تازه های پزشکی, فارما مگ

خواص آب پنیر

خواص آب پنیر در پاکسازی کبد چرب

تحرک و فعالیت بدنی کم و تغذیه نامناسب از دلایل اصلی ایجاد کبد چرب هستند. کبد طبیعتا دارای مزاج گرم و تر است بنا بر این سرد شدن کبد به واسطه عوامل مختلف، قدرت کبد را برای تحلیل، سوخت و ساز چربی ها کاهش داده و در نهایت منجر به انباشته شدن چربی ها در بافت کبد و ایجاد کبد چرب می شود. درمان کبد چرب می تواند از طریق روش های سنتی و داروهای گیاهی انجام گیرد. استفاده از آب پنیر یکی از روش های مفید در درمان کبد چرب است. در این مقاله به خواص آب پنیر برای بدن به خصوص در درمان و پاکسازی کبد جرب و طرز تهیه آب پنیر می پردازیم.

 

خواص آب پنیر کبد چرب

خواص آب پنیر برای سلامت بدن

 

خواص آب پنیر در درمان و پاکسازی کبد چرب

در طب سنتی خواص بسیاری برای آب پنیر شمرده شده است. نوشیدن آب پنیر و یا مخلوط آب پنیر و خاکشیر با خاصیت ضد سودا و ضد صفرا برای کبد بسیار سودمند است. همچنین آب پنیر گشاینده راه های کبدی به ویژه سودا می باشد. علاوه بر این کنترل و تنظیم چربی خون موجب کاهش احتمال بیماری کبد چرب می گردد. افرادی که دارای اضافه وزن هستند نیز با مصرف 60 گرم پروتئین آب پنیر به صورت 4 روز در هفته می توانند چربی کبد خود را کاهش دهند. بر اساس پژوهشی در سال 2019 کاهش تجمع چربی کبد و خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی در اثر مصرف آب پنیر به اثبات رسید. در ادامه به بیان ویژگی های آب پنیر برای بدن و کبد چرب می پردازیم.

آب پنیر (ماءالجبن)

آب پنیر که با نام های ماءالجبن یا پودر آب ماست نیز شناخته می شود، از محصولات فرعی شیر است که پس از جدا شدن آب از شیر با اضافه نمودن اسید، حرارت و یا انعقاد مایه پنیری ایجاد می شود. این آب بعد از خشک شدن به پودر آب پنیر تبدیل شده که خواص دارویی بسیاری دارد. آب پنیر مایعی زرد رنگ متمایل به سبز و شامل پروتئین، لاکتوز، مواد معدنی موجود در شیر و 9 اسید آمینه ضروری برای بدن می باشد. به عبارت بهتر، آب پنیر متشکل از لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم شیر و ایمونوگلوبین‌ ها است.

 

ماء الجبن

آب پنیر یا ماء الجبن

 

پروتئین موجود در آب پنیر از بهترین پروتئین های طبیعت است که ارزش غذایی بالاتری نسبت به کازئین و پروتئین تخم مرغ دارد. مهم ترین ویژگی آب پنیر سم زدایی و پاکسازی کل بدن است. این عمل از طریق نفوذ سریع آن در همه رگ ها موجب جلوگیری از گرفتگی عروق ریز بدن و پاکسازی آن ها انجام می شود.

خواص آب پنیر برای سلامت بدن

تقویت سیستم دفاعی بدن

همانطور که اشاره شد آب پنیر دارای پروتیئن ها و اسید آمینه است که با کمک به عملکرد سلول های لنفوسیت t باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می شود.

درمان تورم مفاصل، دست و پا

مصرف آب پنیر در رفع بلغم و پاکسازی بدن از اخلاط مضر، مفید است. بنا بر این آب پنیر تورم مفاصل که در افراد بلغمی مزاج ناشی از تجمع اخلاط مضر می باشد را کاهش داده و با گذشت زمان باعث درمان آن می شود. میتوان گفت درمان تورم مفاصل، دست و پا از خواص آب پنیر است.

 

درمان تورم مفاصل دست با آب پنیر

درمان تورم مفاصل دست و پا با آب پنیر

 

سلامت قلب

آب پنیر منبع غنی از پروتئین مفید برای قلب است. این ماده تولید گلبول های قرمز را بیشتر نموده و همچنین حاوی مواد زیست فعالی است که برای سلامت قلب مفید هستند.

افزایش رشد مو

پروتئین‌ ها موادی حیاتی برای سلامت مو‌ها هستند به طوری که بخش عظیمی از موها از پروتئین ساخته شده اند. از آن جایی که کمبود پروتئین ریزش مو را به دنبال خواهد داشت، افزودن آب پنیر به رژیم غذایی یک راه حل مناسب برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.

 

افزایش رشد مو

افزایش رشد مو با آب پنیر

 

هضم بهتر غذا و ضد یبوست

آب پنیر دارای مقادیر زیادی املاح و باکتری هایی است که در عمل هضم غذا شرکت دارند بدین ترتیب وجود این مواد باعث گوارش و هضم بهتر می شود. مصرف آب پنیر برای افرادی که به جایگزینی سریع پروتئین احتیاج دارند، بسیار مفید است. علاوه بر این، مصرف آب پنیر با تحریک حرکات روده، موجب هضم و دفع راحت تر مدفوع و ایجاد حالت نیم اسهالی، یبوست را از بین برده و در نتیجه تخلیه روده ها به بهترین نحو انجام خواهد شد.

حفظ سلامت پوست و رفع پف چشم

نوشیدن 1 الی 2 لیوان آب پنیر در رفع کک و مک صورت سودمند است و شادابی، نشاط و رفع خشکی پوست را به همراه دارد. همچنین نوشیدن آب پنیر برای درمان پسوریازیس نیز کمک کننده است. علاوه بر این، قرار دادن یک کیسه چای در آب پنیر و سپس قرار دادن آن بر روی چشم به مدت 20 دقیقه به رفع پف چشم می انجامد.

 

سلامت پوست با آب پنیر

حفظ سلامت پوست با آب پنیر

 

طرز تهیه آب پنیر

برای تهیه آب پنیر لازم است ابتدا به مدت 20 دقیقه شیر را بجوشانید.

اجازه دهید تا شیر ولرم شود.

سپس یک استکان سرکه خرما، سرکه انگور، آب لیمو به آن اضافه نمایید.

1 الی 2 ساعت ظرف را کنار گذاشته تا شیر بریده و دلمه شود.

شیر دلمه شده را داخل کیسه پارچه ای بریزید و آب آن را که همان آب پنیر است را نوش جان نمایید.

 

آب پنیر

طرز تهیه آب پنیر

 

نکات قابل توجه در مصرف آب پنیر

مصرف میزان بیش از حد پروتئین آب پنیر سبب بروز تهوع، افزایش حرکت های روده، سردرد، تشنگی و نفخ می شود.

مصرف بیش از حد آب پنیر ذخیره کلسیم بدن را کاهش داده و باعث شکنندگی استخوان ‌ها و دندان ‌ها می‌گردد.

بیماران کلیوی و افرادی که به شیر حساسیت دارند، باید از مصرف آب پنیر خودداری نمایند.

مصرف هم زمان آب پنیر و آنتی بیوتیک ها، داروهای درمان پارکینسون و پوکی استخوان، خطرناک است.

به دلیل آن که آب پنیر دارای لاکتوز است، افراد مبتلا به عدم لاکتوز باید از مصرف آن پرهیز نمایند.

مصرف بیش از حد آب پنیر در زنان باعث افزایش آمونیاک در بدن آن ‌ها می شود. بنا بر این زنان لازم است روزانه بیش از دو وعده از این مکمل استفاده ننمایند.

ممکن است پس از مصرف آب پنیر، حالت اسهال و استفراغ ایجاد شود که کاملاً طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن است و جای نگرانی نیست.

 

عوارض مصرف آب پنیر

هشدار مصرف آب پنیر

 

کلام پایانی

کبد چرب به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد بروز می نماید. البته رایج ‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب، نوشیدن آب بین غذا، استرس، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهایی مانند سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا است. همچنین سرد شدن کبد نیز به التهاب و تجمع چربی ها منجر می شود بنا بر این لازم است مصرف ترشی‌ ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی ‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار و کدو محدود گردند. مصرف آب پنیر به دلیل خواص بسیار آن در درمان و پاکسازی کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. آب پنیر را هم به صورت خالص می‌توانید بنوشید و هم در تهیه شربت خاکشیر، از آن استفاده نمایید. این ترکیب ضد صفرا و ضد سودا است و موجب پاکسازی کبد می گردد. از دیگر خواص دارویی آب پنیر می توان به تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب و پوست اشاره نمود. آب پنیر در قالب قرص، مکمل های غذایی و پودر در دسترس می باشد. جهت تهیه انواع محصولات حاوی آب پنیر و بهره مندی از خواص آن به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در ادامه با ما همراه باشید با ویدئوی خواص آب پنیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =