گیاهان دارویی, فارما مگ

خواص گل مغربی برای یائسگی چیست؟

خواص گل مغربی برای یائسگی چیست؟

یکی از گیاهان بومی در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی گل مغربی بوده  که نام علمی آن  Oenothera biennis و نام عمومی آن Evening primrose  می باشد. بارزترین ویژگی ظاهری این گیاه وجود گل های زرد آن بوده که حین غروب آفتاب باز می شوند اما از خواص درمانی این گل نیز نمی توان غافل شد. روغن بدست آمده از این گل حاوی مقادیر قابل توجهی اسید چرب بوده است که این ماده به ندرت در دیگر گیاهان پیدا می شود که مهمترین ویژگی اسید چرب  تنظیم مقادیر هورمون های بدن است. از دیگر خواص قابل توجه اسید چرب که در گل مغربی یافت می شود می توان به کم شدن نشانه های سندروم پیش قاعدگی و یائسگی اشاره کرد.

 

گل مغربی

روغن گل مغربی

 

خواص گل مغربی و تاثیر آن در یائسگی

درمان التهاب، رفع سریع زخم، بهبود انواع مشکلات پوستی و عفونی از جمله خواص اثر بخش  این گل هستند. به علاوه این گیاه به منظور درمان مسمویت با نوشیدنی های الکلی، تصلب شرائین و بیماری های مربوط به اختلال های کبدی تاثیر گذار می باشد. از دیگر ویژگی های قابل ذکر گل مغربی می توان به کم کردن علائم یائسگی و قبل از قاعدگی، کم کردن آلام ناشی از تغییرات هورمونی در ناحیه سینه، کاهش نشانه های نوروپاتی دیابتی و کم کردن نشانه های مربوط به آرتریت روماتوئید اشاره کرد.

با به هم خوردن بالانس هورمون ها در بدن، اختلال های یائسگی رخ می دهد. یک مورد از این بر هم خوردن تعادل مربوط به کاهش سطح هورمون استروژن در بدن می باشد که منجر به بروز اختلالتی مثل خشک شدن واژن، کاهش تمایل جنسی، نوسان های خلقی و درد مفاصل و استخوان ها می شود. نمونه دیگر از این عدم تعادل در بدن مربوط به کم شدن هورمون استرادیول می شود.

 

گل مغربی و یائسگی

خواص گل مغربی در گرگرفتگی دوران یائسگی

 

بالا رفتن حرارت بدن یا گرگرفتگی یکی از علائم شایع و ناخوشایند یائسگی است که با بروز این مشکل نمایان می شود. روغن بدست آمده از گل مغربی حاوی مقادیر قابل توجهی اسید چرب بوده است، که این ماده به ندرت در دیگر گیاهان پیدا می شود که مهمترین ویژگی اسید چرب تنظیم مقادیر هورمون های بدن است. کم شدن نشانه های سندروم پیش قاعدگی، یائسگی، اندومتریوز و پستان فیبروکیستیک از قابل توجه ترین تاثیرات اسید چرب موجود در این گیاه است. در افراد یائسه این مکمل در کاهش گر گرفتگی و بالا بردن احساس سلامتی تاثیر گذار خواهد بود.

ترکیبات روغن گل مغربی

بی بو بودن و داشتن طعم تلخ از ویژگی های این گیاه می باشد. از مهم ترین منابع لینولیک اسید در طبیعت می توان به روغن این گیاه اشاره کرد که با گردآوری روغن بدست آمده از بذر آن، قابل دستیابی می باشد. ترکیبات شکل دهنده در روغن گل مغربی عبارتند از لینولیک اسید، گاما لینولیک اسید، اولئیک اسید و پالمتیک اسید که در این بین باید به  گاما لینولیک اسید که گونه ای اسید چرب غیر اشباع و مکمل غذایی و دارویی بوده اشاره کرد. این اسید چرب در فرآیند های تقویت پوست و بالانس میزان کلسترول بدن نقش قابل توجهی ایفا می کند.

 

ترکیبات گل مغربی

ترکیبات روغن گل مغربی

 

گل مغربی و ویژگی های دارویی آن

گل مغربی و ویژگی های دارویی آن

سودمندی برای افراد مبتلا به دیابت و امراض قلبی و عروقی

کمک به بهبود بیش فعالی برخی کودکان

کنترل کننده میزان هورمون های موجود در بدن و جلوگیری از ایجاد سرطان سینه

تسکین دهنده درد و بخصوص کمک به بهبود سردرد های مزمن

 

گل مغربی و ویژگی های دارویی آن

درمان سر درد از خواص گل مغربی

 

کمک به فرآیند درمانبی امراض ناشی از اختلالات کبدی

تامین کمبود های بدن به اسید های چرب به صورت یک مکمل

برطرف کننده اختلالات و بیماری های مربوط به سالخوردگی مانند درد مفصل ها ،آرتروز و …

سایر فواید گل مغربی برای سلامت بدن

کم شدن کیست در تخمدان

به طور معمول مشکلاتی قبل از دوران قاعدگی خانوم ها در بدنشان رخ می دهد که نشانه هایی مثل افسردگی، نفخ، حساس شدن و آسیب ‌پذیری دارند. چندین مورد از دمنوش های شناخته شده مانند گل گاو زبان و اسطوخودوس به بهبود این مشکل بانوان کمک کرده که دمنوش گل مغربی نیز از این قائده مستثنا نیست. در واقع گل مغربی نشانه های سندروم پیش از قاعدگی و مشکلات رحم مانند کیست و عفونت تخمدان را تسکین می بخشد.

 

خواص گل مغربی برای خانم ها

کم شدن کیست تخمدان با مصرف گل مغربی

 

جلوگیری از ریزش مو

یکی از مهم ترین خواص روغن گل مغربی آن بوده که می توان به عنوان یک مکمل تغذیه ای موثر و دارای مقادیر بالایی از اسید های چرب مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه این تاثیرات، کم کاری تیروئید  درمان شده و به علاوه موجب جلوگیری از ریزش افراطی موهای سر می شود.

رفع آکنه های پوستی

بروز التهاب و درد موضعی اطراف لب از جمله نتایج شایع بعد از استفاده از داروهای درمانی برای آکنه و جوش آکوتان است. با بکارگیری روغن گل مغربی می توان به مقدار قابل توجهی از این مشکلات را کاست و همچنین به حفظ بیشتر رطوبت در این نواحی کمک کرد.این فرایند بدین صورت بوده که خواص این روغن با کمک به کاهش التهابات، سلول های ایجاد کننده زخم که به شکل آکنه های پوستی نمایان می شوند را از بین می برد.

 

رفع آکنه های پوستی گل مغربی

رفع آکنه های پوستی از خواص روغن گل مغربی

 

اگزما

اگزما یک اختلال پوستی بوده که به وسیله خشکی، خارش و تورم شناخته می شود. استعمال روغن گل مغربی می تواند به بهبودی این دسته از التهاب های پوستی کمک شایانی نماید. همچنین تعدادی از تحقیقات و آزمایشات که در گذشته انجام شده حاکی از بهبود بخشی این ماده بر مشکلات لایه بیرونی پوست بوده است.

بهبود پوکی استخوان

کاهش ریسک پوکی استخوان در دوران یائسگی و روند کم شدن مواد معدنی در استخوان ها، با بالا بردن استفاده از چربی اشباع نشده با در ارتباط می باشد. استفاده از روغن گل مغربی به سبب داشتن GLA یا چربی اشباع نشده به فرآیند از بین رفتن پوکی استخوان بسیار کمک می کند.

 

بهبود پوکی استخوان

جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی با گل مغربی

 

التیام بخشی روماتیسم مفاصل

آرتریت روماتوئید گونه ای از آرتریت خودایمنی بوده که در وحله اول به مفاصل آسیب می زند. طبق تحقیقات صورت گرفته، بکارگیری مکمل روغن گل مغربی و دیگر منابع GLA موجب بهبود درد مفاصل و التهاب در امراض مفصلی می شود. همچنین این محصول عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در سطوح خفیف تا متوسط را بهبود می دهد.

بهبود کاهش حافظه به سبب آلزایمر

روغن گل مغربی با کمک به فرآیند رد و بدل شدن پالس های عصبی در درمان اختلالات پیش رونده مغزی مانند آلزایمر تاثیرگذار می باشد.

 

درمان آلزایمر روغن گل مغربی

بهبود بیماری آلزایمر با روغن گل مغربی

 

کمک به روند کاهش وزن

عنصر فعال ضد افزایش وزن در عصاره گل مغربی به نام پریموز وجود دارد که در روند تنظیم و کنترل وزن تاثیر گذار است؛ هرچند فواید درمانی روغن گل مغربی برای افزایش و کاهش وزن افراد نیاز به انجام تحقیق و مطالعات گسترده تری دارد.

بهبود بیماری MS

با توجه به تحقیقات انجام شده در حوزه بیماری ام اس، مشخص شده است که استفاده از رژیم های حاوی LA بهبود مختصری در افراد مبتلا به MS شکل می دهد، دلیل این امر آن است که در این دسته افراد ناهنجاری متابولیسم EFA مشاهده شده است.

 

خواص گل مغربی در یائسگی

خواص گل مغربی برای بانوان

 

عوارض مصرف و تداخلات دارویی با روغن گل مغربی

باید توجه داشت که هیچ استاندارد بین المللی درمورد بکار گیری مکمل گل مغربی وضع نشده است، زیرا  این محصول در دسته مکمل های غذایی قرار دارد. به مجموع میزان دوز مجاز روزانه برای افراد بالغ 500 میلی گرم در نظر گرفته شده است.

اگرچه شمار قابل توجهی از تاثیرات مثبت روغن گل مغربی در این مقاله ذکر شد اما عوارضی نظیر سردرد و سرگیجه، اسپاسم معده، حالت تهوع و کهیر را نیز ممکن است از خود نشان دهد. همچنین باید توجه داشت که خانم های باردار و شیرده قبل از استفاده این کپسول لازم است با پزشک خود مشورت نمایند.

با توجه به عملکرد اشاره شده ی این محصول در بدن انسان، این احتمال وجود دارد که با مصرف آن خونریزی در افرادی که از داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت ممثل وارفارین استفاده می کنند، بالا ببرد.

 

عوارض روغن گل مغربی

عوارض و تداخلات روغن گل مغربی

 

به علاوه بالا رفتن خطر تشنج، استفراغ و حالت تهوع نیز از دیگر تداخلات دارویی می باشد که در افرادی که  فنوتیازین را همراه این مکمل مصرف می کنند ممکن است رخ دهد.

اگه چه این محصول به منظور بهبود بیماری های اسکیزوفرنی و دیگر اختلال های روان پریشی استفاده می شوند، اما مصرف آن برای افرادی که بیماری صرع دارند ممنوع می باشد.

کلام پایانی

با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده روغن گل مغربی که مهم ترین آن های اسید های چرب می باشد، می توان به چندین مورد از خواص اثر بخش این محصول نظیر کاهش مشکلات پوستی مثل آکنه و اگزما، جلوگیری از روند ریزش مو، بهبود پوکی استخوان و کم شدن کیست در تخمدان اشاره نمود. ولی مهم ترین ویژگی اسید های چرب موجود در این گیاه خاصیت تنظیم کنندگی هورمون های بدن است. از این روی با مصرف کپسول های حاوی روغن گل مغربی می توان به میزان قابل توجهی از عوارض و اختلالات یائسگی مانند گر گرفتگی، درد و التهاب مفاصل، کاهش تمایلات جنسی و نوسان های خلقی جلوگیری کرد و به روند بهبود افراد کمک کرد. جهت تهیه انواع قرص ها و کپسول های گل مغربی به وبسایت فارما کالا مراجعه فرمایید.

 

در این بخش از مجله فارماکالا با ما همراه باشید با، فواید مصرف کپسول روغن گل مغربی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهار =