گیاهان دارویی, فارما مگ

درمان یبوست مزمن

انتخاب درمان یبوست مزمن با دانه های پسیلیوم درمان یبوست مزمن با دانه های پسیلیوم

یبوست یا خشکی مزاج به عارضه‌ای در دستگاه گوارش گفته می‌شود که بر اثر آن، مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌گردد. به همین دلیل عمل دفع با درد و سختی فراوانی همراه خواهد بود. یبوست های حاد باعث انسداد روده و معده درد می شوند. افرادی که مبتلا به یبوست مزمن می شوند، قادر به فعالیت های روزانه نخواهند بود و درد بسیاری زیادی را نیز تحمل می کنند. دانه های پسیلیوم میتوانند موجب درمان یبوست مزمن گردند.

 

پسیلیوم و یبوست

دانه های پسیلیوم

 

اسفرزه یا پسیلیوم برای رفع یبوست

گیاه اسفرزه یا همان پسیلیوم به زبان انگلیسی، نوعی فیبر است که معمولا به عنوان ملین و مسهل ملایم در درمان یبوست به‌ کار می رود و به دلیل قابلیت حل شدن در آب، قادر است بدون آنکه کاملا تجزیه یا جذب شود، از دستگاه گوارش عبور کند. پسیلیوم به دلیل خاصیت عالی قابلیت حل شدن در آبی که دارد، می تواند با جذب آب تبدیل به ترکیبی غلیظ و چسبناک شود که در برابر هضم شدن در روده کوچک مقاومت می کند. این مقاومت در برابر هضم شدن، به تنظیم کلسترول بالا، تری گلیسیرید و سطح قند خون کمک می کند. همچنین در کاهش وزن و درمان یبوست موثر خواهد بود. علاوه براین، برخلاف منابع دیگر فیبری، پسیلیوم حساسیت زا نیست و با بدن اکثر افراد سازگار است. اسفرزه یا پسیلیوم به عنوان نوعی مسهل به کار می رود که با افزایش مدفوع به درمان یبوست کمک می کند. در ابتدا، با چسبیدن به غذاهایی که اندکی هضم شده اند، آنها را از معده به سمت روده کوچک هدایت می کند، سپس با جذب آب، باعث افزایش حجم مدفوع و نرم شدن آن می شود و این به دفع راحت تر کمک می کند.

در ویدئوی زیر دلایل ابتلا به یبوست و راه های درمان آن ارائه میگردد.

 

مهم‌ترین عواملی که منجر به بروز یبوست می‌شوند

رژیم غذایی نامناسب (مثلا عدم مصرف آب و سبزیجات به میزان کافی)

اختلالات هورمونی

بیماری‌ها (سرطان روده، کولیت روده و…)

اثرات جانبی برخی دارو‌های گیاهی یا شیمیایی

کم‌تحرکی

چاقی

 

چاقی و بروز یبوست

چاقی عامل بروز یبوست

 

استرس

کهولت سن

خواب نامناسب

روش های درمان یبوست

داروهای گیاهی و طبیعی نقش مهمی در بهبود و درمان یبوست دارد. البته تحرک بدنی و مصرف زیاد مایعات نیز در زمان مصرف دارو باید صورت پذیرد. پسیلیوم یا اسفرزه  یکی از بهترین  داروهای  گیاهی برای درمان یبوست و بهبود دفع مواد زائد از بدن می باشد.

ویژگی های تغذیه ای گیاه اسفرزه

بر اساس کتب معتبر طب‌ سنتی طبع گیاه اسفرزه سرد و خشک در درجه دوم است و گفته شده‌است که سرد در درجه اول و مرطوب در درجه دوم می‌باشد.

غنی از ویتامین های (a, c, d, e, k) است.

اسفرزه سرشار از مواد معدنی کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و پتاسیم میباشد.

حاوی اسیده ای چرب امگا (امگا 3, امگا 3) است.

منبع خوب فیبر رژیمی میباشد.

 

گیاه اسفرزه

ویژگی های گیاه اسفرزه

 

موارد مصرف پسیلیوم

پسيليوم در درمان يبوست های مزمن

يبوست های دوران حاملگی

هموروئيد و IBS(سندرم روده تحريک پذير) مصرف می شود.

خواص  دیگر  اسفرزه یا پسیلیوم برای سلامت بدن

درمان اسهال

پسیلیوم با جذب آب در بدن بیماران مبتلا به اسهال، از خروج ناگهانی مقداری آب با مدفوع اسهالی جلوگیری کرده و میتواند منجر به بهبود مبتلایان به اسهال شود.

تسکین خارش مقعد

1 قاشق غذاخوری پسیلیوم و یک فنجان شیر داغ تهیه کنید و سپس آن ها را خوب مخلوط کنید و برای درمان یبوست و جلوگیری از خارش مقعد بنوشید.

تقویت پوست

اسفرزه به رهایی از قارچ ها و باکتری های مضر در بدن کمک می کند، که ممکن است منجر به بیماری های پوستی مختلفی مانند آکنه و جوش ها شود. یک لیوان آب ولرم مخلوط با اسفرزه و عسل را قبل از خوابیدن مصرف کنید. اسفرزه با حذف سموم از بدن موجب درمان جوش و آکنه از پوست شما می شود که به پوست شما یک درخشش می دهد. عسل همچنین پوست شما را نرم می کند.

لاغری

یکی دیگر از موارد استفاده از پسیلیوم، در رژیم های لاغری و کاهش وزن است. از آنجا که این محصول حاوی مقدار زیادی فیبر است و منجر به کاهش اشتها می شود، می تواند در رژیم لاغری مورد استفاده قرار گیرد.

 

لاغری از خواص پسیلیوم

لاغری از خواص پسیلیوم

 

تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم

هر دو داروی گیاهی پودر موسیلیوم و پودر پسیلیوم از دانه اسفرزه تولید شده‌اند با این تفاوت که موسیلیوم از پوسته دانه اسفرزه ساخته شده است  و پسیلیوم  از  دانه‌های گیاه اسفرزه است. می‌توان  از هر دو برای درمان یبوست استفاده کرد.

مقدار و روش مصرف گیاه اسفرزه

از گیاه اسفرزه به صورت کامل، خرد شده یا پودر شده  استفاده می شود. مقدار مصرف روزانه توصیه شده این گیاه، 12 تا 40 گرم است. هنگامی که از پسیلیوم یا اسفرزه استفاده می شود باید روزانه مقدار زیادی مایعات مصرف  شود تا عمل دفع تسهیل شود. شما می توانید دو بار در روز (بعد از صبحانه و شام)  اسفرزه را با شیر، آب گرم، عسل، آب میوه و یا اسموتی مصرف کنید.

توصیه های مهم در استفاده از پسیلیوم

در شروع مصرف این دارو، عوارضی مانند نفخ و سنگینی ممکن است ایجاد شود که با ادامه درمان برطرف می شود. همچنین واکنش های الرژیک با مصرف دارو گزارش شده است.

این دارو باعث كاهش جذب برخی مواد معدنی مانند كلسيم، منيزيم، مس و روی، و ويتامين B12 و گليكوزيدهای قلبی و مشتقات کومارینی می‌گردد.

مصرف حداقل 8-6 لیوان آب در روز برای کمک به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از کاهش آب بدن بیمار، ضروری است. این امر به دلیل خروج حجم زیادی از آب با مدفوع اهمیت دارد.

از مصرف داروهای ملین تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها خودداری شود.

داروهای حجیم دهنده مدفوع حاوی مقادیر قابل توجهی قند و یا سدیم هستند، این موضوع در بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که محدودیت مصرف سدیم دارند اهمیت دارد.

مصرف پسيليوم در آپانديسيت و يا نشانه‌هاي آن، خونريزي ركتوم با علت نامشخص، زخم و چسبندگي قسمتهايي از دستگاه گوارش، دردهاي روده‌اي، تهوع، استفراغ، آلرژي مفرط نسبت به دارو، نارسايي احتقاني قلب، فشار خون بالا و ديابت ممنوع است.

در بیماران دیابتی تحت نظر پزشک مصرف شود.

 

نکات مصرف پسیلیوم

عوارض مصرف پسیلیوم برای دیابتی ها

 

عوارض جانبی پسیلیوم یا اسفرزه

ممکن است گاز یا گرفتگی و درد شکمی رخ دهد. اگر این عوارض جانبی ادامه پیدا کند و یا بدتر شود، باید به پزشک خود بگویید.

اگر شما هر کدام از موارد سختی در تنفس، سختی در قورت دادن، درد شکم، خارش، جوش پوستی، تهوع و استفراغ را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک خود زنگ بزنید.

مصرف گیاه اسفرزه در بارداری و شیردهی باید پس از مشورت با پزشک صورت گیرد.

کلام پایانی

گیاه اسفرزه یا همان پسیلیوم، نوعی فیبر است که معمولا به عنوان ملین و مسهل ملایم در درمان یبوست به‌ کار می رود. تسکین خارش مقعد، تقویت پوست و لاغری از فواید پسیلیوم اند. خواص مفید پسیلیوم آنقدر هست که بتوانید مصرف منظم آن را به عنوان بخشی ار رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. جهت تهیه انواع محصولات ملین، مسهل و پسیلیوم میتوانید به وب سایت فارماکالا مراجعه نمایید.

1 دیدگاه در “درمان یبوست مزمن

  1. m.mohammadpour5431 گفت:

    ممنون از اطلاعات جامعی که فرمودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *