فارما مگ

بهترین سن شروع زبان دوم برای کودک

بهترین سن شروع زبان دوم برای کودک

در حالت کلی نمی‌توان برای همه کودکان نسخه یکسان پیچید و گفت تمامی کودکان باید در سن یکسانی یادگیری زبان دوم را شروع کنند. با این وجود بسياري از کار‌شناسان بر اين باورند هرچه زبان دوم در سنين پايين‌تري به کودک آموزش داده شود احتمال اين‌ که کودک در سال‌ هاي بعد در يادگيري اين زبان موفق‌تر باشد، بيشتر است. در ادامه بهترین سن شروع زبان دوم برای کودک بررسی و بحث میشود.

بهترین سن شروع زبان دوم برای کودک

در سال ۱۹۹۶ يک مقاله در روزنامه نيوزويک منتشر شد که نتايج يک تحقيق را بررسي مي‌کرد. بر اساس اين تحقيق، کودکي که بعد از 10 سالگي شروع به آموختن زبان دوم کند با احتمال کمتري ممکن است بتواند بعدها  اين زبان را مانند کساني که آن زبان، زبان مادري‌شان است، صحبت کند. نتايج اين تحقيق توسط زبان‌شناسان زيادي تاييد شده است و به دنبال اين تحقيق، تحقيقات بسيار ديگري هم انجام شد که بر همين موضوع تاکيد داشت. به همين دليل بهترين سن آموزش زبان به کودک، قبل از 10 سالگي و زماني است که کودک هنوز در زبان مادري خود هم پيشرفت چنداني نداشته است. همچنین همه محققان بر این باور اند که یادگیری زبان انگلیسی برای کودک بعد از سن بلوغ بسیار دشوارتر است. به طور دقیقتر میتوان گفت که هر چه کودک کوچکتر شروع به یادگیری یک زبان جدید کند، بهتر است. به طوری که کودکان 0 تا 3 ساله عمدتاً از طریق شنیدن صداها یاد می‌گیرند. این در حالی است که برای کودکان 3-6 ساله، فرآیند یادگیری پیچیده‌تر می‌شود، زیرا شروع به درگیر کردن حواس خود می‌کند.

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در ویدئوی زیر ارائه میگردد.

 

پیش نیاز های یادگیری زبان دوم

كودك بايد تا حدي از بهره ‌هوشي لازم برخوردار باشد و همچنين بررسي‌هاي لازم در مورد وي صورت گرفته باشد تا در صورتي كه كودك به تاخير در رشد گفتار و زبان دچار است، ابتدا به او كمك شود تا پايه‌هاي زبان و گفتار درماني در ذهن وي تقويت شود و سپس به آموزش زبان ديگر بپردازد. بهترين راه براي آموزش زبان مادري در يك جامعه بيگانه، صحبت كردن در خانه به زبان مادري است. والدين بايد در خانه به زبان خودشان صحبت كنند و اجازه بدهند كودك زبان دوم را از طريق تلويزيون، مدرسه و ارتباط با همسالان كشور بيگانه بياموزد.

 

شروع آموزش زبان دوم برای کودک

شروع زبان دوم برای کودک

 

فواید یادگیری زبان دوم برای کودک

تقریبا تمام کشورهای دنیا آموزش یک زبان خارجی که بیشتر انگلیسی و فرانسوی است را در برنامه اموزشی خود گنجانده اند؛ زیرا که یادگیری یک زبان دیگر ذهن انسان را خلاق تر و قدرت حل مسئله را بیشتر می کند. بررسي هاي بيشتر در مورد يادگيري زبان در سنين پايين نشان داد کودک نه تنها با يادگيري زبان، برخورد اجتماعي‌اش تقويت مي‌شود و در ارتباط با ديگر بچه‌ ها موفق‌ تر عمل مي‌کند، بلکه اين مسئله مي‌تواند باعث پيشرفت عملکرد کلي کودک در بقيه دروس در مدرسه نيز بشود. کار‌شناسان آموزش کودک و زبان‌شناسان معتقدند کودکاني که قبل از دوره نوجواني به يادگيري زبان دوم بپردازند بهتر مي‌توانند در زمينه تلفظ کلمات به طور صحيح و نزديک به صاحبان اصلي زبان عمل کنند. زبان‌شناسان اين موضوع را به تغييرات فيزيولوژيکي مربوط مي‌دانند که در مغز کودکان در سنين نوجواني رخ مي‌دهد.

 

یادگیری زبان دوم

پیش نیاز های یادگیری زبان دوم

 

مهارت‌های ارتباطی بهتر

گفته می‌شود که کودکان دوزبانه مهارت‌های ارتباطی را بهتر توسعه می‌دهند. گفته می‌شود که کودکان دو زبانه از جملات کمتر و ساده‌تری استفاده می‌کنند.

مهارت‌ بیشتر در بهتر تفکر انتقادی

 طبق مطالعه‌ای که در هاروارد انجام شده است، مهارت‌های تفکر انتقادی برای کودکانی که زبان یاد می‌گیرند، تقویت می‌شود.

تفکر خلاق بهتر

 نه تنها کودکان می‌توانند انتقادی فکر کنند، بلکه مطالعات نشان می‌دهد که آنها می‌توانند خلاقانه‌تر نیز فکر کنند.

فرصت‌های شغلی بهتر

ممکن است به طور جدی به این فکر نکنید که فرزند 3 ساله‌تان روزی بزرگ می‌شود و نیاز به مهارت‌هایی دارد تا او را برای آینده‌ای پر از فرصت‌ آماده شود. دانستن زبان دوم درهای زیادی را به روی فرزندان شما باز می‌کند وقتی بزرگتر شوند و مطمئناً از شما برای این موضوع تشکر خواهند کرد.

 

فواید دوزبانه بودن کودک

فواید یادگیری زبان دوم برای کودک

 

نتایج یادگیری زبان دوم در سنین پایین تر

مطالعاتی در دانشگاه هاروارد تأیید می‌کند که در صورت یادگیری زبان دوم در سنین پایین؛ خلاقیت، مهارت‌ تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. محققان معتقدند که سه سال اول زندگی، یک دوره حیاتی در زندگی کودک است و در این دوره، پایه‌های نگرش، تفکر و یادگیری هر شخص بنا گذاشته می‌شود به این مفهوم که کودکان توانایی ذاتی یادگیری را در این سنین دارند. طبق تحقیقات، یادگیری زبان دوم برای کودک به همان راحتی زبان اول یا زبان مادری او است. شاید برخی تصور کنند که این بار سنگینی را بر دوش یک کودک 3 ساله می‌گذارد، اما اینطور نیست. توانایی ذاتی یادگیری در 3 تا 4 سال اول زندگی باعث می‌شود یادگیری زبان دوم بسیار آسان باشد.

بر اساس مطالعاتی که روی چند سال اول زندگی انجام شده است، هر چیزی که در سنین 3 تا 4 سالگی یاد گرفته‌ایم، بعدها در زندگی رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که 50 درصد از توانایی ما برای یادگیری تا سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در 8 سالگی افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که توصیه کرده‌اند که کودکان در سن سه سالگی تشویق شوند که زبان دوم را یاد بگیرند. با این حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش یا هوش فرد قبل از 8 سالگی شکل گرفته است. به این معناست که کودکان مسیرهای اصلی یادگیری خود را در چند سال اول زندگی خود توسعه می‌دهند. مطالعات نشان داده است که 50% توانایی ما برای یادگیری در 4 سالگی و 30% دیگر در سن 8 سالگی ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بچه‌های سه ساله برای یادگیری زبان دوم تشویق شوند.

با این وجود حتی اگر تا هفت سالگی هم کودک تان زبان دوم را یاد نگرفته است، باز هم زمان دارید. از سن هشت سالگی تا سن بلوغ می توانید مشغول آموزش زبان دوم به کودک دلبندتان شوید. تحقیقات زیادی نشان داده است که بعد از دوران بلوغ زبان های جدید می توانند در بخش های مختلفی در مغز ذخیره شوند و این یعنی بعد از این دوران کودکان مجبور به ترجمه آن زبان ها هستند و یا مدام سعی می کنند از اصول زبان مادری شان برای زبان دوم هم استفاده کنند.

 

نتایج یادگیری زبان دوم

نتایج یادگیری زبان دوم در سنین پایین تر

 

مشکل مهد کودک دو زبانه

مهد کودک های دو زبانه محیط مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی هستند و در این محیط ها بچه ها همه چیز را در هنگام بازی یاد می گیرند و چون دریافت کودک از طریق بازی بهتر انجام می شود، نتیجه بهتری کسب می شود. با این وجود مشكلي كه اين مهدكودك‌ ها دارند، اين است كه به‌ طور كلي بدون آنكه غربالگري صحيحي داشته باشند، همه كودكان را واجد شرايط كسب زبان دوم مي‌دانند و شروع به آموزش زبان دوم مي‌كنند كه اين نكته مشكلاتي در درك زبان در مورد كودكاني كه تاخير در گفتار و زبان دارند، ايجاد مي‌كند و حتي يادگيري زبان مادري را نيز با مشكل مواجه مي‌كند. بهترين روش آن است كه ابتدا كودكان توسط آسيب‌شناس گفتار و زبان مورد ارزيابي قرار گيرند و در صورت نبود مشكل زباني به آموزش زبان دوم بپردازند.

کلام پایانی

نظر کارشناسان در این باره متفاوت است و به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد با این وجود بهترین سن شروع زبان دوم برای کودک سنین 3 تا 7 سالگی میباشد. زیرا کودک در این سنین امادگی بیشتری برای یادگیری دارد. با این حال تا فرا رسیدن سن بلوغ نیز برای شروع یادگیری زبان دوم دیر نیست و هر زمان اقدام به شروع یاد گیری نمود موثر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *