداخت. درمان هیدروسفالی در جنین پسر و دختر در ادامه بیان شده.

جراحی شانت گذاری

جراحی شانت گذاری یکی از رایج ترین راههای درمان بیماری هیدروسفالی در جنین است که به سیستم زهکشی معروف است. شانت، لوله ای منعطف و بلندی است که مایع اضافی را از مغز به خارج از بدن انتقال می دهد. این جراحی توسط جراح مغز و اعصاب صورت می گیرد به این صورت که جراح یک سمت لوله را در یکی از بطن ها و سمت دیگر آن را در ناحیه شکم قرار می دهد. عموما نوزادان مبتلا به هیدروسفالی تا آخر عمر نیاز به سیستم شانت خواهند داشت.

جراحی آندوسکوپی هیدروسفالی

جراحی آندوسکوپی هیدروسفالی یکی از روش های جراحی کم تهاجمی است که به منظور تخلیه مایع مغزی و نخاعی و کم کردن فشار از روی مغز و جمجمه انجام می شود.

عوارض هیدرو سفالی درمان نشده

هیدروسفالی در صورت درمان نشدن می تواند منجر به آسیب مغزی و از دست رفتن توانایی ذهنی و جسمی نوزاد شود.

 

علت شکاف کام جنین

درمان هیدروسفالی جنین

 

کلام پایانی

متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به قد و وزن کودک توجه می‌کنند، اما به اندازه گیری دور سر نوزاد به عنوان یکی از شاخص های سلامتی نوزاد زیاد توجهی ندارند، در حالی که 80 درصد رشد مغز بچه در سال اول است و اگر مشکلی ایجاد شود جبران‌پذیر نخواهد بود. اگر متوجه شدید که سرعت رشد دور سر نوزاد شما کم  یا زیاد است، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. این مساله همیشه نگران‌کننده نیست، اما ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *