سلامت خانواده, فارما مگ

رفع خشکی بینی با روغن کنجد

زباله‌دان | نمایش باران پاییزی سلامت خانواده، فارما مگ —بدون برچسب —دیدگاهی نیست منتشرشده 1400/11/28 در 10:52 ب.ظ N/A کلمه کلیدی: سرخار گل ضد سرفه سرما خوردگی طرحواره: مقاله (BlogPosting) پیوندها: 0 0 0 انتخاب رفع خشکی بینی با روغن کنجد رفع خشکی بینی با روغن کنجد

بینی از پر اهمیت ترین اعضای بدن انسان است. بینی به واسطه نوع کارکرد و وظیفه آن اغلب در معرض آلودگی، خشکی، سرمای هوا خصوصا در فصل زمستان قرار دارد. در این مقاله به خشکی بینی، علل و علائم ایجاد آن، روش های درمان خشکی بینی و رفع خشکی بینی با روغن کنجد به همراه سایر نکات مربوطه می پردازیم.

 

روغن کنجد

روغن کنجد

 

رفع خشکی بینی با روغن کنجد

خشکی آب و هوا از جمله اساسی ترین دلیل ایجاد خشکی بینی به دلیل انسداد حفره های بینی است. این عارضه در برخی موارد آن قدر آزاردهنده است که فرد را در زندگی روزمره خود با اختلال مواجه نموده و او را از معاشرت و ارتباط با دیگران باز می دارد. برای حل این مساله می توان با مرطوب نگه داشتن هوای محیطی که روزانه بیشتر زمان خود را در آن سپری می نمایید توسط دستگاه بخور و یا دستگاه تصفیه یا مرطوب کننده هوا، از خشکی هوا جلوگیری نمود. علاوه بر این، استفاده از روغن های گیاهی اعم از روغن کنجد نیز در رفع خشکی بینی بسیار موثر هستند.

متاسفانه امروزه تعداد محدودی از افراد از خواص شگفت انگیز روغن کنجد آگاه هستند و اخیرا این روغن در آشپزی جایگاه ویژه ای یافته است. علاوه بر مصرف خوراکی روغن کنجد با خواص بی شمار، این روغن در درمان و رفع خشکی بینی نیز بسیار مفید است. روغن کنجد در مقایسه با محلول آب و نمک، دارای رطوبت بیشتری بوده و خشکی مخاط بینی را به سرعت برطرف می نماید. همچنین میزان ویتامین E در روغن کنجد از دیگر روغن ها بیشتر بوده و به همین دلیل یک مرطوب کننده عالی برای پوست به شمار می رود. تنها کافی است در صورت بروز خشکی بینی برای مدت 1 هفته روزانه چند قطره روغن کنجد را داخل بینی خود بچکانید تا خاصیت بی نظیر آن در رفع خشکی بینی را شاهد باشید.

 

خواص روغن کنجد

رفع خشکی بینی با روغن کنجد

 

دلایل ایجاد خشکی بینی

معمولا خشکی بینی به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی ایجاد می شود. همچنین شرایط آب و هوایی هم می توانند دلیل ایجاد خشکی بینی باشند. زندگی در منطقه گرم و خشک به دلیل تبخیر رطوبت بینی باعث افزایش احتمال خشکی بینی می گردد. استفاده از برخی اسپری های بینی و داروهای آنتی هیستامین نیز می توانند موجب خشکی بینی شوند. علاوه بر این، فشار خون بالا از دیگر علت های بروز خشکی بینی بوده که گاها با خونریزی بینی نیز همراه می شود.

علائم و نشانه های خشکی بینی

علائم و نشانه های خشکی بینی در زیر بیان شده است.

خارش

سوزش

پوسته شدن

خون دماغ

احتقان

سر درد

خشکی دهان، گلو و چشم‌ ها

البته لازم است بدانیم در صورت عدم درمان خشکی بینی، علائمی نظیر حملات سینوسی و سر درد های مزمن ظاهر شده و در شرایط بحرانی تر، باعث بروز مشکلات تنفسی و بینایی می شود.

 

خارش از علائم خشکی بینی

علائم و نشانه های خشکی بینی

 

سایر روش های درمان خشکی بینی

مرطوب کننده هوا

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد خشکی هوای محیط موجب خشکی بینی می شود. برای رفع خشکی هوا و جلوگیری از بروز خشکی بینی می توان با یک دستگاه مرطوب کننده یا بخور هوای محیطی که بیشتر روز را در آن می گذرانید به خصوص در روزهای زمستانی مرطوب نگه داشت.

مصرف آب فراوان

از آنجایی که بیشتر بدن ما را آب تشکیل می دهد کمبود آب و مایعات بدن باعث تشدید خشکی بینی می گردد. لذا بهتر است روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. البته این مقدار مایعات شامل آب خالص و یا آب میوه ها نیز می شود. بدین ترتیب نیاز بدن به آب برطرف شده و آب به همه بافت ها رسیده و می تواند مانع از بروز خشکی بینی نیز شود.

 

روش های درمان خشکی بینی

روش های درمان حشکی بینی

 

اسپری محلول آب و نمک

برای تهیه محلول آب نمک تنها کافی است 1 قاشق غذا خوری نمک دریا را با نصف فنجان آب ترکیب نموده و محلول به دست آمده را در یک اسپری کوچک بریزید. سپس جهت اسپری محلول داخل بینی ابتدا سر را به سمت پایین خم نموده و محلول را در مجراهای بینی اسپری نمایید. بهتر است برای مدت 10 ثانیه حالت خود را حفظ کنید تا محلول به سینوس ها برسد. استفاده از این محلول علاوه بر رفع خشکی بینی، باعث ضد عفونی شدن محیط داخل بینی و سینوس ها نیز می شود. ضمنا، به هیچ وجه از نمک طعام که یک نمک تصفیه شده است، برای تهیه این محلول استفاده ننمایید. زیرا، این نوع نمک حاوی افزودنی هایی می باشد که ممکن است برای بینی مضر باشند.

روغن بادام و روغن نارگیل

استفاده از روغن بادام در غشاء مخاطی بینی منجر به رفع خشکی بینی می گردد. همچنین روغن نارگیل و روغن زیتون با خاصیت آبرسانی به پوست داخلی مجاری بینی در رفع خشکی بینی موثر هستند. برای این منظور 1 الی 2 قطره روغن نارگیل را در بینی بچکانید. می توان این روش درمانی را روزانه 2 بار تکرار نمود. همچنین چند قطره از روغن زیتون را توسط قطره چکان می توان برای رفع خشکی بینی در سوراخ های بینی ریخت.

 

روغن بادام خشکی بینی

روغن بادام درمان خشکی بینی

 

وازلین

وازلین به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی آن به عنوان یک درمان خانگی مناسب برای رفع خشکی بینی و به طور کلی پوست مطرح است. برای این منظور کافی است مقداری وازلین را با نوک انگشت به آرامی در بینی بزنید و روزانه این کار را 3 الی 4 بار تکرار نمایید.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به عنوان نرم کننده به پیشگیری از خشکی بینی کمک می نماید. همچنین استفاده از روغن زیتون موجب تسکین درد و خشکی بینی می شود. برای این منظور کافی است به پشت خوابیده و چند قطره روغن زیتون را در بینی بچکانید. در صورت بلعیدن روغن زیتون جای نگرانی وجود ندارد.

 

خواص روغن زیتون

روغن زیتون و رفع حشکی بینی

 

کلام پایانی

بینی اولین عضو مدافع در برابر آلودگی ها و انواع بیماری ها است. بنابراین، محافظت از آن، باعث تضمین سلامت عمومی بدن می شود. خشکی بینی از جمله عوارضی است که به دلایل مختلف مانند خشکی هوا، استفاده از دارو ها و اسپری ها بروز می نماید. از آنجایی که عملکرد صحیح بینی به عنوان عضو حیاتی بدن بسیار حائز اهمیت است استفاده از بهترین روش درمانی برای رفع این عارضه مهم تلقی می شود. خشکی بینی که می تواند با خارش و درد همراه باشد، با روغن کنجد تسکین می یابد. در صورت ترکیب روغن کنجد با روغن های معطری مانند روغن بابونه، می توان خارش حاد و تحریک بینی را کاهش داد. به طور کلی مصرف آب فراوان، استفاده از روغن های گیاهی و مرطوب نگه داشتن هوا در رفع خشکی بینی موثر هستند. جهت تهیه انواع محصولات در درمان خشکی بینی به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 8 =