تازه های پزشکی, فارما مگ

برگرداندن بویایی پس از کرونا

روش های خانگی برگرداندن بویایی و چشایی پس از کرونا

از جمله علائمی که از آغاز همه گیری ویروس کرونا در میان مبتلایان مشترک بود، از بین رفتن و یا کاهش حس بویایی و چشایی است. به طوری که بسیاری از آنان تا مدت ها بعد از بهبودی نیز قادر به بازیابی این دو حس خود نشده اند. از بین رفتن یا ضعیف شدن حس بویایی و چشایی گاهی ممکن است تا چندین ماه و حتی یک سال نیز به طول بیانجامد. با این وجود، هنوز هیچ درمان پزشکی برای رفع این مشکل وجود نداشته و توصیه پزشکان برای بازیابی این حواس، صبر است. طب سنتی با ارائه راهکارها و توصیه های خانگی توسط تحریک گیرنده های عصبی بویایی و چشایی، به تسریع بهبود و برگشت این حواس کمک می نماید. در این مقاله، ضمن اشاره به دیگر عوارض و علائم پس از کرونا، به روش های خانگی و طب سنتی برای برگرداندن حواس بویایی و چشایی پرداخته شده است.

 

از دست دادن بویایی

از دست دادن بویایی پس از کرونا

 

روش های خانگی برای برگشت حس بویایی

در ویدئوی زیر راه های بازگرداندن بویایی پس از کرونا ارائه میگردد.

 

 

موثرترین راهکار خانگی برای کمک به برگشت حس بویایی، فیزیوتراپی بویایی است. فیزیوتراپی بویایی شامل بو کردن روزانه چند رایحه توسط فرد است. در این روش لازم است تمرین بویایی روزانه دو بار و هربار به مدت 20 الی 30 ثانیه انجام گیرد و بین بو کردن هر رایحه 20 ثانیه فاصله زمانی وجود داشته باشد. رایحه های مناسب برای تمرین بویایی عبارتند از رایحه لیمو، اکالیپتوس، گل محمدی، گل رز، گلاب، میخک، بوی پرتقال، نعناع، سیر و قهوه. همچنین استفاده از رایحه های عطر، ادکلن و دارچین نیز پیشنهاد می شود. بهتر است استشمام رایحه های فوق بصورت روزانه و به مدت چندین ماه استمرار داشته باشند.

 

روش درمان بویایی

روش های خانگی بازگرداندن حس بویایی پس از کرونا

 

از دیگر راه کارهای درمانی خانگی میتوان به شستشوی بینی توسط وسایل مخصوص بصورت روزانه و استفاده از اسپری های بینی حاوی کورتون (مانند نازونکس، فلوتیکازون و اکسی متازولین) اشاره کرد. اکیدا توصیه می شود که مصرف اسپری های بینی تحت نظر پزشک صورت پذیرد. همچنین در برخی موارد مصرف کورتون خوراکی و یا تزریقی نیز بلامانع است. علاوه بر این، استفاده از دهانشویه، استعمال پماد ویتامین A در اطراف بینی، مصرف روزانه زینک، امگا3 و B کمپلکس نیز در روند درمان موثر هستند.

همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از خمیر دندان های دارچینی، آب نبات های سرد بدون قند با طعم لیمو، نعنا و اکالیپتوس در این زمینه نیز مفید هستند. اما مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر باعث تشدید شرایط می گردند. در پایان لازم است خاطر نشان نمود که امیدواری فرد به بهبود و برگشت پذیری حس بویایی و استمرار در تمرینات بویایی، اصلی ترین عوامل موثر در درمان هستند.

 

راه درمان چشایی و بویی کرونا

درمان خانگی بویایی و چشایی بعد از کرونا

عارضه فانتوسمی و پاروسومی پس از کرونا

بعد از سپری شدن دوران ابتلا به کرونا و پایان علائم تنفسی، گوارشی و… ممکن است عوارض جدیدی نمایان شوند. از جمله عوارض پس از کرونا ریزش مو، اختلالات بویایی و چشایی میباشند که در بسیاری از مبتلایان به کرونا، حتی پس از بهبودی کامل آنها همچنان آزاردهنده هستند. از جمله عوارض پساکرونا عارضه فانتوسمی و پاروسومی می باشد که در برخی افراد 8 الی 10 هفته بعد از بهبودی کامل آن ها بروز می نماید. این عوارض، با وجود اینکه بسیار شایع هستند اما ابتلای مجدد محسوب نمی شوند.

در عارضه فانتوسمی یا توهم بویایی همانطور که از اسم آن مشخص است، فرد بو هایی را استشمام می کند که سایر افراد، متوجه آن ها نیستند و اصلا منبع خارجی ندارد. بو هایی همچون بوی مداوم گندیدگی، خاک سوختگی، بوی سیر، بوی گاز آمونیاک و یا بوی سیگار در محلی که کسی سیگار نمیکشد، از جمله بوهای غیر واقعی و آزاردهنده در فانتوسمی هستند.

 

پاروسومی

عارضه پاروسومی پس از کرونا

 

در عارضه پاروسومی، بوها و مزه ها توسط افراد به اشتباه و متفاوت از آنچه که هستند، احساس می شود. به عنوان مثال بعضی از غذاهای خوشمزه از نظر این افراد مزه بسیار ناخوشایند و نامطلوبی دارد. البته این موضوع در افراد مختلف، به طور متفاوتی بروز می نماید. همچنین ممکن است مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، خیار، موز، پیاز و قهوه باعث احساس طعم تعفن و استشمام بوی بسیار آزاردهنده شوند.

اغلب در پی عوارض فانتوسمی و پاروسومی، افراد دچار دلهره، افسردگی و پرخاشگری می شوند. زیرا تحمل وضعیت برایشان آسان نیست. همچنین در بسیاری از این افراد، بدلیل آنکه نمیتوانند غذاهای مختلف را بخورند سوء تغذیه و کاهش وزن مشاهده می شود. اما معمولا تحمل و مصرف غذاهای سرد راحت تر از غذاهای گرم برای این دسته از افراد می باشد. در بسیاری از موارد، اعصاب بویایی قادر به ترمیم خود هستند و در نتیجه اختلالات فانتوسمی و پاروسومی قابل رفع می باشند اما مدت زمان لازم در افراد مختلف، مشابه نیست به طوری که در برخی افراد چند روز، در برخی افراد چند هفته و در بعضی دیگر چندین ماه برای رفع مشکل زمان نیاز است.

 

اعصاب بویایی پس از کرونا

ترمیم اعصاب بویایی پس از کرونا

 

بازگشت حس بویایی و چشایی با طب سنتی

پرتقال سوخته

استشمام پرتقال سوخته در درمان و بازگشت حس بویایی کمک کننده است. بوی پرتقال سوخته با باز کردن مسیر بویایی موجب برگرداندن حس بویایی می شود. همچنین مصرف پرتقال هم به تقویت حس چشایی کمک می نماید.

دانه کاروم

دانه کاروم برای مقابله با سرماخوردگی و آلرژی ماده غذایی بسیار مفیدی است. دانه کاروم دارای طعم نسبتا تلخی می باشد اما قادر است با از بین بردن گرفتگی ها عملکرد حس بویایی را تقویت نماید. برای برگشت حس بویایی با استفاده از دانه کاروم لازم است بوی یک قاشق غذاخوری از این دانه توسط یک نفس عمیق وارد بینی شود. این عمل بصورت چند بار در روز بایستی استمرار یابد.

 

بویایی و طب سنتی

برگرداندن حس بویایی و چشایی با طب سنتی

 

روغن کرچک

روغن کرچک به عنوان یک ماده فعال سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. این ماده برای مشکلات سینوزیت، آلرژی، بهبود سرفه، سرماخوردگی، پولیپ بینی و تقویت حس بویایی بسیار موثر است. در استفاده از روغن کرچک لازم است ابتدا روغن کرچک را کمی گرم کنید، سپس چند قطره از آن را در داخل بینی ریخته و نفس عمیق بکشید. همچنین میتوان از بخور این روغن به طور منظم نیز بهره برد.

کلام پایانی

از بین رفتن حس بویایی در اغلب مبتلایان به ویروس کرونا شایع است. این عارضه بدلیل حمله ویروس به اعصاب بویایی رخ می دهد. از آنجاییکه حس بویایی و چشایی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بدنبال اختلال در حس بویایی، حس چشایی نیز از دست میرود. اختلال بویایی و چشایی ناشی از کرونا برگشت پذیر است و با تمرین ها و راهکارهایی میتوان روند بهبود را تسریع کرد. روش های خانگی برگرداندن حس بویایی و چشایی پس از کرونا عبارتند از فیزیوتراپی بویایی با رایحه های مختلف، شستشوی بینی، استفاده از اسپری های بینی، استعمال پماد ویتامین A و مصرف روزانه زینک و امگا3. همچنین با استفاده از روش های طب سنتی اعم از استشمام بوی پرتقال سوخته، روغن کرچک و دانه کاروم نیز میتوان به روند بهبودی کمک نمود. لازم است بدانیم روند درمان و برگشت حس بویایی و چشایی نیازمند صبوری، امید و استمرار در تمرین های بویایی است. جهت تهیه محصولات موثر در برگرداندن حس بویایی و چشایی به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =