سلامت خانواده, فارما مگ

راه های درمان انواع واریس

راه های درمان انواع واریس

واریس از جمله رایج ترین بیماری های عروقی بدن انسان است که در سیاهرگ های سطحی بروز می نماید. اغلب افراد میانسال به ویژه بانوان بالای 45 سال و زنان باردار به این بیماری دچار می شوند. رگ های واریسی، رگ های خونی غیر معمول و پیچداری هستند که ناشی از ضعیف شدن دیواره عروق می باشند. رگ های واریسی می توانند در قسمت های مختلف بدن پدیدار شوند اما معمولا بر روی پاها و لگن مشاهده می شوند. همچنین واریس ممکن است بر روی صورت و دست ها نیز رخ دهد. در این مقاله ضمن اشاره به انواع مختلف واریس، علائم آن و مواد غذایی مفید برای واریس، راه های پیشگیری و درمان واریس به همراه سایر نکات مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

واریس پا

انواع واریس

 

انواع واریس و راه های درمان آن

بر طبق یک باور عوام واریس فقط در ناحیه پشت ساق پا رخ می دهد اما در حقیقت واریس ممکن است در بخش های مختلف بدن به واسطه سیاهرگ ها ظاهر شود. واریس پا، واریس مری، واریس بیضه (واریکوسل)، واریس رحم و تخمدان در زنان، واریس معده و واریس دست را می توان به عنوان انواع مختلف واریس بر شمرد. همانطور که اشاره شد، احتمال بروز واریس در تمام عروق وجود دارد اما معمولا بیشتر در رگ های پا و ساق پا دیده می شود. علت این موضوع، ایستادن و راه رفتن طولانی مدت و وارد آمدن فشار به رگ های خونی می باشد. واریس پا نیز رگ های ریز و ظریفی هستند که در زیر پوست نمایان شده و زیبایی پوست را خدشه دار می نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا به علل، علائم و راه های درمان واریس می پردازیم.

در ویدئوی زیر نحوه درمان واریس ارائه میگردد.

 

علائم واریس

اگرچه ممکن است واریس بدون هیچ گونه درد بروز نماید اما برخی از علائم متداول آن در زیر بیان گردیده است.

 

نشانه های واریس

علائم واریس

 

رگ هایی که به رنگ بنفش تیره یا به رنگ آبی

رگ هایی پیچ خورده و برجسته

احساس درد یا سنگینی در پاها

تورم خفیف پاها یا مچ پا

علل ایجاد واریس

از جمله دلایل اصلی بروز واریس در زیر آمده است.

ژنتیک و توارث

سن

جنسیت

ایستادن به مدت طولانى

یبوست شدید

پوشیدن لباس های تنگ

بارداری و اختلالات هورمونی در خانم ها

 

عوامل ایجاد واریس پا

علل ایجاد واریس

 

مواد غذایی مفید و مضر برای واریس

بطور کلی مصرف غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند برای واریس سودمند می باشند. سبزیجاتی مثل پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و بروکلی، مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و بلوبری، آجیل، دانه ها و حبوبات، جو، گندم و دانه کتان، کاکائو و سیر از جمله این مواد غذایی هستند. علاوه بر این غذاهای نشاسته ای، پر نمک، کنسروی و الکل نیز برای واریس مناسب نیستند و بهتر است مصرف نشوند.

راه های پیش گیری از واریس

لازم است بدانیم از بروز واریس به طور کامل و قطعی نمیتوان جلوگیری نمود اما با انجام کارهایی می توان خطر رشد و ابتلا به واریس را کاهش داد. برخی از کارهای مفید در پیش گیری از واریس در زیر عنوان گردیده است.

انجام منظم ورزش

حفظ وزن مناسب

مصرف رژیم غذایی با فیبر بالا و کم نمک

پرهیز از پوشیدن کفش پاشنه بلند و جوراب تنگ

بالا نگهداشتن پاها

استفاده از جوراب ضد واریس

تغییر وضعیت نشستن یا ایستادن به طور مرتب

 

پیشگیری از واریس

راه پیش گیری از واریس

 

راه های درمان خانگی واریس

مراقبت از بدن

با مراقبت از خود مانند انجام کارهایی از قبیل ورزش، کاهش وزن، عدم استفاده از لباس های تنگ، بالا بردن پاهای خود و اجتناب از ایستادن های طولانی مدت یا نشستن می توان باعث تسکین درد و جلوگیری از تشدید واریس شد.

بالا نگه داشتن پاها

بهتر است روزانه چند مرتبه با بالا نگه داشتن پاها به مدت 15 دقیقه به عروق خونی کمک نمود تا مجبور نباشند در خلاف جهت جاذبه فعالیت نموده و بدین ترتیب استراحت برای آن ها صورت می گیرد.

تغذیه سالم

استفاده از رژیم غذایی مناسب در پیشگیری و درمان رگ های واریسی بسیار موثر است. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C، کاهش مصرف نمک، مصرف میوه، سبزیجات، مرغ، ماهی و غلات سبوس دار در این موضوع حائز اهمیت هستند.

ماساژ  

ماساژ بدن عامل مهمی در بهبود و افزایش گردش خون می باشد. لذا برای پیشگیری و یا مقابله با رگ های واریسی بسیار مفید است. البته لازم است از فشار مستقیم به عروق پرهیز نموده تا به بافت های شکننده نیز آسیبی وارد نشود.

 

واریس ماساژ

درمان واریس با ماساژ

 

جوراب های فشرده کننده

معمولا پوشیدن جوراب های فشرده کننده در طی روز یک راهکار درمانی ساده است. این جوراب ها پاها را همواره فشار داده و بدین ترتیب به رگ ها و ماهیچه های پا کمک نموده تا عمل گردش خون بهتر انجام شود.

بذر شاه بلوط هندی یا اسبی

ژل بذر شاه بلوط هندی یا اسبی به راحتی قابل دسترسی است. بهتر است روزانه دو بار از این ژل در ناحیه مورد نظر استفاده نموده و باعث کاهش و درمان درد های واریسی شد. همچنین می توان از مکمل های حاوی این ماده نیز بهره برد. البته این درمان برای زنان باردار یا شیرده مناسب نیست.

سرکه سیب، آناناس و چغندر

می توان سرکه سیب را بر روی پوست ناحیه مورد نظر مالید و به آرامی ماساژ داد. با انجام این کار بصورت روزانه برای مدت چند ماه کاهش واریس ها را شاهد خواهید بود. همچنین مصرف آناناس و چغندر در کاهش علائم و درمان رگ های واریسی بسیار سودمند است.

 

درمان واریس سرکه سیب

سرکه سیب درمان واریس

 

عوارض واریس

در صورتی که واریس درمان نشود، باعث ایجاد خطرات و عوارض جدی تری برای سلامتی بدن خواهد شد. از جمله عوارض رایج بیماری واریس که ناشی از عدم درمان است، بیماری مزمن عروقی می باشد. این بیماری باعث تورم، تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست، بافت و زخم پوستی می گردد. همچنین خونریزی، ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، لخته شدن خون و ترومبوفلبیت نیز از دیگر عوارض واریس هستند.

کلام پایانی

رگ های واریسی، سیاهرگ هایی هستند که به دلیل اختلال در عملکرد دریچه های عروق رخ داده و به طور غیر طبیعی گشاد می شوند. این رگ ها ممکن است به رنگ آبی یا بنفش بروز نموده و پیرامون آن ها گاها مویرگ های نازک و قرمز رنگ به نام رگ های عنکبوتی (رگ های خونی کوچک و نزدیک به سطح پوست) مشاهده شوند. این عارضه علت های مختلفی دارد و در قسمت های مختلف بدن ممکن است مشاهده شود. چاقی به همراه فشار خون بالا موجب تشدید واریس می گردد. مصرف غذاهای سالم و سرشار از کربوهیدرات، دریافت میزان کافی پروتئین مناسب ترین راه پیشگیری و کاهش واریس است. علاوه بر این، از مصرف غذاهای پرنمک پرهیز نموده و غذاهای حاوی فیبر و پتاسیم را در الویت قرار دهید. نوشیدن آب کافی نیز به منزله خون رسانی بهتر است و به درمان واریس کمک می نماید. از دیگر راه های درمان واریس می توان به استفاده از جوراب های فشرده کننده، ماساژ، سرکه سیب و ژل بذر شاه بلوط هندی اشاره نمود. همچنین می توان مکمل ها و محصولات مفید در درمان واریس را نیز مورد استفاده قرار داد. جهت تهیه مکمل ها و محصولات موثر در درمان واریس به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *