گیاهان دارویی, فارما مگ

رفع بوی بد دهان با دارو های طبیعی و گیاهی

رفع بوی بد دهان با دارو های طبیعی و گیاهی

بوی بد دهان یکی از مواردی است که همه آن را تجربه کرده اند. بوی دهان ناشی از خشکی دهان، مصرف غذاهای پروتئینی، قندی یا اسیدی و یا استفاده از دخانیات میباشد. بیماری و یا پوسیدگی دندان نیز موجب بد بوشدن دهان می گردد. برای جلوگیری از بد بو شدن دهان باید عادات غذایی را تغییر داد، از سلامت دهان و دندان اطمینان حاصل نمود و تغییراتی را در رژیم غذایی و سبک زندگی ایجاد کرد. جهت رفع بوی بد دهان میتوان از دارو های طبیعی و گیاهی نیز بهره جست که در ادامه چگونگی آن بیان میگردد.

 

درمان بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

 

رفع بوی بد دهان با دارو های طبیعی و گیاهی

بوی بد دهان بیماری به نام هالیتوز می باشد که اکثر مردم به آن مبتلا هستند. تنفس بد بو يا بوي بد دهان حاصل فرآیندی است که ممکن است منشاء داخل دهانی یا خارج دهانی داشته باشد. این بو های نامطبوع می‌‌تواند حاصل تولید گاز هایی باشد که از سیستم گوارشی و تنفسی خارج می‌‌شود. همچنین این مشکل ممکن است منشاء فیزیولوژیک یا پاتولوژیک داشته باشند. التهاب لثه، باقی ماندن غذا بین دندان‌ها، عفونت‌های تنفسی، سینوزیت، مشکلات گوارشی، دیابت، استفاده از غذا های گوگرد دار مثل سير و پياز و استعمال سیگار از علل شایع بوی بد دهان میباشند که قابل پیشگیری و درمان‌اند. برای رفع و درمان این بیماری راه های ساده و مفیدی در طب سنتی وجود دارد. رفع بوی بد دهان با داروهای طبیعی و گیاهی امکان پذیر است که در ادامه به تفصیل بیان میگردد.

علل بدبویی دهان

بهداشت ضعیف دندان‌ها

بیماری‌ های داخلی

تغییرات دهان در خواب

بیماری‌ های دهان و دندان

 

علل بدبویی دهان

رعایت نکردن بهداشت دندان از علل بد بویی دهان

 

رفلاکس معده

مواد غذایی

دارو ها

دخانیات

مصرف الکل

بازگشت اسید به مری

دیابت

بارداری

آلرژی

اجسام خارجی

درمان های خانگی و سنتی برای رفع بوی بد دهان

نوشیدن آب

نوشیدن آب یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد دهان میباشد. کمبود آب یکی از شایع ترین عوامل بوی بد دهان میباشد.خشکی دهان ناشی از تجزیه سلول های مرده در دهان و زبان شما است.

 

درمان های خانگی رفع بوی بد دهان

نوشیدن آب از روش های خانگی درمان بوی بد دهان

 

زغال اخته

اگر علت بوی بد دهان شما عفونت مجاری باشد، چای زغال اخته یک راه حل عالی است که برای استفاده از آن کافیست، 1 قاشق پر از دانه های زغال اخته را با یک لیوان ترکیب نمایید. این مخلوط را بجوشانید و زمانی که خنک شد آنرا بنوشید. برای گرفتن بهترین نتایج این درمان را هر روز تکرار نمایید.

سرکه سیب

یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد مخلوط نمایید. به مدت 3 الی 5 دقیقه با استفاده از این مخلوط دهان خود را شستشو دهید و غرغره کنید و سپس دهان خود را با آب بشویید. این کار را صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها، قبل از رفتن به رختخواب تکرار نمایید.

سرکه سیب و جعفری

جعفری حاوی مقدار زیادی کلروفیل است که دارای خواص ضد باکتریایی می باشد، علاوه بر این دهان را برای ترشح بزاق بیشتر تحریک می کند و از خشک شدن آن جلوگیری می نماید. مقدار کمی جعفری را درون یک لیوان سرکه سیب بریزید، بعد از مدتی آنرا بیرون بیاورید و بجوید. پس از 2 الی 3 دقیقه جویدن می توانید آنرا ببلعید، اگر طعمش را دوست نداشتید می توانید آنرا بیرون بیاورید.

 

سرکه سیب و جعفری

درمان قطعی بوی بد دهان با سرکه سیب

 

سرکه سیب و جوش شیرین

جوش شیرین به خنثی نمودن اسید در دهان و کشتن باکتری ها در دهان کمک می نماید. بنابراین باعث کاهش و یا جلوگیری از بوی بد دهان می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک فنجان آب گرم ترکیب نمایید. به خوبی هم بزنید و بنوشید. برای گرفتن بهترین نتایج، این روش را بارها تکرار نمایید. علاوه بر این، می توانید با استفاده از جوش شیرین و سرکه خمیردندان تهیه نمایید.

سرکه سیب و عسل

عسل نه تنها بوی بد دهان را درمان می نماید، بلکه ضد باکتری است و برای درمان گلو درد نیز بسیار موثر است. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب پگرم و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب نموده و بنوشید. این روش را ناشتا قبل از صبحانه و شب ها قبل از خوابیدن تکرار نمایید.

چای گل میخک

یک لیوان آب را بجوشانید. بعد از اینکه جوش آمد، یک قاشق پر گل میخک به آن اضافه کنید. به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و زیر گاز را خاموش نمایید. اجازه دهید کمی سرد شود و سپس آنرا بنوشید و لذت ببرید.

 

چای گل میخک

چای گل میخک جهت رفع بوی بد دهان

 

روغن نارگیل

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را وارد دهان تان کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را در همه جای دهان تان بگردانید. سپس این روغن را از دهان خارج نمایید و بعد با آب ولرم دهان تان را کامل بشویید. این کار را هر روز تکرار نموده تا بوی بد دهان تان از بین برود. گرداندن روغن نارگیل در دهان یکی از روش ها و درمان های خانگی محبوب برای حفظ سلامتی دهان و از بین بردن باکتری های آن به شمار می رود. این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است.

ترب

برگ ترب به دلیل دارا بودن ویتامین ث و سبزینه به مقدار زیاد لثه ها را محکم و بوی بد دهان را برطرف می سازد.

زنجبیل

زنجبیل و گل قند جهت از بین بردن بوی دهان موثر است.

 

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل درمان بوی دهان

 

سرکه سیب و دارچین

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک هشتم قاشق چای خوری پودر دارچین و یک فنجان آب ترکیب نموده، به خوبی هم بزنید و سپس بنوشید. این درمان را بارها تکرار نمایید.

آبغوره

لثه ها را با آبغوره ماساژ دهید، این کار بوی بد دهان را از بین می برد.

چای سبز یا سیاه

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای دفع و نابودی میکروب های دهان مفید است. از چای سبز می توان برای رفع بوی سیر استفاده نمود. چای سبز و سیاه از برگ گیاه camellia sinensis تهیه می شوند. چای سیاه بعد از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف می باشد.

 

چای سبز رفع بوی بد دهان

چای سبز یا سیاه جهت رفع بوی بد دهان

 

گشنیز

جویدن گشنیز تازه سبب رفع بوی بد دهان می شود.

آب لیمو

جویدن پوست لیمو یا پرتقال باعث تازگی دهان می شود و آن را معطر می سازد. سیتریک اسید موجود در لیمو به ترشح بزاق کمک نموده و با بوی بد دهان مقابله می کند. همچنین می توانید با استفاده از لیمو برای خودتان دهان‌شویه‌ بسازید. کمی آب لیمو را با یک فنجان آب مخلوط نمایید و دهانتان را با آن شستشو دهید.

دارو های درمانی برای رفع بوی بد دهان

قرص کمپلکس کلروفیلین کاپر شاری

قرص کمپلکس کلروفیلین کاپر شاری به عنوان یک آنتی اکسیدان به ‌منظور خنثی نمودن عوامل موتاژن و سرطان‌ زا در بدن و به عنوان یک دئودورانت طبیعی به‌ منظور رفع بوی بد عرق و دهان عمل می نماید. همچنین مهار فعالیت پروتئازها منجر به کاهش و از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. از این قرص می توان پس از انجام کولوستومی یا ایلئوستومی به منظور رفع گاز های موجود در دستگاه گوارش استفاده نمود. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص کمپلکس کلروفیلین کاپر شاری

قرص کمپلکس کلروفیلین کاپر شاری

 

مترونیدازول

مترونیدازول یک دارو برای بوی بد دهان است. آنتی بیوتیک مترونیدازول به دلیل خاصیت ضدباکتری‌ اش (باکتری های غیرهوازی) پتانسیل فوق‌ العاه‌ای در دفع بوی بد دهان دارد. در نتیجه برای رفع عفونت لثه و بوی بد ناشی از آن ها بسیار مناسب است.

امپرازول

یکی دیگر از قرص های رفع بوی بد دهان امپرازول می باشد. یکی از علت های بوی بد دهان اسیدی است که معده شما تولید می کند. امپرازول میزان اسیدی که معده شما ایجاد می کند را کاهش می دهد. نحوه ی مصرف امپرازول معمولا یک بار در روز و معمولا صبح ها می باشد.

کلام پایانی

تنفس بد بو يا بوي بد دهان حاصل فرآیندی است که ممکن است منشاء داخل دهانی یا خارج دهانی داشته باشد. در این مقاله درمان های خانگی و سنتی جهت رفع بوی بد دهان با دارو های طبیعی و گیاهی بیان گردید. سرکه سیب و روغن نارگیل از جمله بهترین دارو های درمانی گیاهی جهت رفع بوی بد دهان میباشند. همچنین میتوان پس از شناسایی علل بد بویی دهان از طریق مصرف داروهای درمانی گیاهی و شیمیایی نیز برای درمان آن اقدام نمود که البته بهتر است مصرف این داروها با تشخیص پزشک صورت گیرد. جهت تهیه انواع مکمل های خوش بو کننده و رفع بوی بد دهان میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، ویدیو رفع بوی بد دهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =